Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dochter depressief. Ervaringen met alternatieve geneeswijzen?

Mijn dochter van 14 is eigenlijk al jaren depressief (met wat ups en downs). Ze heeft ook last van OCD (dwangstoornis). Ze heeft altijd al moeite gehad met sociale contacten en is ook vaak gepest. Ook nu valt ze weer buiten de groep op school. Hier wordt binnen het onderwijs wisselend mee omgegaan. En kinderen zijn (vaak zonder dat ze het zelf doorhebben) hard... Ze heeft onlangs verteld dat ze wel eens over zelfdoding heeft gedacht. Hier zijn wij als ouders erg van geschrokken.

Ze is al jaren onder behandeling en voelt zich ook vertrouwd en veilig bij de vrouw die haar behandelt. Mijn man en ik hebben ook regelmatig contact met deze vrouw om te overleggen hoe wij het beste met onze dochter om kunnen gaan. Er wordt binnenkort een ados test gedaan om te kijken of ze autistische kenmerken heeft. Afgelopen week is ze ook naar de kinderpsychiater van de instelling waar ze behandeld wordt geweest en die stelde voor om eventueel met medicatie (antidepressiva) te starten. Ik moet zeggen dat ik daar nogal huiverig voor ben. Veel liever zou ik het zonder medicijnen oplossen, maar ik ben er wel van doordrongen dat er iets moet gebeuren.

Is hier iemand die ervaring heeft met bijvoorbeeld hypnose of een magnetiseur of een andere alternatieve geneeswijze bij de behandeling van een depressie? Hier zit ik sinds korte tijd aan te denken. Dit vooral omdat mijn dochter zich erg aangetrokken voelt tot alternatieve geneeswijzen. Ze ziet bijvoorbeeld ook aura's en weet niet precies wat ze daarmee aan moet. Wij proberen haar duidelijk te maken dat ze alles aan ons mag vertellen en dat wij niks "onzin" vinden. Langzaam komt er gelukkig steeds meer openheid van haar naar ons. Maar juist door haar interesse in dit soort zaken, hoop ik dat ik in de alternatieve geneeswijzen misschien een opening kan vinden om mijn dochter weer wat gelukkiger te laten zijn en dat ze weer wat tot rust kan komen. Want slapen is al heel lang een probleem...

Alternatief

Mijn moeder is bij een bekende paragnost geweest. Die constateerde dat ze ziek werd van het wonen in een flat, flatneurose dus. Daarop hebben mijn ouders een eengezinshuis gekocht. Dat hielp.
Sommige kinderen, met een wat ander karakter, worden ziek van school en van het onbegrip in zichzelf en van de omgeving. Dan kun je daar beter iets aan proberen te doen, ook al is dat beslist niet makkelijk.
Mijn dochter is pas werkelijk uit haar angst en depressie gekomen toen ze medicatie kreeg maar ook naar het speciaal onderwijs mocht.
Het blijft haar zwakke plek maar ze heeft veel beter met zichzelf leren omgaan omdat de omgeving beter met haar omging.
Medicatie op zich kan een voorwaarde zijn om weer de goede weg op te gaan, het kan helpen om toch wat neutraler in het leven te staan. En een depressief kind kan niet goed leren. Maar dan moet er ook wat veranderen. In de omgeving en in haarzelf.

