Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nasha 1st

Nasha 1st

22-11-2010 om 20:59

Diabeet-experts hier?

Afgelopen weekend is Nashavader opgenomen in het ziekenhuis. Na een aantal dagen diarree is er zondag een suikergehalte van 33 geconstateerd. Nashavader heeft al meer dan 40 jaar diabetis. Vanavond was ik bij hem, maar hij hallucineert, ziet katten rennen (?) en vrouwen die hem proberen te vangen. Ook ziet hij zwarte beestjes op de muur lopen. Zijn suiker stond net op 28,1, nog steeds erg hoog. Verder krijgt hij ook Haldol toegediend.

Dat hallucineren, komt dat van die Haldol, of is dat een gevolg van die hoge suiker? Ik heb er niet zoveel verstand van....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

22-11-2010 om 21:30

Wat hij nu ziet

is vooral apart en ik moet er wel een beetje om lachen, want hij is overtuigd dat hij katten en beestjes ziet....
Helaas was er nu geen arts, alleen verpleging....

Puck

Puck

22-11-2010 om 22:07

Gegoogeld

Ik heb even gegoogeld op bijwerkingen haldol en ik kan eigenlijk niet vinden wat jij beschrijft.
Maar waarom heb je het niet aan de verpleging gevraagd, die weten er toch ook nog wel iets vanaf.
Sterkte met je vader.

Nasha 1st

Nasha 1st

22-11-2010 om 22:19

Heb ik gedaan uiteraard

maar hij ligt op een afdeling voor maag-darm-leveraandoeningen....ik denk dat ze daar niet veel van diabetis afweten en ook over de Haldol kon ze me eigenlijk weinig vertellen....vond ik wel vreemd, maar goed....ik zal kijken of ik morgen of overmorgen een arts kan spreken....

Nasha 1st

Nasha 1st

22-11-2010 om 22:26

Delier?

net zelf ook even wat gegoogled en kom o.a. dit tegen. Dit lijkt wel overeen te komen...

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGpatientenbrieven/NHGpatientenbrief/PBP7a.htm

Heel hard aan de bel trekken!

Nasha je moet echt even met de behandelend arts en verpleging gaan praten. Er zijn legio redenen waarom een ziekenhuis patient dingen kan gaan zien die er niet zijn. Ik ken je schoonvader en zijn problemen niet maar een kleine lijst is:

infectie
zuurstoftekort
medicijnen (haldol wordt gebruikt als kalmeringsmiddel over het algemeen maar morfine is bekend dat het hallucinaties kan veroorzaken)
verstoring van bijvoorbeeld sodium of kalium door het toedienen van infusen

Het is heel belangrijk dat de artsen actief gaan zoeken naar het onderliggend probleem en niet blijven wachten tot het uit zichzelf beter wordt en de symptomen blijven onderdrukken. Jammer genoeg is de verpleging en/of familie vaak niet heel duidelijk naar de artsen toe dat de verwarring nieuw is en zijn de artsen soms ook een beetje te lui om het uit te zoeken. Overigens vind ik een suiker van 33 ook niet iets waar iemand te lang mee moet rond lopen maar nogmaals ik ken je schoonvader en situatie niet.

Morgen even praten met de behandelend arts dus.

Mariel (die regelmatig midden in de nacht leeuwen bekijkt met patienten )

Nasha 1st

Nasha 1st

22-11-2010 om 22:50

Nashavader

is Nasha's vader en niet schoonvader.

dank je Mariel81, ik heb inderdaad bij de verpleging aangegeven dat dit geen normaal gedrag is. Er is ook meer aan de hand hoor, hij had ook nog een luchtweginfectie, was ik vergeten te melden, daar had hij ook antibiotica voor. Daarnaast die diaree. verder zijn er problemen met zijn ogen, vanwege die diabetes natuurlijk ook, dus ik weet ook niet of hij de afgelopen tijd wel goed gespoten heeft. De diaree zal voor uitdroging gezorgd hebben wellicht....1 ding snap ik alleen niet goed, hij woont in een zorgcomplex, waarom de zorg niet eerder aan de bel heeft getrokken, maar dat kan ook door eigenwijzigheid van mijn pa komen. hij is nogal....eh....moeilijk zal ik maar zeggen

Nee, die suikerspiegel is veel te hoog en hij krijgt ook een infuus met vocht nu. En de insuline wordt door de verpleging gegeven. Om 22:00 zouden ze de suikerwaarde weer meten...

