Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mees

Mees

14-09-2009 om 21:30

Drink-gedrag


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

In dat geval

Mees, denk ik dat je er misschien wel mee moet stoppen of minderen. Alcohol lost niet je problemen op, ze vervagen inderdaad wat en je krijgt misschien een ander probleem. Misschien kun je proberen om wat aan je zorgen/problemen te doen?

Grappig, eerst vond ik de reacties wat overdreven, toen ik jouw laatste berichtje las dacht ik meteen STOPPEN!

veel sterkte

emma43

emma43

15-09-2009 om 15:37

Hmmmmmm....cola

Heerlijk cola,Wij hebben het niet in huis,heerlijk als ik dan ergens ben en ik heb dan een glas cola.Genieten,vooral als hij superkoud is.

Niet doen,joh, die sigaretten!!!!!

Ik heb een periode....om mezelf iets te bewijzen......alleen gezond gedronken en gegeten....alleen kruidenthee,geen vlees,geen suiker,niets uit pakjes,alles vers.
Ik ontdekte al snel dat alles wat ik lekker vond ongezond was.....dat eerste stukje lekkere vette vlees weer,wat een smaaksensatie,dat eerste bakje koffie,het eerste glas priklimonade.......

emma43

emma43

15-09-2009 om 15:40

Mees

Ik ben het helemaal met kroet-28 eens.
alcohol moet je niet gebruiken om je problemen te vervagen,er verandert niets door.
Pas goed op jezelf ,let op dat het niet steeds een glaasje meer word.

2 glazen

Hoe groot zijn je 2 glazen? Dat maximum van 2 glazen per dag is gebaseerd op niet al te grote glazen. De laatste jaren zijn mensen juist steeds grotere glazen gaan gebruiken en het alcoholpercentage van wijn wordt ook steeds hoger, waardoor je misschien denkt dat je 2 glaasjes per dag drinkt, maar eigenlijk zijn het er wel 3 of 4.
Ik kan je de precieze berekening geven als je wilt, maar het komt neer op dat je bij 12% alcohol ongeveer 9 glazen moet halen uit een gewone fles van 750 ml. En bij hogere alcoholpercentages wordt dat natuurlijk nog weer meer. Haal je minder dan 9 glazen uit een fles en drink je toch 2 glazen per dag, dan ga je dus over de maximale grens heen.
En sowieso is het natuurlijk een heel slecht plan om elke dag te drinken om je zorgen te vergeten! Dat kan een hele hoop ellende opleveren. Ik heb voor mezelf de regel dat 1 (heel af en toe 2) glaasjes per dag mag, maar absoluut niets als ik me slecht voel.

Tirza G.

Tirza G.

15-09-2009 om 16:22

Wat mij dan weer opvalt

Is dat er wordt gesproken over een "wijntje". Zo'n lief, schattig verkleinwoordje. Kan nooit schadelijk zijn, toch? Lekker, een wijntje en een sigaretje bij een bakje nootjes.
Ik ben toch geen kabouter? Bagatelliseren we het daar niet onbewust mee? Voelt het anders als we allemaal zouden schrijven: ik drink elke dag twee bellen wijn, rook twee sigaretten en eet een bak noten. Voelt dat als meer, als erger?
Wanneer is een "wijntje" gewoon een glas wijn? Als ik de bellen zie die wel eens ingeschonken worden, kan dat tje er echt wel af. Wanneer is een bakje nootjes een bak noten? Enne.......bestaan er echt kleine sigaretjes?

Tirza

tonny

tonny

15-09-2009 om 17:35

Vergoelijkend...

.. al die verkleinwoordjes...

tonny

tonny

tonny

15-09-2009 om 17:38

Vervagen

Alcohol nemen om problemen wat te laten vervagen - ik vrees dat veel mensen dat doen.

Net zoals mensen alcohol nemen om zich wat zelfverzekerder te voelen.

Foute boel! En struisvogelpolitiek!

tonny

reina

reina

15-09-2009 om 18:37

Lekker

Ik drink graag een glas wijn, bij het eten, 's avonds op de bank bij de tv etc. Ik vind wijn lekker, sapjes en frisdrank ( ook de genoemde spa bosvruchten ) vind ik zoetig, weïïg, gewoon niet echt lekker en bubbels, zoals cola, moet ik al helemaal niet. Bij gelegenheden waar ik wat meer drink, zoals uit eten gaan, feestjes etc. drink ik er glazen water naast. Als ik het drinken zou missen als ik een paar dagen geen wijn drink zou ik me achter de oren krabben. Ook als ik het zou doen om zorgen te vergeten of minder erg te laten lijken. Dan kom je gauw op een glijdende schaal. Daarom moet je denk oppassen, Mees, als dát de reden is dat je graag een paar glazen wijn drinkt. Probeer aan de problemen te werken, ze niet te verdoven met wijn. Afvallen lukt idd beter zonder of met weinig alcohol, misschien een stimulans om alleen in het weekend een paar glazen te drinken, maar dan omdat je het lekker vindt?

