Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dikke buik

Bleh...
Beetje geld over, ben broeken gaan passen (moet een nieuwe spijkerbroek). Ik heb echt een appelfiguur gekregen de laatste jaren, het wordt steeds erger.
Lijnen gaat zeker helpen maar hoe kan ik het beste het aanpakken? Zo'n blubberbuik alla ik ben zes maanden zwanger...
Bleh bleh bleh...
Sini

Echt een 6 maanden buik?

Ik heb een 3 maanden buikje, dat gaat nog net
Ben je helemaal iets te zwaar of zit alles in de taille op te hopen?

Tja, hoe pak je het aan. Afvallen en sporten, dus minder eten en meer bewegen.
Dat is op zich niet zo moeilijk, wat buikspieroefeningen extra zal nog meer de boel wat strakker trekken.
Je schrijft:"Lijnen zal zeker helpen". Wat bedoel je met lijnen? Leven op sla en wortels of een speciaal dieet?

Hetzelfde eten als je deed maar dan overal de helft van is ook een eenvoudige optie. In combinatie met iedere dag een eind wandelen en/of fietsen Kan je gewoon alles eten en hoef je niet speciaal te koken of dure boeken aan te schaffen. Maar dat is mijn privë tip.

Nu maak ik ruimte voor alle reacties met de aanbevolen kookboeken en de speciale methodes om binnen de kortste keren een dennetje te worden

Sinilind

Sinilind

11-08-2017 om 18:50 Topicstarter

Haha

Nee een dennetje hoef ik niet te worden en het gaat ook niet lukken. Maar ik heb echt een flinke buik gekregen, ben van een zandloper naar een appel gegaan en dat vind ik niet leuk. Ik ben eigenlijk overal te zwaar, maar heb wel slanke benen en dunne armen en polsen. Het is dus uit balans. Zonder al dat vet ben ik eigenlijk helemaal niet zo fors. Ik heb brede heupen maar paste toen ik 20 jaar oud was in een (toenmalige) Franse 42, een huidige NL 40 dus, maximum. Ik woog 70 kg voor 172 cm. Nu bijna 88 kg... tja.
Ik verwacht niet terug tw keren naar 70 kg maar 80 zou fijn zijn. Als
Ik 80 kg weeg vind ik mezelf acceptabel eruit zin.
Sini

@Emma

@Emma

11-08-2017 om 19:02

tip

Ik heb een app waarmee ik calorieën tel. 1500 per dag, ik weeg nu ook 80 (was 87). Ontbijten met (geroosterde) havermout met fruit. Verder best veel tellen en rekenen. Ik weet: daar moet je maar zin in hebben, maar afvallen gaat echt alleen maar lukken door minder en beter te eten.
Er gaat ook wel wat van je buik af op die manier, maar vanaf je 50e ongeveer gaat het toch echt een beetje hangen allemaal

8 kilo!

Nou dat moet gaan lukken hoor! Met de kerst weeg jij 80 kilo. Psychologisch gezien zeg ik 79 kilo. Die 7 vooraan op de weegschaal staat gewoon beter

Dus 9 kilo eraf en dat klinkt weer makkelijker dan 10!
Om met de kerst 79 kilo te wegen moet je deze maand 2 kilo afvallen. Een pondje per week. Je kunt het!

Wat moet je laten staan om het volgende weekend een pond lichter te zijn? Frisdrankjes? Wijntjes? Chocola? Sausjes bij je eten?

Sinilind

Sinilind

11-08-2017 om 21:47 Topicstarter

Laten staan

Alles wat ik lekker vind... zucht
Ik ben een snaaier. Op zich eet ik gezond, vanavond bij voorbeeld gegrilde kip met sperzieboontjes, en een bakje yogurt met een eetlepel muesli toe. Voor de lunch sandwich met bruin broodje en magere ham + sla en komkommer en watframbozen uit de tuin, ontbijt was 2 bruine boterhammen met vruchtenspread en den stuk meloen.
Maar nu heb ik enorm zin om te snaaien. Ik heb rijstwafels gekocht, als ik toch snaai is het gezonder.
Maar ik ben bij voorbeeld dol op ijsjes en vind de verleiding van de ijssalon om de hoek
Moeilijk. 'S avonds voor het naar bed gaan krijg ik altijd trek.
En vriend is ook een snaaier, en haalt altijd kaasjes en toastjes... alleen hij is 198 en 82 kilos. Hij kan eten wat hij wil en komt geen gram aan.
Dus de basis is goed. Alleen al de tussendoortjes en extraatjes laten staan.
Sini