Op zich was hij wel redelijk helder hoor, hij zag alleen gekke dingen Hij wist nog wel te vertellen dat, toen de suiker ontdekt werd jaren geleden, zijn suiker ook zo hoog lag....

Tirza G.

Tirza G.

22-11-2010 om 23:28

Delier

Oude mensen kunnen reageren met een delier op dit soort dingen. En da's niet fijn en lijkt op wat hij nu doet. Overigens, de maag-darm-afdeling lijkt me nou juist dé afdeling voor diabetici

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

23-11-2010 om 07:08

Oh ja hoor

Ik heb wel ouderen verpleegd die beestjes zagen, en andere onverklaarbare zaken. Ik vond het zo naar voor hen, de hele nacht denken dat er kakkerlakken op je bed zitten....maar dat kan soms ook door haldol komen of een delier zijn. Ik zou niet pas overmorgen een arts willen spreken en aandringen op eerder. Beterschap en sterkte!

Eerder aan de bel trekken....

Wat sneu voor je vader Nasha dat ie zo ziek is. En dingen 'zien' is ook bepaald niet leuk voor hem. Ik werk ook in een woonzorgcomplex, geen verplegende of verzorgende dus de specefieke in en outs van wat hij heeft moet je me niet vragen.
Maar wat ik wel weet is dat de verzorging bij ons met regelmaat overhoop ligt met de huisartsen, iemand heeft namelijk in een woonzorgcomplex nog steeds zijn eigen huisarts. De verzorging is voor opname of diagnoses stellen dus compleet afhankelijk van die betreffende huisarts.
En niet alle huisartsen gaan hetzelfde om met signalen die de verzorging oppikt en doorbrieft aan de huisarts. Soms gaat het maar om 'vage signalen' zeker als het gaat om cliénten die een groot gedeelte van de dagelijkse zorg nog zelf doen (dan weet je b.v. niet of iemand wel of niet diarree heeft en niet alle cliénten zijn daar zo makkelijk in om zulke probleempjes te delen).
En dan 'voelt' de verzorging wel aan dat er wát is...Ze hebben een andere kleur, halen anders adem, zijn wat afweziger etc.etc. En ze maken zich zorgen, krijgen zelf geen info uit de cliént, mogen niet prikken van de cliént op suiker en bellen dan uiteindelijk de huisarts. Die komt langs (soms ook niet, dan handelen ze het telefonisch af) en constateert na 3 minuten dat er niks aan de hand is, kleine verkoudheid ofzo. En de dag erna is het nog slimmer en bellen ze weer en zijn ze eigenlijk 'zeurpieten'want er was toch niks?.
Dit soort akkefietjes zijn wekelijks werk. Is écht geen bijzonderheid en raar maar waar er zijn ook huisartsen die wel dit soort signalen serieus nemen. Maar dus ook die er zich totaal niet aan storen.
Als je dus iemánd moet verwijten dat die niet aan de bel heeft getrokken is het w.s. de huisarts. De verzorging/verpleging kán er gewoonweg niets mee, of aan doen.Ja de huisarts bellen...is dat wél gebeurd dan? En dan moet je vader ook nog meewerken. Als hij per sé niet wil dat de huiarts komt houd het hele verhaal op. Er zijn huisartsen die daar zeer tactisch mee omgaan en als de zorg belt en zegt dat ze zich zorgen maken om meneer jansen, maar dat ie geen arts wil, gaan ze zelf langs met een smoesje (gut ik was in de buurt en dacht hoe zou het met meneer jansen zijn??), maar ook een groot aantal wil dat niet.
Alleen als meneer Jansen het wil en anders maar niet (een soort zelfbeschikkingsrecht).
Er zijn zelfs huisartsen die een opname 'aanbevelen'maar als de cliént het niet wil dat dan nog maar een dagje of weekje uitstellen.
Hebben wij gehad privé met onze buurman die hardstikke dement was,geen kinderen en bloot buiten liep terwijl het sneeuwde en ook nog 2 open benen had en écht niet meer voor zichzelf kon zorgen.
Tot wij (nou ikke) hem bewusteloos vonden in zijn ondergoed op de badkamervloer, onderkoeld, gat in zijn hoofd (gevallen) en ondervoed.
Toen had ie niets meer te 'willen' omdat hij bewusteloos was en toen ging het snel.
groeten albana

Excuses

Excuses Nasha, ik zie ook wel eens dingen die er niet zijn, het woordje schoon dus. (heb net een nieuwe bril

Ben je alweer op bezoek geweest?