Tihama

Tihama

15-09-2009 om 21:09

Effect

Hoi Mees

"Ik kan er makkelijker door inslapen, en het vervaagt mijn zorgen iets. (relatieproblemen)"

Ik was er hier al bang voor. Niet dat ik denk dat je nu enorm in de gevarenzone zit, maar zodra je gaat drinken om te vergeten moet je op gaan letten.

Wat je nu doet, vind ik heel goed: je bent je bewust van je alcoholgebruik. Ik denk, heel eerlijk, dat je beter op zoek kunt gaan naar hulp om je problemen op te lossen. Ze vervagen voelt wel goed, maar op termijn lost het niets op. Veel sterkte in elk geval

Tihama

Niet goed

Ik let zoveel mogelijk op of inslijtende gewoonten gezond zijn, of het nu over koffie of alcohol gaat, of over een dagelijkse reep chocolade, dagelijks een snack in de kantine of voortdurend hetzelfde computerspelletje: als ik merk dat ik er last van heb als ik van mijn gewoonte afwijk, is het tijd om te stoppen. Een keertje een glas alcohol om wat makkelijker in te slapen hebben wij welgeteld twee keer bewust gedaan.
Het klinkt me niet goed in de oren, Mees. Een glas alcohol zou je om dezelfde reden moeten drinken als een glas alcoholvrijs: gewoon omdat je het lekker vindt. Ik houd van goede whisky en cognac, ik waardeer een lekker bier en ik lust ook graag een glas wijn. Maar niet elke dag, bewust niet. Ik moet zonder kunnen en wel zonder het gevoel iets te missen.

Mees

Een vriendin van mij had een paar jaar geleden dezelfde vraag. Ze heeft hem aan zichzelf gesteld. Haar antwoord was dat ze voor zichzelf wilde weten of ze zonder kon; dat heeft ze een jaar lang volgehouden! Ze dronk iedere avond een of twee glazen wijn, en heeft dus 365 geen druppel aangeraakt.

Daarna is ze weer gaan drinken, maar toch anders. Zoals Genista het schetst, ze had de angel eruit gehaald doordat ze had uitgemaakt wie er de baas was. En dat was zij, niet de wijn. Het resultaat was dan ook dat ze niet meer iedere dag is gaan drinken.

Ik denk dat dat een goede manier is om te zorgen dat je zelf de baas blijft. Een keer je problemen doen vervagen vind ik nog niet eens zo'n punt, daar zijn 100 manieren voor en alcohol is niet beter/slechter dan de andere. Iedere dag je problemen doen vervagen met hetzelfde middel daarentegen, dat zou ik wel zorgelijk vinden.

Eens met rodebeuk

ik denk ook dat je beter een keer flink kan drinken of dat wat je dan ook maar wil doen (vreten, roken etc) en daarna na een flinke jankbui weer verder gaat met dat waar je door heen moet.

Als het een dagelijks ding is die je 'moet' hebben dan is het anders. Maar iets is pas een probleem als je er echt hinder van hebt, dus als je echt niet meer zonder kunt en je dan niet 'prettig' voelt.

Guinevere

Guinevere

17-09-2009 om 09:44

Verheugen

En ik verheug me al op mijn koffie met koek die ik straks ga nemen. Is dat erg???
Ik vind dat deze discussie doorslaat. Een gewoonte hoeft helemaal niet slecht en ongezond te zijn. Wél als je die gewoonte hebt aangeleerd om je problemen te verhullen of als je meer neemt dan goed voor je is. Maar dat geldt voor koffie, boterhammen met kaas, melk, worst...en voor rode wijn.
Groet Guinevere, zich verheugend op koffie, snoep, het avondeten, de werkdag, het moment dat mijn kinderen lekker in bed liggen, de vakantie van volgend jaar, en op mijn glas wijn bij het eten.