Alison

Alison

11-08-2017 om 21:58

Tussendoortjes en extraatjes

"Alleen al de tussendoortjes en extraatjes laten staan"

Dat moet je dus juist niet doen, je moet ze alleen slimmer kiezen. Mijn diëtiste lang geleden zei altijd, het kacheltje moet blijven branden. Van haar moest ik elke 3 uur iets eten. Dat stimuleert de verbranding en zorgt ervoor dat je geen verkeerde dingen gaat snaaien.
Een dieet valt en staat met de planning. Je moet een lijst maken van wat je elke dag wil eten en dat in huis halen zodat je tussendoortjes voor het grijpen liggen en je niet in de verleiding komt om iets anders te nemen.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-08-2017 om 22:46

Ik heb een dappere poging gedaan

maar die is gestrand. Ik geef mezelf nog een kans als de zomer afgelopen is. Wij hebben de slechte gewoonte om tijdens de zomermaanden een ijsje te eten 's avonds. Caloriebommetjes natuurlijk. Overdag doe ik mijn best om te matigen. Ik eet een banaan, twee roggebroodjes zonder boter met een plak kaas ertussen, daar heb ik vrij lang een voldaan gevoel door. Maar ja... de avond... warm eten, het ijsje... als er sla over is, eet ik dat door de avond heen op, dus tja, die appel die ik ook met me meedraag is er niet onverwacht gekomen.

Ik heb mezelf altijd stevig gevonden. Duidelijk een staaltje verkeerd zelfbeeld. Ik heb wel altijd een beetje een buikje gehad, maar ik was gewoon slank. Rond mijn 20ste 70 kg bij 1.83 en toen ik mijn man leerde kennen was ik zelfs 67 kg, maar dat was voor mij eigenlijk te mager. Best interessant om te lezen: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/108982-oorzaken-buikvet-meer-factoren-dan-overgewicht-alleen.html Ik zie wel een paar punten waardoor die plumpudding er bij mij zit.

Mijn jongste dochter heeft het omgekeerde probleem, die heeft ondergewicht en zou er graag wat bij willen.

Tussendoortjes en extraatjes.

Maar wijn, frisdrank, ijsjes, kaasjes zijn geen tussendoortjes, dat zijn maaltijden.
Dus als je morgenmiddag om 13.00 uur een ijsje eet dan is dat je lunch.
Het is een keuze.
Dus de komende week geen extraatjes en tussendoortjes maar wel 3x een normale maaltijd. Het is maar één week hoor. Eén week geen frisdrank, wijn, chocola en kaasjes moet toch lukken? Wel je normale maaltijden, in normale hoeveelheden. De kip, de sperziebonen, je broodje met kaas en sla.
Geen zuchten of zelfmedelijden, het is maar een week, niet de rest van je leven.

En dat bakje yoghurt met muesli bewaar je voor 's avonds om een uur of 10, blijkbaar je snaaimoment

Doe je wat aan beweging? Fiets je naar je werk, of wandel je met de hond? Heb je een baan waarin je veel moet bewegen of zit je achter een bureau te zitten?

Caloriëen tellen.

Dat vind ik persoonlijk één van de slechtste manieren, naast uithongeren om af te vallen. Calorieën tellen zegt helemaal niets over wát je eet, wát je binnenkrijgt en of je gezond eet. Ook wordt het bij veel mensen een obsessie. Tellen en uitrekenen wat er die dag nog gegeten mag worden. En niet eens wát er gegeten mag worden, maar hoeveel calorieën dat nog zijn.

