Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Rissie

Rissie

14-02-2019 om 10:02

droge huid en schilfers in gezicht

Ik heb een hele droge huid, altijd al gehad, en vooral in de winter.
Deze winter is het echter extreem, al maanden loop ik, als ik niet oplet met schilfers op mijn voorhoofd en wangen (die dan zo charmant in je wenkbrauwen of op je bril blijven hangen).

Ook op mijn buik en rug heb ik al weken last: droog, schilferig en jeuk!

Ik was me de laatste tijd alleen nog maar met water, douche al jaren (hierom) niet meer elke dag en niet te heet, scrub regelmatig, maar het helpt allemaal niet!

En dus smeer ik, met zo'n grote tube vaselinecetomacrogol, ooit door de huisarts aangeraden. Helpt wel (de schilfers plakken weer mooi aan mijn huid, dus vallen niet op en de jeuk wordt iets minder), maar lost niets op. Ik moet elke dag opnieuw smeren.

Wat zou het kunnen zijn? wat zou nog beter helpen, tips zijn welkom! Bedankt alvast

Hangkous

Hangkous

14-02-2019 om 10:22

Niet alleen water met douchen

Water droogt je huid nog meer uit vertelde mijn dermatoloog ooit. Ik heb toen een paar jaar de producten van Eucerin gebruikt, vooral de douche olie vond ik erg fijn.
Inmiddels in de overgang en nu is een doucheproduct voor droge huid voldoende.

Minn verhaal, of het jou gaat helpen weet ik niet

Marrie

Marrie

14-02-2019 om 10:24

Dermatoloog

Ik zou hiermee naar de dermatoloog gaan. Als je al zo lang zoveel last hebt blijf je toch niet aanmodderen? Dit is volgens mij boven de huisarts zijn petje...

Hangkous

Hangkous

14-02-2019 om 10:33

Ik was met 2 consulten klaar.

1e keer advies over die olie, na 3 maanden duidelijk verbetering en klaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-02-2019 om 12:14

Vetter douchen

Stel dat je toch nog even zelf wilt dokteren, zou ik het inderdaad in vettere doucheproducten zoeken. Even lekker in laten trekken en dan afspoelen.

In het eerste tekstje wat ik via google zie is dat je juist géén vaseline moet gebruiken, omdat je daarmee je huid afsluit en het zijn eigen vettende werk niet kan doen. In datzelfde tekstje wordt gezegd dat je je huid in moet smeren met olijfolie, daarna weer afdeppen. Ik weet ook dat arganolie vele goede eigenschappen krijgt toegedicht. Niet goedkoop! Je zou een proefflesje ergens kunnen aanvragen. Hier bijvoorbeeld: https://arganwinkel.nl/proeffles/cosmetisch/

In het kader van meedenken, vraag ik me af of het een idee zou zijn om een pyjama te kopen, voor zover je die niet hebt en je voor het slapen gaan te douchen. Je poriën staan dan open, vervolgens wat nadrukkelijker insmeren met een olie, dus geen vaseline. Nog wat droogdeppen als dat nodig is. Pyjama eroverheen voor bescherming van je bed. Je gezicht ook. Handdoek op je kussen. De volgende dag kort afspoelen. Dan dus ook niet met een droge huid-zeep. Als je huid dan toch nog wat droog aanvoelt, insmeren met een bij jouw huid passende bodylotion of crème. Ik heb mijn onderbenen lange tijd met uierzalf ingesmeerd. Daarna ontdekte ik dat babyzalf ook goed uitpakte. Babyzalf en uierzalf zijn goedkoop ook nog. Ik heb min of meer hetzelfde probleem als jij (minder extreem vermoed ik), maar niet over mijn hele lichaam. Ik moet mijn onderbenen echt elke dag insmeren, anders wordt het ook te droog en jeukerig.

Ik heb zelf deze winter ontzettend last van winterkloven gehad. Daar heb ik wel vaker last van, maar deze winter in extreme uitvoering. Bloedende vingers waar ik pas achter kwam door het bloeden zelf soms ook. Ik ben er nu ook weer een aan het wegwerken met zalf.

Flavia

Flavia

14-02-2019 om 12:28

schimmel

het kan ook heel goed een schimmelinfectie zijn, ik kreeg daar van mijn huisarts een zalfje voor.
Maar ik zou zeker terug naar de huisarts gaan en eventueel een verwijzing naar de dermatoloog vragen.

Rissie

Rissie

14-02-2019 om 12:47

bedankt

Dat van die olijfolie las ik ook, kan ik allicht proberen, en idd toch maar eens die huisarts, dermatoloog
Uierzalf (of creme?) heb ik ook heel lang gebruikt, misschien ook weer eens proberen.

