Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

even zonder naam..

even zonder naam..

29-11-2008 om 07:29

Denk dat buurkinderen geestelijk mishandeld worden..

Hallo,

Wat zouden jullie doen. Ik woon er niet direct naast, maar heb het wel eens in de zomer buiten gehoord, Ik hoor van de buren aan weerszijden dat het weer een tijdje aan de gang is.

De moeder gaat onnoemlijk te keer tegen haar beide dochters. Het gebeurt meestal, wat ik van beide buren hoor, 's morgens vroeg. Dan worden die kinderen uitgescholden en voor de vieste woorden uitgemaakt. Er wordt gezegd dat ze de kinderen niet meer wil, dat ze bij ze wegloopt... ga zo maar door.

Nogmaals, ik woon er niet aan vast, zoals de buren. De buurman zegt dat hij 's morgens geen wekker nodig heeft en dat het heel arme kinderen zijn.. De buurvrouw aan de andere kant zegt, dat ze er zelf geen melding van maakt, maar als er iemand van de kinderbescherming zou komen, dan deed ze haar mond wel open.

Ik kan hier dus niet tegen... Ze zijn nog zo klein, de oudste is zo'n 8 jaar...

Wat kan ik, als niet buren zijnde, hiermee doen..

ALs ik ernaast woonde, had ik er al lang melding van gemaakt. Die huizen waar zij wonen zijn zo gehorig...

Heeft iemand een tip of weet iemand hoe ik het beste kan handelen?

Ik sta overal voor open, vooral omdat iedereen medelijden heeft met de kinderen en niemand wat doet.

Alvast bedankt, R.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

29-11-2008 om 09:53

Melden

Ook al woon je er niet naast, zodra jij weet van een dergelijke situatie kun je daar melding van doen bij het AMK.
Je wilt later geen spijt hebben van het feit dat je niets hebt gedaan!
Groetjes, Minet

Guinevere

Guinevere

29-11-2008 om 10:52

Melden ja

Al zou je aan de andere kant van de wereld wonen, dan zou ik het nog melden. Dit moet stoppen. En het zou me ook niet verbazen als er ook echte klappen vallen. Zoiets dergelijks heb ik trouwens ook eens aan de schooldirecteur van een kind gemeld, wist niet van het meldpunt kindermishandeling af.

Ook goed voor de ouders

de moeder heeft duidelijk hulp nodig met de kinderen maar ook met zichzelf. Ja zeker er melding van maken dan kan het gezin geholpen worden.

juno

juno

29-11-2008 om 14:56

Natuurlijk melden. Je kunt dit anoniem doen als je niet wilt dat ze erachter komen wie gebeld heeft.

Even andere naam

Even andere naam

29-11-2008 om 16:45

Anoniem is moeilijk

Anoniem kanniet, heb dat laatst ook geprobeerd, maar het werd niet anoniem aangenomen!

Om veiligheidsredenen voor mijn gezin heb ik het er toen bij gelaten. Heb het wel op de school van de kinderen gemeld, die waren er erg "blij" mee!!!
(blij is een raar woord in deze maar weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.)

Minet

Minet

29-11-2008 om 17:21

Anoniem kan wel

Je moet alleen wel jouw naam melden bij het AMK. Zij zullen echter jouw naam aan niemand doorgeven als jij aangeeft anoniem te willen blijven.
Ik heb dit zelf al een paar keer gedaan, en nooit is de persoon waarover de melding ging erachter gekomen dat de melding bij mij/ons vandaan kwam.
Groetjes, Minet

Even andere naam

Even andere naam

29-11-2008 om 19:56

Minet

de mevrouw aan de andere kant was onverbiddelijk: naam noemen en anders geen melding.
dus hoe sneu ook, geen melding gedaan bij AMK maar een andere weg gezocht.

