Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

De overgang en afvallen

Het afgelopen jaar ben ik 10 kilo aangekomen zonder dat mijn eetgewoontes zijn verandert. Dit heeft ongetwijfelt met de overgang te maken. Doordat er geen oestrogen worden aangemaakt gaat de stofwisseling omlaag en de vetopslag heeft ook een hormonale functie. Ik moet dus minder calorieen eten, dat is me bekend maar wil ik ook maar een kilo afvallen dat moet ik mezelf bijna uithongeren. Ik raak helemaal gefrustreerd hiervan. M'n lichaam begint er echt uit te zien als een "oudere"vrouw terwijl ik me zo niet voel.
Herkent iemand dit?

Brianna F

Brianna F

26-06-2013 om 12:06

Herkenbaar

Ik heb opeens een maagrol. Uithongeren begin ik niet aan, maar wel anders eten. Zo'n beetje suikerarm, veel groente en fruit, weinig vlees, wel kip en vis. En, sjucht, ik ben gaan sporten, speciaal gericht op vetverbranding.

Judith H

Judith H

26-06-2013 om 12:36

Hier...

... ook duidelijk verschil in vroeger en nu. Ben nog niet in de overgang (hoop ik) maar een kilo eraf vraagt nu meer dan voorheen dus. Maar... alle kleine beetjes helpen. Ik kies bewust wat ik eet en wat ik beweeg. En zonder me uit te hongeren gaat die kilo er af. Duurt nu alleen iets langer.
Dus ja, praktisch herkenning maar qua frustratie niet. Het duurt nu wat langer. Het zij zo....! Tip is om mild en geduldig te zijn. Niet uithongeren of diëten. Werkt alleen maar frustrerend...

Zag afgelopen week little britain met fat fighters en daar sloeg marjorie (?) de spijker op de kop. Wat vind je het allerlekkerst? Gewoon eten, maar dan maar de helft..) (daarna zei ze dat je er dan twee keer zoveel van mag. Dat deel overslaan, zou ik zeggen)

Ja, helaas herkenbaar.

Ik ben ,sinds mijn 50e, ongeveer 4 kg aangekomen zonder dat ik echt veel meer gegeten heb. En het gaat er moeilijker af.

tonny

tonny

26-06-2013 om 15:41

Je gevoel en de spiegel

'M'n lichaam begint er echt uit te zien als een "oudere" vrouw terwijl ik me zo niet voel.
'

Dat is de kern van de kwestie.

Lastige strijd hoor. Je kunt nu keihard aan de apparaten gaan hangen, driemaal per week naar de sportschool, bij elke maaltijd streng zijn, alle lekkers afslaan, geen ijsjes meer, geen snacks.
Maar zoals je al schrijft, er zit bij 50plussers een duidelijk fenomeen achter, achter dat aankomen en minder makkelijk afvallen, en dát versla je niet.

Het is de kunst om je te verzoenen met je leeftijd, én genoeg te bewegen (sowieso voor alle leeftijden belangrijk) én zo'n menu te verzinnen dat het leven leuk blijft. Oh ja, extra aandacht voor kleding. Kleuradvies helpt soms goed.
Succes ermee.

Ook herkenning

De taille is langzamerhand aan het verdwijnen, mijn knieën worden minder strak, mijn bovenarmen zwaaien naar de vertrekkende visite met meebewegend vel, de overgang van kin naar nek wordt steeds minder strak en mijn decolleteetje wordt wat rimpelig en vertoont vlekjes. En ook ik heb een rolletje bij mijn buik wat vroeger een mooi wasbordje was.
Een paar kilo erbij is mij ook gebeurd, maar dat vind ik niet zo erg. De kilootjes extra vullen de ergste rimpeltjes nog een beetje op. Die kilo`s zijn mijn botox.

riza

riza

27-06-2013 om 17:21 Topicstarter

Gezond...

"Maar zoals je al schrijft, er zit bij 50plussers een duidelijk fenomeen achter, achter dat aankomen en minder makkelijk afvallen, en dát versla je niet"

Dat is mooi gezegd tonny.

Uiterlijk wordt meer gezondheid. Ik leefde vroeger tamelijk ongezond maar mn uiterlijk leed daar niet onder. Nu ben ik nog nooit zo gezond bezig geweest maar het heeft geen invloed op mn uiterlijk. Tja, ik weet dat ik het moet accepteren maar daar heb ik echt nog wat tijd voor nodig.