Als ik calorieën ga tellen mag ik gewoon een patat met mayonaise eten, een ijsje en misschien nog wel een roombotercroissant.
Zit ik dan aan mijn maximale calorieën voor die dag?
Als ik dat een week doe voel ik me futloos, moe en als ik dat nog langer doe weet ik van elk ingrediënt hoeveel calorietjes er in zitten maar weet ik niet of ik alle voedingsstoffen wel binnen krijg.

Wat ook niet helpt is al het vet in eten of het bereiden ervan weg laten, ongezond zelfs.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2017 om 01:35

Calorieën tellen

Om eerlijk te zijn raak ik bij het idee om aldoor te moeten tellen al in de stress. Meestal weet je zelf wel zo'n beetje wat je dikmakers zijn. Door die weg te laten heb je al succes, weet ik uit ervaring. En als je dan je gebruikelijke eten een beetje mindert en je zuiniger bent met vettigheid, dan scheelt dat ook.

Ik at voorheen ook yoghurt met muesli in de avond. Een ware verslaving, zo lekker vond ik dat. Dat heb ik geschrapt. Ik eet nu alleen in de ochtend nog een beetje yoghurt, al dan niet met muesli. Dat is mijn ontbijt. Soms is een banaan mijn ontbijt. Maar er zijn toch weer dingen ingeslopen, cup a soup in de middag, chocola bij de avondthee, omdat het in huis was en extra lekker... Over twee maanden probeer ik weer strenger te zijn voor mezelf.

@Emma

@Emma

12-08-2017 om 07:36

Ho wacht

Calorieën tellen betekent natuurlijk niet dat je de hele dag alleen suiker en vet eet tot een aantal van zoveel ), althans, niet voor mij. Dat geldt ook voor weightwatchers bijvoorbeeld. Je denkt na over wat je eet en op welk moment van de dag. Hoeveelheden en verhoudingen gaan bij mij echter niet zomaar uit de losse pols. Na verloop van tijd heb ik daar minder overzicht over. Calorieëntellen helpt mij dat weer terug te krijgen en dus weer wat af te vallen.

Rosalien

Rosalien

12-08-2017 om 08:56

Wel tussendoortjes

en ook ruime porties. Want ja de kachel moet blijven branden. Ik heb jaaaaren geleden eens de weight watchers gevolgd en ik was verbaasd over de hoeveelheden, ik kreeg het amper op. Maar afvallen ging als een speer.
Als jij alleen je beschreven gezonde maaltijden zou eten dan zit je vrij laag in calorieen lijkt het. Dus ga je dan snaaien. Grote porties van vooral eiwitten en groenten, en juist ook zorgen dat je tussendoortjes mag, dan hou je het ook vol.

@Emma

@Emma

12-08-2017 om 09:22

Taart enzo

Het voornemen helemaak geen taart en snoep meer te eten werkt bij mij trouwens niet. Veel te lekker en je houdt het toch niet vol.

Emmawee

Emmawee

12-08-2017 om 09:59

Mi tips

1. Drink vooral thee, water, koffie. Ik ben eens kilo's afgevallen door te stoppen met het drinken van sap en limonade.(met alcohol was ik al eerder gestopt).
2. Na de maaltijd trek hebben in iets zoets is heel normaal, maar daarvoor is een heel nagerecht niet nodig. Neem één stukje chocola bij de koffie en geniet daarvan.
3. Die ijsje zou je kunnen rantsoeneren. Trakteer jezelf één keer per (vul een acceptabele periode in) op een ijsje en besluit het daarbij te laten.Dan hoef je minder te vechten tegen verleiding. Je wéét dan gewoon wanneer je weer aan de beurt bent.
4. Poets je tanden, of spoel je mond na het eten van iets zoets. Werkt bij mij zo: kortt na iets zoets toe hebben gegeten wordt je smaak een beetje zurig. Daardoor verlang ik terug naar die lekkere zoete smaak en denk ik: nóg eentje! Door water of poetsen neem ik die prikkel weg. Kauwgum helpt ook.
5. Probeer je snaaitrek 's avonds te labelen als vermoeidheid. Bij mij is dat vaak het geval. Ik hoef eigenlijk niet te eten, ik moet gewoon naar bed. Saai, maar doeltreffend. (En straks in je opgefriste slaapkamer vast een feest --)
6. Wat je niet in huis hebt sta je ook niet achteloos weg te eten. Leg groenten en fruit in het zicht en de snaai opgeborgen in het hoogste keukenkastje, of koop het gewoon niet (of minder).
7. Check even of je genoeg beweegt.
8. Snaaien is soms ook een teken van emoties wegstoppen. Mij kan het helpen om op zo'n moment juist even mijn emoties toe te laten. Maar vaak genoeg gebeurt dat pas als ik al drie handen nootjes op heb.
9. Koolhydraten niet schrappen, maar de verhouding omdraaien. 3 lepels groenten, 1 lepel pasta / rijst.
10. Als ik echt lekker bezig ben heb ik geen behoefte aan snaaien. Doe zo veel mogelijk dingen waar je blij van wordt.
Succes!

