Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mamba

Mamba

01-10-2008 om 11:05

De klok, de klepel en calcium

Om morgen niet helemaal met mijn mond vol tanden bij de schoolarts te staan: hoe zat het ook al weer met de calciumopname vanuit zuivelproducten? Er staat me vaag bij dat de opname niet zo heel groot is en je de calcium ook uit noten en broccoli ed kunt halen. Kortom, 'moet' melk f is dat enkel de idee vanuit de overheidscampagne van Joris Driepinter?

Groet, Mamba


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

01-10-2008 om 11:20

Klopt helemaal

Nederlanders hebben last van het Joris Driepinter syndroom..)
Mijn zoon verdraagt geen melk,dus dat was en probleem,vonden wij.De kinderarts(een zuidafrikaan)vertelde ons dat het belang van zuivel zeer overschat wodt in dit land.Dus zoonlief groeit nu zeer gezond op,zonder melk.
Groetjes,Bastet

Mamba

Mamba

01-10-2008 om 16:14

Bastet

Geef je iets anders aan je zoon? Aan mij wordt vaak op licht verwijtende toon gevraagd wat ik geef ipv melk. Zoon krijgt 1 a 2x pw noten, eet nauwelijks kaas, eet geen toetje. Hij is wat klein en wat iel, wel gezond. De andere kinderen krijgen hetzelfde te eten en zijn niet klein of iel.

Groetjes, Mamba

bertje1

bertje1

01-10-2008 om 16:14

Nodig

hoi; melk levert met name calcium, B2 en eiwitten. Vooral voor kinderen zeer belangrijk. Ook vitamine D heeft echter met de botopbouw te maken.
Voldoende calcium zonder melk is zeer moeilijk. Tevens wordt B2 erg laag omdat bijvoorbeeld kaas nauwelijks of geen B2 bevat (en melk een zeer belangrijke bron is).
Kortom, in principe nodig. En geloof niet al die verhalen over 'je hebt het alleen nodig als baby'.
calcium uit groente wordt volgens mij gewoon goed opgenomen maar levert gewoon niet zo heel veel.
Waarom neem je geen vervangers zoals melkdranken, kwark, vla etc?

Mamba

Mamba

01-10-2008 om 16:39

Bertje

Zoon zit na de avondmaaltijd zo vol, dat er geen toetje meer bij kan. Een paar keer per week krijgt hij wat kwark als pauzehap. Die kwark krijgt hij voor extra eiwit, niet voor de calcium. Vitamine D maakt hij wel aan bij het buiten spelen, B2 haalt hij uit de groenten, vlees, het brood en soms krijgt hij een eitje.
Ik had begrepen dat de calcium uit melk niet zo heel goed wordt opgenomen maar weet niet meer precies hoe het zit, vandaar mijn vraag. Ik kan eea niet terug vinden om het te staven.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

01-10-2008 om 18:03

Bertje

Volgens Wikipedia is 70% van de wereldbevolking lactose-intolerant. Als het zo vreselijk moeilijk is om zonder melk aan voldoende calcium te komen, hoe doen al die mensen dat dan?
En hoe kan het dan dat in NL osteoporose net zo vaak voorkomt als elders? Wij zijn kampioen melkdrinkers, dan zou je dat toch moeten zien in de osteoporosecijfers?

Groet, Ellen

Tinus_p

Tinus_p

01-10-2008 om 18:37

Bertje (my 2 cents)

Bertje:
"Kortom, in principe nodig. En geloof niet al die verhalen over 'je hebt het alleen nodig als baby'."
Ellen zei het al, ik ga daar overheen. Melk drinken (na de peutertijd) is een afwijking, iets dat geen enkel zoogdier doet, behalve een kleine subgroep van mensen.
Melk drinken is een recente uitvinding, waarschijnlijk zo'n 5-6000 jaar geleden ontstaan bij nomadische veetelers in de Oekraine (en mogelijk apart bij de Masai en enkele andere herdersvolken). Melk drinken is handig in de steppe waar verder alleen gras is, maar niet nodig.