Manus

Manus

29-06-2013 om 14:57

Tips?

Ik ben 49 en merkte dat ik - zonder veranderingen in mijn eetpatroon - aankwam. Niet leuk! Na wat aanpassingen (en Ymea silhouette), keer ik terug naar mijn 'oude' gewicht.
Wat ik doe: 's ochtends ontbijten met halfvolle yoghurt & zemelen & scheutje karvan c. Als tussendoortje eet ik een plakje rozijnenkoek zonder boter. Tussen de middag twee bruine boterhammen met Philadelphia, zonder boter.
Verder heb ik het vlees eten overboord gegooid. Ik eet wel vis en (blije) kip, maar bij voorkeur vegetarisch.
In geval van trek, pak ik 's middags een waterijsje en neem ik 's avonds een rijstwafel. Ik lijd geen honger, eet lekker en mijn gewicht blijft op peil.

Tonny

Tonny

29-06-2013 om 22:46

Hm, tja

Ontbijt, lunch, avondeten zoals je schrijft Manus, dat zou me nog wel lukken. Maar waterijsjes en rijstwafels als aantrekkelijke tussendoortjes, dat voelt voor mij meer als penitentie. Brrr, rijstwafel. Die nemen wij alleen bij tijden van durchfall, zoals een reisleider ooit een zeker ongemak plastisch aanduidde.

Tonny ot

Ah zijn rijstwafels daar goed voor? Fallstopfers dus hier worden ze graag met pindakaas genuttigd..

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2013 om 00:38

Hiero

Ik kan het niet alleen op de overgang gooien. Ik heb, toen ik mijn man eenmaal veroverd had (hij zegt in ieder geval dat het vanaf daar misgegaan is), de geneugten des levens wat teveel in mijn heupen, buik en waar niet meer, laten verdwijnen. Ik heb dat zo'n 28 jaar zijn gang laten gaan, maar vanwege mijn gezondheid heb ik er toch voor gekozen om er iets aan te doen en om eerlijk te zijn is daar mee te leven.
Uithongeren is echt niet nodig, maar wel minderen en meer bewegen. Ik vond wandelen vroeger helemaal niet zo geweldig, maar nu doe ik het ergens voor. Mijn man zit ook met zijn gezondheid en ook hij moet wandelen. Daarom gaan wij als het even kan een stukje lopen. Heel gezapig Omdat mijn fiets eigenlijk gemaakt moet worden, ga ik iets vaker met de bus dan ik normaal zou doen. Ik kies er steeds vaker voor om te gaan lopen in plaats van de bus te pakken.
Wat in het begin misschien een beetje lastig is om je te ontzeggen zijn de echte dikmakers zoals chips/zoutjes en koek. Als je hier verstandig mee omgaat, mag je echt nog wel iets. Een paar nootjes bijvoorbeeld, dat is nog erg gezond ook. En twee biskwietjes bij de koffie/thee mag ook. Probeer of je de dag doorkomt met een of twee boterhammen minder. Probeer suiker te minderen. En knabbel meer op groente en fruit. Ik vind het heerlijk om worteltjes te eten. Of een halve komkommer, cherrytomaatjes, appel, banaan... dat mag allemaal.
Samengevat: matigen, dikmaak extraatjes vervangen door iets gezonders, bewegen en 'hou het leuk'. En tot slot: hoe hard het ook klinkt... je verandert nu ook naar een oude(re) vrouw. Het is niet anders. Vergeet niet dat een ouderwordende vrouw die zichzelf accepteert dat ook uitstraalt.

riza

riza

30-06-2013 om 11:57 Topicstarter

Waar

het mij om gaat is niet wat je eet op een dag maar dat je geen invloed meer hebt op je gewicht. Ik eet super gezond, weinig calorieen( ook niet te weinig) beweeg iedere dag en er gebeurd NIETS met de weegschaal( behalve dat ie soms omhoog gaat) Een paar weken geleden heb ik 3 dagen gefiets met een vriendin. Iedere dag 100km. Niets gesnoept, alleen haver, fruit en groente. Thuis op de weegschaal geen grammetje afgevallen( mn weegschaal is niet stuk).
Het heeft niets te maken met komkommers of rijstwafels eten maar met invloeden die groter zijn dan jezelf.

