Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Droge huid

Ik heb altijd al last van een droge huid gehad en in de winter is het ook altijd erger dan zomers.
Deze winter lijkt het wel erger dan anders. Mijn huid is opgezet en vol pukkeltjes. Ik heb gigantische jeuk. Vaseline en huidolie van dr Kneip helpt wel wat maar niet afdoende
Het zit voornamelijk op mijn benen en armen.
Wie herkent dit en heeft een voor mij een tip om nog een beetje leuk de winter door te komen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wil ook graag tips

Sorry geen adviezen van mij maar juist ook een vraag om tips, niet voor mezelf, maar voor mijn dochter van 10.
Zij heeft vanaf de geboorte al een extreem droge huid (aanvankelijk enzeem maar daar is ze overheen gegroeid gelukkig). Natuurlijk ook al van alles geprobeerd maar niets helpt echt goed of blijvend.
Vervelend bij haar is behalve de jeuk en het trekkende gevoel, dat ze ook erg vaak last heeft van kloven in haar voeten, soms wel 6 kloven per voet en dat is wel echt pijnlijk. Nu met de vorst is het goed raak. Ik vet haar voetjes 's avonds in met dikke cremes (op vaseline basis via huisarts) sokjes aan en zo naar bed. Maar dat het nou echt geweldig helpt kan ik niet zeggen, het verlicht een beetje doordat het de huid wat zachter maakt. Dus hier zijn tips van harte welkom.

Scrubben

Ik heb ook een extreem droge huid. Als ik over mijn blote armen wrijf sneeuwt het....
Wat ik gemerkt heb is dat scrubben en daarna creme/vet smeren het beste helpt. Een droge huid is namelijk moeilijk in staat zich van de oude dode huidcellen te ontdoen. Die haal je er dus eerst vanaf door te scrubben onder de douche en dan direct na de douche in smeren. In bad kan overigens ook. Trouwens, weinig douchen is het beste. (klinkt vies, maar is echt zo)Ook weinig zeep gebruiken en anders balneum hermal.
Een hele vette goede creme is Repair van locobase. Gemaakt door dermatologen en gebaseerd op huid-eigen lipiden heb ik begrepen.
Hielkloven behandel ik met het wekelijkse ritueel door onder de douche met een eeltschaafje alle overtollige eelt te verwijderen. Ook de hele voeten scrubben, want eelt is alleen maar overtollige huidcellen en droge huid. Daarna weer goed insmeren en inderdaad sokken aan en zo naar bed. Wat ook kan helpen is zorgen voor een beter vochthuishouding in huis; zet schalen en potten met water neer dat kan verdampen (hoef niet perse bij een radiator te zijn). Heeeel veeeeel smeren.
Ik gebruik trouwens de allerlichtste hydrocortisonen creme dagelijks, anders heb ik direct weer exzeem en rode plekken.

Leuker kan ik het niet maken.

Dorry

Tirza G.

Tirza G.

02-01-2010 om 23:57

Lansinoh

Helpt fantastisch tegen kloven. In NL alleen in kleine tubetjes te krijgen, maar in de USA (medshop express) in tubes van ruim 50 gram. Het is heel dikkig spul, je hebt er maar weinig van nodig.

Tirza

mamavan3

mamavan3

03-01-2010 om 10:50

Heb gehoord

van goede ervaringen met coconutbutter van de bodyshop.
Mijn zoontje heeft ook een erg droge huid, voor hem heb ik lanettecreme (zo te halen bij apotheek volgens mij), en via huisarts cetomacrogolzalf en koelzalf. Met name de cetomacrogol is erg vet! Gebruik het zelf ook bij droge handen.

Succes

Eucerin

met ureum. Ureum is een wondermiddel, het onttrekt vocht aan de omgeving en brengt het in de huid. Ik heb een dochter met exzeem, en bij haar helpt het goed.
Succes!

En hier

gebruiken we in de winter Lipikar AP van La Roche Posay en in de zomer Iso-urei ook van La Roche Posay.

Jeukende rode benen zijn hier verleden tijd.
Voor mijn handen heb ik nog niet het middel gevonden, helaas.

groetjes

Niet heet douchen

Denk er ook aan om niet te heet te douchen, dat helpt ook. Een heet bad of hete douche verergt het jeuken en/of droge huid.

Hier gebruiken we ook Lipikar van la Roche Posay, en douchen we met een variant van dit merk.

Lipikar

Ik gebruik ook Lipikar Baume AP. Werkt geweldig. Gehaald bij de apotheek, tube 200ml kost 8 euro (gokje).

Stoppen met zeep

..wil ook nog weleens helpen.

Stoppen met douchen

Helemaal stoppen met douchen zal ik je niet aanraden, want dat is wel een erg drastische maatregel, maar minder vaak douchen (bijvoorbeeld 1 x per week) en de rest van de dagen alleen de hoognodige lichaamsdelen wassen bij de wastafel scheelt veel voor een (erg) droge huid.

Chris

amk

amk

04-01-2010 om 11:48

Tip van oo

vaseline / lanette zalf 50/50 laten mengen bij de apotheek. Zit echt niets bij wat voor reacties kan zorgen en sinds we dit gebruiken gaat het prima met de huid van dochterlief. Zelfs met 2 per week zwemmen.

j@comijn

j@comijn

04-01-2010 om 17:06 Topicstarter

Ben niet de enige

Ben gisteren maar eens uitgebreid in bad geweest en heb mijn benen en armen en benen zeer uitgebreid gescrubt.
Dit heeft in zoverre geholpen dat de jeuk iig een stuk minder is. het douchen probeer ik in de wintermaanden wel wat terug te dringen En nou moet ik morgen maar eens naar de drogist voor een goed maar duur crempje.

