Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

schoondochter

schoondochter

22-11-2011 om 20:23

Doktersbezoek met schoonmoeder

Man en ik behartigen zo'n beetje de zaken van schoonmoeder, die ver in de tachtig is bijna blind, ze woont nog zelfstandig (met thuishulp en tafeltjedekje)en gaat 1 x per week naar een opvang voor slechtzienden.
Nu belde bij thuiskomst eind van de middag dat ze daar 'niet goed' geworden was, dat de opvang contact had gehad met de HA en dat ze daar nu heen moest, of ik haar kon brengen. Ik heb eerst de HA maar eens gebeld, en het blijkt dat ze mórgen verwacht wordt, ze moet zelf even een afspraak maken.
Nou vind ik het nogal wat dat ze dat eind met rollator en al, 'niet goed' zijnde, daar heen moet en ik vroeg aan de assistente of de dokter niet thuis kon komen. Nou, de assistente kende haar wel (idd pas nog een sociaal huisbezoek gebracht) en schatte haar in als iemand die prima met begeleiding naar de praktijk kan komen.
Uh, ja, begeleiding. Hoe zag ze dat voor zich? Waarop assistente verkondigde dat dat probleem toch echt bij ons lag en niet bij haar. Lekker dan! Man en ik kunnen echt niet op stel en sprong een vrije dag nemen. Ik werk zelf met afspraken en als ik zomaar niet kom moeten er een hoop mensen worden afgebeld die daarvoor misschien óók een vrije dag hebben genomen. Man heeft morgen Amerikanen over de vloer die overmorgen weer verder Europa in moeten. Kijk, een noodgeval is een noodgeval, als wij onder de bus liggen gaat ons werk die dag ook niet door. Maar alles uit je handen laten vallen om met schoonmoeder naar de dokter te gaan omdat die haar bloeddruk wil meten (want daar gaat het om)?
Wat vinden jullie, en hoe zou je dat oplossen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

22-11-2011 om 20:27

Niet

Het is niet zo spoedeisend dat het vandaag moest, dus dan kan het overmorgen ook. Ik zou er dus geen vrij voor nemen. En als het wel spoed was, zou die huisarts waarschijnlijk wel komen, dus eigenlijk heb je nu geen probleem.
Mijn moeder doet dit soort afspraken trouwens altijd met de taxi als er niemand is die haar kan brengen.

schoondochter

schoondochter

22-11-2011 om 21:23

Pfff

daar word je toch niet vrolijk van. We zullen dan ook met schoonmoeder in gesprek moeten, die is zeer gezagsgetrouw en als De Dokter verordonneerd dat ze morgen haar bloeddruk nogmaals moet laten controleren dan moet dat nietwaar?. Aan de ene kant snapt ze wel dat wij niet stante pede kunnen opdraven maar aan de andere kant verwacht ze het eigenlijk wel. Daar moeten we dan duidelijk over zijn, maar ik vind het erg zielig want ze gaat zich dan heel gestresst en in de steek gelaten voelen; er Moeten dingen en ze kan het niet meer, hoe moet dat nou toch. Bah, wat naar.

elsje78

elsje78

22-11-2011 om 22:16

Bekend

Heb hier 2 weken kermend van de pijn gelegen (hernia) en via de telefoon werden er steeds meer morfines en andere middelen voorgeschreven. Of er niet eens iemand naar me kon kijken vroeg ik...nee, alleen als je hier komt! Ik kon niet in de auto, laat staan in een wachtkamer zitten! De eerste dokter die mij zag was de neuroloog na 2 weken...