Herkenbaar!

Ik ben 54, en merkte dat ook bij mij de kilo's er geniepig aanslopen. Van n maat 38 naar 40 naar 42... En waar het vroeger vooral op mn heupen en dijen ging zitten (een 'peer'), bleef het nu vooral op mn buik zitten ('appeltje'). Ik grapte wel eens dat ik een fruitdrankje peer/appel was geworden, maar baalde er wel van.
Als ik al eens een jurkje aanhad, dan altijd met zo'n speciaal broekje eronder om die buik maar in bedwang te houden. Ik voelde me er echt niet lekker bij.

Ik heb altijd gesport, meestal 2, soms 3 keer per week. Eten: niks geks, elke avond wel n wijntje bij het eten, en ontbijt sloeg ik vaak over in de ochtendspits, en pakte dan op mn werk een snelle jelle oid. En: dol op brood, en pasta.

Met Kerst ging de knop definitief om: ik woog 78.8 kilo. Met mijn 1.72 niet dramatisch, maar daar gaat het niet om: ik voelde me in toenemende mate niet lekker in mn lijf.
Met een dieet (1 kilo perweek, niet echt een goede naam maar goed) heb ik mijn eetpatroon omgegooid. En ik ben anders gaan sporten. En ben ik, langzaam maar zeker, inmiddels bijna 8 kilo kwijt: mijn buikje is echt weg, mn BMI is weer netjes, de vetzakken boven mn knieen zijn weg, en de 'zadeltassen' op mn heupen ook!
Ik voel me er echt geweldig bij.

Ik ben niet zo'n kokkin dus echte dieten met beetje dit, en snufje dat, zijn echt niet aan mij besteed. Ik kreeg elke dag een dagmenu (vegetarisch, poos geleden al met vlees gestopt). Eigenlijk heel simpel: starten met een grote bak magere yoghurt met bv walnoten en honing, of blauwe bessen en pompoenpitten. Heerlijk, en vult erg goed tot aan de lunch op kantoor. In t begin mocht ik eigenlijk geen, of zo min mogelijk, koolhydraten maar op mn werk was dat lastig. Dus koolhydraatarmbrood, en dan maar 2 ipv 3, of vier. Gekookt eitje oid erbij, lekker hoor!
Wel koffie, maar geen capuccino. En 's avonds gewoon lekker eten maar voor mij geen rijst, pasta of aardappelen, voor de rest vt gezin gewoon wel. Heel veel lekkere groenteschotels.
Geen wijn, maar water. En bij de thee een stukje echt pure (72%) chocolade.

Suiker heb ik zo als uit mn eten verbannen. Bijkomend voordeel: ik slaap veel beter, en heb minder hoofdpijn.

Daarnaast op sportschool vooral meer cardio (lopen, fietsen, roeien) gaan doen. En dan vooral paar minuten gewoon, dan bv 2 minuten flinke inspanning zodat hartslag omhoog gaat, dan weer gewoon, dan weer flink etc. Ik heb mn lijf echt zien veranderen de afgelopen maanden, en ben enorm blij. En: inmiddels eet ik weer wel koolhydraten, pasta en brood. Overigens wel volkoren, en niet te veel. Maar ook al gaan we uit eten en neem ik pizza met een wijntje en een tiramisu: het komt er niet meer aan. En gewicht blijft, heeeeel langzaam, zakken.
Mn doel is onder de 70 te komen en blijven.

Heb inmiddels wel andere kleding moeten kopen, elluk voordeel hep zuh nadeel haha!

Maar goed, lang verhaal dat ik toch wilde delen. Als je er geen last van hebt: lekker zo laten. Als je er echter last van hebt weet dan dat het niet 'een gegeven' is wat nou eenmaal zo is op latere leeftijd. Hoeft helemaal niet!

Groet
Mare

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

riza

riza

01-07-2013 om 07:58 Topicstarter

Mare

Knap hoor dat je 8 kilo bent afgevallen. Ik begrijp van je dat je vooral( in het begin) koolhydraten hebt laten staan. Misschien moet ik daar op gaan "bezuinigen".
Ik eet haver door mijn magere kwark omdat dat heel verzadigend werkt maar dat zijn koolhydraten. Wat kan ik daar voor in de plaats doen?(eet kwark met haver,zaden en noten als ontbijt en lunch).Als cardio fiets ik heel veel ipv naar de sportschool. En idd soms een stukje 80%chocola als ik zoete trek krijg.