Ik vond het altijd zo raar de bultjes en de jeuk. Dacht echt dat het zeldzaam was. Was aan het overwegen om eens naar de huisarts te gaan

Bastet

Bastet

04-01-2010 om 18:48

Jacomijn

Vergeet ook niet dat bijv. het waspoeder of de wasverzachter die je gebruikt ook invloed kunnen hebben op je huid.
Groetjes,Bastet

Puck2

Puck2

04-01-2010 om 21:14

Jacomijn

En waarom een duur cremetje? Eucerin is niet waanzinnig duur en de lanette-vaseline waar AMK het over had is ook niet zo duur.

j@comijn

j@comijn

04-01-2010 om 21:28 Topicstarter

Huisarts

ik moet morgen toevallig naar de huisarts, zou natuurlijk kunnen vragen of zij wat heeft.
En bastet, welke wasmiddelen staan op de verboden lijst.
Ik heb in huis ook wat bakken water neergezet. De luchtvochtigheid in huis is ook erg laag.
volgens mij scheelt dat ook. Ik kan op dit moment erg slecht maillots en leggings verdragen. Dus maar lange broeken aan met sokken en schoen i.p.v laarzen.
Maar goed wat een gedoe allemaal zeg. Verlang naar de lente en blote benen en armen

Puck2

Puck2

04-01-2010 om 21:39

Jacomijn, wasmiddel

JAcomijn, welk wasmiddel vorboden is is heel erg persoonlijk. Als je iets anders wilt proberen dan kun je het beste overgaan op een hypo-allergeen product zoals Neutral.

Zeep enzo

Van de meeste zepen heb ik ook extra last. Zo ook veel parfummetjes (helaas). Panty's, maillots, wol en fleece no way. En nieuwe kleding was ik altijd voor ik het draag.

Bastet

Bastet

05-01-2010 om 07:17

Jacomijn

Er staat niks op een verboden lijst,het is persoonlijk.Ik gebruik zelf voor mijn dochter ecologisch waspoeder van AH,is ook parfumvrij.
En ik gebruik azijn ipv wasverzachter.
Ik was haar nieuwe kleding voor gebruik.
Zelf kan ik niet tegen Sanex,terwijl dat voor een gevoelige huid zou zijn..
Groetjes,Bastet

j@comijn

j@comijn

05-01-2010 om 12:19 Topicstarter

Huisarts

ben bij de huisarts geweest en heb een zalfje gekregen, Lanette-creme. Als het niet werkte had ze nog wel meer dingen in de aanbieding
Ben benieuwd of het een mooi glad huidje op zal leveren. Ook adviseerde ze me om me niet met zeep te wassen. Zeep droogt de huid erg uit.
Ze vertelde me ook dat mensen die bekend zijn met exceem er in de wintermaanden meer last van hebben. Ik heb als kind idd last van exceem gehad.

En zo tobben we de winter door

annemoon

annemoon

06-01-2010 om 15:48

Wassen zonder wasmiddel...oplossing gevonden

1 week geleden de ecoballs besteld en hiermee gewassen, het zijn een paar ballen met gaatjes, daarin zitten natuurlijke mineralen die het water ioniseren en verhogen hierdoor de PH waarde van het water, hetzelfde als wat een wasmiddel doet maar dan veel efficienter, is erg goed voor de huid, lees maar: http://www.groenopgroen.nl/detail/817/887/ecoballs-wasbollen. ik ben er heel blij mee en het werkt! Er zit ook nog een tube in om hardnekkige vlekken mee te behandelen....minder last van kriebelhuid, goed voor het milieu en portomonnee....succes!
Groetjes Annemoon

Pluk53

Pluk53

06-01-2010 om 17:00

Minder wasmiddel werkt wel, bollen niet

http://www.intermediair.nl/artikel/archief/37018/uitgelicht-wonderbaarlijke-wasballen.html
http://www.trouw.nl/groen/nieuws/article2920129.ece/Ecobal_bespaart_waspoeder__maar_wast_ie_eigenlijk_wel__.html
Ik weet niet welke toverballen je hebt annemoon, maar ze werken niet ( althans, ze doen niets extra). Vooral het artikel in Trouw is redelijk helder.
"Gewoon" minimaal waspoeder gebruiken van de minst irriterende soort; en geen wasverzachter, maar azijn gebruiken in het bakje. Minder waspoeder spoelt makkelijker uit, en de azijn ondersteunt dat ook nog eens.

j@comijn

j@comijn

09-01-2010 om 10:58 Topicstarter

Luchtvochtigheid

Gisteren was de pianostemmer hier in huis om de piano te stemmen. Hij had een hydrometer bij zich. Hierop was te zien dat de luchtvochtigheid in ons huis onder de 40%was. Dus daarom was de piano vals maar ook daardoor had ik zo last van mijn huid.
Overal bakken water neergezet en op de kachel maar een keteltje met water.
Trouwens de Lanettecreme helpt ook fantastisch. Huid is nog wel bultig maar de jeuk is over en dat is voor mij het belangrijkste.

Met dit weer en een droge huid moet je dus met veel dingen rekening houden,
Je wasmiddel, niet met zeep wassen, luchtvochtigheid in huis en de juiste creme.

Tirza G.

Tirza G.

10-01-2010 om 13:10

Ja maar ja

Voor mijn astmapatienten is het toch echt raadzaam de luchtvochtigheid onder de 50% te houden. Dilemma's, dilemma's.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.