Guinevere

Maar jij zegt precies wat eerder gezegd is: een gewoonte op zich hoeft niet schadelijk te zijn. Ik drink ook elke dag koffie Mees begint er zelf over dat ze daardoor makkelijker inslaapt, problemen verduwt enz. In dat geval zou ik me dus achter mijn oren gaan krabben en minimaal een paar maanden alcoholvrij blijven. Ik wil een glaasje alcohol of fris of koffie omdat ik dat lekker vind, niet om goed in te slapen, juist wakker te blijven of het gevoel heb dat ik wat mis als ik het niet neem.

Guinevere

Guinevere

17-09-2009 om 10:29

Klopt genista

Dat ben ik met je eens, Genista, en in het geval van Mees is het beslist aan te raden dat ze haar problemen eerst aanpakt. Alleen gaan de berichten de kant op dat je je verdikkie niet eens mag verheugen op je dagelijkse glas wijn, omdat je dan een alcoholprobleem zou hebben! Natúúrlijk verheug ik me op mijn glas wijn, ik vind het tenslotte lekker en neem het niet voor straf. Dat is met wijn niet anders dan met koffie of met Spa bosvruchten.

Mees

Mees

17-09-2009 om 14:08

Reactie

Ik ga nu in ieder geval beginnen met 2 tot 3 dagen per week niks te drinken. (is deze week al gelukt)
Ik zat gister eens na te denken hoeveel ik dronk voor we relatieproblemen hadden. Maar dat was denk ik ongeveer hetzelfde, hoewel misschien niet dagelijks. Maar nu is het een mooie bijkomstigheid zeg maar, dat ik er wat makkelijker moe van wordt. De relatieproblemen worden aangepakt, we beginnen aan rel.therapie, maar ben bang dat het dan even nog heftiger wordt...Maar da's een andere rubriek, ha ha!

gr Mees

Good for you mees

Benieuwd wat het je op gaat leveren, ik weet zeeeeeeker dat het zal renderen!!

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2009 om 15:38

Gewoonte

Natuurlijk, een gewoonte ontwikkel je zó. Maar in het geval van wijn zit er toch nog een laagje onder: alcohol heeft een verslavende werking. En dat maakt het tricky-er.

Tirza

Precies

Tirza, dat maakt het met alcohol nog net even een ander verhaal, wat mij betreft. Tabak dito, ik ken heus wel mensen die maar een paar keer per jaar voor de gezelligheid een sigaar genieten. Maar de meeste rokers die ik nog ken, zijn stomweg verslaafd.
Ander buitengewoon stom voorbeeld: Een paar jaar terug ging er iets helemaal en zaten we plotseling met wat familie in een ziekenhuis te wachten op mededelingen over leven of dood. Ik heb toen ergens wat memovelletjes vandaan getoverd en ben gaan vouwen, om iets te doen te hebben. Bloemetjes, vogeltjes, vlindertjes, alles wat ik uit mijn hoofd wist. Op dat moment was het een opluchting, een manier om onrust kwijt te raken. Toen we er na een paar dagen nog steeds zaten en er nog steeds geen nieuws was, zat ik nog even stug door te vouwen. Vogeltjes. Bloemetjes. Kikkers. Nog meer vogeltjes. En toen het er niet naar uitzag dat we heel snel verandering of duidelijkheid moesten verwachten, heb ik mezelf meteen een week lang verboden om ook maar 1 figuurtje te vouwen dat meer dan 2 x vouwen behelsde. Want het was altijd *leuk* voor mij geweest, dat vouwen, een echte ontspanning, iets waar ik van kon genieten. En in die dagen werd het tot een soort sigaret, het leek wel kettingroken; het móést, maar bracht niet echt ontspanning meer. Dat was gewoon jammer. Ik ben blij dat ik toen een paar weken niets meer gevouwen heb, want origami is weer gewoon mijn ontspanning. En als ik toen stug had doorgevogeld, -gebloemd en -gekikkerd... ik denk dat ik dan nu al mijn papier weggeknikkerd had en niets meer gefröbeld had.

Jakiro

Jakiro

18-09-2009 om 15:27

Elke stof

Elke stof die een verslavende werking heeft wordt gevaarlijk als deze als gewoonte ingenomen gaat worden.
De grens tussen lekker vinden en gewenning is namelijk weg.
Dat geld voor sigaretten,alcohol, (soft)drugs, medicijnen en ook bepaalde voedselwaren.
Het is ook een gewoonte om iedere dag je tanden te poetsen, het is alleen geen verslavende bezigheid, dus derhalve ook niet gevaarlijk als het en gewoonte is.
Bij verslavende stoffen moet je bewaken dat jouw keuze van inname het genot is en niet de gewenning (en dus af en toe uittesten).
Jakiro

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.