Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anne

Anne

17-03-2019 om 21:18

Drie kinderen, 1 wordt opgeroepen voor inenting meningokokken

Nou ja, zie onderwerp.
Mijn jongste is 15 en zal dus een oproep krijgen.
Mijn oudsten van 21 en 20 niet meer.
Zijn hier ouders die dit ook zo hebben een die de oudsten ook laten inenten? Wat zou dat kosten?

Thalia

Thalia

17-03-2019 om 21:45

Ongeveer

65 euro per kind, denk ik.

Flavia

Flavia

17-03-2019 om 21:45

eigen keuze

met 20 en 21 ga je er niet meer over, je kunt het ze hooguit adviseren.
kosten afhankelijk van hun zorgverzekering.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-03-2019 om 22:02

Ja hier ook

Oudste te oud, jongste te jong, middelste wel in de doelgroep. Wij overwegen zelf jongste te laten inenten en oudste te adviseren dat te laten doen. Dat betalen we dan ook voor oudste.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-03-2019 om 22:26

Volwassen

Is er een reden dat volwassenen niet hoeven? Kostenaspect, dat snap ik, maar waarom je 20-jarige adviseren en zelf niet gaan? Hier zal jongste wel opgeroepen worden. Oudste gaat er zelf over of ze wil of niet.

Flavia

Flavia

17-03-2019 om 22:42

risico analyse

De grootste risico's op verspreiding zit in de groep 15-18 jarigen, daarom wordt er vanaf 14 gevaccineerd.

Bosbes

Bosbes

17-03-2019 om 22:50

mijn dochter..

mijn dochter (17) heeft eindelijk de oproep gehad, ze mag volgende maand de inenting gaan halen. Zo blij.

Maar kind van 15 nog steeds niet....ik hoop dat dit ook binnenkort gebeurt.

Milcham

Milcham

17-03-2019 om 23:57

Hangt van de geboortemaand af

Het hangt van het geboortejaar en de geboortemaand af wanneer de oproep verstuurd wordt.
http://www.deelditnietmetjevrienden.nl/ontvang-je-geen-uitnodiging
Eentje heeft een oproep gehad, eentje krijgt hem nog en eentje is te oud. Die hebben we geadviseerd het te regelen met de huisarts, wij betalen dan.

Hier...

Jongste, 17, is vorige week ingeënt. Middelste ( 19, 1e jaars) en oudste (21, studeert ook) ) vielen buiten de boot. Het voelde voor mij niet ok. Soort van asymmetrisch, oneerlijk. Heb het met beide oudsten overlegd, en ze vonden het prima om de prik ook te halen. Ze hebben het zelf geregeld. Via de huisarts. Ik betaal. Was geen enkel probleem.

Ingrid

Kosten....

Kosten waren idd iets vsn 69 euro. Heb er niet eens over nagedacht of de verzekering dat vergoedt. Ik ga er vanuit van niet.

Triva

Triva

18-03-2019 om 08:47

Interessant

Waarom voelt dat oneerlijk, ook als je de uitleg daarvan leest: http://www.deelditnietmetjevrienden.nl/ontvang-je-geen-uitnodiging

beide kinderen

Ik heb verleden jaar beide kinderen (17 en 19) laten vaccineren. Oudste viel net buiten de doelgroep en jongste is pas nu aan de beurt (kreeg toevallig deze week de oproep). Ik vond dat toen de te lang duren en heb ze daarom eerder laten vaccineren op eigen kosten. Ik heb niet nagevraagd bij verzekeraar, lijkt me namelijk dat het niet vergoed wordt want niet medisch noodzakelijk

mogelijke oorzaak

In de folder staat " Een mogelijke verklaring hiervoor is het sociale gedrag van oudere tieners". Dat is precies de reden waarom ik mijn 19-jarige eerstejaars student ook heb laten vaccineren.

Tamar

Tamar

18-03-2019 om 10:43

hier

ook eentje die er net buiten viel. En voor de anderen vonden we het te lang duren, dus we hebben zelf vaccin gekocht en ze allemaal ingeënt.

Studenten lopen best wel risico

Studenten lopen zeker risico. Over een paar jaar zal dat minder zijn, als een groot deel van de aankomend studenten als tiener als gevaccineerd is, maar nu wel. In Engeland komen daarom naast de 14-jarigen ook alle eerstejaars studenten (alleen hoger onderwijs) in aanmerking voor het vaccin. Juist het aangaan van NIEUWE sociale contacten buiten de eigen kring wordt als risicofactor gezien. En onder studenten zijn ook nog eens veel net gearriveerde buitenlanders.