Alison

Alison

09-08-2017 om 10:53

Depressief of iets anders

Ik ben jaren depressief geweest en heb allerlei diagnoses gekregen. Van burn out tot autistisch en van overspannen tot schizofreen. Ik heb medicatie gegeten alsof het snoepjes waren. Zelfs vrij zware pillen werden jaren voorgeschreven zonder enig probleem. Er is therapie na therapie langsgekomen en uiteraard heb ik overal wat van meegepikt maar echt beter werd ik nooit. Wel woog ik op het laatst 120 kg.
Op een gegeven moment moest ik een operatie krijgen en werd er bloedonderzoek gedaan. Daar kwamen allerlei tekorten uit. Te weinig B12, D, ijzer, folium en de schildklier was niet in orde. Dat is allemaal behandeld en na een hele tijd begon ik op te knappen.
Dat is nu 7 jaar geleden en ik voel me beter dan ooit. Sinds ruim een jaar blijk ik ADHD te hebben en daar slik ik medicatie voor maar depressief ben ik nooit meer geweest ondanks dat ik hele nare dingen heb meegemaakt in de afgelopen jaren. Ik ben gezonder en fitter dan ooit, ik blijk een heel optimistische en positief mens te zijn en ik ben eigenlijk heel blij met mijn leven nu.
Uiteraard is dat nooit te bewijzen maar ik heb al die tijd B12 gespoten en vitamine D geslikt en voor mij ligt het daar aan. Ik merk het als ik te laat ben met een nieuwe injectie vooral. Dat begint met vermoeidheid en daarna voel ik me wat neerslachtiger. Tegen die tijd heb ik al weer een injectie gezet want ik ga niet experimenteren maar het is voor mij een duidelijke aanwijzing dat mijn lichaam de medicatie nodig heeft.
Dit is uitdrukkelijk mijn verhaal en het zal echt niet voor iedereen gelden maar ik heb nu al zo vaak gehoord dat mensen enorm opknappen na injecties dus ik ben zeker niet de enige.
Kortom, laat bloedprikken en vraag de uitslag op papier. Kijk zelf ook eens bij de Stichting B12Tekort voor meer informatie. Veel succes.

Gerro

Of je je bij een behandeling wel of niet goed voelt zou niet het belangrijkste criterium moeten zijn, toch? Het gaat erom of een behandeling kans van slagen heeft.
Medicatie is geen wondermiddel, maar kan wel een basis leggen onder de allerdiepste negatieve gevoelens. Op basis daarvan kun je dan weer gaan opbouwen en hebben andere mogelijke veranderingen weer zin.
Mijn advies zou zijn om de behandeling van de psychiater te volgen; maar daarnaast kun je altijd dingen doen waar jij of je dochter een goed gevoel bij hebben, zoals de mevrouw met wie ze al jarenlang praat (zonder veel succes blijkbaar), een magnetiseur of iemand die met aura's werkt. In de wereld van de alternatieve geneeskunde zijn heel veel variaties mogelijk. Vitamine B kan ook een positief effect hebben. elke dag een half uur wandelen. Etc. etc. Maar de positieve effecten hebben een basis nodig waarop ze kunnen gaan opbouwen, en dat is toch vaak medicatie.

Tsjor

Pirata

Pirata

09-08-2017 om 11:04

Alison

Dat van die B12 wilde ik ook zeggen, je bent me voor. En het is niet eens "alternatief". Ik krijg zelf ook supplementen wegens een tekort, zich uitend in bloedarmoede.
Mijn zoon met ASS/ADHD krijgt nu overigens ook bepaalde supplementen ipv medicatie. Ik vind het niet alternatief. En al zijn we pas kort (6 weken) bezig, we zien een verandering in de manier waarop hij reageert. Het hele huishouden herademt.

Pirata

Pirata

09-08-2017 om 11:07

Mijn zoon krijgt B6 en magnesium. Ik vond een artikel op pubmed waar bij 22 van de 32 kinderen positieve resultaten waren behaald.

Fiorucci

Fiorucci

09-08-2017 om 11:33

Eens met Anne J

Ik sluit me aan bij Anne J, ik heb een zelfde ervaring. OOk eens laten kijken naar vit D, etc zou ik een goed idee vinden. Mijn dochter bleek ook een fors vitD tekort te hebben.

Laetitia

Laetitia

09-08-2017 om 12:11

Natuurlijk

is het goed dat er naar alternatieve oorzaken van de depressie gekeken wordt. De oorzaak hoeft idd niet altijd iets geestelijks/mentaals te zijn. Schildklierproblemen kunnen idd ook een rol spelen: dan raken er hormonen ontregeld en dat kan grote gevolgen hebben voor de stemming en depressie veroorzaken. En als dat aangepakt wordt kan ook de depressie verdwijnen.

