Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mac87

Mac87

15-08-2018 om 12:18

Dochter van 2,5 kijkt ineens scheel met 1 oog.

Hallo,

Onze dochter van 2 kijkt ineens scheel sinds zondag 5-aug/maandag 6-aug.
In het begin viel het nog niet zo op, Maar later in de week(woensdag) toen we haar van bed haalden van der middag slaapje stond het linker oog constant in haar ooghoek, En trok na een half uurtje weer normaal bij.

We hebben toch gelijk de huisarts maar gebeld, En konden ivm vakantie van de huisarts a.s maandag (13aug) op spreek uur komen bij een waarnemende huisarts, Afijn. Donderdags morgens schrokken wij ons wezeloos omdat het oog helemaal scheel bleef staan en soms bij trok. Maar ook weer terug schoot in der (neus)oog hoek.

Uiteraard hebben we toen gelijk weer de huisarts gebeld, En konden gelijk langskomen.
Eenmaal aan de tafel bij de huisarts, aantal testjes gedaan. En de huisarts belde voor het zekerheid met een oogarts. Deze verzocht ons langs te komen afgelopen maandag(13e) in het ziekenhuis hebben ze (oogarts,orthoptist) testjes uitgevoerd en de ogen bewogen beide goed mee. Ook is der sterkte gemeten met een oogmachine. hier kwam geen afwijking uit.

Nou moeten we het even aankijken en over 2maand terug komen, mits het erger wordt.

Nou zitten wij nog steeds in grote onzekerheid wat dit nou kan zijn,op internet vind ik weinig tot niks aan ervaringen dat dit vaker zo spontaan voorkomt zonder medische reden.

Heeft er iemand hier misschien ervaring mee?

P.s dit kwam ik wel tegen. Alleen helaas is het onderwerp verloren gegaan.
https://www.ouders.nl/forum/gezondheid/dochter-ineens-scheel

Kaaskopje

Kaaskopje

15-08-2018 om 12:24

Geen ervaring

maar ik vind een termijn van 2 maanden 'aankijken' best lang. Ik zou nu hun advies even volgen, maar over een maand gewoon weer aan de bel trekken als je totaal geen verbetering ziet.

Nicolette

Nicolette

15-08-2018 om 12:33

hier

Hier heeft dochter dat ook gehad, ze was alleen iets ouder, een jaar of 4. Bij haar trok een oog wel eens naar binnen, bijvoorbeeld als ze moe was of als ze geslapen had. Wij zijn ookbij de oogarts geweest, die kon niets vinden, wilde haar over een jaar weer zien. Uiteindelijk is het ook vanzelf weer verdwenen. Ze heeft wel aan het einde van de basisschool een bril gekregen en het bleek dat haar ogen niet goed samenwerkten maar daar was (toen althans) niet veel aan te doen. Tegenwoordig (20) heeft ze nog steeds een sterke bril met dubbele cylinder en heeft ze moeite met diepte zien.

Linda

Linda

17-08-2018 om 08:31

Scheel kijken

Merk je naast het scheel zien nog andere dingen? Denk aan dingen de eerste keer niet goed op kunnen pakken oid?

Bij luie ogen werken de ogen niet goed samen. Het kan zijn dat het luie oog daardoor slechter wordt. Ik denk dat de oogarts jullie met 2 maanden weer wil zijn om te kijken of een oog iets achteruit gaat, dan kan het zijn dat ze oogpleisters op moet.

Wacht het rustig af. Vraag als je weer moet komen en er is geen achteruitgang en ze kijkt nog wel scheel of je vaker voor controle moet om het in de gaten te houden. Maak desnoods foto's van het scheelkijken als dat nog niet is vastgelegd door de artsen. Kijk ook of je een causaal verband ziet, heeft ze tv of andere schermen bekeken, of ogen inspannend aan het werk geweest? Was ze moe?

Twijfel je in de komende tijd aan haar zicht en haar ogen, ben je bang voor achteruitgang, of zegt je moeder/ vadergevoel dat je er achteraan moet? Luister daar naar, klim in de telefoon en stel je vragen aan de oogarts. Het zijn gewoon mensen en je kunt altijd bellen!

Marc

Marc

18-08-2018 om 20:58

Linda.

Ze heeft veder nergens last van, ze pakt alles nog precies zo op, ze plukt in 1x bloemetjes met wijs en duim vinger.

Ze ziet vliegtuigen, treinen, koeien in de wei.
Zelfs als we der “goede” oog afplakken dan pakt ze alles in 1x op.

Ik moet zeggn dat het nu iets minder lijkt te worden, opa/oma & vrienden vielen het ook al op aangezien we een verjaardag vorige week hadden.

Ik wil morgen nog even afzien, en dan bellen we maandag de huisarts gewoon weer.. voor een inloop uurtje.

Marc

Marc

18-08-2018 om 21:03

* de oogarts en orthoptist hebben duidelijk geconstateerd dat ze scheel keek. Het is niet dat het er soms is.. het is constant namelijk..

Alleen hun antwoord was op Zijn plat vertaald; “met schouders omhoogtrekken” Geen idee. Het is vanzelf gekomen, het zal vanzelf wel weer over gaan.

OND

OND

24-08-2018 om 14:02

Daar zou ik

hoegenaamd geen genoegen mee nemen!
Als iemand plots scheel begint te kijken zijn er wel een paar dingetjes die best zo snel mogelijk, met wat verder doorgedreven onderzoek, uitgesloten worden.
In uw plaats zou ik zo snel mogelijk een raadpleging boeken bij een oogarts in een universitair ziekenhuis. Daar is het overleg tussen de verschillende disciplines wat beter georganiseerd en je hebt daar alles onder een dak. Bij wijze van spreken toch.

Raffie

Raffie

28-08-2018 om 11:50

vreemd

De oogarts zei: het zal vanzelf wel weer overgaan?

Dat verwacht ik eigenlijk niet, scheelzien ontstaat wel vaker plotseling bij kinderen (ergens tussen het 2e en 5e levensjaar), vaak zat het er dan al wel een beetje in, op de achtergrond en komt het ineens naar voren. Dus als er verder goed gekeken is, de oogjes beide nog goed alle kanten op kunnen kijken en je verder niets vreemds aan haar merkt, en ze ook niet voor het ontstond erg hard gevallen is of ziek is geweest, kan je ervan uit gaan dat het niets ernstigs is, maar "gewoon" scheelzien. En dat gaat meestal niet vanzelf over.
In eerste instantie is het belangrijk dat er goed in de gaten wordt gehouden dat het schele oog niet lui wordt (achter blijft in ontwikkeling van het zien) en of het scheelzien enigszins stabiel is. Als dat zo is en het blijft langere tijd hetzelfde, kan er gedacht worden aan een oogspiercorrectie (operatie).

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2018 om 12:04

Voor we van alles gaan zeggen: hoe is het nu?

zie vraag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.