Kari1

Kari1

01-10-2008 om 19:07

Maar

Lactose-intolerant wil niet zeggen dat je helemaal geen melk kunt verdragen. Het wil in de meeste gevallen zeggen dat je niet teveel melk tegelijk kunt verdragen. Hoeveel, dat hangt af van hoeveel lactase je hebt. Mensen zonder enig lactase zijn er ook in de niet-westerse landen niet heel veel. Dus iedere dag een (paar) bescheiden portie(s) geiten- of kamelenmelk gaat best. Kan precies genoeg zijn om, in samenhang met de rest van je dieet, geen calciumtekort op te lopen.
Kari

Kari1

Kari1

01-10-2008 om 19:14

Mamba

Je hebt gelijk dat melk niet persé moet, calcium kan ook uit andere producten komen (zoals Bertje ook zegt overigens). Maar dan moet je wel beter op je inname letten. Bij het gebruik van melkproducten gaat dat (bijna) vanzelf en dus makkelijker.
Denk je dat de schoolarts je morgen gaat "aanvallen" omdat je kind weinig tot geen zuivel gebruikt? Leg gewoon uit waarom dat is. En dat je weet van het bestaan van calcium en vitaminen, en er dus op let dat de inname daarvan via andere kanalen gewaarborgd is. Vraag of hij/zij nog andere tips daarvoor heeft. Ik denk het niet, maar je kunt nooit weten en je komt doordat je laat zien dat je je openstelt voor advies positiever tegenover elkaar te staan. Dat maakt het gesprek erover prettiger.
Succes, Kari

juno

juno

01-10-2008 om 19:36

Botontkalking

Zuivelprodukten hebben de meeste calcium. Hier zijn ze zuivel aan het promoten omdat het bijna niet genomen wordt waardoor 1 op de 3 vrouwen botontkalking heeft.

bertje1

bertje1

01-10-2008 om 21:31

Vit d

vitamine D is een aardig probleem overigens; waarschijnlijk heeft dat nog meer invloed op de bothuishouding. en in andere landen (lactose probleem)eten ze veelal anders waardoor ze op een andere manier calcium binnen krijgen. (en meer D door de zon).

Inge M

Inge M

01-10-2008 om 22:13

Er is een simpele oplossing mamba

Je hoeft geen verantwoording af te leggen aan de schoolarts. Dus of je zegt dat je kind gezond eet en geeft verder geen informatie of je zegt dat je kind voldoende zuivel binnen krijgt.
Zolang jij maar bewust keuzes maakt, doe je het helemaal goed. Daar heb je dan geen schoolarts bij nodig.

1 op de 3?

Lang borstvoeding geven verlaagt de kans op osteoporose. Hoe kan dan 1 op de 3 vrouwen daar last van hebben?

Bastet

Bastet

02-10-2008 om 07:42

Mamba

Je hoeft de arts toch niet wijzer te maken dan hij is?Hij eet gezond,klaar.Mijn zoon eet afentoe vla,en hij eet graag kaas.Hij is nu zestien,1.86 m. en nooit ziek.
Groetjes,Bastet

Mamba

Mamba

02-10-2008 om 08:57

Re:

De formulieren van de schoolarts zijn veranderd, er is een hele rits vragen over voeding (hoeveel van de 7 dagen hij ontbijt, fruit eet, groente eet, enz. enz.). Ik ben vrij bewust met voeding bezig en ik denk dat ik het met mijn kinderen goed doe. Zelf heb ik niet bepaald maat 38 en krijg daardoor de indruk dat mensen mij niet geloven wanneer ik een mening over voeding heb. Zo staat siroop in het rijtje van cola, sinas, dubbelfris. Hij krijgt elke dag 2x waterige siroop. Niet te vergelijken met 2x cola! Light frisdranken en vruchtensap tellen niet mee in het rijtje. Ik word een beetje obstinaat van dit soort stellingen. Suiker wordt slecht gevonden, light niet. Ik denk dat light voor je gezondheid een heel stuk slechter is en mijn kinderen mogen het niet.
We maken ons wel zorgen over zijn gewicht maar niet omdat hij dik is. Het is een klein scharrig ventje bij wie de botten uitsteken.
Bedankt voor alle reacties, ik laat nog wel weten hoe het vanmiddag is gegaan.

Groetjes, Mamba

Mamba

Mamba

02-10-2008 om 09:28

Mieke

Ik denk het wel. Boter eet hij alleen als het beleg moet blijven plakken (hagelslag ed), jus eten we niet, maar hij eet regelmatig noten, vis, bij stamppot gaat er een klontje roomboter door, pasta maken we met olijfolie (eten we ook minstens 1x pw). Van boter op brood krijgen we alle vijf kokneigingen.
Kinderen krijgen weinig koek en chips, wel snoep maar ook met mate. Zelf zijn we erg onmatig met koek, snoep en chips .
Avondeten wordt zelf gemaakt, zeer zeer zelden prefab, een pakje of blik. Altijd groente, altijd iets met zetmeel, altijd iets met eiwit. Poehee, dat is wel heel verantwoord als ik het zo opschrijf .