Sterkte met jullie situatie! Verdrietig dat het zo moet gaan!

sinas

sinas

22-11-2011 om 23:55

Tjonge

dan mogen wij ons nog gelukkig prijzen. Onze ha kwam nog regelmatig bij mijn vader op bezoek toen hij nog leefde en ik weet dat hij ook regelmatig zijn patienten in het verzorgingshuis bezoekt. Na het overlijden van mijn vader kwam ik hem heel toevallig tegen op het winkelcentrum en sprak hij me daar aan, anders had hij een van die dagen bij me aan de deur gestaan om te vragen hoe het ging.
Ze zijn er dus nog wel.
Het meteen op moeten draven herken ik wel van het verzorgingshuis waar mijn vader de laatste jaren verbleef, alsof ik inderdaad zomaar mijn kinderen even alleen kon laten om daar op te draven.

Anna3

Anna3

23-11-2011 om 13:07

Mijn ouders ook goed verzorgd (ot)

Wat ontzettend jammer inderdaad dat het kennelijk bijna niet meer bestaat.
Ook ik prijs mij gelukkig dat mijn vader, die op het platteland woont in het oosten van het land, nog wel bezocht wordt door de ha - en hij is echt niet bedlegerig.
Mijn moeder werd voordat ze overleed aan kanker ook regelmatig door de huisarts bezocht, op afspraak en ook spontaan. Soms zelfs op zaterdagochtend, onverwacht, dan combineerde de huisarts het bezoek met zijn hardloopronde.

elsje78

elsje78

23-11-2011 om 13:10

Anna

Ook ik woon erg in het oosten, ik denk dat het erg afhankelijk is van de arts. Mijn vorige huisarts kwam ook veel op huisbezoek, bijvoorbeeld na de geboorte van mijn kinderen maar ook sociale bezoeken bij niet bedlegerige patiënten. Ik had pech dat ik met de hap te doen had...

Fiorucci

Fiorucci

23-11-2011 om 18:33

Inderdaad

Het hangt erg van de arts af. Mijn opa (96) woont zelfstandig,vlakbij Rotterdam en de huisarts komt regelmatig langs voor een praatje, even een kleine checkup...ik vind dat heel attent, het is voor mijn opa erg vermoeiend, "even" naar de huisarts.

Thuishulp uitbreiden?

Misschien kunnen jullie de thuishulp die ze al ontvangt uitbreiden zodat een gekwalificeerd iemand de bloeddruk eens in de zoveel tijd kan meten?

Succes ermee.

Leony

Leony

24-11-2011 om 15:34

Huisarts maar niet aan huis

Toch jammer dat het rijden van visites met uitsterven bedreigd wordt.
Leony (wiens huisarts dit nog wel doet gelukkig)

kuiken42

kuiken42

25-11-2011 om 04:33

Ha die wel

op visite komen zijn prettig, maar ik kan me voorstellen dat vooriets als bloeddruk opmeten een HA iet meer komt. Ze hebben het vaak al heel druk. Ik vind het idee van de taxi geen slechte. Persoonlijk zou ik proberen aan schoonmoeder uit te leggen dat u graag mee wil,m aar dat morgen geen optie is.

schoondochter

schoondochter

25-11-2011 om 17:19

Begeleiding

is het woord waar het om ging. De HA (oké, de assistente) schat schoonmoeder in als iemand die met begeleiding (dwz méér dan een geregelde taxirit) naar de praktijk kan komen. Maar als de HA haar dan de volgende ochtend wil zien en vindt dat die begeleiding maar gewoon geregeld moet worden, dan is er een probleem. En ik baal er van dat HApraktijken zo over je tijd denken te kunnen beschikken.
We hebben het nu kunnen oplossen door haar er echt van te overtuigen dat het niét die volgende ochtend kon. Als er acutere dingen zijn dan zien we wel weer hoe we het regelen. Schoonzus werkt in het onderwijs. Misschien dat die tegen haar klas kan zeggen, jongens ik ben even een uurtje weg reken zelf maar verder uit je rekenboek?

