Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tessa

Tessa

27-07-2020 om 12:29

De praktische kant van mondkapjes

Wat is handiger als je mondkapjes wil gebruiken in winkels o.i.d.? Wegwerp of stof? Het gaat om een paar keer week naar de supermarkt dus comfort en praktische bruikbaarheid is dan belangrijk. Of is er eigenlijk geen verschil? Het enige wat ik kan bedenken is dat je wegwerp in de vuilnisbak mikt en het stoffen masker met nogal wat voorzichtigheid moet afnemen en in de wasmachine moet stoppen.
Ik ga een doos wegwerpkapjes of een aantal stoffen aanschaffen. Tips waar ik ze het beste kan kopen en welke fijn en/of goedkoop zijn?


Flavia

Flavia

27-07-2020 om 12:58

afdoen

het afdoen van een stoffen of een disposable dat maakt geen verschil je moet in beide gevallen je handen niet besmetten en vervolgens je gezicht weer aanraken.
Wat je vrijwel automatisch doet omdat het kriebelt op je gezicht.

Ik zou voor stoffen gaan en dan fijn met de 60 graden was mee. Ben je uiteindelijk stukken goedkoper uit en ik denk dat ze ook fijner zitten.

Plastic zakje mee

Zorg voor een plastic zakje mee, en ik was een mondkapje in een wasnetje mee op 60 graden.
Hier worden de mondkapjes overigens niet bij de was gelegd maar buiten in de wind gehangen tot ze gewassen worden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-07-2020 om 13:05

Stof

Mijn dochter gaat voor stof. Die zijn handig want kan je gewoon in je broek of jaszak doen en later weer opzetten indien nodig. Worden alleen in het ov gebruikt en ook alleen omdat het nou eenmaal moet, niet omdat het nut ervan wordt gezien.
Ik vind dat ook handig, want zo hoef ik niet alle zakken af te zoeken naar papier voordat het de wasmachine in gaat.
Ik heb via fb een stapel hippe gekocht voor een habbekrats.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-07-2020 om 13:11

Stof

Ik heb een pakje wegwerp voor onverwacht tussendoor. Die blijven beter zitten, maar je krijgt wel een geïrriteerde neus. De stoffen kapjes zakken nogal af. Ik doe ze alleen op waar het verplicht is, en ze gaan ook gewoon mee met de 30 graden was. Ik beschouw ze niet als hazardous goods.

Famke

Famke

27-07-2020 om 13:25

Wij hebben beide

De stoffen blijven beter zitten en zitten daardoor ook fijner. We hebben ze wel met een een ijzerdraadje bij de neus en lintjes waarmee ze gestrikt kunnen worden. Ik doe ze in een plastic zakje en gooi ze bij de 60 graden was.

De herbruikbare blijven beter zitten als je de elastiekjes kruist.

Zonnehoed

Zonnehoed

27-07-2020 om 13:50

Afdoen

Ik begrijp dat verhaal van afdoen niet zo goed. Ik snap dat als je in het ziekenhuis en met besmette patiënten werkt, dat je dat dan veilig moet doen. Maar een mondkapje voor in de trein is puur om de ander te beschermen. Als je hem af doet heb je alleen je eigen virus aan je handen, mocht je Corona hebben, maar dan was je dus al besmet. Dus waarom al die voorzichtigheid?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

27-07-2020 om 13:55

textiel - en een goede pasvorm

Ik heb al heel wat mondkapjes genaaid volgens de tutorial van KnipMode. Zit prima, dicht goed af, zakt niet, en is herbruikbaar.

Eerder had ik er een aantal gemaakt volgens patroon van Buurtzorg, ook prima, maar Knip heeft een betere pasvorm.

Plastic zakje in mijn tas om na gebruik het mondkapje in te doen. Of een mondkapje voor eenmalig gebruik of van textiel is, altijd bij de elastieken/bandjes vastpakken en er verder niet aan zitten.