Prima

Nou Mamba, dat ziet er toch prima uit. Melk is echt niet nodig. Calcium zit ook in groente en volkorenbrood, eitwitten zitten in vlees en vitamine d haal je uit zonlicht. Verder is bewegen ook goed voor je botten. Mijn kinderen drinken ook geen melk en zijn gezond. Maak je niet druk om zo'n schoolarts. Hij kan alleen adviseren, niet dwingen.

Groet,
Pina

De vragenlijst

He, die vragenlijst komt mij bekend voor. Vooral door die verwijzing naar hoeveel ontbijtjes per week, en die siroop in dezelfde categorie als frisdrank (ook hier siroop in bijna homeopathische verdunning, dus dat is iets anders dan gewoon fris, ik viel er ook al over).

Mijn kind gaat nog niet naar school, ik kreeg die lijst van het consultatiebureau, als ik mij wel herinner (zou ook niet weten hoe ik 'm anders heb gezien). Ik vond dat de vragen niet deugden, dat e.e.a. ze geen bal aanging, en bovendien was die lijst niet geanonimiseerd. Aangezien ik ook een lafbek ben en niet direct zat te springen om een principiële discussie heb ik dat ding gewoon niet ingevuld, thuisgelaten, en maakte ik me op om te zeggen dat ik 'm helaas vergeten was. Maar de dame van het cb vroeg er niet naar.

Ik zou die lijst gewoon niet invullen, en dan kan je ofwel zeggen 'niks mee nodig', of je veinst vergeetachtigheid 'o sorry, ik stuur 'm wel een keer na' - net zolang aan het lijntje houden als nodig (lees: tot ze het vergeten zijn).

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

02-10-2008 om 11:14

Kari

Kari:
"Lactose-intolerant wil niet zeggen dat je helemaal geen melk kunt verdragen. Het wil in de meeste gevallen zeggen dat je niet teveel melk tegelijk kunt verdragen. Hoeveel, dat hangt af van hoeveel lactase je hebt. Mensen zonder enig lactase zijn er ook in de niet-westerse landen niet heel veel. Dus iedere dag een (paar) bescheiden portie(s) geiten- of kamelenmelk gaat best. Kan precies genoeg zijn om, in samenhang met de rest van je dieet, geen calciumtekort op te lopen."
Het kwartje valt niet hè? Je zit nog teveel in de Joris Driepinter gedachte. Kari; er zijn hordes mensen die dowmeg geen melk drinken. Als in: helemaal nooitniet. Niet van koeien, geiten, kamelen, honden, katten, varkens, ratten of wat dan ook. Toch zijn die mensen (net als die 5000 andere soorten zoogdieren die geen melk drinken na het spenen) volslagen gezond.
Melk is domweg misbaar; het is een niet-essentieel onderdeel van je dieet.

mar

mar

02-10-2008 om 12:41

Melk en osteoporose

In mijn opleiding is er door een gastarts verteld dat in de landen waar het meeste melk werd gedronken (NL en Canada) ook de hoogste incidentie van osteoporose is.
HEt is dus heel duidelijk dat veel melk drinken geen osteoporose voorkomt. Waarschijnlijk kom je verder met matig melk drinken of andere producten waar Calcium in zit (amandelen bv.). Onderschat ook het nut van beweging niet, en dan met name de dingen waarbij je je lichaamsgewicht moet dragen (dus lopen bv ).
Wat wel een probleem kan zijn is de opname van bepaalde vitamines. MAar dat kun je ook op een andere manier oplossen.

