Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Suikertje

Suikertje

04-01-2020 om 00:12

Diabetes: freestyle libre

Ik heb sinds kort de Freestyle Libre glucosemeter en heb gemerkt dat de meting met mijn telefoon wel een hele punt kan schelen met die met het apparaatje. Vanavond zei het apparaat LO, de telefoon zei 4,1 en de vingerprik zei 4,0.

Iemand dezelfde ervaring?

Biebel

Biebel

04-01-2020 om 09:42

Vingerprik en freestyle meten anders

Mijn eerste reactie zou zijn; doe even wat aan die lage waarde. Dat er verschil zit tussen wat de freestyle meet en een vingerprik, is je als het goed is bij de instructie uitgelegd. De Fsl meet met sensor in de huid, continue. De vingerprik is een momentopname van je bloed. Als je dat op precies hetzelfde moment meet, zit er verschil in, omdat je huid altijd iets achterloopt.
Daar staat tegenover dat de sensor je juist de trend aangeeft. Dus of de waarde aan het dalen is (wat verklaart dat de vingerprik al een lagere waarde aangeeft), of dat je uit het dal omhoog aan het klimmen bent.

De LO zal misschien een instelling zijn van de reader, bij wijze van waarschuwing. Of je waardes zijn inderdaad hard aan het dalen of stijgen geweest, waardoor de reader een lagere waarde leest. Gelijk aan de tekst waar ik deze reactie mee begon; misschien moet je eerst wat aan de lage waardes doen.

En als het in jouw ogen teveel blijft afwijken, kun je beter overleggen met je diabetes verpleegkundige of je de sensor moet vervangen. Als dat moet, is het slim om de fabrikant te bellen. Die sturen dan een nieuwe zodat je er nog genoeg hebt. Maar ik zou dat eerlijk gezegd nu niet zelf gaan doen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-01-2020 om 11:42

Mijn man heeft meegedraaid in een proef ermee. En voor hem was het niets. Met name tijdens stevige inspanning, warmte, zweet klopte de meting niet.
Hij vond het trouwens ook een vervelend ding, zo op zijn arm. Je kunt je ziekte niet wegleggen zeg maar. En nadat het eraf was bleef er een nare plek over.

Mijn man heeft al ruim 20 jaar diabetes, voelt zelf heel goed aan hoe het ervoor staat en prikt weer gewoon ouderwets nu. Hij is goed ingeregeld en heeft er eigenlijk weinig ‘last’ van zeg maar. Nauwelijks hypo’s of hypers. Hij meet 3 keer per dag en dat is voldoende.

Suikertje

Suikertje

04-01-2020 om 15:30

Waardes

De sensor gaf LO aan, maar ik had al bij een eerdere hypo 2,8 gemeten, dus ik ging ervan uit dat ik sowieso onder 2,8 zat. Maar dat kon bijna niet omdat ik het helemaal niet zo voelde.
Dendy, ik ben er tot nu toe blij mee, maar hij zit veilig onder mijn trui, ik weet niet of ik het nog leuk vind in de zomer als iedereen de sensor ziet zitten. Het erafhalen viel me mee, de plek zag er ook goed uit.

Suikermam

Suikermam

04-01-2020 om 20:50

Positieve ervaring

Hier een dochter met de FSL, en het is echt een verademing na jaren van tobben met te hoge waardes. Ze meet eigenlijk alleen nog via de FSL, dus ik kan niet oordelen over de betrouwbaarheid tussen de verschillende manieren van meten.
Het fijne is dat de sensor een tendens aangeeft en je dus kunt anticiperen op snel dalende of stijgende suikers. Voor mijn dochter is het een uitkomst.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.