Lusithania

Lusithania

27-07-2020 om 13:56

Stof

Wij hebben stoffen mondmasker met viraloff.
https://polygiene.com/viraloff/
Goed passend doordat ze in meerdere maten (breedtes) verkrijgbaar zijn.
Wel lastig dat we allemaal de zelfde print hebben, zo zijn ze moeilijker uit elkaar te houden.

Stof

Vanuit milieu oogpunt met de gewone was mee. Wij hebben ze zelf gemaakt, we heb en er genoeg om de hele week met ov te kunnen reizen, in principe 2 per persoon per dag

Famke

Famke

27-07-2020 om 14:43

Vergelijkend warenonderzoek

Ik ben toevallig bezig met een reis met het OV waarbij ik op de heenweg een stoffen kapje op had en op de terugweg een wegwerpkapje. Het stoffen kapje vind ik fijner aanvoelen.

Tabitha

Tabitha

27-07-2020 om 14:55

Wat voor stof?

Als jullie ze zelf naaien, wat voor stof gebruiken jullie dan?

Gewoon

Katoen.

Hier katoen

Ik had nog een set katoenen lakens die bijna niet gebruikt waren en dochter had van deze en gene wat katoen gekregen voor haar creatieve hobbies.

Het was even zoeken naar biaisband, daar heb je wel genoeg van nodig om te kunnen strikken.

dochter had de 'fout' gemaakt om de bandjes eerst aan de vier hoeken te maken, die trek je makkelijk los, en bovendien de biaisband op de lengte door de helft te knippen. Die vier hoeken heeft ze losgetornd en opnieuw bevestigd, boven aan de buitenkant en onder aan de buitenkant zodat je een geheel lint hebt boven en een geheel lint beneden.

Die helft is gaan rafelen, maar goed het houdt het tot nu toe, anders wordt die weggegooid.

40er

40er

27-07-2020 om 15:20

Patroon

Ik heb het patroon van bernina gebruikt, deze is met elastiek. Heb er al een stuk of 50 gemaakt, voor onszelf en voor familie.
Ook van katoen gemaakt trouwens. Ik zag bij een stofwinkel al pakketjes met voorgedrukte katoen. Ook leuk om te zien

Hulpstuk voor elastiek


https://www.youtube.com/watch?v=-gA9VtlzFgU

Een kunststof balkje verbindt de elastieken zodat je ze niet schrijnend om je oren hoeft te doen.

Bennikki

Bennikki

27-07-2020 om 15:36

Oh handig

Die hulpstukjes Annej! Kun je die ook ergens krijgen denk je? Ik kreeg zulke zere oren van mijn maskers, en ook nog eens flaporen, het zag er niet uit ; )
Verder geen mening hierover, als we ze moeten gaan dragen ga ik ze dragen.. we zijn onderhand dus bijna het enige land waar het niet hoeft, dus ik bereid me maar vast voor. Als we maar voorkomen dat het zo’n splijtzwam wordt als in de Verenigde Staten, wat een drama is dat daar zeg.

Vast wel Bennikki

Zoek een kind met een 3D-printer.
Of een 3D-printshop. Het wordt een rage.

Yaron

Yaron

27-07-2020 om 16:53

Inlegger

Doe je in een stoffen mondkapje een wegwerpdoekje of zet je hem zo op?

Anke

Anke

27-07-2020 om 17:29

Hulpstuk

Een stukje biaisband of breed elastiek met twee daarop genaaide knopen. Simpel.

Ik maak ze ook zelf, van 2 lagen katoen. Ik gebruik het liefst oude herenoverhemden. Mooie, fijne katoen, zacht aan de huid, goed ademend en heet wasbaar. Met een beetje geluk ook nog met een leuk printje. Katoenen zakdoeken zijn ook fijn materiaal.

Bennikki

Bennikki

27-07-2020 om 17:33

Famke

Dank je! Ik hoop dat dat het bedrijfje is van die jongen van het filmpje..