Ik denk dus dat bv Alison wel een depressie kan hebben gehad, maar dat de behandeling met antidepressiva en therapiën niet hielpen omdat de oorzaak niet geestelijk maar lichamelijk was. Het is dus belangrijk dat wel achterhaald wordt of er niets met de schildier, andere hormonen of verstoorde vitaminehuishouding is. En als dat zo zou zijn, moet dat behandeld worden. Dat zie ik niet als alternatieve behandeling.

Zelf zou ik mij en mijn kinderen niet snel storten in de armen van het alternatieve circuit voor behandelingen.

Groet,

Laetitia

Gerro

Gerro

09-08-2017 om 12:31 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor alle reacties. Ik ben zeker niet van plan om de lopende behandelingen te stoppen, maar zoek eigenlijk iets om ernaast te proberen. De behandeling bij de dame met wie ze gesprekken heeft (orthopedagoog) hebben zeker al wel succes gehad, maar het probleem komt steeds weer terug. Ze heeft bijvoorbeeld emdr gehad en dat had op zich succes. Maar ze is erg angstig en er komen steeds nieuwe situaties bij waar ze bang voor is. En als ze zich niet goed voelt, komt de dwang ook heviger naar voren.

De psychiater had het over verschillende opties. Medicatie was daar één van. Ook opnieuw emdr is besproken. Of psychotherapie. We moeten nu gaan nadenken wat we willen.

Haar schoolprestaties hebben er tot nu toe niet heel erg onder te lijden gelukkig. Ze haalt wel eens onvoldoendes als ze zich even erg belabberd voelt, maar die haalt ze ook altijd wel weer op.

Een bloedonderzoek is natuurlijk altijd te proberen. Wie weet of daar iets uitkomt.

Verder zijn we er nog niet uit.

Niki73

Niki73

10-08-2017 om 15:25

Zeker bloedonderzoek!

Een goede huisarts doet dat als allereerste. Dus miniaal B6, B12, D, magnesium, schildklier. Het is een simpel en snel testje dat veel kan verklaren.
Niet alternatief, wel natuurlijk: elke dag minimaal een halfuur wandelen. Langer en meer mag. Is er geen hond in de buurt die ze kan uitlaten?

Gerro

Gerro

10-08-2017 om 15:51 Topicstarter

Wandelen

Ik wandel zelf elke dag en zo nu en dan gaat ze met me mee. Maar op andere dagen is ze niet vooruit te branden. En met honden heeft ze niks...
Ben nu wel gestart om haar elke dag een multivitamine tablet te geven. Lijkt me hoe dan ook niet schadelijk. De huisarts is op vakantie, dus het bloedonderzoek moet nog even wachten...

Pirata

Pirata

10-08-2017 om 15:53

Gerro

Haar nu al aan de vitaminen zetten kan de uitslag van het bloedonderzoek beïnvloeden. Dus dan weet je nog niets...
Zelf heb ik mijn zoon wel zonder bloedonderzoek aan de supplementen gezet overigens, omdat ik niet van plan was zijn bloed te laten testen.

Koffiekop

Koffiekop

10-08-2017 om 16:10

Dat wandelen

dient twee doelen: meer vitamine D opdoen door blootstelling aan zonlicht en beweging. Maar een echt tekort aan vitamine D wordt er niet mee opgelost. Bovendien denk ik dat jullie dat allemaal al wel weten. En bovendien ging je vraag daar niet over.
Als ze meer wil met dat aura's zien zou ze zich op internet daarin kunnen verdiepen. Er zijn natuurlijk meer mensen die aura's zien, dus misschien kunnen jullie een hulpverlener vinden die dat ook heeft, zodat ze er met die persoon over zou kunnen praten?
Overigens, als slapen een probleem is, zou ik daar ook naar (laten) kijken. Hoe dan ook is slaaptekort niet bevorderlijk voor je geestelijk welbevinden, en natuurlijk ook niet voor je prestaties op school en kan het ook invloed hebben op haar fysieke ontwikkeling. Er bestaan slaappoli's, misschien zou dat een goede stap zijn.

Lastig hoor, met zulke complexe zaken moeten dealen op zo'n jonge leeftijd.