Mariel

nogevenniet

nogevenniet

23-11-2010 om 14:34

Ja hoor

Ik heb eens langdurig veel te hoog gezeten en zag dat de muur steeds wisselende kleuren kreeg, net een waanzinnige regenboog. Deze trip kwam idd door de hoge suikers.....
Haldol is een anti psychoticum, het is verstandig na te gaan waarom je vader dat krijgt, heeft hij psychoses gehad in het verleden want dan kan hij ook nu weer in een psychose zitten.
Rest mij te zeggen dat mense met hoge bloedsuikers (weet ik uit ervaring) vaak erg dwars en zeer moeilijk te overtuigen zijn.
sterkte dus, Jes

Yura

Yura

23-11-2010 om 17:37

Hoe oud?

Hoe oud is je vader? Ik vind het inderdaad op een delier lijken. In ons ziekenhuis worden patienten vanaf 70 jaar hier standaard op gecontroleerd, krijgen ze steeds een paar simpele vragen. Zowel mijn opa als mijn oma hebben het gehad na opname in het ziekenhuis (dik in de 80 toen beide), oma zei echt bloedserieus dingen als: "kijk daar die bosnimf nou eens op het dak". Inderdaad wat jij aangeeft, we moesten er ook gewoon wel om lachen want hoe komen ze erop. Na terugkeer naar huis was het meteen over.

Nasha 1st

Nasha 1st

23-11-2010 om 20:34

Vader is

78, dus ook al "op leeftijd"

Door omstandigheden vandaag niet naar het ziekenhuis kunnen bellen of langsgaan, helaas. Heb ook geen bericht verder uit het ziekenhuis, dus ik neem aan dat er dan ook niks erger is geworden in ieder geval. Wij staan als 1e kontakt voor als er iets is....
Morgen zal ik wel proberen te bellen, maar ook dan is het weer allemaal druk en lastig, ik heb tenslotte ook nog 3 kinderen Het is ook een lekkere tijd waar we nu in zitten (heb nog geen enkel kado voor 5 december!!!!) Kan pa ook niks aan doen natuurlijk, maar ja, een dag heeft nog steeds maar 24 uur....

Nasha 1st

Nasha 1st

23-11-2010 om 20:38

Jes (nogevenniet)

Mijn vader is in een "normale" toestand al dwars en moeilijk te overtuigen en een hypo verergert dat nog eens....een hoge bloedsuiker heb ik eigenlijk nog nooit met hem meegemaakt, dus dat weet ik niet. Wel weet ik van een verhaal van vroeger, waarbij mijn vader ziek was, en mijn ouders van geen kwaad bewust, omdat hij niet at, ook maar geen insuline toedienden.....Toen zag hij ook vreemde dingen is mij wel eens ter ore gekomen, ws dus ook vanwege een te hoge suiker.

Voorlopig hou ik het daar maar even op dan En die haldol, dat is het enige dat ik niet begrijp. Wel heeft mijn vader al langer last van depressies, eigenlijk sinds mijn moeder vanwege dementie is opgenomen in een gesloten afdeling....

Overduidelijk een delier

Veel oudere mensen hebben dit als ze in een ziekenhuis komen te liggen en haldol is de gebruikelijke medicatie daartegen.

Mijn vader heeft hetzelfde gehad

Nasha 1st

Nasha 1st

23-11-2010 om 22:22

Als ik het zo zie en lees

denk ik toch aan delier inderdaad. Zal dat morgen als ik een arts te spreken krijg ook vragen, of dat kan. Toch is het wel apart allemaal, nu ik er over nadenk, hij zag nog meer gekke dingen. Ineens vroeg hij: waar gaat die stoel heen? Stoel? ja, en hij wees een beetje over en achter zich....daar was natuurlijk de muur

