Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

imke

imke

28-10-2010 om 18:37

Dikke buik

Mijn vriend heeft een enorm dikke buik. Echt zo'n mannenbuik: knoerthard en naar voren alsof hij 8 maanden zwanger is. Hij is lang en zijn gewicht valt nog net binnen de norm voor zijn lengte, maar al het extra gewicht zit dus op z'n buik. Zijn benen zijn bijvoorbeeld ronduit slank te noemen.
Die buik zit letterlijk in de weg. Bovendien weet ik dat buikvet ook niet gezond is. Mijn vriend is a-sportief en we hebben ook weinig sportfaciliteiten in de buurt. Gewoon hardlopen kan niet meer omdat de buik echt te dik is (forse rugklachten na hardlopen). We hebben geen zwembad in de buurt. Kortom, de mogelijkheden worden minder en de buik wordt steeds meer.
Hoe komt hij nu van deze buik af?
Hij zal vast zijn eetpatroon (niet overdadig, wel onregelmatig) moeten aanpassen en meer gaan sporten, maar het gaat echt alleen om die buik. Buikspieroefeningen kunnen al bijna niet meer (buik zit in de weg). Heeft iemand hier ervaring mee? Alle tips zijn welkom!
Imke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hardlopen hoeft niet

Hij kan toch ook beginnen met (snel)wandelen? En inderdaad, het zit er dik in dat hij zijn eetpatroon ook drastisch zal moeten veranderen.
Ik vind dat je wel erg denkt in problemen in plaats van oplossingen. Er zijn mogelijkheden genoeg te bedenken!

Gr. Poezie.

Pluk53

Pluk53

29-10-2010 om 10:31

Rustig beginnen

ben het met Poezie eens: kijk welke manier van bewegen wel mogelijk is. Wandelen/fietsen/zwemmen worden veel gebruikt. Het zal niet mee vallen om het hele levenspatroon (blijvend!)om te gooien; bewuster eten/drinken, meer bewegen.

Yvonne

Yvonne

29-10-2010 om 12:20

Wat ik kan verzinnen:

-Fietsen
-Wii fit
-wandelen, (neem een hond dan moet hij er elke dag uit).

Pluk53

Pluk53

29-10-2010 om 14:57

Roeien

zelf nooit gedaan, maar een roeitrainer is blijkbaar een goede manier om alle spieren te trainen. Zie http://www.concept2.nl/home-fitness voor een hele goede. maar ze zijn ook 2de hands te krijgen, en per maand te huren.

Rafelkap

Rafelkap

29-10-2010 om 18:41

Eetpatroon

Vegetarier worden, of het vlees minstens tot de helft verminderen. Geen alcohol (of zo min mogelijk), minder grote porties. Er zijn nog wel een aantal dingen die je uit je eetpatroon kan schrappen, o.a. eieren. Google maar.
En op de fiets boodschappen doen ipv met de auto, proberen meer te bewegen zonder dat het sport heet.

imke

imke

29-10-2010 om 20:05

Bedankt voor het meedenken

Bedankt voor het meedenken, twee (of meer) weten meer dan een.