Maar Engeland is nu eenmaal een klassemaatschappij. Als we in Nederland een vaccin alleen beschikbaar zouden stellen aan hoger opgeleiden, dan zou het land te klein zijn. Met leeftijd als enige criterium vallen 18+'ers buiten de boot. Gemiddeld genomen (dus inclusief werkenden en mbo'ers) is het vaccineren van 19-25 jarigen nu eenmaal minder "effectief" dan het vaccineren van 14-18 jarigen.

Vergeet ook niet de DTP te herhalen. De bescherming daarvan loopt af bij 19 jaar (laatste vaccinatie bij 9 jaar).

Triva

Waarom dat oneerlijk voelt?.

Volstrekt irrationeel misschien, maar als maar een deel van mijn kroost zou zijn ingeënt , en 1 van de niet-gevaccineerde kinderen zou ziek worden dan zou ik mezelf voor eeuwig schuldig voelen. Al weet ik dat de kans miniem is, ik wil dat gewoon niet. Zo groot zal het verschil in kans dat een 17 jarige of een 19 jarige het daadwerkelijk oploopt nou ook weer niet zijn.

En geen enkel wetenschappelijk onderzoek gaat dat gevoel bij mij wegnemen.

Daarbovenop: ik doe er ( in tegenstelling tot anti- vaccinatie -fanaten) niemand kwaad mee, en betaal het zelf. Dus ik gun mezelf deze gemoedsrust. Gelukkig waren de kinderen in kwestie het met me eens. Of ze hebben mij gewoon een plezier gedaan. Ook goed.

Ingrid

Triva

Triva

18-03-2019 om 18:39

Ik zit in precies dezelfde situatie maar ik vertrouw erop dat hier over nagedacht is. Anders wordt het lastig. Waarom die van 25 niet, die van 30, die van 35 die lesgeeft aan puber, die van 40.... etc etc etc

Triva

T is ook volstrekt niet rationeel, mijn afweging. Ik denk dat als al mijn kinderen ‘buiten de boot ’ waren gevallen qua leeftijd ik helemaal niks had geregeld. Slaat ook nergens o natuurlijk. Maar het idee dat de ene niet, en de ander wel zou worden ingeënt vond ik onplezierig. Punt.

Soms is er niks mis mee om zo’n besluit gewoon op gevoel te nemen. Zeker als je weet dat je daar verder niemand mee belast.

Ingrid

ingridt

Ik heb ook allebei mijn kinderen laten vaccineren. Deels inderdaad gevoel. Maar deels ook een rationele afweging. Mijn 19-jarige verkeert als eerstejaars student ook tussen grote groepen. Zijn levenstijl is niet erg gezond, dus hij zal eerder vatbaar voor een virus kunnen zijn. Kortom hoewel de kans op ziek worden in algemeen heel klein is, is voor hem het risico iets groter dan heel klein. De impact als het risico zich voordoet is bijzonder groot. De mogelijkheid om het risico te verkleinen is heel makkelijk (eenmalige vaccinatie relatief weinig geld).

mutsje

mutsje

19-03-2019 om 09:32

en hier

En hier precies hetzelfde gedaan als Ingrid T. 4 kinderen waarvan 2 in het rijksvaccinatie programma zaten. Dan nog één van 18 en één van 11. Die dus zelf laten vaccineren. Bij die van 18 vond ik het heel logisch, want die zit volgens de statistieken wel degelijk in de gevarenhoek. Vond het gevoelsmatig niet kunnen om de jongste dan niet te vaccineren. Vaccin werkt volgens mij 10 jaar, dus dan is ze 21 als het niet meer werkt.
Weet het niet zeker, maar volgens mij is dit een eenmalige actie en wordt niet elk jaar het cohort 14 jarigen opgeroepen? Dus volgens mij willen ze met deze vaccinatie dit virus de kop in drukken voor nu. De jongste kinderen krijgen nu al automatisch in deze vaccinatie als baby/peuter, dus probleem lost zich vanzelf op. Vandaar dat ik vond dat de jongste dan tussen wal en schip zou vallen. Maar ik weet eigenlijk niet zeker of deze redenering klopt.

lampie

lampie

19-03-2019 om 13:23

Hier

net als Mutsje. Kinderen zelfde leeftijd. We hebben ze alle vier vorig jaar laten vaccineren. 2 vielen in het programma maar daar wilde ik niet op wachten. Jongste is 12.

Met huisarts gehad over jongste ; volgens hem is vaccinatie minimaal 5 jaar geldig. Dus jongste gaat over 5 jaar, met 17 jaar nogmaals. En wie weet de anderen dan ook nog een ronde - als ze willen. Want dan begin 20 en vast student.

niet eenmalig

Het inenten van de 14-jarigen is permanent (elk jaar terugkerend). De 15 t/m 18-jarigen zijn eenmalig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.