Emmawee

Emmawee

12-08-2017 om 10:00

Dat moest zijn: Mijn tips

dus...

Jackie

Jackie

12-08-2017 om 11:36

Kelly Osbourne

Ik las ooit eens een interview van Kelly Osbourne nadat ze zoveel was afgevallen en zij gaf ook de brandende kachel tip. Ze zei dat ze ook juist vlak voor het slapen een gezonde snack nam, bijvoorbeeld een halve appel, zodat je ook tijdens het slapen blijft verbranden.

Zonder tussendoortjes.

Dat kan prima voor een week. En je komt dan juist helemaal geen voedingsstoffen te kort. De tussendoortjes van Siniland zijn loze caloriëen.
Wijntje, chocola, frisdrank, daar hoeft de kachel niet op te branden.

Met 3 volwaardige gezonde maaltijden per dag, en dat doet Siniland zo te lezen, kan de kachel prima branden en ik zou niet weten waarom je dat niet een week "kan vol houden".

Pirata

Pirata

12-08-2017 om 13:39

Ik geloof het niet

Het gaat simpelweg om de hoeveelheid kcal per dag en niet hoe je dat verdeelt. Al zou je het in 1 keer opeten, of verspreiden over 10 momenten.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2017 om 14:01

Emma

Calorieën tellen betekent natuurlijk niet dat je de hele dag alleen suiker en vet eet tot een aantal van zoveel ), althans, niet voor mij.===

Nee, natuurlijk niet. In een gewone warme maaltijd zitten ook calorieën en als ik over mijn gewone eten steeds na moet denken in termen als 'oh jee, net teveel calorieën, dan mag ik straks geen banaan meer', dan is voor mij de lol er snel af. Daarom vind ik een plan waarin je echt ongezonde dingen tot een minimum beperkt, dus geen witbrood, dikke koeken, chips, sausjes, e.d. maar bruinbrood of crackers en een simpel biskwietje als je echt iets wilt en worteltjes en fruit voor tussendoor en de porties net even kleiner dan normaal probeert te houden, voor mij beter werken. Wel makkelijker gezegd dan gedaan, want aan 'gedaan' hapert het hier een beetje momenteel. Met mijn 'methode' ben ik de laatste keer in ongeveer 4 maanden tijd (of minder) 20 kg afgevallen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

12-08-2017 om 14:47

Stoppen met snaaien is knap lastig

Als er van alles is wat je lekker vindt. Het enige wat volgens mij helpt is afleiding zoeken. Iets knutselen, verven, handwerken, een of anders iets waarbij je niet tegelijkertijd kunt snoepen. ( dus niet lezen of met je telefoon bezig zijn)

Milcham

Milcham

12-08-2017 om 17:40

Wilgenkatje

Nagels lakken. Kan je ehelemaal niets meer.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2017 om 19:14

Milcham

De ongelakte hand kan nog steeds snaaien

Meno

Meno

12-08-2017 om 23:05

Vergeet niet

Dat in de overgang onder invloed van de hormonale schommelingen het figuur nu eenmaal verandert én je de taille meestal gewoon kwijtraakt, ook bij maat 40.
Afvallen gaat ook iets lastiger, aankomen iets makkelijker, wat niet hetzelfde is als dat het onmogelijk is natuurlijk.

