Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Depressief

Depressief

31-12-2019 om 11:26

Depressie

Zijn hier mensen met 'terugkerende' depressie? Na mijn scheiding zo'n drie jaar geleden ben ik in een enorme depressie geknald. Sinds een jaar zonder medicatie en met vallen en opstaan opwaarts. Maar nu met de kerstdagen en een heel vervelende confrontatie met ex, ga ik weer heel hard naar beneden. Een vriendin van mij heeft heel kwaadaardige kanker, en ik lag vannacht in bed wakker en te hopen dat ík dood zou gaan in plaats van zij. Hoe trekken jullie jezelf weer uit zo'n dal? Ik was weer zo wanhopig vannacht. En durf niet meer bij vrienden en familie aan te kloppen. Die zijn allemaal blij dat het zo goed ging met me.

Dystiem

Dystiem

31-12-2019 om 12:08

Hulp

Beste depressief,

Wat naar dat je je zo voelt. Ik heb zelf een dystieme stoornis, dus snap goed hoe het kan voelen. Ik gebruik al heel lang medicatie, dit zorgt er bij mij voor dat de scherpte van de depressie afgaat. Daarnaast heb ik periodes waarop ik begeleiding zoek, omdat ik er alleen niet uitkom.
Ik zou je aan willen raden hulp te zoeken. Het meest laagdrempelig is wellicht om naar je huisarts te gaan. Vaak hebben huisartsenpraktijken een praktijkondersteuner, die beschikbaar is om gesprekken mee te voeren. Misschien is dat al genoeg om de verdrietige periode met je vriendin die ziek is, door te komen. Zo niet, dan heb je i.i.g. al een ingang om meer hulp te krijgen en evt. weer te starten met medicatie.

Dystiem

Dystiem

31-12-2019 om 12:10

Hulp vervolg

Verder zou ik je willen vragen toch je omgeving te vertellen dat je kwetsbaar bent. Het is belangrijk om je niet te isoleren. Heb ook vertrouwen in ze, ze willen je waarschijnlijk steunen.
Lieve groet

Geloof

Zou je gebaat zijn bij een godsdienst? Niet de weg waar je 1,2,3 aan denkt, maar het lezen of horen over het geloof, kan je wel het gevoel geven dat God bij je is. Ook midden in de nacht.
Als je je familie niet wilt lastig vallen, maar wel je verdriet wilt delen, dan is het bidden met God iets dat je tot rust kan laten komen.
Zijn bestaan voelt dan als die armen om je heen.

En zoals Dystiem schreef; durf het met je familie te delen.

Doorslikken

Lieve depressief,
Ik heb enkele keren een diepe depressie meegemaakt en na 2 keer te zijn gestopt met medicatie en na een paar jaar weer depressief te zijn geworden heb ik besloten, samen met de psychiater, om een lage onderhoudsdosering te blijven slikken.
Het haalt de diepe dalen weg, maar voor de rest ben ik gewoon mezelf. Alleen zonder depressie.
En voor de rest wel vertellen hoor. Het is een ziekte, geen schaande. De feestdagen zijn een rotmoment.
Sini

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-01-2020 om 11:50

Pfff

Bijzonder slecht plan om iemand met gezondheidsproblemen het geloof aan te praten. Sommige kerken doen dat ook bewust, zieltjes winnen van mensen die even wat slechter in hun vel zitten.
Ze moet naar de huisarts en/of er over praten met familie of vrienden.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-01-2020 om 16:33

Phryne

"Bijzonder slecht plan om iemand met gezondheidsproblemen het geloof aan te praten."

Als iemand er voor open staat en er baat bij heeft. Wat is er dan eigenlijk op tegen? Depressie is best ernstig en ik stel me zo voor dat een religieuze gemeenschap daar bij zou kunnen helpen.

"Sommige kerken doen dat ook bewust, zieltjes winnen van mensen die even wat slechter in hun vel zitten."

Bewust? Ze denken waarschijnlijk dat ze die mensen helpen er dat zou nog goed kunnen ook. Wat is daar eigenlijk o kwalijk aan? Heb je liever dat ze aan de anti-depressiva gaan of zelfmoord plegen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-01-2020 om 16:41

Wat een ongepaste vraag. Net zo ongepast als zieltjes winnen van mensen die niet in goede doen zijn. Ik vind dat gewoon niet kunnen.

Dystiem

Dystiem

01-01-2020 om 17:47

Phryne (ot)

Ik ben zelf ook wel uitgenodigd in de kerk toen het met mij niet goed ging. Ik heb/ had daar geen behoefte aan en voelde me vanwege de persoon die het deed, ook ongemakkelijk. Maar dat lag er aan dat ik van hem andere verwachtingen had. Hij had wel oprecht de indruk dat het mij zo kunnen helpen om opgenomen te worden in een kerkelijke gemeente. Zieltjes winnen was het m.i. niet.

