Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dochter (6) plast weer in onderbroek....

Dochter van 6,5 is met ups en downs zindelijk geworden. Ze begon rond een jaar of 3. Ging een aantal weken goed en dan had ze weer een terugval. Met 4 jaar en naar school gaan was ze goed zindelijk. Nog enkele keer wat ongelukjes gehad. We hebben hier nooit druk op uitgeoefend maar met beloonsystemen gewerkt. En haar zindelijk laten worden op haar tijd, haar tempo en haar manier.

Nu na 2 jaar gewoon zindelijk te zijn geweest is ze weer langzaam aan het terugvallen. Eerst viel het niet zo op... ach ze had wel eens een drupje in de onderbroek. kan gebeuren. Maar nu sinds een week merken we eigenlijk dat het echt slecht gaat. De ochtendplas kan ze niet ophouden en van bed naar WC (een korte route) haalt ze neit. Onderbroek dus nat bij aankomst op WC. OOK overdag loopt ze ineens met de benen tegen elkaar naar de WC en dus weer nat...

Zo net was echt de figuurlijke druppel... ze was op het plein aan het spelen van school, loopt naar binnen omdat ze moet en heeft hele WC onder geplast. Navraag (ook bij juf) leert mij dat zij de GEHELE ochtend niet naar de WC is geweest. Ik ebn dus bang dat zij elke keer de "blaas vol" signalen heeft genegeerd (door druk met werken/spelen en dus zich geen tijd gunnen) dat ze nu dus pas het signaal krijgt als de blaas overvol is. Want als ze moet, moet ze ook direct.

Wie heeft tips/ ideeen hoe we dit aan kunnen pakken? Voor een stickerbeloonsysteem vinden we haar eigenlijk te oud...

We hebben nu in elk geval ingesteld dat ze elke pauze moet gaan plassen op school, maar dat is om de 2 uur. Is dat een normale tijd voor een meid van 6 om de plas op te houden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hibiscus

Hibiscus

08-04-2011 om 12:46

Even naar de ha

Neem wat urine mee, kunnen ze testen op blasontsteking. Bij onze dochter ging het altijd mis als ze weer een ontsteking had.
Verder kun je de ha vragen of het handig is om een bekkenbodem training te volgen. Er zijn genoeg kinder therapeuten die dat doen.

2 uur zou ze het wel moeten kunnen ophouden, tenzij ze een te kleine blaas heeft. 200 ml is een normaal volume.

Is ze 's nachts wel droog?

Hibiscus

Jolinar

Jolinar

08-04-2011 om 13:39 Topicstarter

Hibiscus

's nachts prima droog, maar soms moeite met droog de WC halen in de ochtend dus.

Heb HA gebeld, omdat ze ook aangaf heel soms pijn te hebben bij plassen (maar dan vooral als ze erg hoog nodig moet). HA zit vandaag vol helaas en hij vind het geen spoed. Ook omdat ze dus niet vaak gaat plassen en dus geen extra aandrang heeft (terwijl bij een ontsteking vlg de HA dus juist vaker zou moeten willen plassen?)

We moeten nu een week goed in de gaten houden, haar vragen of het pijn deed of niet en proberen of het toch nog trainbaar is (maw: dat dochetr dus beter op de signalen gaat letten). Zien we geen verbetering dan moeten we over een week een afspraak maken met urine idd mee.

Hibiscus

Hibiscus

08-04-2011 om 14:16

Jolinar

Wat doen huisartsen toch vaak onnodig stom. Sorry hoor. De assistente kan even de urine checken met een stickje, duurt nog geen minuut. Daar hoeft de ha helemaal niets voor te doen. Is het dan mis, tja, dan moet de ha iets voorschrijven, maar dan wil je er ook geen weekend overheen laten gaan.

Mijn dochter had overigens zelden pijn bij het plassen en dan had ze toch keer op keer een fikse blaasontsteking. Dochter moest soms inderdaad meer plassen, maar soms ook niet. Een blaasontsteking bij kinderen uit zich niet perse hetzelfde als bij volwassen vrouwen.

Laat haar deze week maar veel drinken, dan moet ze ook vaker plassen. En dan zet je haar dit weekend ieder uur even op de wc. En ik zou voor volgende week toch gewoon een afspraak maken.

Hibiscus

Biene M.

Biene M.

08-04-2011 om 14:49

Helemaal eens met hibiscus

De assistente heeft dipsticks, die kan in een oogwenk zien of er een infectie is. Het lijkt erop dat je dochter haar plas te lang ophoudt (wat trouwens ook tot infectie kan leiden) maar als ze nu een infectie heeft, is dat een slecht moment om te gaan trainen, want het levert niets op. Ik zou gewoon even met een plasje langs de huisarts gaan en de assistente vragen het te checken.

Fianna

Fianna

08-04-2011 om 16:49

Stom idd

ik had vroeger vaak blaasontstekingen en moest nooit vaker plassen, had trouwens ook geen pijn bij het plassen, alleen een zeurderige pijn laag in mijn rug. Vaker plassen is een van de symptomen, geen wet!
Als je met een plasje langs gaat, zorg er dan voor dat het ochtendurine is.

evy

evy

08-04-2011 om 21:11

Dochter

Onze dochter ging dat in groep 4 ook doen. Zij hield haar plas te lang op. Moest naar de fysio voor plastraining en daar moest ze de Lift oefenen om je spieren sterker te maken.
Achteraf helemaal fout.
Later kwam er in het ziekenhuis een poep en plas poli en daar moest ze juist leren ontspannen en daar zijn we echt goed geholpen.
Het was helemaal niet naar en we kwamen er ook niet zo vaak, het meeste moet je thuis doen.
Hoofdopdracht was; plassen met de luiken open.
De fysio heeft het probleem groter gemaakt door er van uit te gaan dat je als je in je broek plast je je spieren sterker moet maken. Dat was in haar geval niet zo.
Ik heb geen idee wat er bij jouw kind speelt maar dit scenario kan dus ook.
Succes,
Evy

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.