Elke dag een wijntje

Mare, alcohol is een dikmaker. Ben benieuwd hoe groot het aandeel van het stoppen met drinken is in jouw gewichtsverlies en toegenomen welbevinden.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-07-2013 om 16:15

Riza

Ik ben het niet met je eens dat je geen invloed op je gewicht hebt. Ik wilde in mijn reactie niet met mijn succes gaan wapperen, maar ik kom van 103 kg op 2 januari en ben nu 88 kg. Er moet nog 10 kg af. Je leeftijd heeft natuurlijk wel invloed op je figuur, maar dat betekent niet dat je het gelaten moet accepteren.
Wat je fietstocht betreft, zou het ook nog kunnen zijn dat je spiermassa toegenomen is. Honderd kilometer per dag, dat is niet niks voor je benen. En wat heb je gedronken tijdens die fietstochten?

Brianna F

Brianna F

01-07-2013 om 17:33

Een gegeven

Het is gewoon een gegeven dat naarmate je ouder wordt de energie behoefte afneemt en dan zul je dus minder moeten gaan eten. Als je hetzelfde blijft eten kom je dus aan.

Vic

Vic

01-07-2013 om 18:30

3 dagen fietsen

Je kunt niet verwachten dat je na 300 km fietsen kilo's bent afgevallen. Met 100 km fietsen bij 20 km per uur verbrand je ongeveer 3000 calorieën. Dat zou in drie dagen 9000 zijn, ongeveer de hoeveelheid die je meer moet verbranden dan binnenkrijgen om een kilo af te vallen. Je kunt echter niet zo'n eind fietsen zonder extra te eten, omdat je anders van je fiets valt. Ongemerkt zul je dus waarschijnlijk toch wel de nodige calorieën binnen gekregen hebben.

riza

riza

01-07-2013 om 19:51 Topicstarter

@kaaskopje

Op dit moment kan ik wel zeggen dat ik geen invloed op de weegschaal heb wat niet wil zeggen dat ik het gelaten over me heen laat gaan. Als ik geen aandacht zou besteden aan mijn voeding zou ik waarschijnlijk nog meer aankomen.Ik heb dit draadje geplaatst omdat ik merk dat ik een totaal andere stofwisseling heb nu ik in de overgang zit. Als ik vroeger een paar kilo's te veel had snoepte ik een paar weken niet en huppa kilo's vlogen er af.
Wb de fietstocht, ik heb alleen water en koffie gedronken.
Ennuh knap hoor dat je zoveel kilo's bent afgevallen, heb ik bewondering voor.

riza

riza

01-07-2013 om 19:56 Topicstarter

@vic

Toch heb ik niet veel meer gegeten dan anders, misschien 1 boterham. Ik vergelijk het met hoe zoiets vroeger ging. Als ik 3 dagen wandelde of fietste kon ik dat zeker aan de weegsschaal zien. En dan heb ik het niet over kilo's maar toch wel 1 of 2

riza

riza

01-07-2013 om 19:59 Topicstarter

@brianna

Ja, dat is zeker een gegeven maar ik verbaas me erover hoe weinig ik nog maar eet.

Vic

Vic

01-07-2013 om 20:00

Dan krijg je al teveel binnen

Als je 5 uur fietst (even uitgaand van 20 km/u) en je neemt alleen een boterham extra, dan neem je waarschijnlijk normaal gesproken al teveel calorieën in. Anders kun je zo'n inspanning nooit verrichten.

riza

riza

01-07-2013 om 20:02 Topicstarter

Overigens

is het niet een obsessie, wel frustratie en vooral verbazing dat ik niet meer zomaar, zoals vroeger, even wat kilo's kwijt kan raken en dat ik ineens "oud" ben geworden.

riza

riza

01-07-2013 om 20:04 Topicstarter

Ha vic

Tja, ik eet minder naarmate ik meer beweeg. Zal wel niet normaal zijn maar toch is het zo.