Minet

Minet

29-11-2008 om 20:17

Klopt

er wordt ook gevraagd naar jouw naam, maar vervolgens wordt je gevraagd of je in de procedure verder anoniem wilt blijven.
Je kunt je misschien voorstellen dat ook grapjurken anders zomaar een 'melding' kunnen doen bij het AMK, dit zou toch niemand willen? Dat is de reden dat ze willen weten met wie ze spreken.
Je kunt dus met een gerust hart jouw naam noemen.
Groetjes, Minet

even zonder naam..

even zonder naam..

30-11-2008 om 09:51

Ik ga maandag bellen

en hoor dan wel hoe het gaat. Ik heb op internet gekeken en het kan inderdaad niet zonder aan te geven wie je bent. Daar heb ik ook helemaal geen problemen mee, maar ik wil niet dat het tegen die mensen verteld wordt. Ik denk dat iedereen dat wel zou willen, wie weet hoelang we hier nog in de straat samenwonen.

Het is in ieder geval zo dat ik het wel ga melden.
Ik vind het niet normaal dat de directe buren er niets aan doen. Zij horen het iedere dag weer. Ik hoor gelukkig niets.

Ik heb haar wel eens buiten gehoord op de kinderen schreeuwen. Mijn dochter was daar toen bij en die heb ik even snel naar huis geroepen. De kinderen waren per ongeluk met een handje aan een ruit gekomen en daar schreeuwde ze over als een mager varken, sorry voor de uitdrukking.

Ze heeft enkele jaren geleden ook haar man buiten de deur gezet omdat ze iemand anders ontmoet had. Wij ( de buren ook) snappen niet dat deze nieuwe man dit allemaal pikt van haar.

Ze heeft een ernstige vorm van epilepsie, er is al twee keer een ambulance geweest omdat ze niet meer bij kwam. En nu komt het mooiste: ze rijdt gewoon auto MET de kinderen. Ik vind het gewoon onverantwoord.

Ik weet van een kennis, die dit ook heeft, dat hij het rijbewijs afgenomen heeft gekregen.

Ze hebben altijd de rolluiken dicht met het licht aan. Allemaal zo raar daar...

Het klopt gewoon niet, in het begin toen de vader weg was hebben de buren de vader wel eens aangesproken, maar die heeft toen niets ondernomen. Hij weet denk ik hoe ze is... maar doet er niets aan om zijn kinderen te "redden".

Als ik maandag meer weet laat ik het zeker weten, ben benieuwd hoe een en ander in zijn werk gaat.

Goed zo even zonder naam!

ben blij dat je gaat bellen vandaag !!!!

Heb je al gebeld?

ik hoop dat je het durft en dus doet.

even zonder naam..

even zonder naam..

01-12-2008 om 13:00

Ja, ik heb gebeld

Maar helaas ben ik niet veel verder gekomen. De mevrouw waar ik mee sprak zei dat de situatie zorgwekkend was, MAAR dat ze met de directe buren moest spreken, Ik heb het alleen van horen zeggen en dat is niet genoeg. Ook dat ik het zomers wel eens hoor wil niet zeggen dat het nu iedere dag zo is.

Nu moet ik aan de buren vragen of ze niet toch, desnoods samen met mij aangifte willen doen. En als ze persé niet willen dan wordt het heel erg moeilijk.

Ze zei wel dat het anoniem kan, niet naar hun toe maar naar de buren toe zeggen ze niet wie er gebeld heeft.

Ik ga het in eider geval proberen... kijken of ik iemand over kan halen.

Ik houd jullie op de hoogte, het kan toch zeker niet zo zijn dat ik er niets aan kan doen?

Groetjes, R.

Wat stom zeg

dat er zoveel gedaan moet worden om een melding te maken. Lekker dan, dan zijn straks de buren niet te porren en dan wordt er dus geen melding gemaakt.

dat slaat werkelijk helemaal nergens op.

Heel goed dat jij gebeld hebt. Ik zou nog een keer bellen als de buren niet willen en zeggen dat jij het hun 100% aanrekent als er iets met die kinderen gebeurt.