Poezie, ik snap niet zo goed waarom je zegt dat ik erg in problemen denk. Ik heb mijn posting nog eens overgelezen en het enige wat er staat is wat als probleem kan gelden, zijn werkelijk opgetreden problemen. Vriendlief mag niet meer hardlopen, dus dat valt af. Het ontbreken van een zwembad maakt het zwemmen ook onmogelijk. Gewoon lopen deed hij al, maar dat moet hij veel meer uitbreiden. Je zegt dat ik naar mogelijkheden moet kijken en daar heb je helemaal gelijk in. Daarom vraag ik het ook hier op het forum. Ik zoek namelijk geen standaard afvaltips, maar juist concreet en specifiek gericht op die buik. Hij kan niet de enige man zijn met dit probleem
Pluk53, je noemt wandelen, fietsen (moet hij ook vaker doen, dat klopt) en zwemmen. Het zwembad is te ver weg en daardoor haalt hij de banenzwemtijden niet. Vriend baalt hier ook van, want zwemmen zag hij wel zitten. Nu moet hij vrij krijgen op zijn werk om het te kunnen halen en dat gaat niet. De roeitrainer is ook een goede, daar heb ik niet aan gedacht. Kun je die dingen tegenwoordig ook al huren? Ik ga even googlen, bedankt voor de tip.
Yvonne, jaah, de Wii. Hij is al druk aan het steppen en de hoola hoop staat ook op het programma.
Rafelkap, porties kleiner maken, dat moet hij inderdaad ook. Ik heb hem uiteraard jullie reacties laten lezen en ik geloof dat het wel binnenkwam bij hem. Op de fiets boodschappen doen gaat helaas niet: weekboodschappen in een supermarkt op 11 kilometer afstand (=dichtstbijzijde) lukt gewoon niet. Maar ja, ik kan natuurlijk wel op zaterdag 'per ongeluk' iets essentieels vergeten zodat hij op en neer moet fietsen, haha
Wat dieten betreft: hij eet niet eens superveel, het is meer dat het erg onregelmatig is. Het lichaam krijgt nooit de tijd om ergens aan te wennen, zeg maar. Van dieten ben ik het overzicht al kwijtgeraakt. Rafelkap, jij zegt geen eieren, maar bijvoorbeeld South Beach zegt juist weer wel eieren. Ik weet nooit wie er nu gelijk heeft. Gelukkig drinkt vriendlief niet, dus dat scheelt alweer alcoholcalorieen.
Het wordt nu vooral wandelen, waar expliciet tijd voor vrijgemaakt moet worden en daarnaast fietsen. En natuurlijk de Wii, ideaal met de wintermaanden voor de deur!
Bedankt voor het meedenken,
Imke

Vicky

Vicky

29-10-2010 om 20:13

Mag ik iets vragen?

Misschien een heel domme vraag, en ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik het vraag, maar ik vraag me altijd af hoe zo'n buik 'voelt'. Je zegt al dat hij 'knoerthard' is, dus die buik bestaat niet uit 'blubbervet' (zoals bij vrouwen, zeg maar). Ik vind het net lijken alsof de hele buikwand gespannen naar voren staat. Hoe kan dat?

imke

imke

29-10-2010 om 20:43

Vicky

Vraag maar los, hoor, dat vind ik juist het leuke van zo'n forum

De buik is echt heel hard, komt niet eens in de buurt van blubberbuik. Het staat echt heel gespannen naar voren. Zelfs als hij op zijn rug ligt, steekt de buik omhoog. Echt al zijn lichaamsvet zit om zijn buik. Heel gek.

Imke, jouw eigen opsomming:

"mijn vriend is a-sportief"
"we hebben weinig sportfaciliteiten in de buurt"
"gewoon hardlopen kan niet omdat de buik te dik is"
"we hebben geen zwembad in de buurt"
"buikspieroefeningen kunnen al bijna niet meer"

Gr. Poezie.

imke

imke

29-10-2010 om 23:37

Poezie

Dit zijn gewoon feiten waar we tegenaan lopen. Als je iets probeert en het lukt niet of mag niet meer en je geeft dat weer om aan te geven dat je wel degelijk al iets hebt geprobeerd, dan is dat toch niet denken in problemen? Dat is toch het schetsen van de beginsituatie?
Hij is a-sportief, dus het bedenken van sportieve oplossingen is niet makkelijk want onbekend terrein, vandaar de vraag om mee te denken. We hebben weinig sportfaciliteiten in de buurt, dus 'even' naar een sportschool is praktisch nauwelijks uitvoerbaar (de tip om een roei-apparaat te huren vond ik dan ook geweldig, nooit aan gedacht dat dat kon!). We hebben geen zwembad in de buurt, dus een oplossing bedenken waar zwemmen bij kwam kijken, is niet uitvoerbaar. Gewoon hardlopen kan niet meer, want sterk afgeraden door arts vanwege zware rugproblemen notabene ontstaan door die buik en buikspieroefeningen gaan nauwelijks nog, want die knalharde (!) buik zit in de weg. Dat is de beginsituatie en vandaar uit probeer ik alternatieven te zoeken. Je moet toch iets weten wat de situatie van mijn vriend om zinnig advies te kunnen geven? Sorry, ik zie het denken in problemen nog niet, maar misschien is dat juist wel het probleem.
Imke