Niki73

Niki73

10-08-2017 om 16:27

Slapen

Slecht slapen (of juist veel te veel slapen) hoort bij depressie. Ik heb een tijdje AD geslikt en het eerste wat ik ervan merkte, is dat ik weer sliep! Zalig!

Ze zou nu even geen vitaminetabletten moeten nemen, die kunnen inderdaad een vitaminetekort in een test maskeren. Het is een beetje ingewikkeld, maar als er door die tabletten genoeg vitaminen in je bloed zitten, betekent dat niet automatisch dat er ook genoeg vitaminen in je lichaam zitten. Even mee stoppen tot na het bloedonderzoek en tegen de dokter zeggen wat ze geslikt heeft en hoe lang.

Nee!

OCD is een vrij ernstige psychiatrische ziektebeeld en dat ga je niet behandelen met Jomanda-achtige methodes. Sorry als ik wat fel klinkt maar ik ben er helaas goed mee bekend, en de gouden combinatie blijft medicatie en CGT (cognitieve gedragstherapie). Als je dochter ERNAAST naar een paragnost wil, soit, maar niet in plaats van. Van OCD is juist goed bekend hoe het werkt (op neurofysiologisch niveau), en teveel dopamine/niet genoeg serotonine. Dat is juist iets dat met medicatie en met therapie goed te beïnvloeden is.
Succes
Sini

Ik bedoelde

Een teveel aan dopamine en tekort aan serotonine. Te snel typen op een foon...

Gerro

Gerro

11-08-2017 om 11:25 Topicstarter

Blijft moeilijk

We zijn zeker niet van plan om de lopende behandeling stop te zetten. Ik heb zelf net weer gesproken met de orthopedagoge en ook die is in het geval van mijn dochter nog huiverig voor medicatie. Juist omdat mijn dochter al heel vlak is wat emoties betreft. Zij kent mijn dochter ondertussen goed. We hebben afgesproken om eerst de ados test af te wachten (die is over 2 weken) en ons tot die tijd te richten op haar somberheid en nog niet direct de emdr er weer naast te starten. Dan kan het ook weer teveel worden allemaal. Vanmiddag heeft mijn dochter zelf ook weer een afspraak. Hierin wordt een en ander ook met haar besproken.

Ik zal inderdaad eerst weer stoppen met de multi-vitamine tabletten (ze heeft er nog maar 2 gehad) en volgende week eerst om een bloedonderzoek vragen bij de huisarts.

De orthopedagoge zag er geen kwaad in om ook eens te kijken naar hypnotherapie of een magnetiseur. Bij sommige mensen kan dit heel goed werken en het is verder niet van invloed op de gewone therapie die ze volgt. En juist omdat mijn dochter ook bij de orthopedagoge regelmatig heeft aangegeven dat ze wel met dit soort dingen bezig is, zou het volgens haar best eens een opening kunnen zijn.

Gerro

Gerro

11-08-2017 om 11:28 Topicstarter

OCD

De OCD is trouwens op dit moment niet heel erg aanwezig. Mijn dochter geeft zelf ook aan dat dit haar op dit moment niet heel erg stoort.

Ik val even van mijn stoel

'Ik heb zelf net weer gesproken met de orthopedagoge en ook die is in het geval van mijn dochter nog huiverig voor medicatie. Juist omdat mijn dochter al heel vlak is wat emoties betreft.'
Vlak zijn met je emoties is juist een van de, zo niet het kenmerk van een depressie. Het is een redenering in de trant van: de dokter wil de kies niet boen, juist omdat hij al zoveel pijn heeft aan die kies.
De orthopedagoge is vooral haar eigen behandeling veilig aan het stellen en ervoor aan het zorgen dat ze de komende jaren nog een patiënt heeft. Dat je dochter er een goed gevoel bij heeft om met deze orthopedagoge te praten is mooi, dat kan ze vol blijven houden. Maar ik hoop echt dat je andere mensen hebt op wie je je kunt verlaten als het gaat om haar behandeling.
Werkelijk, wat een redenering!

Tsjor

Niki73

Niki73

11-08-2017 om 13:57

Medicatie

Ik ben het helemaal eens met Tsjor. Een orthopedagoge zou zich helemaal niet mogen uitspreken over medicatie!