Luci Fers

Luci Fers

01-12-2008 om 13:32

Ik heb ook eens gemeld

Hallo,

Ik heb net als even zonder naam... eens gebeld om melding te maken van een kind dat mishandeld werd door zijn vader. Kind werd geslagen en geschopt door zijn vader, moeder deed net zo hard daar aan mee. Ik was niet direct buren van hen, maar heb gebeld na horen van het hele verhaal. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen daar niets aan te doen. Er werd mij verteld dat de buurvrouw, waar ik het verhaal van had gehoord, zelf moest bellen om het verhaal te doen. Ik kon er geen melding van maken. Die buurvrouw heeft haar verhaal anoniem gedaan(gelukkig)! Het kind is uit huis geplaatst, en zijn moeder heeft aan die buurvrouw gevraagd of zij wist wie er gebeld zou hebben. Die deed natuurlijk of haar neus bloedde.

Er wordt dus echt niet gemeld wie de melding heeft gemaakt. Hopelijk willen de buren hun verhaal doen en worden die kindjes geholpen!!

Guinevere

Guinevere

01-12-2008 om 15:55

Dus alleen directe buren mogen de melding doen? Dat is dus al totaal niet meer anoniem, dan kan iemand zelf beredeneren wie de melding doet???
Weet je waar de kinderen naar school gaan? Dan kun je de directeur bellen, lijkt mij ook een strak plan. Wellicht mag die wél melding doen, ook al is het niet de buurman/vrouw?

Juf/meester kan niet anoniem melden

School zal ook niet zo happig zijn om te melden. De juf/meester mag namelijk niet anoniem blijven.

Een kennis heeft na een melding bij het AMK al eens een boze en zeer aggresieve ouder op de stoep gehad. Na de nodige bedreigingen (sla je in elkaar / ik pak je kind / ik steek je banden lek) vertrok de ouder...

Minet

Minet

01-12-2008 om 17:10

Heel raar

Mijn ervaringen zijn toch echt anders, zowel als privepersoon, het waren niet mijn naaste buren, als namens een organisatie.
In beide gevallen kon ik gewoon anoniem blijven naar de ouders toe.

Groetjes, Minet

Buren niet van horen zeggen

Even voor de duidelijkheid; het is volgens mij niet zo dat alleen de buren in het algemeen melding kunnen doen.

Als ik het zo lees denk ik dat het probleem van de melding ligt bij het feit dat het "van horen zeggen is". Zoals -even zonder naam- zelf aangeeft; Ik heb het alleen van horen zeggen en dat is niet genoeg.

Er moet dus een melding komen van personen die het zelf rechtstreeks hebben gehoord, en niet via via van anderen, en in dit geval zijn dat dus de buren. Of misschien wel de buren daarnaast, als er heel hard geschreeuwd wordt!

Karly

Bastet

Bastet

01-12-2008 om 17:58

Luci fers ot

Complimenten voor je nick,geweldig!)
Bastet

even zonder naam..

even zonder naam..

01-12-2008 om 18:06

Inderdaad..

Ze hebben specifieke vragen die ik niet kan beantwoorden.
Wat zegt ze tegen de kinderen? Hoe vaak schreeuwt ze?

Ik heb veel kunnen vertellen.. maar helaas weet ik niet alles. Ik heb vanmorgen mijn dochter ziek uit school moeten halen, dus ik kon niet naar die buurvrouw toe.

Ik hoop echt dat ik haar kan overhalen, desnoods dat ik bel en dat zij het overneemt..

Donderdag kan ik die mevrouw terugbellen.

Ik had gedacht dat er zowiezo wel een onderzoek zou komen, ze zei me dat het wel heel erg klonk allemaal en dat er hulp nodig zou zijn, maar als de buren niet willen is er een probleem. Ik weet niet waar de kinderen op school zitten, in ieder geval niet bij mijn dochter.