imke

imke

29-10-2010 om 23:47

Pelle

Nee, geen sportschool in de buurt. Wel een fysio in de gezondheidspraktijk 8 kilometer verder, maar geen fysiofit. De fysio adviseert om de buik weg te werken... En het is niet zwemmen onder werktijden, maar de banenzwemtijden zijn zodanig in dat zwembad dat het met de reistijd van werk/huis en andersom niet haalbaar is zonder eerder van het werk te gaan. En dat mag niet (wat we overigens wel snappen).
En nee, geen ander zwembad in de buurt. Het mag duidelijk zijn dat we in binnenlanden van Nederland wonen Al dit soort faciliteiten zijn verdwenen, net als de supermarkt en de basisschool. En het werk. De huizen zijn hier dan ook relatief goedkoop.

Volgende week zit vriend trouwens een week in een hotel voor z'n werk en hoera, dat hotel heeft een minizwembad. De zwembroek ligt al klaar. Da's weer een week meegenomen, toch? En bij thuiskomst mag hij meteen op de Wii om te controleren of het enig effect heeft gehad (was zelfs zijn eigen idee).
Imke

Biene M.

Biene M.

30-10-2010 om 09:37

Buik

Buikspieroefeningen zullen niets doen om die buik in te tomen. Hij moet afvallen en dat bereikt hij in de eerste plaats door minder calorie inname waarbij cardio kan helpen. Eerlijk gezegd lijkt roeien me oncomfortabel met een 8-maanden zwangere buik. Ik zou eerder een crosstrainer of gewoon een hometrainer huren of kopen. En misschien eens naar een diëtist of de weight watchers om te bekijken wat er nu precies in zijn maag terecht komt en wat daaraan aangepast moet worden.

Vic

Vic

30-10-2010 om 12:23

Fietsen

Flink doorfietsen over lange afstanden is een goede manier om calorieën te verbranden. Hij hoeft natuurlijk niet gelijk te beginnen met 30 kilometer in een uur, maar elke dag een paar kilometer is al een mooi begin. Het is misschien mogelijk om bijvoorbeeld een fiets neer te zetten bij een P & R halverwege zijn woon-werkroute en dan de rest van de afstand te fietsen. Verder natuurlijk matigen met eten, niet snoepen en bier alleen in het weekend (1 of 2).

Pippin

Pippin

30-10-2010 om 12:34

Stevige buik

Ik zit het hier ter plekke te beredeneren, maar volgens mij is zo'n buik hard, omdat het vet ín de buikholte zit, om de organen. De buikholte wordt afgesloten door het buikvlies en als daar veel ruimte in wordt genomen, door bijvoorbeeld de baarmoeder bij zwangerschap, of door vet, wordt het buikvlies als een gespannen ballon. Hard, stevig en moeilijk van vorm te veranderen.
Mijn buikvet (aiaiai ) zit duidelijk onder mijn huid, dat blubbert dus lekker (?) om mijn buikvliesballon heen.
Het lijkt mij erg ongemakkelijk zo'n buik. Misschien kun je adviezen vinden als je gaat googlen op vet bij de buikorganen, of visceraal vet.
Ik vond deze link http://www.dokterdokter.nl/man/uiterlijk/article/24084/ook-slanke-mens-moet-orgaanvet-te-lijf
Misschien herken je er iets in?

Vic

Vic

30-10-2010 om 12:45

Pippin

Hoe kan dat dan, dat het vet in de buikholte gaat zitten? Vrouwen hebben over het algemeen juist vet onder de huid, dan krijg je van die blubberkwabben.

Pippin

Pippin

30-10-2010 om 12:54

Vic

Volgens mij zijn ze daar nog niet helemaal over uit. Het schijnt wel 'slechter' te zijn dan onderhuids buikvet, omdat het vet de werking van de organen beinvloedt.
De meeste mensen die te dik zijn, zullen ook veel vet om de organen hebben, denk ik. Maar dat merk je dan niet. Net zoals je bij erg dikke mensen die zwanger zijn, het ook pas veel later ziet.
Ik geloof dat ik mijn man, in het geval van Imke eerst naar de huisarts zou sturen. Want het is natuurlijk best apart, een goede bmi en dan toch zo'n dikke buik. Dan zou je je ook kunnen afvragen of er niet iets anders achter zit.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-10-2010 om 15:49

