Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dochter voelt zich rot bij ongesteld worden

Mijn dochter is bijna 14 en sinds dit schooljaar ongesteld. Is het eenmaal zover, dan is er niet veel aan de hand (heel normale menstruaties), maar de twee dagen ervoor loopt ze witjes rond, heeft buikpijn en kan om niets in huilen uitbarsten. Ze kan moeilijk elke maand twee dagen thuis blijven, dus ik knuffel haar flink, geef haar een paracetamolletje en stuur haar naar school.
Is er niet iets natuurlijks om haar door die dagen heen te helpen? Ik wil haar nog niet aan de hormonen hebben, ze is nog erg jong en heeft geen heel hevige bloedingen. Wie herkent het en heeft de oplossing?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

19-03-2012 om 11:49

Chocola

Heul veul chocola! En ipv paracetamol een aleve feminax. En wellicht: laat haar dan avondeten uitkiezen. Kan ook enorm helpen.

mix

mix

19-03-2012 om 12:53

Zorg voor

genoeg pijnstilling, soms is 1 niet genoeg. advil liquid 400 mg is ook een goede, is ietwat vaatverwijdend en werkt vrij snel. Misschien ook een optie om er rond die tijd 2 mee te geven naar school.
Warme kruik op de buik/rug kan ook helpen, lekker vertroetelen, idd chocola maar ik meen dat wat echt helpt de bitterste chocolade is.
Als het echt problematisch is: ga naar de huisarts en vraag om advies, wie weet zijn er weer nieuwe dingen op de markt die kunnen helpen.

Naproxen

Zelf had ik enorm veel baat bij naproxen. Alleve is dat volgens mij, advil niet, vziw. Drogisten verkopen ook huismerk naproxen. Innemen volgens dosering op de verpakking, dwz bij de eerste tekenen van kramp 2 van die dingen en vervolgens om de 8 tot 12 uur 1 totdat de lastige tijd voorbij is (bij mij was het meestal na twee dagen wel over). Niet innemen en dan wachten tot het is uitgewerkt en de pijn ondraaglijk wordt voor je de volgende neemt, gewoon op schema innemen.

Paracetamol doet niks (zei zij ongenuanceerd. Maar ik ben niet de enige met die ervaring).

Dat met name naproxen kennelijk behoorlijk werkt zag ik trouwens onlangs bevestigd in een column van M Katan: http://www.mkatan.nl/radio-en-tv/455-10-maart-vitamines-tegen-menstruatiepijn.html (eerste alinea).

En chocola is verder natuurlijk nooit verkeerd

Groeten,

Temet

muziek

muziek

19-03-2012 om 13:57

Dochter

Ik ben net bij de huisarts geweest met dochter. Zij heeft ook erg last van haar menstruatie, zij komt zelfs geregeld naar huis: buik- en hoofdpijn, misselijk, duizelig. Zij heeft wel redelijk heftige bloedingen. De huisarts had 2 middelen voor haar: of speciale door hem voorgeschreven pijnstilling rond de menstruatie of de pil. Dochter heeft dat laatste gekozen, ook ivm acne. Ze gaat zodra ze weer ongesteld is beginnen. Ik vond de huiasarts heel helder en heel duidelijk uitleggen. Mijn dochter is overigens 14 en nu zo'n 2 jaar ongesteld.

Lynna

Lynna

19-03-2012 om 19:17

Mijn dochter ook

Ibuprofen helpt hier heel goed. Warm bad, warme kruik. Soms laat ik haar thuisblijven. Maar de laatste tijd gaat het goed, als ze bij de eerste klachten meteen aan de ibuprofen gaat en dat regelmatig blijft slikken.

Sterkte voor jouw dochter!

Uitgemodderd

Hier. Eerst naproxen inderdaad maar tegen de tijd dat ze het voelde was het onheil al geschied en was het hooguit wat dempen. Bovendien lang en breed ongesteld waardoor haar ijzer zakte en steeg, koude handen en algehele malaise. Dochter is nu aan de pil. Maar toch nog een keer lang ongesteld geweest dus we wachten nog 1x af en anders gaan we ook nog voor een zwaardere pil. En ze heeft geen stopdagen met slikken.
Na een half jaar aanmodderen ben ik er in elk geval wel klaar mee. Zelf heb ik ook zoveel jaar de pil geslikt zonder stopdagen en dat is altijd goed gegaan. Steeds dagen missen op school is ook heel erg vervelend.

