Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

rozemarijn

rozemarijn

13-03-2011 om 11:09

Dochter plots abces in mond- kan tot morgen wachten?

Dochter van 8 heeft plotseling een abces in haar mond. Ze klaagde al een tijdje over pijn bij het poetsen. Vanochtend zie ik opeens een bult met witte kop, lijkt me een abces. Bij aanraking doet het pijn, verder gaat het wel. Kan dit tot morgenochtend wachten? Of moet ik toch proberen nu een tandarts ernaar te laten kijken? Die man is natuurlijk ook niet blij als hij voor "niks" op zondag gestoord wordt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

13-03-2011 om 11:12

Bellen

Ik zou zeggen: bel de dienstdoende tandarts en vertel je verhaal. Hij/zij kan dan bepalen of je moet langskomen. Ik zou denken van wel, want openspringende abcessen kunnen gevaarlijk zijn als die rommel in de bloedbaan komt. ( dacht ik...)

Groet, Mamvantwee

rozemarijn

rozemarijn

13-03-2011 om 17:46

Mamvantwee

Heb idd gebeld, maar de waarnemend tandarts was afwezig tot morgen. Er was wel een 06-nummer dat je kon bellen, maar (en dat werd met erg veel nadruk gezegd) alleen voor zéér dringende spoedgevallen. Toen werd de drempel toch weer hoger, en aangezien ze geen koorts en ook niet veel pijn heeft, wacht ik toch maar tot morgen.
Dank je voor je reactie.

Mamvantwee

Mamvantwee

13-03-2011 om 19:13

Vreemd...

Een waarnemend tandarts die niet opneemt? Vreemd, daar heeft hij toch dienst voor? Ik snap dat je de drempel wel hoog vindt. Tot morgen wachten dan maar.

Groet, Mamvantwee

rozemarijn

rozemarijn

14-03-2011 om 15:57

Geweest

En ze heeft een wortelpuntontsteking Sneu hoor, over een paar dagen moet ze een wortelkanaalbehandeling. Heb nog gevraagd of ik had mogen bellen gisteren, antwoord was: in principe wel, als ze veel pijn/dikke wang heeft. Dat weten we dan ook weer.

Mamvantwee

Mamvantwee

14-03-2011 om 22:00

Ach

Da's niet leuk en zeker niet voor een meid van 8. Ik ben wel blij dat je nog even hier post om te laten weten dat je de nacht doorgekomen bent, ik moest er toch wel een paar keer aan denken. Hopelijk valt de behandeling mee: mijn (enige) wortelkanaalbehandeling heb ik neuriënd doorstaan omdat de verdoving heel goed werkte. Succes voor je dochter!

Groet, Mamvantwee

Coco

Coco

15-03-2011 om 08:35

Lol, mamvantwee

"mijn (enige) wortelkanaalbehandeling heb ik neuriënd doorstaan omdat de verdoving heel goed werkte"
Knap hoor, neuriën met je mond open.

rozemarijn

rozemarijn

15-03-2011 om 08:43

Mamvantwee

Dank je wel! Fijn om te horen dat het onder verdoving goed ging bij jou, heb tot nu toe alleen verhalen gehoord over behoorlijk pijnlijke behandelingen met véél napijn. Dochter ziet erg op tegen de prik, maar die valt nou wel weer mee, vind ik zelf. Enfin, ze zal er wel doorheen komen.

Mamvantwee

Mamvantwee

15-03-2011 om 10:32

Toch wel coco...

Je kunt toch vanuit je keel geluid maken? Geen gorgelgeluiden (dan moet je de tandarts een zetje geven) maar meeneuriën kan best met je mond open. Of heet het dan anders?

Nou ja, in elk geval weet ik best dat er mensen zijn met minder fijne ervaringen met een wortelkanaalbehandeling, en alleen al bij het horen van het woord wit om de neus worden (en eerlijk gezegd hoef ik ook niet nog een keer, ook al viel de eerste mij 100% mee), maar ik wilde Rozemarijn een hart onder de riem steken: het kan best meevallen! Die prik doet mij nog het minste, sommige voel ik niet eens.

groet, Mamvantwee

ishtar

ishtar

15-03-2011 om 10:38

Rozemarijn

hier ook ervaring met een wortelkanaalbehandeling zonder pijn.
Als je dochter erg tegen de prik op ziet: de tandarts kan de te prikken plek van te voren 'verdoven' Dat deed mijn vroegere tandarts. (ben ook zo'n prikkenangsthaas)
gewoon even om vragen, het is een soort van bevriezen geloof ik.

Nog weer eens over tandartsverdovingen

Een verdoving bij de tandarts hoort alle pijn weg te nemen (alleen gewrik in je kaak blijft naar, zelfs als het geen pijn doet). Maar soms is éen spuit niet voldoende. Voel je toch nog pijn, maak dan vooral angstige en benarde geluiden, zodat de tandarts weet dat er nog een beetje bijgespoten moet worden. Niet iedereen reageert namelijk hetzelfde op die spuit.

Groeten,

Temet

ishtar

ishtar

17-03-2011 om 10:28

Temet

Dat is niet in alle gevallen zo: een ontsteking is gewoon moeilijk helemaal te verdoven. En naast mijn pijnloze (en wat een opluchting was dat na die paar dagen met helse pijn!) wortelkanaalbehandeling heb ik ook een wortelkanaalbehandeling gehad die niet goed te verdoven was. Die heeft de tandarts zelfs nog van binnenuit (in de tand zelf dus) proberen te verdoven, maar helaas, geen succes.
Een goede en attente tandarts zal je zelf vragen of je nog wat voelt, maar er zijn grenzen aan wat er verdoofd kan worden.

rozemarijn

rozemarijn

17-03-2011 om 11:31

Net terug

En het viel 100% mee! Dochter raakte even in paniek bij de verdoving zelf, maar vanaf dan ging alles van een leien dakje. Volgs de tandarts is er nauwelijks napijn te verwachten en ze mocht vanmiddag gewoon gymmen. We zijn opgelucht!

Mamvantwee

Mamvantwee

17-03-2011 om 12:03

Gelukkig!

Fijn dat het meeviel en super van je dochter dat ze dit heeft doorstaan. Mooi dat je deze goede ervaring met pijnloze tandartsbehandelingen nu ook hebt.

Groet, Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.