Mannenbuik

Het klopt wat Pippin zegt: bij dit soort mannenbuiken zit het vet grotendeels onder de spieren en rond de organen; vandaar dat het de meest "ongezonde" vorm van dikzijn is en het meeste risico geeft op kwalen als diabetes, hart- en vaatziekten en andere ziekten. Reden genoeg dus om dit snel aan te pakken.
Oefeningen en bewegen is altijd nuttig maar het gaat vooral om het aanpakken van het verkeerde voedingspatroon. Minder verzadigde vetten, geraffineerde koolhydraten en suikers nuttigen dus. Alcohol is vaak een grote boosdoener maar je partner drinkt niet dus zit het hem in andere overbodige calorieeen. Dieten hebben geen zin; hij moet zijn voedingspatroon blijvend ten voordele veranderen.
Qua bewegen zou fietsen in dit geval het meest praktisch en haalbaar zijn; iedere dag even flink op de trappers staan. En in het weekend bijv. baantjes trekken in het zwembad.
Fitness en oefeningen zou je dan in een later stadium kunnen doen als die buik niet meer zo in de weg zit en de rug niet meer zo overbelast wordt.
Bij vrouwenbuikjes zit het vet over de spieren; vandaar dat ze zachter zijn. Mannen hebben in het algemeen ook sterkere buikspieren vandaar dat verschil in vetverdeling. Het voordeel is wel dat dit buikje relatief snel weer kan verdwijnen als je consequent goed en gezond eet en regelmatig beweegt.
Tot slot zou ik ook eerst even naar de huisarts gaan om te kijken wat die ervan zegt en tevens een algehele check laten doen wbv bloeddruk, cholesterol, glucose etc. Succes!

Ellen Wouters

Ellen Wouters

30-10-2010 om 21:06

Uur per dag

Ik ben 13 kilo afgevallen door een koolhydraatbeperkt dieet (dat is dus niet caloriebeperkt, en ook niet hetzelfde als koolhydraatloos), en een uur bewegen per dag.
Dat uur per dag kon zijn: lopen (wandelen, maar dan wel een beetje doorlopen), fietsen, poetsen of dansen. Maar wel élke dag een uur. Zonder uitvluchten.

Een uur lopen per dag lukt altijd. Ook met slecht weer (paraplu). Ook met kwetsbare gewrichten. Het is de natuurlijkste beweging die er is. Je kunt het doen door de boodschappen lopend te doen (rugzak), door naar het station te lopen ipv te fietsen, door je auto een half uur lopen van je werk te parkeren, door 's avonds nog een stukje te gaan lopen.
Het kost mij geen uur per dag extra, hooguit een half uur, want ik pas het in in de dagelijkse activiteiten. Lopen naar de stad kost niet heel veel meer tijd dan fietsen. Een mp3-speler verdrijft de verveling en door playlists op BPM (beats per minute) te maken hou je ook nog het tempo er in. Het enige is: je moet geen enkele uitvlucht van jezelf accepteren.

En buikvet raak je volgens mij sowieso niet kwijt door plaatselijk oefeningen te doen.

judiths mama

judiths mama

30-10-2010 om 21:37

Zwembad bij zijn werk?

Is er een mogelijkheid dat hij gaat zwemmen in de buurt van zijn werk? Je schrijft nu dat hij bij jullie in de buurt het niet redt, dan misschien zwembroek mee naar het werk en voor of na het werk even baantjes trekken daar in de buurt?

amk

amk

30-10-2010 om 23:26

Lunchwandelen

is hier een heel populaire activiteit.
Gezellig met collega's die je anders nauwelijks spreekt. Boterhammetje in de hand mee en lekker lopen.

imke

imke

31-10-2010 om 12:12

Wat fijn, dat meedenken!

