Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dochter met netelroos

Mijn dochter van 8 heeft sinds een jaar netelroos. In het ziekenhuis is ze uitgebreid onder behandeling geweest om de oorzaak te vinden maar er is geen oorzaak gevonden.
Ze zit nu maximaal onder medicatie wat over het algemeen goed helpt maar ze blijft vlekjes en jeuk houden.
Wie is er ook bekend met netelroos?

bieb63

bieb63

19-01-2018 om 11:04

Heb ik ook last van gehad toen ik jong volwassen was. Bij mij kwam het door aanraking/wrijving. Niet door allergie als voedsel of wasmiddel e.d. Ging vanzelf na een tijd weer over.

Want

Want

19-01-2018 om 11:34

Ja
Door antibiotica en kou en diverse contact-situaties zoals coniferen, engelenhaar

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-01-2018 om 11:38

Ja ook

Een aantal jaar geleden heb ik een periode van heel heftige netelroos gehad.

Ik was toen geen kind meer maar begin 40.
Ik heb ook een tijd (ruim een jaar volgens mij) heel maximale medicatie gebruikt om het buiten de deur te houden. Maar nog kwam het er bij vlagen doorheen. Soms zelfs heel heftig.
Ik heb één keer op de rand van een anafylactische shock gebalanceerd, maar daar met mijn eigen medicatie van weg kunnen blijven.
De eerste aanval was ook heel erg heftig, ik was in het buitenland en zat van top tot teen onder de kwaddels en had jeuk van mijn voetzolen tot in de haarwortels. Heb toen een infuus gehad om er vanaf te komen.

Bij mij is net als bij jouw dochter nooit een oorzaak gevonden. Ik had net als Bieb vaak ook last van randen van kleding, maar ook weer niet altijd. Alleen de keer van de bijna shock weet ik wel een oorzaak: warmte.

Langzamerhand is het minder geworden en toen ben ik de medicatie gaan afbouwen op geleide van klachten: soms even wat erbij als het nodig was. Nu gebruik ik alleen nog incidenteel medicatie. Maar sinds die bijna shock ga ik niet meer de deur uit zonder medicatie ‘voor het geval dat’.

Aagje

Uitproberen

Het gaat misschien wat ver maar zou het zin kunnen hebben om zelf hypo allergeen voeding en omgeving aan te bieden? Haal de meest waarschijnlijke triggers eruit en kijk het een tijdje aan. Begin rustig af te bouwen want het is echt wel wennen. Koemelkeiwit is een belangrijke trigger, dus die haal je dan als eerste uit de voeding. Wasverzachter vervang je door azijn. Enzovoort.

Lente77

Lente77

19-01-2018 om 12:05 Topicstarter

Netelroos

Ik ben ook al bij een natuurarts geweest. Mijn dochter mocht 4 weken geen zuivel, vlees en suikers. Ik heb geen verbetering gezien van de vlekjes... Nu maar hopen dat het net zo snel verdwijnt dan dat het gekomen is.
Aan wasmiddel etc ligt het niet. Ze is uitgebreid getest.

Want

Want

19-01-2018 om 12:46

Test

Het vervelende is dat zo'n test niet alles zegt. Je kunt dus beter uitproberen. Bij- allergieën komen eruit die je dus op den duur niet meer hoeft te vermijden, een neg uitslag kan nog steeds betekenen dat ze allergisch is. Verdiep je er ook in dat je dan alles van 1 stof vermijdt, ook als die in een andere naam verpakt zit.
Maar provocatie pas doen als ze hersteld is.
Heb geen tijd nu maar als je zoekt op provocatie allergie is er genoeg te vinden.

Lente77

Lente77

19-01-2018 om 14:38 Topicstarter

Netelroos

Volgens de dermatoloog is ze niet allergische. Maar in ieder geval bedankt voor de tip want dan ga ik daar eens op zoeken.

Mams

Mams

19-01-2018 om 20:19

Herkenbaar

Ik ben wel allergisch maar heb ook (als onderdeel van die allergieën, of naast die allergieën, dat is niet helemaal duidelijk) last gehad van vrij ernstige netelroos. Uticaria noemde mijn allergoloog het. Oorzaak nooit gevonden, maar uiteindelijk een combi van verschillende soorten soorten medicatie gevonden die goed werkt. Twee soorten antihistaminum en montelukast in een hoge dosering. Als ik dat 2x daags slik is er niets aan de hand. Sla ik één keer over dan heb ik direct wat galbultjes en lichtje jeuk. Sla ik vaker over, dan heb ik direct weer veel last. Is nu prima mee te leven. Maar het heeft wel veel tijd gekost voordat de juiste combi en dosering van medicatie gevonden was. En dat was een zware tijd! Sterkte voor je dochter!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-01-2018 om 20:29

Niet allergisch

Ik ben ook niet allergisch volgens de testen, maar zit toch regelmatig onder de rode bulten. Als je over mijn arm krast heb ik nog urenlang rode opgezette striemen, en ik moet in het voorjaar twee hooikoortsmiddelen gebruiken om normaal te kunnen functioneren. Heel opmerkelijk dus dat de allergietesten niets opmerkelijks aangeven, maar gelukkig heeft de dokter de verschijnselen met eigen ogen gezien.

Jo

Jo

19-01-2018 om 22:41

Warmte

Warmte van mijn eigen lichaam, bij bijvoorbeeld aquasporten, maar ook door tijdens het slapen. Of door te lang onder een heerlijke warme douche staan.

Geen problemen met zonnen.

Guppie

Guppie

20-01-2018 om 20:48

Darmflora

Ik zou denken aan factoren als darmflora. Zeker als ooit antibiotica zijn gebruikt kan die verstoord zijn. Antibiotica zorgen daarbij ook voor tekorten aan allerlei vitaminen en mineralen in je lichaam. Veel medicatie zorgt trouwens voor tekorten aan allerlei voedingsstoffen.
Verder kan histaminerijke voeding klachten uitlokken; zeker als de darmflora niet gezond is. Histamine zit ook in dat zogenaamd gezonde zuurdesembrood dus daar ook mee uitkijken.
Bepaalde kruiden en smaakversterker versterken de werking van histamine. Onrust geeft een verhoogde aanmaak van histamine en histamine kan weer onrust geven.
Verder kunnen allerlei voedingsstoffen ondersteunend werken. Zo kan er bij netelroos een tekort zijn aan vitamine D.
http://oergezond.nu/galbulten-hoe-kom-je-eraan/
http://www.orthobalans.nl/2016/11/30/histamine-geeft-onrust/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.