Emmawee

Emmawee

13-08-2017 om 02:01

Snaaien

Daar heb je helemaal gelijk in, Meno. Goed punt.
Het andere punt is dat je ook gewoon minder calorieën nodig hebt. Vanaf je 30e 200 per dag minder en vanaf je 50e weer 200 per dag minder. Zo ongeveer en gemiddeld natuurlijk.
Slechte eetgewoonten aanpakken is pittig, maar je doet jezelf er meer mee kado dan een slank lijf.
Mijn streven was altijd om zo te eten dat ik nooit zou hoeven afvallen. Om die reden stopte ik op mijn veertigste met zoet drinken. Viel ik toch af.
Helaas heb ik nu een trage schildklier en de kilo's vliegen eraan. Door de schildklier, maar ook omdat ik door vermoeidheid weinig beweeg én omdat ik uit chaggerijn veel meer eet en mezelf ook toesta om meer zoete en vette zooi te eten en te drinken dan goed voor me is. Die knop moet weer om, al val ik er geen gram mee af. Het helpt namelijk niet. Niet tegen vermoeidheid en niet tegen chaggerijn.

Wat ik nu doe

Ik eet graag, kook graag en tussendoortjes: heerlijk! Al tig pogingen tot afvallen gedaan. Met wat resultaat en daarna weer niet. Poging nummer zoveel is nu koolhydraatarm eten. Dit ben ik gaan doen omdat ik een site (gobento.nl) met bijbehorende fb-groep vond met weekmenu's, tips, positieve verhalen en meer van dat. Want ik vind het blijkbaar gewoon prettig als iemand me uitlegt wat ik de hele week kan/mag/moet eten. Heb tot mijn eigen verbazing nu dingen gegeten die ik niet dacht te lusten. De recepten zijn gewoon goed en lekker dus. En het grootste voordeel is dat de lunchrecepten perfect zijn om mee te nemen naar kantoor. Die maak ik meestal 's avonds al klaar.
De truc is nu nog volhouden. Maar de eerste drie kilo's zijn er in twee weken al vanaf.

Halve bordje

Mij lukte ook 9 kilo in half jaar zonder calorieën bij te moeten houden. Ik merkte dat uiensoep met groenten vochtafdrijvend werkt en op een prettige manier bijdraagt aan afvallen.
Daarnaast pas ik het oma-bordje principe toe. Dus 's avonds halve porties, met in verhouding meer groenten dan pasta of rijst of aardappels.
Door 's avonds dat bord voorde helft te vullen, wordt ik overdag ook bewuster van wat ik eet. Zo van: wat heeft het voor zin om ' s avonds een halve hoeveelheid te eten als je nu je zit te vullen met drie koeken bij de thee. Die gewetensvraag heeft mijn snaaibehoefte verminderd en bijgedrage aan het afvallen in de afgelopen tijd.

Die opgeblazen band net onder de middenrif is in ieder geval weg.

Guppie

Guppie

31-12-2017 om 20:17

Insulineresistentie

Je kan eens wat opzoeken over insulineresistentie. Komt door onze westerse manier van eten. Het beste is om geraffineerde producten zoveel mogelijk links te laten liggen en te zorgen voor complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Denk vooral aan de oplosbare vezels. Een vezel als inuline helpt je bloedsuikerspiegel stabieler te houden. Ook regelmatig eten maar weer niet te vaak Een los koekje, fruit, wijntje e.d. geeft pieken in je bloedsuikerspiegel, waardoor je vet gaat opslaan. Als je dan toch een ijsje neemt, neem dan goed schepijs met slagroom, in een bakje in plaats van een hoorntje. Door het eiwit en vet in de slagroom verminder je de piek in je bloedsuikerspiegel.
Bepaalde vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren helpen de insulinegevoeligheid te verbeteren. Zo eet ik vaak edelgistvlokken waar onder andere zink en chroom in zitten, die de bloedsuikerspiegel en insulinegevoeligheid helpen te verbeteren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.