Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dizzy bij lang stilstaan

Ik heb nu al 3 keer meegemaakt dat ik bijna van m'n stokje ging als ik lang moest staan, stilstaan, op je plek dus en maak me hier eigenlijk ongerust over. Dus mijn vraag is of iemand dit herkent?? De eerste keer was tijdens een crematie waar het behoorlijk druk was...daar ging het maar net goed, je kan ook zomaar niet weglopen bij een dienst toch? Op een gegeven moment zag ik godzijkans kans om weg te glippen, want ik zag de toestand al voor me...dat ik op zo'n moment tegen de vlakte zou moeten gaan. Ik ben in de gang gaan zitten en kwam langzaam weer bij...Toen ik naar het toilet ging en mezelf bekeek zag ik er ook uit of ik spoken had gezien en mijn hart ging tekeer als een gek. Ook erna heb ik me zeker nog een uurtje beroerd gevoeld. Ik dacht dat het kwam doordat het nogal benauwd was in die ruimte bij de crematie en de emoties....(dat was het ook werkelijk, dat zeiden anderen ook achteraf). Maar toen moest ik met dochter naar een dansvoorstelling. We waren aan de late kant en alles vol...in een soort gymzaal. Dus gingen we tussen een aantal anderen aan 1 kant waar geen stoelen waren staan.Eerst genoot ik van de voorstelling, het was best boeiend....en toen voelde ik het weer.Duizelig en steeds duizeliger, een beetje met de benen bewegen helpt even...maar zodra ik daarmee stop begint het weer.Mijn hart begint harder te kloppen (zo lijkt het), ik heb op mijn ademhaling gelet,maar volgens mij is daar niks geks/anders mee. En nog voor de voorstelling was afgelopen ben ik 'm gesmeerd...Dochter snapte er niks van. En nu had ik een receptie...die nogal druk was. Dus ik sta in de rij om het bruidspaar te feleciteren...en begint er een muzikale-felcitatie van een harmonieorkest terwijl ik nog in die rij sta. Druk,druk,druk in die zaal.Toen de harmonie aan het vierde liedje begon ben ik maar 'ergens' gaan zitten want het ging weer helemaal mis. De mensen die daar al zaten vroegen ook aan mij of ik me wel goed voelde?? (not dus) Het was blijkbaar aan me te zien. Zodra ik zit neemt de duizeligheid af. Ik voel me alleen nog een tijdje 'beroerd'en benauwd, niet écht lekker. Ik ben nog even naar buiten gelopen en dat voelde écht als een verlossing...héérlijk frisse lucht en een beetje kou,daar knapte ik van op.
Ik heb al gemerkt dat ik nergens last van heb als ik lang moet staan en het buiten is (avondvierdaagse, optocht etc.). Ik heb het dus alleen binnen....en volgens mij alleen als het druk/warm/benauwd is.
Wie zegt deze rare combi van staan in warme/benauwde ruimtes iets? En dan neiging tot flauwvallen?
verder is het geen wereldschokkend probleem...ik moet gewoon zien te voorkomen dat ik moet staan in zulke ruimtes en anders weggaan lijkt me.
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

09-04-2010 om 08:42

Bekend mij militairen

Hoe het precies veroorzaakt wordt weet ik niet, maar het is een bekend fenomeen onder militairen die bij een ceremonie lang in 1 houding moeten staan. Daar gaan er regelmatig mensen van hun stokje. Er zijn overigens wel truukjes voor, maar die moet ik dan vanavond even aan Puckman vragen die vroeger beroeps was.

Puck

Puck

09-04-2010 om 08:48

Lang leve google

Puckman helemaal niet meer nodig. Op deze website staat het mechanisme verteld, wel in vaktaal. )Syncope is dus flauwvallen)
http://www.lareb.nl/documents/mt_wegraking.pdf

Syncope
Bij syncope is er dus sprake van vallen mét bewustzijnsverlies, zonder externe oorzaak en
met spontaan herstel.
Er zijn diverse oorzaken aan te geven voor syncope. Er kan sprake zijn van het
tekortschieten van de systemische circulatie, zoals bij een niet goed werkende spierpomp.
Hierdoor wordt normaliter door het aanspannen van met name de kuitspieren de inhoud
van de grote beenvenen omhoog gestuwd, tegen de zwaartekracht in.[1] Een voorbeeld
van tekortschieten van dit mechanisme is syncope bij bijvoorbeeld militairen na lang
stilstaan.

ayla

ayla

09-04-2010 om 08:58

Heb het ook wel eens

Ik ken het van mijzelf. Ik ben een type wat redelijk snel duizelig kan worden en daardoor kan flauwvallen. Als ik lang stil sta , dus idd niet lopen dan kan ik heel licht in mijn hoofd worden, vooral binnen of waar veel mensen bij elkaar zijn. Daardoor ben ik tijdens carnaval ook al een paar keer niet goed geworden. Ook als ik uit de sauna kom kan het bij mij helemaal misgaan. Ik heb laatst 10 minuten platgelegen en toen was ik pas een beetje bij. Volgens de ha ligt het aan mijn bloeddruk die blijkbaar snel kan zakken, of was het nou bloedsuikerspiegel. In ieder geval onschuldig en ik hoefde me er niet echt druk om te maken.