Wordt er zoveel campagne gevoerd voor mishandelde kinderen en is het toch wel een heel gedoe om het voor mekaar te krijgen dat iemand er iets aan doet.

Groetjes, R

Juliëtte

Juliëtte

01-12-2008 om 19:32

Maar..

"Wordt er zoveel campagne gevoerd voor mishandelde kinderen en is het toch wel een heel gedoe om het voor mekaar te krijgen dat iemand er iets aan doet. "

Maar dat is toch logisch? Ze kunnen moeilijk elke situatie "van horen zeggen" uitgebreid gaan onderzoeken.
Er word volop onderling gepraat, wat de 1 zegt, vat een ander anders op en verteld het op zijn/haar beurt weer op een andere manier door..

Kijk eens naar de diverse draadjes op dit forum over bijv stoorzenders in de klas waarbij blijkt op het schoolplein driftig gespeculeerd word door de diverse ouders over wat er wel allemaal niet klopt met Pietje en het gezin waaruit ie komt. Terwijl er helemaal niks mis is bij Pietje thuis maar Pietje een kind is met een aparte gebruiksaanwijzing.

Ik vind het logisch dat je met concrete informatie komt, informatie van jezelf en niet wat je via via hebt gehoord.

Ik hoop dat de buurvrouw samen met jou wil bellen, samen ben je ws ook wel overtuigender dan als zij alleen belt.

Succes ermee!

Jose van Polanen

Jose van Polanen

01-12-2008 om 20:34

Ja maar

schreeuwt er op dit forum nooit iemand tegen zijn kinderen? Vooral oudste puber en ik kunnen met heel veel stemverheffing erge ruzies hebben. Wij zijn allebei knap driftig. Dat zal voor de buren, die niet weten wat er gaande is, heel raar klinken vermoed ik. Aan mishandelen hoef ik niet te beginnen, want hij is een kop groter dan ik. En ik voel me af en toe meer tekort gedaan door hem dan andersom vermoed ik. Maar het geschreeuw is er niet minder om. Dat is niet dagelijks maar wij botsen toch wel twee keer per kwartaal heftig.
En jongste schreeuwt zelf niet gering als hij boos is. Meestal wacht ik tot hij is afgekoeld voor ik reageer. Maar als dat niet gaat, bulder ik over hem heen. Verrek, zelfs leraren bulderden vroeger tegen mij. Tegenwoordig not done? Ik mis iets, denk ik.
Daarom kan ik me voorstellen dat het AMK echt van iemand die het gehoord heeft, wil weten wat er dan precies zo alarmerend is of klinkt. En die buren kunnen gewoon anoniem blijven, dat klopt. Die moeder hoeft nooit te weten dat de buren gewaarschuwd hebben.
groet,

Bastet

Bastet

02-12-2008 om 10:55

Tuurlijk wel

Zelfs op de basisschool zijn nog bulderende leraren..)
Ik ken een kleuterjuf(!) die er dol op is,en op de school naast onze straat waar ik vaak langs liep,was ook een leraar die bulderde...Dus ik snap je punt,iets kan heel heftig klinken,zonder dat het AMK-waardig is.
Groetjes,Bastet

Jose van Polanen

Jose van Polanen

02-12-2008 om 10:55

En wat ik vanmorgen op de fiets

nog bedacht: die buurvrouw wil dus wel met jou praten over wat ze hoort. En misschien met anderen. Dan loopt ze toch een fors risico dat iemand tegen die mevrouw zegt: "weet je dat jouw buurvrouw klaagt over jouw geschreeuw tegen jouw kinderen en dat ze zich ongerust maakt? " of iets in die trant.
Dat is toch eigenlijk net zo riskant als melden bij het AMK waarbij het AMK verder kan beloven dat buurvrouws naam niet wordt genoemd?
groet,

Luci Fers

Luci Fers

02-12-2008 om 11:12

Bastet ot

Dank je

Luci Fers

Luci Fers

02-12-2008 om 11:19

Van horen zeggen

Een melding kan niet gebaseerd worden op van horen zeggen, er moet echt iemand zijn die getuige is van voorvallen. Het is heel naar dat het niet anders kan, maar aan de andere kant zou het niet kloppen als het juist wél kan.