Vic

Vic

01-07-2013 om 20:13

Basismetabolisme

Heb je al eens bekeken hoeveel je daadwerkelijk nodig hebt per dag aan energie, en hoeveel je tot je neemt? Bij mij zat daar zo'n 300 tussen (1300 vs 1600), dus ik vond dat ik niet veel at maar het was toch teveel. Als het daar niet aan ligt zal het toch de overgang zijn, of de stand van de sterren

BMI 21

BMI 21

02-07-2013 om 09:32

Riza

Ik ben nog niet in de overgang maar heb wel die leeftijd en ik herken precies wat je schrijft. Mijn lichaam lijkt erg zuinig te zijn geworden. Ook ik doe fietsvakanties met lange trajecten per dag en inderdaad, ik eet niets méér, maar val ook niet af. Wel kan ik in de spiegel effect zien en soms kan mijn riem een paar gaatjes kleiner. Ik heb wel minder vet en minder spieren na zo'n tochtje. Ik heb gelukkig niet meer honger dan anders, tijdens die dagen van grote beweging. Ik verbrand meer, en dat is toch vet denk ik en er komen spieren voor terug. Helaas onderhoud ik die dan weer niet goed genoeg. Vet zet zich, zolang ik niet echt veel zwaarder word, alleen af op mijn buik. Daar gaat het gelukkig ook weer het eerste weg, maar het is de enige plek waar ik vet heb dat wat mij betreft niet OK is. In de spiegel zie ik een slank lijf met zo'n niet-proportionele buik aan de voorkant. Ook niet handig met broeken. Ik heb een kleine maat, maar in de winter kan de knoop niet altijd goed dicht. Ik moet wel zeggen, een platte buik heb ik nooit gehad. Als kind al niet.

Wijn idd... maar vooral brood!

.. en spelen, haha.
Als ik af en toe toch een wijntje neem (en ja, dan blijft het bij 1, ben geen grote drinker maar vind 't vooral bij eten wel lekker) merk ik daar niets van. Maar als ik paar dagen weer terugga in oude eetpatroon (yoghurt met muesli, 3 boterhammen, pasta of rijst oid) merk ik dat al heel snel. Niet eens zozeer qua gewicht, maar aan mn buik. Komt meteen weer zo'n 'bolletje' op.

Ik denk dat alhoewel er natuurlijk algemene richtlijnen zijn het uiteindelijk net is waar je eigen lichaam op reageert. Ik was geen fanatieke dieet-er, maar heb wel wat verschillende zaken uitgeprobeerd. En deze laatste manier van eten en bewegen werkt voor me, en past in mijn leven.

En in reactie op bovenstaande postings, ook ik kwam heel makkelijk weg met gewoon even niet snoepen en beetje minderen. En als ik aankwam zat dat vnl op heupen en billen, nooit op mn buik. Dus je lichaam verandert inderdaad.
En je gezicht! Daar valt niets tegen te doen, nou ja, ingrepen of botox. Ik zie de laatste tijd steeds meer van die 'hangzakjes' bij mn kaken, vreselijk!
Maar goed, ik ben wel gezond, en dat is een groot goed.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hallo allemaal,

Ik ben Laura, 41 jaar, en moeder van 4 kinderen. Ik ben nu al 3 jaar niet meer ongesteld, vond het in eerste instantie vreemd, omdat ik niet aan de pil ben, en mijn moeder was rond de 48 toen ze in de overgang zat.( Ze zeggen dat je meestal naar je moeder moer kijken, hoe oud zij was toen ze in de overgang kwam.) De huisarts vertikt het om bloed te prikken op hormonen, want dat kun je niet in het bloed zien, zegt ze. Nou ik ne maar gewoon aan dat ik in de overgang zit. Zweet veel. Heb het snel warm, heftige stemmingswisselingen, pijnlijke gewrichten, doodmoe, slecht slapen, Maar het ergste vind ik die gewichtstoename, ik was altijd slank, en ben zonder anders te gaan eten wel 13kg aangekomen, en dan met name die buik. Die is gigantisch opgeblazen! Ik voel me zo onaantrekkelijk en walg van mezelf. Vind het vooral zo erg omdat ik nog zo jong ben. Ik voel me een oude vrouw. Ben ten einde raad. Kan geen stap verzetten of ik ben bekaf. Terwijl ik altijd enorm veel energie had. Heeft iemand misschien tips om die vreselijke buik kwijt te raken?

Groetjes Laura    

Laura, je reageert op een topic van 10 jaar oud. Je kunt beter even een nieuw draadje starten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.