Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

codeine

codeine

18-06-2011 om 16:45

Drugs

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen heroine en cocaine ? Valt medicatie eerder onder heroine ? opium ? Wat doet wat ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
codeine

codeine

18-06-2011 om 17:30

Bijwerkingen

Een vriend is opgenomen voor medicatieverslaving (kon vlot achtereen 15 codeine tabletten innemen per dag)maar nadien terug hervallen, Ik wil het wel herkennen en begrijpen (is de bedoeling en vraag), maar weet niet zo goed wat wat juist doet, ik vind ook niet zo goed terug wat juist het verschil is tussen heroine en cocaine, het lijkt toch wel wat op elkaar, niet ?? wat zijn nadelige gevolgen als er niet wordt ingegrepen ??

Snuggle's

Snuggle's

18-06-2011 om 17:55

Waaraan?

Jouw vriend is dus verslaafd aan codeïne? Waarom wil je dan het verschil weten tussen heroïne en cocaïne? Dit zijn wel echt verschillende dingen. Of zijn er meerdere verslavingen?

Snuggles

fladder

fladder

18-06-2011 om 18:19

Verschillende stofjes uit 1 plant

Uit de opiumpapaver worden verschillende stoffen gehaald, waaronder codeïne, morfine, noscapine en papaverine. Heroine is afkomstig uit morfine.
Papaverine en noscapine vallen niet onder de opiumwet. Papaverine wordt (werd?) gebruikt bij darmkrampen, noscapine tegen hoesten. Codeïne valt wel onder de opiumwet, maar in de tijd dat ik mijn diploma apothekers assistente haalde, waren er wel uitzonderingen. Zo had je hoestdrankjes met kleine hoeveelheden codeïne die gewoon in de handverkoop mochten.
Morfine en de daarvan afgeleide stoffen zoals heroïne komen dus uit dezelfde plant als codeïne, papaverine en noscapine. Maar morfine is de meest verslavende van de groep en niet ten onrechte in de opiumwet beschreven. Codeïne kan verslavend zijn, maar absoluut niet in de mate als bijvoorbeeld heroïne. En noscapine, ook al uit diezelfde papaver, is volgens mij niet verslavend.

Hoewel dus aan elkaar verwant, kan je de verschillende stoffen uit die opiumpapaver niet met elkaar vergelijken als het om verslavingen gaat.

Coco

Coco

18-06-2011 om 19:49

Uppers en downers

Eigenlijk zijn heroïne en cocaïne een soort tegenpolen. Heroïne valt onder de "downers": het heeft zowel lichamelijk als geestelijk een pijnstillende werking en als je het gebruikt kan je niet veel meer doen dan een beetje zitten/liggen zwijmelen (ik spreek niet uit ervaring hoor).
Cocaïne is een "upper": daar word je juist heel energiek van en ga je helder van denken; je hebt het gevoel dat je de hele wereld aankan (wederom, alleen van horen zeggen).
Codeïne is een spierverslapper. Daarom werkt het goed tegen kriebelhoest, maar ook tegen andere vormen van spierkramp, zoals menstruatiepijn. Het stilt dus niet zozeer de pijn, maar ontspant de verkrampte spieren, die vaak de oorzaak zijn van de pijn.

Codeine

werkt versuffend, pijnstillend en hoestremmend. Volgens mij niet spierverslappend.

NaShA

NaShA

18-06-2011 om 21:00

Codeine in paracetamol?

Kan dat geen kwaad dan?

Nasha

alles kan kwaad.
Het gaat om de dosis en de reden van je gebruik. Zolang die adequaat zijn is er niets aan de hand.

Als iets geen werking heeft gebruik je het ook niet als geneesmiddel.

Fianna

Fianna

18-06-2011 om 21:14

Karin*

Codeine is wel degelijk spierverslappend

codeine

codeine

18-06-2011 om 21:25

Benzo

het zijn hier vaak -voor zover ik weet- codeine, benzodiazepines.. (dafalgan, xanax ed, voorschriften zijn geen enkel probleem) vroeger in combinatie met overdaad aan alcohol, maar dat zou nu wel op Nul staan.
Wat ik nog kan zien is de ogen-welke doorlopen zijn- niet kunnen openhouden, versuft, ontwijkend, soms een wat gelige huidsteint ...

amk

amk

18-06-2011 om 22:28

Nou

voor een gele huid met leverproblemen hoef je echt geen alcoholist te zijn. De meeste leverziekten hebben niets met je voedingspatroon te maken en je wordt er toch behoorlijk geel van als je lever er mee op begint te houden.

Tirza G.

Tirza G.

18-06-2011 om 23:59

Codeine zit niet in paracetamol

Dat is cafeine.

Tirza

NaShA

NaShA

19-06-2011 om 00:06

Nou

ik heb hier toch echt, voorgeschreven door de arts, paracetamol met codeinefosfaat staan, of is dat wat anders, fosfaat?

Codeine/coffeine

Paracetamol is verkrijgbaar met coffeine en met codeine. Paracoff kan je gewoon in de apotheek kopen. en Paracod moet op recept. Codeine wordt gebruikt bij ernstige pijn in combinatie met paracetamol en alleen codeine bij kriebelhoest.

codeine

codeine

19-06-2011 om 08:16

Bijwerking

alcohol ligt al enkele jaren in het verleden..
hoe is het met het sexuele ? van cocaine zou dat veel sterker aanwezig zijn, maar is het zo dat het met die medicatie juist moeizamer is ?

Fianna

Fianna

19-06-2011 om 11:24

Tirza

nee, hoor, je kan, weliswaar alleen op recept, ook paracetamol met codeine krijgen. En je hebt ook paracetamol zonder cafeine

Tirza G.

Tirza G.

19-06-2011 om 18:53

I know

Maar ik dacht van NaSha te begrijpen dat ze dat effe zo gekocht had, a la de cafeine-variant. Als het op recept gaat, wordt het gebruik in elk geval gemonitord.

Tirza

Fianna

Fianna

19-06-2011 om 19:33

Uhm tirza...

Echt? Dit is wat Nasha schreef:

'ik heb hier toch echt, voorgeschreven door de arts, paracetamol met codeinefosfaat staan,'

Fianna?

geef eens een link naar een bijsluiter waarin staat dat codeine spierverslappend is?

Fianna

Fianna

19-06-2011 om 20:36

Karin*

Ik heb net even gezocht en niks gevonden. Volgens mijn ha is codeine spierverslappend, maar ik vind er idd niks van terug... Zou ze ongelijk hebben?

Huisarts....

Nee he, je was toch al veranderd van huisarts omdat de vorige niks wist.... ? Nou, deze zit er ook naast...
Valium enzo is wel wat spierverslappend, maar valt officeel ook niet onder de spierverslappers.

Fianna

Fianna

19-06-2011 om 22:39

Karin* (ot)

Tja... inderdaad, dat heb je erg goed onthouden, heb alleen geen zin om weer te veranderen... Ik ga nu voortaan echt alles, aar dan ook alles nazoeken
en idd, dat valium is me ook verteld.

fladder

fladder

19-06-2011 om 22:45

Spierverslappend

Ik heb ooit paracetamolpoeders moeten maken die paracetamol, codeine en valium bevatten. Die zijn spierverslappend,maar niet door de codeine

m@ss

m@ss

21-06-2011 om 18:44

Ibuprofen

is wel spierverslappend...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.