Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

notje

notje

15-11-2009 om 13:10

Dochter,penicilline nog veel oorpijn en koorts?

Dochterlief is sinds vorige week maandagavond ziek,fikse oorontsteking aan beide oren.Na het even aangekeken te hebben ben ik donderdag naar de ha geweest.Nu heeft ze een kuur amoxicilline.Het leek aanvankelijk beter te gaan,koorts zakte en pijn werd veel minder.
Maar nu heeft ze sinds gisteren weer heel veel pijn (ze moet er van gillen)en koorts.De ha post gebeld,en die zeggen dat ik het af moet wachten.Ze heeft wel eens vaker een kuur gehad,en dan was de koorts snel weg,en bleef weg,ook was ze dan echt aan de beterende hand.Terwijl ik nu het idee heb dat het helemaal niets beter word.
Moet ik gewoon maar rustig afwachten,of nogmaals aan de bel trekken?
groet Notje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
100%mama

100%mama

15-11-2009 om 14:49

In theorie

werkt Amox 48 uur na inname, ze heeft waarschijnlijk donderdag niet de volledige dosis gehad, dus houden we het op zaterdag. Dat het beter bleek gaan tegenover nu de AB zou moeten werken is natuurlijk erg vreemt, daarbij als ze het echt uit gilt van de pijn zou ik weer aan de bel hangen.

Heel veel sterkte, ik weet helaas wat oorpijn betekend.......

Annet

Annet

15-11-2009 om 20:43

Ook ervaring dat het snel werkt

Bij zoon van nu 7 hadden we ook de ervaring dat een kuur met antibiotica snel werkte. Binnen 6 uur merkten we dat het ging werken, een dag later was de koorts altijd gedaald tot een lichte verhoging en was kind nog maar een beetje ziek.
Eén keer was dat niet zo, kind voelde zich eerst beter en daarna weer slechter. Van de huisarts heb ik geleerd dat dat een foute volgorde is. HAP gebeld want het was helaas weekend (kind had inmiddels ook een dikke knobbel in de nek) maar zij stonden echt op de maximale inwerktijd van de antibiotica. Ervaringen van ouders gelden dan niet.
Ná het weekend kwamen we alsnog bij de huisarts terecht. Die luisterde wel en liet het bloed testen. Binnen een dag werd zoon opgenomen ivm lage bloedwaardes (wezen op een ontsteking), hij kreeg in het ziekenhuis antibiotica via een infuus omdat de normale manier onvoldoende werkte. Na vijf dagen mocht hij het ziekenhuis uit. Ons gevoel klopte: er klopte iets niet.
Blijf dus alert! Ga naar de huisarts maandag als je het niet vertrouwt. Luister naar je gevoel!

notje

notje

15-11-2009 om 21:31

Toch naar de ha

Net terug van de ha post.
Het werd alleen maar erger,dus terug gebeld en moest meteen komen.Blijkt dat de kuur niet aansloeg,nu nieuwe gekregen,en hopelijk helpt deze wel.Het moet binnen 2 dagen beter gaan anders mogen we weer terug.
Bedankt voor jullie reactie's,het gaf me net het zetje om nog eens te bellen!
Groet Notje

Ook ervaring

met jongste zoon. In juli oorontsteking beiderzijds. Van kno-arts had ik al recept oordruppels gekregen, dus meteen halen. na twee dagen geen verbetering. Opbellen en weer andere gekregen. Deze hielpen ook niet. na een derde kuur en apart antibioticum is het uiteindelijk na 3,5 week over gegaan. Blijf alert en bel op tijd.

Wat mij trouwens wel opvalt is dat huisarts eerder een afwachtende houding aannemen als kno-artsen. Of het nu komt omdat zoonlief slechthorend is en ze daarom daar alerter zijn. Het valt mij in ieder geval op.

Jakiro

Jakiro

16-11-2009 om 23:25

Huisartsen wachten inderdaad langer

Onder andere omdat ze zolang mogelijk willen wachten met het geven van AB om resistentie te voorkomen.
Ze beginnen met een specifieke AB en als dat niet werkt een breedspectrum antibiotica (Augmentin, amoxy met clavulaanzuur) of een hele andere soort, bv Klacid (alhoewel die niet specifiek voor oorontsteking is, maar bij mijn oudste altijd wel goed hielp). Die Augmentin echter zo min mogelijk omdat het resistentie kan veroorzaken onder een grotere groep bacteriën dan de specifiek AB-soorten.
Succes met je dochter, ik hoop dat ze nu wel snel opkanpt.
Jakiro

Puck2

Puck2

17-11-2009 om 09:02

Andersom jakiro

In het algemeen wordt met een breedspectrum begonnen. Bij kinderen is dat inderdaad vaak amoxycycline omdat dat als veilig bekend staat en veel bacteriën aanpakt. Er wordt juist wel gekozen voor een breedspectrum om te starten, juist om met een kanon op een mug te schieten en zoveel mogelijke veroorzakers in 1 xaan te kunnen pakken. Als dat niet werkt wordt er vaak verder gezocht en een specifieker a.b. ingezet.