Krisje

Krisje

14-02-2019 om 14:21

Kaaskopje (ot)

Ik herken jouw klovenverhaal, maar deze winter ben ik helemaal klovenvrij doorgekomen door te smeren met lanette crème. Echt een aanrader (had ik maar aandelen ). In het begin moest ik even wennen aan het gevoel altijd een laagje op mijn handen te hebben, maar dat went snel. Ik ben het nu ook 2 keer per dag op mijn hielen aan het smeren, kijken of ik de zomer met een beetje fatsoenlijke hielen door kan komen.

Pirata

Pirata

14-02-2019 om 14:25

Bad

Hier ook huidproblemen.
Het waterprobleem los.ik op door in bad te gaan. En daarin gaat een grote klont kokosolie. Daarna een heerlijk zachte huid en geen uitgedroogde!
Ik smeer me er daarna nogmaals mee in.

Titia

Titia

14-02-2019 om 14:33

Ook gehad

Ik heb als kind , eigenlijk als baby al, eczeem gehad en tussen de episodes door een hele droge huid. Nog is mijn huid droog, maar het gaat veel beter. De oplossing voor mij was heel simpel; ik slik elke dag een levocitrizine, een anti histamine tabletje. Kun je ook bij de drogist halen. Daar heet het allerfree. Mijn lichaam was allergisch voor een onduidelijk iets. Ik heb vele testen gehad als kind en als volwassene, maar daar is nooit iets uitgekomen. Toen iemand me erop wees dat ik wel erg veel nieste en zo vaak mijn neus moest snuiten (vond het wel meevallen), en mij dus een pilletje gaf. Opgelost! Mijn scheenbenen zijn wel wat droog, maar het is lang zo erg niet meer.
Je spreekt over hoe je doucht, maar gebruik je dagcreme naast die cetomacrogol? Destijds had ik hydro cortizone creme (wat eigenlijk t op termijn alleen maar erger maakte) en dat wisselde ik af met creme voor de zeer droge huid van Shiseido, bij de parfumerie te verkrijgen. Daar kon ik wel tegen.
Hoe reinig je je gezicht? Water met washandje, lotion op een watje? Kijk daar eens naar.

Maar bij mij is het echt gestopt bij t slikken van een anti allergie pil. Stop ik, dan begin ik binnen twee dagen weer te niezen en krijg ik een rode jeukende huid die ik kapot krab in mijn slaap.

Linn

Linn

14-02-2019 om 18:06

Kijk eens

Sebhorroisch eczeem?
Dat is niet boven de pet van de huisarts wat een onzin.
Er is behalve symptoombestrijding gewoon weinig aan te doen.

Klinkt echt als eczeem

Maar ik kan het niet zien en ik ben geen arts, dus ik zou ff langs de huisarts. Die kan prima een hormoonzalfje voorschrijven. Paar dagen (of langer, vraag ff na) mee smeren en daarna goed vet houden. Dikke kans dat dat prima helpt. Als het idd eczeem is dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2019 om 09:49

Seborroïsch eczeem

Als het dat inderdaad zou zijn, ben je er zo vanaf met een zalfje of lotion. Ik had dat ooit onder mijn hoofdhaar. Ik kon het lang onderdrukken met een bepaalde shampoo van de Bodyshop te gebruiken, maar toen dat uit het assortiment verdween en ik weer iets anders moest gebruiken, was het hek van de dam. Toch maar naar de dokter en... had ik dat maar eerder gedaan! Maar ik wist niet dat het eczeem was.

Linn

Linn

15-02-2019 om 19:50

Kaaskopje

Het is een eczeemvorm gebaseerd op een schimmel.
Al is het weg, je houdt de sporen bij je en in tijden van koude, stress, ziekte kan het zo de kop opsteken.

Ik heb er nu sinds de zomer weer een aanval van, heel hardnekkig.
Ik heb het nu ook op andere delen van mn lichaam. Niet elk middel helpt bij iedereen en het ene is voor de jeuk en het andere pakt weer meer de schimmel aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2019 om 21:13

Mijn laatste zin

Betrof het moment dat ik die lotion kreeg 😊.

Guppie

Guppie

16-02-2019 om 21:19

Voedingsstoffen

Wat dacht je van zorgen voor de juiste voedingsstoffen, zoals vitamine A, B, C, D en E, omega 3 en gammalinoleenzuur? Zo is lijnzaad goed voor je huid, zowel inwendig als uitwendig. Zou sowieso natuurlijke smeersels gebruiken. De huid met beleid behandelen lijkt me beter dan scrubben. Natrium phosphoricum kan ook bij te droge of te vette huid helpen.
In de betere vitaminezaak zou je advies kunnen vragen. Of een orthomoleculair therapeut.
https://gezonderleven.com/voedingsmiddelen-en-supplementen-doffe-en-droge-huid/

Yanea

Yanea

16-02-2019 om 21:20

Guppie

Dat helpt echt niet tegen eczeem hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.