Nu eerst maar eens het bloedonderzoek afwachten. Komt daar niks uit, dan zou ik toch eens met een deskundige (!) gaan praten over wat AD wel en niet voor jouw dochter kunnen betekenen.

Er zijn veel terechte kanttekeningen en onterechte vooroordelen over AD. Ik ben geen voorstander van AD voor mensen die even in een dipje zitten. Maar jouw dochter is al zo lang depressief, ik zou het dan zeker niet uitsluiten. Mét goede voorlichting, want het zijn natuurlijk geen wonderpillen waardoor alles ineens achter de rug is. AD haalt de scherpe kantjes van je depressie af waardoor je meer energie hebt om aan de oorzaak te werken. Bij mensen die van nature een te laag serotoninegehalte hebben en die daardoor depressief zijn (en dat zou bij jouw dochter zomaar het geval kunnen zijn), zijn ze zelfs gewoon nodig. Deze mensen zullen zich nooit goed voelen met een vitaminetabletje extra.

Ik neem aan dat je dochter aan de zijlijn gevolgd wordt door een psychiater. Dat is DE persoon om over AD te praten, over alle plussen en minnen ervan. Ook de huisarts is niet de beste persoon hiervoor, zijn/haar kennis is te beperkt.

Sterkte ermee.

Ik sluit me aan bij Tsjor en Nikki

Een orthopedagoog is niet de persoon om iver medicatie te praten maar in het geval van je dochter een kinderpsychiater. Ik kreeg hier de tip om comtact te zoeken met Menno Oosterhof (google hem eena).
Succes en AD is Juist de medicijnen om vervlakking van emoties tegen te gaan. Sorry dat ik het zo direct zegt maar de orthopedagoog klets uit haar nek
Sini

Fiorucci

Fiorucci

12-08-2017 om 12:42

Mee eens!

De orthopedagoge zegt dingen die niet kloppen. Mijn dochter bloeit juist op met medicatie, en is dan minder vlak. Evengoed heeft ze gewoon regelmatige afspraken met een orthopedagoge, het een bijt het andere niet. En juist door medicatie staat mijn dochter open voor dergelijke hulp, waar ze er eerst niks van wilde weten.

Gerro

Gerro

13-08-2017 om 21:31 Topicstarter

Mening

Ik vind het jammer dat de reacties steeds meer afdwalen van mijn oorspronkelijke vraag. Die ging niet over wel of geen medicatie en ook niet over de geschiktheid van de orthopedagoge die overigens nauw contact heeft met de kinderpsycholoog die uit hetzelfde team komt. Daarom ben ik op die dingen ook niet heel specifiek ingegaan en dat is ook niet mijn bedoeling hier.

Bertje

Bertje

02-09-2017 om 18:18

Wat hielp bij mijn dochter

Brainwave oprimization (neurofeedback)
Daarna Mindfulness training
Omstandigheden die depressie bevorderen of in stand houden wijzigen
Af en toe bezoek aan medium die haar kon lezen zonder dat ze iets uit hoeft te leggen heeft haar in de jaren erna geholpen om de dips die nog volgden te doorstaan.

Wat niet hielp; psychologen. Medicatie gelukkig niet geprobeerd.

gezonde voeding kan ook helpen om je beter te voelen, dit wordt echt onderschat. Dit was lastig voor mijn dochter.
Hypnose kan heel goed helpen als je een goede therapeut vindt.

Ga inderdaad vooral ook buiten het medische circuit kijken want hun methoden zijn zeer beperkt.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-09-2017 om 15:55

Bertje

Ja, een medium, joh, natuurlijk.
Misschien moeten we er ook maar een excorcist bijhalen.

Wat een jokers lopen er hier toch rond en dat mag een kind opvoeden...

Bertje

" medicatie gelukkig niet geprobeerd". Het is maar wat je gelukkig noemt. Ik ken mensen waarvan ik betwijfel of ze nog zouden leven zonder medicatie.
En heb je een link naar onderzoek dat een medium werkt? Of is dat een rare vraag en moet ik het gewoon geloven?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.