Ook last van

altijd al gehad. Nu heb ik van mezelf ook al niet zo'n denderend hoge bloeddruk, dus die verdenk ik er ook wel van. Verder staat me dat kuitpompverhaal ook nog vaag bij, ja. Overigens, heel gek, word ik ook áltijd licht in mijn hoofd in winkels met lange rijen stelling dicht op elkaar. Kruidvat bv, of een opeen gepakte buurtsuper. Dat vliegt me gewoon aan. Heel raar.

Ja hoor,

ik ook. Vroeger meer dan nu trouwens, in de puberteit ging ik regelmatig van mijn stokje, en idd vooral als ik lang stil moest staan, en dan bij voorkeur binnen. Het is wel een stuk beter geworden sinds ik volwassen ben, maar soms voel ik gewoon dat ik even weg moet, enven naar buiten, of bewegen als ik te lang ergens stil sta. Ik heb overigens ook een vrij lage bloeddruk, en heb het daar ook altijd aan geweten (word ook vrij snel duizelig als ik snel opsta en zo)

Ingrid

Massi Nissa

Massi Nissa

09-04-2010 om 10:08

Als puber veel gehad

En dan met name als ik bij een kassa lang in de rij moest staan. Ik ben nooit helemaal flauwgevallen, maar wel regelmatig duizelig en misselijk geworden. Ik kreeg het met name aan het einde van de werkdag, het had dus wel met vermoeidheid te maken. De laatste tijd is het me eigenlijk nooit meer gebeurd.
Groetjes
Massi

De truukjes

Genoeg drinken
Genoeg eten (gewoon, geen snoep of zo)
Als je staat regelmatig een paar keer op je tenen gaan staan en op je hielen wippen
Leunen als het kan (tegen een muur, tafel, stoel)

Mariel (staand beroep, onder hete lampen)

albana

albana

10-04-2010 om 09:24 Topicstarter

Oke

Dus gezien het aantal snelle reacties is het niet veel bijzonders en maar gewoon zo laten dus?
Vermoeidheid zou trouwens best mee kunnen spelen....die crematie was nadat ik 's ochtend gewerkt had en halsoverkop uit mijn werk was meegereden met iemand. En die voorstelling was ver weg en nadat ik de hele dag met dochter al gewinkeld had en die receptie was om 17.00 uur meteen na mijn werk. Dus alle keren had ik er al heel wat uurtjes op zitten zeg maar....
Nou we gaan het eerst maar eens proberen te voorkomen dat ik in zo'n lastiige positie kom.
Bedankt voor de antwoorden.
groeten albana

Puck

Puck

10-04-2010 om 10:18

Wat ook kan meespelen

Je hebt dit nu een paar keer meegemaakt en dat kan ervoor zorgen dat je op voorhand al een soort angstig wordt en gaat denken: "o jee, het zal me toch niet weer gaan overkomen" als je in een zelfde soort omstandigheid bent. Dat maakt ook dat je eerder weer van je stokje zult gaan. Dus behalve de lichamelijke verklaring zal er misschen ook een stukje psyche mee kunnen spelen.

albana

albana

11-04-2010 om 09:23 Topicstarter

Mmm

nou dat denk ik niet....ik dacht eigenlijk dat het die 2 keer toeval was....door de beauwde lucht, de drukte etc. Had nog niet eens écht een verband gelegd...pas bij de receptie kwam dat. En niet eens toen ik nog gewoon in de rijs stond. Dat idee kwam pas bij me op toen het al begonnen was...en toen ik al zat. Toen dacht ik opeens: "sh*t, dit is alweer hetzelfde in een vergelijkbare situatie/positie." Tot die tijd heb ik dat niet gedacht. Misschien dat het nu..nu het tot me doorgedrongen is wél gaat meespelen. Maar dan kan ik er tenminste ook wat aan doen(gaan zitten of weglopen) voordat het uit de hand loopt.Dus eigenlijk lijkt het me juist wel positief dat ik het nu weet.
groeten albana

Water drinken

Albana kan het zijn dat je ook niet echt genoeg gedronken had. Uit alle beschrijvingen klinkt het alsof je misschien niet echt voldoende vocht aan boord had toen je moest staan.

Overigens kan dit allemaal heel normaal zijn maar als je er last van blijft houden zou ik toch even langs de huisarts.

Mariel

PS Nog een truukje is van die ouderwetse steunkousen dragen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.