Dystiem

Dystiem

01-01-2020 om 17:49

Aan Depressief

Beste depressief,

Hoe voel je je vandaag?

Lieve groet

Depressief

Depressief

01-01-2020 om 19:49

Dystiem

Lief dat je dat vraagt. Het gaat gelukkig weer beter. Ik heb een hele lieve vriendin die me heel erg helpt en haar toch gebeld.

Ik heb nu geloof ik ook een beetje het 'systeem' door. Mijn depressie is alsof ik ooit mijn hersens gebroken heb, zoals je een been kan breken. Alleen geneest het veel moeilijker en blijft de breuk een instabiele plek. Als er dan bij wijze van spreken weer een keer tegenaan gestoten wordt, schiet de boel weer uit elkaar en doet het vreselijk pijn. Zo'n pijn dat ik op zo'n moment alleen maar wil dat het stopt - en dat is een gevaarlijke fase, dan wil ik het raam uit, of m'n polsen doorsnijden.

De donkerte van de afgelopen maand, de confrontatie met de ex, dat waren de triggers. Het gesprek met mijn vriendin heeft alles weer een beetje 'op z'n plaats geduwd' , waardoor de hevige pijn ook weer ging liggen. En ik heb haar verteld hoe het systeem volgens mij is dus. Misschien ga ik het aan meer mensen vertellen, in de hoop dat het dan minder 'zwaar' wordt en ik ook eerder aan de bel durf te trekken. "Au, ik heb m'n hersenbreuk weer gestoten", zoiets.

Medicatie wil ik niet meer, daar kreeg ik teveel bijwerkingen van.
Een geloof, mwah, ik geloof wel in een universeel iets. Het zal best een mooi vangnet kunnen zijn, maar ik vind dat er teveel ellende is uit naam van deze en gene.

Dank voor jullie reacties in ieder geval. Ik hoop dat ik weer bergopwaarts zit en (voorlopig) blijf nu.

Depressief

Depressief

01-01-2020 om 20:54

Nacht

De nachten zijn moeilijk. Geen afleiding en alle tijd om de pijn te voelen. Daar zie ik nog wel tegenop. Te laat naar bed dus😕

Dystiem

Dystiem

01-01-2020 om 22:01

Fijn

Wat goed dat je steun hebt gezocht bij je vriendin! En fijn dat ze er voor je is. Ik snap je vergelijking goed, lijkt me een goede manier om jezelf buiten de schaamte te houden. Ik heb toevallig een collega die thuis zit, iedereen weet dat er sprake is van een depressie, werkt al jaren voor de organisatie en heeft dit vaker. Voor mij, ik werk er niet zo lang, was het nieuws. Ik vond het bijzonder hoe open iedereen er over is en hoe begripvol. Dat deed me plaatsvervangend goed.
Wat betreft de nachten, is het iets voor jou om radio te luisteren? Je kunt live radio opzetten, maar ook een podcast. Keuze te over, van slap geklets tot politieke analyses tot interviews.
Is dat iets? Leidt beetje af en als je toch in slaap valt, is het ook niet erg.

Uitlaatklep

Ik ga ook niet naar een kerk maar ik ervaar de band met God als een uitlaatklep.
Maar er bestaan meer uitlaatkleppen; midden in de nacht je gevoel opschrijven in een schriftje of ipad zodat je die kan terug lezen, is er ook één van. Het gaat er om dat die gedachten niet door je hoofd blijven razen terwijl je rust nodig hebt.
Een uitlaatklep, welke vorm dan ook, is een eigen manier van verwerken.

OokZo

OokZo

02-01-2020 om 11:00

Mediteren

Bidden en mediteren kunnen sterk overeenkomen. Je kunt ook Mindfulness gaan doen, dat is ook nog eens wetenschappelijk bewezen heilzaam bij depressie. Of je ermee geneest kan ik niet zeggen, maar het zal zeker helpen.

Ik vind het vreemd dat je zegt geen medicatie meer te willen. Vaak is het even zoeken naar het juiste middel, ze werken allemaal anders en ook nog eens bij iedere persoon anders. Mijn 3e AD was pas "raak". Juist als je vaak/chronisch last van depressies hebt, is medicatie meestal de oplossing, dan is er een chemische onbalans in je hersenen. Ik zou medicatie zeker nog een kans geven.

Dystiem

Dystiem

06-01-2020 om 18:44

Hoe gaat het?

Beste depressief,

Hoe gaat het nu met je?

Groet, Dystiem

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.