Tessa

Tessa

27-07-2020 om 17:36

Effectief

Zo'n mondkapje is wel bijzonder effectief tegen het buitenshuis zijn. Ik ben boodschappen gaan doen met een stoffen op en vind het geen pretje. Het is een beetje stugge stof, het sloot niet aan, het bleef niet goed zitten en ik kreeg het er ontzettend benauwd van.
Bij de Jumbo lagen wegwerp kapjes voor 6 euro. Die heb ik meegenomen voor de volgende keer of noodgevallen. Maar ik wil graag een goed passende stoffen masker.
Maar voorlopig zit ik weer binnen, wachten op de uitslag. Heb vanmiddag een corona test laten doen.

Flavia

Flavia

27-07-2020 om 17:38

Bennikki

VWR is een grote groothandel in laboratorium materialen. Geen klein bedrijfje.

Filters

We hebben nog geen filters in het mondkapje gebruikt maar er is onderin een gleuf waar we een gevouwen koffiefilter in kunnen doen. Ik heb net weer een nieuw pak gekocht zodat we er genoeg hebben mocht het ineens toch regelmatig nodig zijn.

Maar dat gaan we alleen doen bij lange reizen in het ov. Want dan wordt je kapje te vochtig. Maar niet even de winkel in en uit.

Overigens is het hier nog vooral hypothetisch. Ik heb het ding nog maar even opgehad. Het is hier nog niet nodig in de supermarkt, die enkele keer dat ik ga.

Ik heb het wel altijd bij me voor als de band van mijn fiets lek raakt en ik te ver van huis ben om te lopen zodat ik met ov moet.

https://www.maxmeldpunt.nl/gezondheid/doe-het-zelven-met-mondkapjes-geinig-en-gevaarlijk/

Stofzuigerfilters schijnen wel heel effectief te zijn, net als een chirurgisch masker, maar niet duidelijk is of het ook ongezond is om die kunststoffen in te ademen.

Voor vochtabsorptie is een stukje keukenpapier of een koffiefilter dan ook geschikt.

Fietsen

We doen hier alles op de fiets, inmiddels hele afstanden. Wel altijd voor de zekerheid een mondkapje, en schoonmaakdoekjes, mee.

Famke

Famke

27-07-2020 om 18:16

@benikki

Zoeken op bol op earbuddies levert 6 pagina's treffers op (niet geconroleerd of het ook allemaal relevant is), misschien zit er iets beters tussen.

Hanne

Hanne

27-07-2020 om 18:57

houdbaarheid

Ik vraag me af in verband met het milieu, stel ik heb een wegwerp masker. Dat gebruik ik vandaag en leg het dan een week weg, zou het dan nog besmettelijk zijn? Of zou ik het dan nog een keer kunnen gebruiken?

margaretha

margaretha

27-07-2020 om 19:48

hier

in België hebben we van de stad 1 masker per persoon gekregen, kwamen gewoon in de bus. En we kunnen bij de apotheek ook 1 masker per persoon afhalen op vertoon van je identiteitskaart. Stoffen maskers. Ook heb ik er 2 gekregen via de scholen waar ik werk. In de praktijk gebruik ik hem alleen bij het winkelen, is verplicht inmiddels (in de hele binnenstad, op de parking enz.) en was het ding maar heel zelden. Na 3 dagen zijn alle ziekmakende deeltjes dood, ergens laten hangen uitwaaien is volgens mij goed genoeg. Lang ophebben en veel zweten is een ander verhaal, dan is wassen gewoon frisser. Met winkelen bedoel ik supermarkt bezoek.
Het meeste last heb ik van mijn bril, die beslaat nogal snel als ik een masker draag.

Bennikki

Bennikki

27-07-2020 om 20:14

Famke

Dank! Ik zie dat VWR inderdaad een internationaal bedrijf is, maar dit is vwr-trading, een bedrijfje uit Enschede met eenzelfde woon- en werkadres.. dus misschien toch dat jochie?

Jesse_1

Jesse_1

27-07-2020 om 20:48

Zonnehoed

"Als je hem af doet heb je alleen je eigen virus aan je handen, mocht je Corona hebben, maar dan was je dus al besmet. Dus waarom al die voorzichtigheid?"

Als je met die handen ergens aan zit, dan besmet je dat oppervlak. (Bijvoorbeeld de leunig van de trap van het station. Wat iemand anders dan weer beet pakt.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.