Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dochter (9) houdt hoofdpijn na hersenschudding

Onze dochter is woensdag op school met haar hoofd tegen een muur gevallen en heeft daarbij een (lichte) hersenschudding opgelopen.
De dagen daarna is ze thuis gebleven van school, omdat ze hoofdpijn bleef houden en misselijk was.
Ik had gehoopt dat ze vandaag weer naar school kon (ze aan niet zoveel missen ivm leerproblemen), maar dat ging niet omdat ze nog steeds hoofdpijn heeft.
Weet iemand of het normaal is dat ze 5 dagen later nog hoofdpijn heeft of is het verstandig om nogmaals langs de huisarts te gaan?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-01-2017 om 22:02

huisarts

Ja, dit is niet uitzonderlijk. Een vriendin van mij heeft onlangs ook een lichte hersenschudding opgelopen. De arts gaf direct aan dat ze gerust zes weken mocht uittrekken voor het herstel. Ze werkt wel (halve dagen, meer gaat nog niet), maar ze heeft nog heel wat klachten. Hoofdpijn, vermoeidheid en zelfs wat geheugenverlies. En het is al weer zo;n 5 weken geleden gebeurd.

Pirata

Pirata

16-01-2017 om 22:03

helaas

Ik had er laatst 2,5 maand last van. Last van iets = stoppen.
Bel de huisarts voor advies, daar is ie voor.
Leerproblemen zijn geen reden om toch door te zetten!

clowntje

clowntje

16-01-2017 om 22:19

yep

Dochter van 14 heeft vorig jaar ruim 4 maanden last gehouden. Kon toen ook niet of nauwelijks naar school. Advies van de kinderarts om zeker niet te forceren!

Puck

Puck

17-01-2017 om 11:29

Ook herkenbaar

Zelf ooit een lichte hersenschudding gehad en daar weken last van gehad. Teken dat je teveel doet. Advies is om idd niet te forceren en te luisteren naar je lijf om te voorkomen dat het allemaal nog langer duurt voor je hersteld bent.

loekie

loekie

17-01-2017 om 12:22

ook

Hier een dochter die ook lang last heeft gehad van een hersenschudding, ik denk zeker 3 maandeeven bellen.

loekie

loekie

17-01-2017 om 12:23

mis

iets ging mis.
Ik denk zeker 3 maanden. Mocht je twijfelen, dan zou ik zeker de huisarts even bellen.

Arts?

Heb je een arts bezocht met haar? Wij kregen na de hersenschudding van dochter uitgebreid advies en ook te horen hoe lang het kan duren eer je helemaal bent hersteld. Bij mijn dochter was het geen lichte maar een wat zwaardere. Weken niet sporten, halve dagen naar school in het begin en net als hierboven genoemd zeker twee a drie maanden hoofdpijn. Ik ken ook een verhaal van een knul die niet goed herstelde van een hersenschudding (niet rustig aan gedaan erna) en hij heeft nu chronisch hoofdpijn.
Beterschap voor je dochter.

Egel

Egel

17-01-2017 om 21:19

niet kinderachtig zijn

en dat bedoel ik omgekeerd dan dat het klinkt.
Er zijn een aantal dingen waarbij je niet stoer moet doen. Bij een brandwond bijvoorbeeld: al lijkt het wel mee te vallen: heel lang koelen. Niet te ijskoud water want dat is niet leuk meer, maar wel lauw/koel water en langer dan nodig lijkt. Anders blijkt na een paar uur dat het toch erger is en doet het ook langer pijn.

Zelfde met hersenschudding. Ga er langer voorzichtig mee om dan in eerste instantie nodig lijkt. Tenminste, dat is wat ik altijd begrepen heb en wat ik ook zo toe heb gepast (op intuïtie) bij mijn -destijds- kleuter. Zij holde een hoekje om en knalde keihard met haar kop tegen iemand op. Een grote jongen met een harder hoofd. Hij raapte haar van de grond, bracht haar thuis in zijn armen en ze praatte onzin. Ik legde haar op bed en ze sliep. Uiteraard hebben we ook de huisarts nog wel even gebeld en nog wat instructies gevolgd, maar toch: een lichte hersenschudding was het zeker maar een etmaal later was ze weer levendig en gezellig.
In tegenstelling tot bij andere ziektes heb ik dochter toen een volle week thuisgehouden. Ook al was er iets leuks te doen op school. Juf is nog langsgeweest.
De weken erna rustig aan gedaan. Tijdelijk met helm op fietsen.
Heel zuinig zijn op die hersentjes.

Vesta

Vesta

17-01-2017 om 21:34

heel rustig aan doen

Collega is nog steeds herstellende na 1,5 jaar. Te snel weer begonnen en nu echt neurologische problemen daar door, en een veel trager herstel dan nodig was geweest als ze in het begin rustiger aan gedaan had.

Pirata

Pirata

17-01-2017 om 21:57

Ik heb een week volledige rust gehouden. Daarna ben ik weer deels gaan werken. Maar dat betekende: een half uurtje werken, een half uurtje rust. En dan echte rust, dus ongestoord. Op die manier heb ik het langzaam kunnen uitbouwen. En zodra mijn hoofd begon op te spelen, was de werkdag voor mij echt voorbij. Dan ging ik thuis op de bank liggen.
Eigenlijk ben ik nu (3 maanden later) pas goed hersteld. Want ik heb nu ook mijn energie terug. Doodvermoeiend, die hersenschudding, ik was kapot elke keer.

sonj@

sonj@

24-01-2017 om 09:44 Topicstarter

reactie

Dank jullie wel voor jullie reacties.
Het gaat inmiddels iets beter met dochter, de hoofdpijn wordt minder maar is nog niet weg.
Na overleg met de huisarts gaat ze wel weer een paar uurtjes naar school. Afgesproken met juf dat ze belt wanneer het niet gaat zodat we haar kunnen ophalen.
Helaas vindt de andere juf dat ze daar geen boodschap aan heeft en zegt tegen kind dat ze het tot half 11 moet proberen. Met als gevolg dat dochter het daarna niet meer durft te zeggen tegen juf.
Vanmorgen daarom wederom een pittig gesprek gevoerd met beide juffen.

clowntje

clowntje

24-01-2017 om 10:11

niet forceren!

Wij zijn niet zo makkelijk met kinderen ziek melden en thuislaten van school. Ook met dochter hadden we zoiets: als jij zegt 2 uurtjes te kunnen, kunnen 3 uurtjes misschien ook wel. Hiervoor zijn wij wel een beetje op de vingers getikt door de kinderarts. Zij was van mening dat je we het echt niet mochten forceren. Wel forceren zou volgens haar een (veel) langere hersteltijd betekenen. Laat dochter het dus vooral zelf aangeven!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.