Pennetje

Pennetje

20-03-2012 om 08:46 Topicstarter

Tja

Ik heb zelf maagklachten en mijn arts heeft me bezworen nooit ibuprofen te slikken, schijnt superslecht voor je maag te zijn. Ik zal hem eens vragen of het eens in de maand voor dochter ook zo slecht is. Naproxen heb ik inderdaad zelf ook wel eens gebruikt, zal ik in huis halen. Goed idee om het gewoon op vaste tijden in te nemen, ik geef het meestal pas als de vorige is uitgewerkt maar het is natuurlijk niet nodig om je eerst weer rot te voelen.
Wat dat masturberen betreft, iemand heeft dat ooit eens tegen mij gezegd toen ik puber was en heftig menstrueerde. Ik heb het eens uitgeprobeerd, maar toen ik klaarkwam en het bloed allemaal naar mijn vagina trok voor de explosie (lekker plastisch verhaal) ben ik flauwgevallen. Zie dat maar eens uit te leggen als je weer bijkomt Dus ik denk niet dat ik dat mijn dochter zou aanraden.
Extra vertroetelen doe ik natuurlijk al. Gisteren kwam ze toch redelijk opgewekt uit school en ze is ook gewoon gaan dansen.

Puck

Puck

20-03-2012 om 13:09

Ibuprofen of paracetamol

Of ibuprofen of paracetamol beter helpt is heel persoonlijk. Ibu, naproxen of diclofenac doet bij mij geen ene bal, terwijl paracetamol wel goed werkt. Gewoon kwestie van uitproberen. Paracetamol is idd een stuk maagvriendelijker dan Ibo of Naproxen. Overigens Stoepkrijt: Naproxen is een zusje van Ibuprofen en heeft ook dezelfde maagonvriendelijkheid. Als je huisarts je geadviseerd heeft om geen Ibu te gebruiken zou ik dat zonder overleg ook niet met Naproxen doen. (Eigen ervaring: 2 dagen Naproxen gehad in het ziekenhuis na een keizersnede heeft me 3 maanden lang forse maagklachten bezorgd).
En welke pijnstiller je ook geeft: idd volgens advies innemen en niet wachten tot het uitgewerkt is.
Sterkte voor je dochter.

Marjoleine64

Marjoleine64

21-03-2012 om 07:47

Zelf gehad

vroeger als puber kon ik zomaar doodziek worden van de buikpijn, overgeven, zelfs flauwvallen van de pijn vlak voordat ik ongesteld moest worden. Dat duurde dan ongeveer een dag. Ik ben er meerdere keren ziek door naar huis gegaan/gehaald. Ik kreeg toen uiteindelijk van de huisarts iets wat de krampen onderdrukte, het was geen pijnstilling. Het werkte snel, als ik het innam zodra ik de eerste krampen voelde bleef het de rest van de dag beperkt tot een zeurend gevoel in de onderbuik. Later heb ik geleerd dat het krampen waren vergelijkbaar met weeën... Ik weet niet meer hoe dat middel heette (is 30 jaar geleden), in mijn studietijd ben ik de pil gaan gebruiken en na de zwangerschappen had ik nergens meer last van.
Marjoleine

mirreke

mirreke

22-03-2012 om 11:59

En mijn dochter

(15) is ook aan de pil, nu ongeveer een jaar. Tot volle tevredenheid. Wel heeft ze nog steeds bij aanvang menstruatie last van erge hoofdpijn, en daar werkt niet zoveel tegen. Aleve en iets met feminin werken niet bij haar, zij gebruikt nu ppc (dus saridon). Dan hoeft ze er maar twee en blijft die nare pijn weg...

Anne K.

Anne K.

22-03-2012 om 18:53

Wat ik mij afvraag:

Hoi,
ik ben zelf bekend met medisch / kinesio tapen (maar wel op heel ander gebied en daarbij werkt het tot mn stomme verbazing). En daar hoor je dat je heel makkelijk een tape kunt plakken (in kruisvorm) en dan schijnen de menstruatieklachten (zo goed als) over zijn. Er zijn zelfs tapes in kruisvorm te koop (zoek maar eens op menstruatiepleister). Lijkt mij het proberen waard....

suc6,
Anne K.

Lynna

Lynna

23-03-2012 om 10:51

Menstruatiepleister

Ik las je berichtje Anne K over die menstruatiepleister. Hebben anderen daar ervaring mee?? Klinkt wel goed!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.