Maar hij was verder gewoon wel helder zeg maar, kon precies vertellen wat er de afgelopen dagen allemaal was, dat hij ziek was enzo, diarree. Ook wist hij dat hij vorige week ons nog gebeld had of wij nog langs mijn moeder gingen, omdat hij dus niet zo lekker was....Verder kon hij ook nog prima vertellen waar alle spullen in huis waren (hij moet nog kukident voor zijn gebit en dat vertelde hij dus ook waar het lag). Hij wist ook nog dat hij gister eigenlijk ook een afspraak bij de oogarts had voor een injectie, en of we die afgebeld hadden (had het ziekenhuis zelf al gedaan). En meer van dat soort gewone dingen eigenlijk...Alleen zag hij dus tussendoor katten lopen met hordes vrouwen er achteraan om die te vangen

Even doorzeuren

Nasha ik wil toch even doorzeuren. Er bestaat niet zoiets als "gewoon een delier". Er is eigenlijk bijna altijd een onderliggende reden voor een delier. Zoals al eerder aangegeven vaak ligt het aan een (onbehandelde) infectie, zuurstoftekort, bepaalde medicijnen, een onbalans in electrolieten in het bloed etc etc. Het is vrij gewoon dat patienten sommige dingen heel goed weten terwijl ze toch rare dingen zien. Maar de artsen moeten toch achter de reden aan waarom je vader dingen ziet die er niet zijn.

Excuus voor het doorhameren maar ik zie te vaak dat dingen onbehandeld blijven liggen omdat het afgedaan wordt als een delier, gaat vanzelf over.

Beterschap, Mariel

MRI

MRI

24-11-2010 om 12:08

Maar haldol

is toch een anti-psychose middel? heeft hij al eerst psychoses gehad? Schandalig als ze dat aan geestelijk gezonde bejaarden zouden geven.
En hoe komt de bloedsuiker zo hoog? Hij heeft al 40 jaar diabetes zeg je. Dan heeft hij toch medicijnen of wordt er toch insuline gespoten? Onder wiens controle staat dat?

heel veel sterkte voor jou

MR

Nasha 1st

Nasha 1st

24-11-2010 om 13:41

Gebeld

het gaat al weer een stuk beter, suiker is gedaald naar 11, dus dat is een stuk beter! Hij ziet geen gekke dingen meer Hij had nog wel een grote hond naast zijn bed gezien, zei hij gister tegen mijn zus

Het is dus toch een combi van de hoge suiker en de plotselinge opname in het ziekenhuis geweest, dat is ook wat het ziekenhuis me meedeelde. Delier dachten ze eigenlijk helemaal niet aan....

Waarschijnlijk mag hij een dezer dagen weer naar huis, moet even overlegd worden met het zorgcentrum waar hij woont.

Nasha 1st

Nasha 1st

24-11-2010 om 13:44

Mariarosa

Hij woont in een zorgcentrum, met verpleging/verzorging. De insuline doet hij altijd zelf. Maar het vermoeden is (bij zus en mij) dat hij het niet goed meer ziet vanwege die oogproblemen. En omdat mijn vader een behoorlijk eigenwijze man is (understatement!!!!) wil hij dat ook niet uit handen geven. Daarnaast was hij ziek. Misschien heeft hij daardoor wel een keer spuiten overgeslagen, per ongeluk. wie zal het zeggen??? In ieder geval blij dat het wat beter gaat en dat hij een dezer dagen wel weer naar huis mag....

Nasha 1st

Nasha 1st

24-11-2010 om 15:29

Naar huis

hij mag aanstaande vrijdag al weer naar huis

Mariarosa (heel ot)

Wil je mij weer eens mailen? Ik ben benieuwd hoe het met je is. Ik heb wel een nieuw mailadres: meez70 apenstaart hetemeel punt com.
Engeltje

Nasha 1st

Nasha 1st

26-11-2010 om 22:39

Grrrrrr....klein beetje boos

heb ik vanavond even aan pa gevraagd hoe het nou toch kan, die hoge suiker. Heb je wel goed gespoten die dagen dat je ziek was. Hij "dacht" van wel, maar klonk niet overtuigend. Hoor ik later van zus dat hij aan haar wel had bekend helemaal niet gespoten te hebben!!! Ouwe mannen, je zou ze! En nu is ie boos omdat de verpleging/verzorging het spuiten van hem overgenomen heeft, zij gaan het voortaan doen....Tja, ik snap het wel....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.