Vage klachten iemand herkenning?

zo 1 keer in de 2 á 3 maand ben ik ziek. 1 dagje maar. 'raar' ziek. ik weet niet wat het is.
het gaat ong. als volgt:
ik voel me al een dagje een beetje 'gammel' alsof ik slecht heb geslapen (heb ik misschien ook wel) m'n buik doet wat 'raar' geen gewone ontlasting, geen zin in eten, maar vroeg naar bed, zoiets.....
dag 2 wordt ik wakker met hoofdpijn. een rare hoofdpijn (heb normaal nooit hoofdpijn) alsof ik in de wind fiets met een nat hoofd, vrieskou op m'n voorhoofd. zo'n hoofdpijn. een paracetemolletje helpt maar 'matig'. ik heb geen zin in eten. 't staat me tegen, is de melk zuur? (nee) wat zal ik eens op 't brood doen? (mmm, geen zin in, geen zin in....moeilijk kiezen zo) zelfs geen zin in 't koekje bij de koffie.
ik ga toch werken (ben niet écht ziek tenslotte).
werk tot 12.00 uur of 13.00 uur. eet normaal en mijn hoofdpijn wordt al erger en erger, tot ie niet meer uit te houden is. ik wordt ook steeds duizeliger en misselijker. moet nog boodschappen doen, die ik tenslotte maar niet doe....m'n benen vallen bijna onder me weg, ik krijg rode wangen en wordt zelfs warm/koud. ga naar huis, strompel naar m'n bed. val neer en blijf al rondjesdraaiend liggen. van de hoofdpijn kan ik niet slapen. drinken gaat ook al niet. misselijk ook nog.
tot ik opeens aandrang voel te spugen. vréselijk te spugen. dat gebeurt dan ook en het eten van de hele dag moet eruit. soms herhaalt zich dat nog een keer. en dan knap ik ook meteen weer op. zo in een uur erna alweer.

wat is dit in hemelsnaam?????

ik heb al van alles bedacht. allergie voor bepaalde voedingsmiddelen. de verdachten heb ik beslist niet meer gegeten (die hadden zeker een aantal keer de boel getriggert) maar tóch heb ik het nog steeds. ik eet/drink echt niks bijzonders. laatst had ik gewoon na alleen brood/thee en wéér na het middaguur. dat is toch raar???
hormonen? (ben 42) heb ik ook al bedacht. maar een aantal keer was het vóór mijn menstruatie 1 keer tijdens en ook een paar keer op andere momenten.
is het migraine?
nog nooit gehad en gaat dat dan zo??? ik dacht dat migraine veel erger was en dagen duurde enzo. toch niet zo in een halve dag? bestaat dat?

en wat kan in hemelsnaam de trigger zijn? als ik alles eruit heb gespuugd knap ik op. dat wijst toch in de richting van voedsel niet dan?
het gammele gevoel speelt ook een beetje mee....toen ik zwanger was had ik vaak 'last'van geurtjes e.d. werd ik misselijk van. dat heb ik die dag ervoor dus ook. op de dag zelf kan een 'luchtje' nét de druppel zijn die de emmer doet overlopen. dus vandaar dat mijn gedachten ook naar hormonen gaan.
ben al naar de huisarts geweest. maar die vond het ook 'lastig' om iets uit mijn verhaal te halen en wilde dat ik terug kwam als het zo bleef en erger of frequenter wordt. (dat wordt het niet) en het is zo 'lastig' als je zo vaak opeens knock-out ligt. mijn werk lijdt er overigens niet onder, want ik heb vrijwel elke middag vrij (of er moet wat bijzonders zijn). man neemt thuis de boel wel over (is ie gewend ik werk in de weekenden ook) dus dat is het niet. het is vooral voor mezelf lastig.
iemand enige idee of herkenning?
groeten albana

Mamba

Mamba

02-10-2008 om 16:56

Albana

Dit is een ander draadje .
Jouw klachten zijn heel, heel herkenbaar voor me. Eens in de zoveel tijd ga ik compleet knock-out, kan soms nog wel werken maar stort dan eind van de middag in. Misselijk maar niet spugen wel duizelig en hoofdpijn. Volgens mij gewoon migraine. Het schijnt dat er kortdurende migraine is en migraine waar je een paar dagen door uitgeschakeld bent. Ik kan gelukkig wel slapen en ben na 1 en als het tegenzit 2 dagen weer helemaal de oude.

Bastet

Bastet

02-10-2008 om 17:02

Mamba

Dit klinkt toch heus als migraine!!
Groetjes,Bastet

Mamba

Mamba

02-10-2008 om 17:09

Schoolarts en bastet

Bastet: ja, dat denk ik ook.
Schoolarts: wegen, meten ed allemaal in orde. Zoonlief was erg aan het stuiteren en toen we eenmaal bij de arts waren besloot hij dat hij er geen zin in had. Zijn gedrag was zo erg dat het bezoek afgebroken is en we maandag moeten terugkomen.
Arts vindt zijn gewicht in verhouding tot zijn lengte prima, we hebben het niet over voeding gehad door gedrag zoon . Of ik wel eens een opvoedbureau heb overwogen.........?