Stel dat je iets van A hoort die een hekel heeft aan B. A verteld hele nare dingen over B, die zou zijn kinderen iets aan doen... maar dit verhaal blijkt verzonnen. Dan heb je B ergens van beschuldigd als je hier aangifte van doet, terwijl B heeft dit nooit gedaan! Geruchten zijn geen feiten.

Best frustrerend, zeker als iemand die wel getuige is niets wil ondernemen!

even zonder naam

even zonder naam

02-12-2008 om 13:49

Ik kan het ook wel begrijpen..

maar ik weet zeker dat die kinderen uitgescholden worden. Inderdaad iedereen schreeuwt wel eens tegen haar kinderen of man. Maar worden er dan ook woorden gebruikt die je nog niet tegen een volwassene zegt? Zeg jij tegen je kinderen dat je ze niet moet of weggaat bij ze? Is het iedere morgen raak en dan ook nog zo vroeg dat de buren er wakker van moeten worden?

Ik denk het niet, tenminste ik niet.

Ik heb beide buren onafhankelijk van elkaar gesproken, zij hebben eigenlijk weinig of geen contact met elkaar.

Ik heb niets tegen die mensen en ook geen hekel aan ze.

Het was voor mij ook een stap om überhaupt te bellen, ik moest ook nog teruggebeld worden en dan zit je zenuwachtig te wachten wanneer ze bellen. Het gaat mij om die kinderen en ik zal mijn uiterste best doen om de buurvrouw over te halen. Mijn dochter is nog ziek, ik hoop dat ik morgen even kan gaan, zodat we donderdag samen kunnen bellen... Ik hoop het zo..

Groetjes, R

Even kort

Beste R,
Ik heb niet alles gelezen hierboven, maar ik heb in dezelfde situatie gezeten. Na heel veel gedoe hebben we met meerdere families de AMK gebeld waarbij er meerdere directe "getuigen" waren ( we zijn echt gaan observeren daarvoor) en het heeft voor zover ik kan zien goed uitgepakt. Achteraf had ik spijt dat we het niet eerder hebben gedaan, ik maakte me zo'n zorgen over die kinderen. Iedereen om ons heen kwam met argumenten als 'overal wordt wel eens gescholden', maar je weet echt wel als het over die schreef gaat. Ik was eigenlijk verbijsterd hoe terughoudend iedereen was (inclusief ikzelf) en ook het AMK trouwens.
Sterkte ermee,
Jonne

even zonder naam

even zonder naam

07-12-2008 om 07:51

Even zonder naam

Heb nu eindelijk de buurvrouw te pakken gekregen en het met haar besproken. Ze wil het eerst met haar man bespreken en weet het nog niet.

Ze zegt dat de buren aan de andere kant naast haar horen hoe er bij die andere buren met de deuren gesmeten wordt. Dan kun je wel weten hoe hard dat dat gaat.

Ze zou me van de week iets laten weten.

Ik ben zeer benieuwd. Als ze niet mee wil werken weet ik het ook niet, het is dan toch niet normaal dat de situatie dan maar zo moet blijven? Wat kun je dan nog doen??

Ik laat in ieder geval weten hoe het verder gaat...

Groetjes, R.

ishtar

ishtar

08-12-2008 om 11:29

Als buuf niet zelf wil bellen...

kun je dan met haar afspreken dat jij, op momenten dat het vaak/gewoonlijk mis gaat bij haar buren, bij haar op bezoek gaat. Zo kun je het wel 'met eigen oren' horen. Kun jij zelf de aangifte doen. Ze klinkt nl wel alsof ze zou willen helpen, maar een beetje bang is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.