Meike

Meike

25-11-2011 om 20:07

Praktijkondersteuner

Schoondochter,
Ik werk in een huisartsenpraktijk waar de huisarts nog dagelijks visite's doet. Op verzoek/afspraak maar ook 'zomaar' bijvoorbeeld na een ingrijpende ziekenhuisopname.
Ik kan me voorstellen dat het voor jullie lastig is om op korte termijn iets te regelen voor een bloeddrukopname maar ik merk gewoon dat dat soort 'kleine' visites bij ons ook steeds moeilijker in te plannen zijn. De werkdruk voor huisartsen is de laatste tijd toch echt behoorlijk toegenomen. Heeft jullie praktijk geen praktijkondersteuner in dienst die in het kader van ouderenzorg een visite kan afleggen?
Groet,

lennest

lennest

26-11-2011 om 23:24

Herkenbaar

Mijn vader had Parkinson, liep erg slecht en moest naar de dokter. Gebeld en ok ik kreeg te horen dat hij best zelf naar de praktijk kon komen. Hij kon de auto feitelijk niet meer in: het instappen ging zo moeilijk dat hij prompt naast de auto ging zitten. Til dan maar eens 80 kg 'dood' gewicht op! Ik heb dezelfde dag mijn eigen huisarts opgebeld en gevraagd of hij mijn vader nog als patiënt wilde aannemen met gelijktijdig de vraag om af en toe op huisbezoek te gaan. Ja, natuurlijk, dat heeft hij toch nodig? En naar de praktijk komen is voor je vader veel te veel gedoe, hij beloofde eenmaal per maand standaard te gaan en als het nodig was, gewoon even bellen. Zo'n huisarts is goud waard!

tonny

tonny

01-12-2011 om 14:13

Op zoek naar vrijwilligers

- gelukkig dat er nog huisartsen bestaan die wel visites rijden en zelfs op eigen initiatief langskomen. Die bestaan in mijn regio ook. geen idee hoe het met mijn eigen huisarts is, nooit mee te maken gehad.

Maar nu naar de kern van de zaak. Probeer voor je schoonmoeder meer te vinden dan alleen de (betaalde) thuiszorg. Ga op zoek naar vrijwilligers, bijvoorbeeld van de Zonnebloem, Humanitas, een kerk. Dan liggen er contacten op wie zij wellicht een beroep kan doen in voorkomende gevallen. Belangrijk om dit aan te pakken, want helaas, de gebreken zullen zoetjesaan toenemen en je hebt tegenwoordig niet snel een indicatie voor intramurale zorg.

Sterkte ermee!

Chippie

Chippie

01-12-2011 om 22:17

Taxi inderdaad...

En anders moet je ook gaan rondkijken of je het niet zo kunt organiseren dat je iemand krijgt die thuis het huishouden runt en ook eens bij andere zaken wil bijspringen. Laatst zag ik een bedrijf 'de schoondochter' oid dat mensen levert die dergelijke dochtertaken overneemt: gezelschap, taxi , doktersbezoek, etc. En wat je ook vaak ziet is dat er een vriendin meegaat die nog wel goed mobiel is.

En nee, ik vind niet dat je het vervoersprobleem van je moeder bij de huisarts moet neerleggen.

Caire.nu

Binnenkort is er misschien wel een oplossing voor dit soort dingen: vanaf volgend jaar start caire.nu.

Dit is een initiatief van (onder meer) een jonge vrouw die zelf met kanker te kampen heeft gehad/ Zij merkte dat er grote behoefte is aan mantelzorg buiten het reguliere circuit, om dat reguliere circuit niet onnodig zwaar te belasten.

Het is een soort marktplaats voor mantelzorg. Lees maar eens. Ik heb de vrouw in kwestie gisteren op een congres horen spreken en ik vind het een mooi initiatief!

Vrijwilligers

kijk ook eens op zulk soort sites

http://www.handjehelpen.com/
http://www.regelhulp.nl/

er zijn allerlei vrijwilligers in de verschillende regio´s

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.