Kari1

Kari1

02-10-2008 om 18:37

Tinus, kwartje

We hebben het over andere kwartjes.
"Melk is domweg misbaar;", ik beweer niet anders. (Aan Mamba: "Je hebt gelijk dat melk niet persé moet").
Ik reageerde op de gedachte dat lactose-intolerante mensen geen melk kunnen verdragen. Dat klopt voor het overgrote deel van de gevallen niet. Ook in Afrika en aanverwanten wordt door hordes mensen een vorm van zuivel gebruikt na het spenen.
Kari

Tinus_p

Tinus_p

02-10-2008 om 19:02

Kari

Kari:
"Ook in Afrika en aanverwanten wordt door hordes mensen een vorm van zuivel gebruikt na het spenen."
dat is het soort bewering dat een linkje verdient, en bovendien zou het me niet verbazen als dat een recente (door westerse missionarissen geïntroduceerde?) gewoonte is.

Kari1

Kari1

02-10-2008 om 22:23

Tinus

Nee, links daarvan ga ik niet voor je zoeken. Ik ga af op alle Afrikaanse beelden met nomaden met hun kudden en dorpstaferelen met meer geiten dan mensen.
Die dieren worden niet gehouden vanwege hun knuffelbaarheid maar o.a. vanwege hun voedselleveranties, waaronder melk.
"bovendien zou het me niet verbazen als dat een recente (door westerse missionarissen geïntroduceerde?) gewoonte is."
Daar doe ik geen uitspraak over. Ik verzoek je evenmin om een link . Hoe dan ook, dat maakt niet. Het punt dat ook in Afrika e.d. ook na het spenen het gebruik van zuivel niet ongewoon is, en (ondanks lactoseintolerantie) deel uitmaakt van de dagelijkse voeding, blijft staan. Lactoseintolerantie is namelijk zelden absoluut.
Kari

Tinus_p

Tinus_p

02-10-2008 om 23:07

Amerika

Kari:
"Het punt dat ook in Afrika e.d. ook na het spenen het gebruik van zuivel niet ongewoon is, en (ondanks lactoseintolerantie) deel uitmaakt van de dagelijkse voeding, blijft staan. Lactoseintolerantie is namelijk zelden absoluut."
ROFL. Je blijft twee dingen aan elkaar verbinden, die niet zo zijn. Het klopt, lactose-intolerantie is zelden absoluut. Maar het drinken van melk is een culturele gewoonte, die lang niet overal voorkomt.
Mss een overtuigender voorbeeld; Amerika, waar de Indianen nooit melk dronken, bij gebrek aan dieren die je kon melken.

Bastet

Bastet

03-10-2008 om 07:36

Ik bedoel dus albana (ot)

Albana,je beschrijft mijn migraineaanvallen,kan bijna niet missen....
bastet

Kari1

Kari1

04-10-2008 om 11:23

Stoel

Tinus, als je weer op je stoel geklommen bent wil je dan even die wagenwijd opengezette deur dicht doen?

Kari1

Kari1

04-10-2008 om 11:34

Te snel

vervolg:
"Maar het drinken van melk is een culturele gewoonte, die lang niet overal voorkomt." Ja, du-uh. Alle voedingspatronen zijn culturele gewoonten. Ik zou ook niet kunnen verzinnen welk voedingsmiddel je echt móet eten om gezond te blijven. Een gezond voedingspatroon is altijd een combinatie. Dus ja, je kunt zonder melk. (Aan de andere kant is er ook niks mis het het wel gebruiken van zuivel.)
"Mss een overtuigender voorbeeld; Amerika, waar de Indianen nooit melk dronken, bij gebrek aan dieren die je kon melken." Waarvan moet ik overtuigd worden? Dat melk niet moet heb ik nu zeker al een keer of drie gepost.
Waarop ik reageerde was de opmerking dat in Afrika geen melk wordt gedronken omdat daar veel lactoseintolerantie is en men dan geen melk kan verdragen. En dat klopt niet. Lactoseintoleranten kunnen i.h.a. best zuivel gebruiken, en ook de Afrikanen hebben dat in hun culturele voedingspatroon.
"Het klopt, lactose-intolerantie is zelden absoluut." Zijn we het dus helemaal eens.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.