Jakiro

Jakiro

17-11-2009 om 09:05

Puck (vraagje mariel81 of kari)

Volgens mij heb je écht geen gelijk.
Een breedspectrum antibiotica is een "noodoplossing" en komt pas na een gericht antibioticum.
Misschien dat Mariel of Kari het weten ?
Jakiro

notje

notje

17-11-2009 om 09:22

Dames

Het gaat iets beter!Gisteren middag nog koorts en veel pijn.Maar na weer een paracetamol ging het beter.Een rustige nacht gehad,en nu is de pijn zo goed als weg en geen koorts meer.Ik zal niet te vroeg juigen,maar het ziet er goed uit.Haar kinderfeestje donderdag hebben we helaas wel moeten verzetten.
groetjes Notje

Puck2

Puck2

17-11-2009 om 10:01

Jakiro

Nou, dan zou ik wel eens willen weten waarom iedereen die in ik ken bijna altijd als eerste amoxy krijgt toegediend. Zelf heb ik ook genoeg ervaring met a.b. kuren voor diverse dingen en zodra ze het niet precies weten wordt er een breedspectrum ingezet. Maar als ik intussen wat rondgoogle dan staat daar aangegeven dat idd eerst een specifiek a.b. de voorkeur heeft. Raar, want dat heb ik, zeker bij de kinderen nog niet meegemaakt. En het overgrote gedeelte van wat ik zelf aan a.b. heb gehad is allemaal Amoxy (al dan niet met clavulaanzuur) geweest, behalve voor Lyme.

Jakiro

Jakiro

18-11-2009 om 08:23

Puck

Ik weet het wel, waarom vaak gelijk amoxicilline gegeven wordt; je weet tenminste zeker dat het overgaat en helemaal bij kinderen is het toch wel redelijk belangrijk dat het snel over gaat.
Mijn jongste dochter krijgt bv vaak gelijk Augmentin voorgeschreven omdat in het verleden bleek dat zelfs de gewone amoxicilline niet hielp en ik vaak na 3 dagen met een nog steeds hartstikke ziek kind terug kwam.
Blijkbaar is het bij haar een net iest andere dan de standaard bacterie die de oor- en longontstekingen bij haar veroorzaakt.
Jakiro

Puck2

Puck2

18-11-2009 om 10:31

Dat denk ik dan ook jakiro

Toch dan dat met een kanon op een mug schieten dus. En dan maar hopen dat de resistentie uitblijft, maar zou dat niet een beetje meevallen als je iedere keer braaf volgens voorschrift slikt en de kuurtjes echt af maakt? Bij mij werkt Amoxy iig nog steeds goed.

Kari1

Kari1

18-11-2009 om 14:25

Ik schaar me achter puck

"In het algemeen wordt met een breedspectrum begonnen. Bij kinderen is dat inderdaad vaak amoxycycline omdat dat als veilig bekend staat en veel bacteriën aanpakt... zoveel mogelijke veroorzakers in 1 xaan te kunnen pakken. Als dat niet werkt wordt er vaak verder gezocht en een specifieker a.b. ingezet."
Een smal-spectrum anitbioticum wordt gebruikt als men zeker is van de verwekker; die bepaalde ene soort bvacterie. B.v. bij gonorroe. Een oorontsteking kan door verschillende bacterieën worden veroorzaakt en dan is het beter om een middel te geven dat tegen de meeste van die verwekkers werkt en niet tegen 1 typje. De kans dat het dan niet helpt zou groot zijn.
De vergelijking "kanon op een mug" is eigenlijk niet de goede. Dat gaat meer op voor de keus basismiddel of middel van de zg. tweede generatie. Dat zijn middelen die agressiever zijn, meer bijwerkingen hebben, en alleen gebruikt worden als het niet anders kan. Amoxicilline is wel breedspectrum maar ook basis. De vergelijking een schot hagel ipv 1 kogeltje snijdt meer hout.
Kari

Puck2

Puck2

18-11-2009 om 14:35

Oke kari

Je nuancering van 1 schot hagel ipv een kanonskogel: zo bedoelde ik het ook eigenlijk. En ik heb ook altijd gedacht dat er eerst breedspectrum gebruikt wordt, maar n.a.v. de posting van Jakiro ben ik gaan googelen en toen kwam ik toch vooral tegen dat smalspectrum de voorkeur verdient. Maar in de praktijk blijkt het dus toch anders te zijn.

Kari1

Kari1

18-11-2009 om 16:22

smalspectrum verdient de voorkeur. Als je weet om welk beest het gaat moet je niet breder gaan dat een middel wat het doet tegen dát beest. Het punt is dat er heel vaak meerdere mogelijkheden zijn wat betreft verwekker. Dan is er de keus: iets breders geven, of eerst gaan kweken zodat je smal kunt blijven. Dat heeft de nadelen dat het a) veel tijd kost, een zieke patiënt heeft die tijd lang niet altijd, en b) het flink duur is als er van alles een kweek moet moet worden optzet. Vandaar het pragmatische schot hagel.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.