Fijn dat jullie allemaal meedenken, het geeft ook weer een extra boost om er iets aan te doen.
Jullie hebben gelijk: het is ongezond en we moeten er nu iets aan doen. Vriend moet het grootste werk natuurlijk zelf doen, maar ik kan hem wel steunen, voor zover dat mogelijk is. Ik ga nu letten op gevarieerder eten, al heb ik eerlijk gezegd geen idee waar ik moet beginnen. Ik weet wel wat ik weg moet strepen, nu alleen nog gezonde vervangers vinden.
Pippin, bedankt voor de link en de uitleg. Vrienlief is naar de huisarts geweest (vanwege die rug na het hardlopen). Volgens huisarts heeft hij een prima bmi, zit wel in de top van het gezonde stuk, maar dat was geen probleem. En dat al het vet om de buik zat, tja, dat was een typisch mannending. Niets om je zorgen over te maken. Huisarts heeft zelf ook een behoorlijke buik...
Elisa, je slaat de spijker op de kop met je verhaal. En ook Ellen zei iets heel waars 'je mag geen enkele uitvlucht van jezelf accepteren'. Ik denk dat daar het grootste probleem van vriend zit. Er zit inderdaad wel een zwembad op z'n 7 kilometer van z'n werk, dus dat is prima te doen. Na werktijd kan niet, vanwege zwemlessen die er dan worden gegeven en voor werktijd is het bad nog niet open. De lunch gebruikt vriend altijd voor afspraken (het is echt zo'n typische 'druk, druk, druk'-manager), dus wandelen gaat volgens hem niet. En daar zit wat mij betreft nog wel een mogelijkheid. Dagelijks tussen de middag zwemmen zal niet gaan, maar één keer in de week moet dan toch lukken? En één keer in de week kan hij toch wel lunchwandelen? Heeft 'ie nog drie dagen om 'normaal' te vergaderen tijdens het wegwerken van een broodje. De fiets halverwege neerzetten op de route naar het werk vind ik ook een goeie, maar voor nu een stap te ver. Dat gaat hij echt niet doen, die verandering, met alle andere, is te groot. Misschien over een paar maanden als hij wat effect ziet?
En ondertussen doe ik maar een beetje mee. Het huren van een roeitrainer is nog niet gelukt, maar desnoods koop ik deze week zo'n steppertje bij een sportzaak. Voor de variatie op de Wii...

Bedankt allemaal!
Imke

amk

amk

31-10-2010 om 12:48

Lunchwandelen + vergaderen

De lunch gebruikt vriend altijd voor afspraken (het is echt zo\'n typische \'druk, druk, druk\'-manager), dus wandelen gaat volgens hem niet.

Dat gaat nu juist prima. Juist omdat je anders als anders bezig bent is het veel effectiever. Hier zijn het juist de hogere managers die dat combineren.

Ik zie ook regelmatig onze hoogste manager met zijn racefiets de lift in gaan nadat hij in de lunch getraind heeft. (ja bij hem in het kantoor past dat ding wel) Of er wordt gewoon afgesproken bij de bedrijfsfitness om dan hetzelfde programma te draaien.

Je moet er wel wat creatief mee worden, en ook de bedrijfscultuur moet er naar zijn. Lunchvergaderen is hier een uitzondering, het wordt ook niet gestimuleerd in woord en daad.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-10-2010 om 17:43

Traplopen

Laat je vriend trouwens ook vaker de trap nemen ipv de lift; al die kleine veranderingen helpen en zijn sowieso gezond.
Het gaat hier om een verandering in leefpatroon; niet alleen een verandering in voedingspatroon. En ja, daar heb je wel wat inzet en motivatie voor nodig. Met smoesjes bereik je niets. Het komt je niet vanzelf aanwaaien, je moet er wel wat voor doen!
Bijzonder slechte reactie van die huisarts overigens. Negeren die man en desnoods samen een keer langs een voedingsdeskundige gaan om te zien hoe en wat er in het voedingspatroon veranderd/verbeterd kan worden.
Zo heb je straks de tools; dan alleen nog het waarmaken en doen! Succes!

Carolientje

Carolientje

10-11-2010 om 14:41

Een hond?

Misschien een ongebruikelijke suggestie, maar hier helpt het enorm; mijn man en ik zijn beide niet erg sportief maar we hebben twee honden waarmee we verplicht dagelijks een stuk moeten lopen.

Ook als het weer er niet naar is moeten we erop uit omdat de dieren hun beweging nodig hebben en het grappige is: als je weer thuis bent, denk je eigenlijk altijd "hè, effe lekker uitgewaaid".

Overigens, en dat wil ik wel even benadrukken, moet een hond wel ècht welkom zijn in je leven en geen bevlieging, het is tenslotte een levend wezen!!
Maar, als je altijd al een latente wens hebt gehad om een hond te nemen, is afvallen/gezonder leven misschien een argument wat kan bijdragen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.