Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zeggik Nie

Zeggik Nie

20-05-2011 om 20:36

Dubbele baarmoeder en cysten

Gisteren is bij mij een dubbele baarmoeder oftewel uterus bicornis ontdekt. Ik ging met buikpijnklachten naar de huisarts die mij voor een echo naar het ziekenhuis stuurde.
Naast de afwijkende baarmoedervorm waren er ook cysten op de eierstokken te zien, volgens de echoscopiste een PCO-achtig beeld. Dat laatste zou wel weer kunnen kloppen met met acne en overmatige beharing her en der. Volgens de huisarts was dit onwaarschijnlijk omdat ik wel gewoon menstrueer.
Het meest bijzondere aan het verhaal vind ik zelf dat ik zonder problemen 4 keer zwanger ben geraakt en 4 gezonde kinderen heb gekregen. Wel zijn ze allevier 'te vroeg' geboren, resp. met 35,5 - 38,3 - 38,2 - 34,5 weken. De eerste en de laatste lagen bovendien in stuitligging. De laatste is met een keizersnede geboren, kan het echt zo zijn dat de gynaecoloog toen niets heeft gezien van die afwijkende vorm? Na de 4e was hij wel de eerste die toegaf dat de vroeggeboortes en zeer vroege weeën (al met 16 weken) waarschijnlijk geen toeval waren.
Nu zit ik opeens met een heleboel vragen, en ik kan pas over 2 weken bij de gyn terecht. Vandaar hier maar even mijn licht op doen, wie herkent dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minka

Minka

20-05-2011 om 21:08

In mijn familie

Hoi,
Wat zal dat schrikken geweest zijn zeg, om dat opeens te horen! Gelukkig heb je al kinderen, te vaak hoor je dat zwanger raken ook problemen geeft.
In mijn familie komen vrouwen voor met een (gedeeltelijk) dubbele baarmoeder. Zwangerschappen gaan wel, maar inderdaad met babys die vroeg (maar niet té) geboren worden. Die kinderen waren allemaal dysmatuur, dus te klein voor de zwangerschapsduur. Ook miskramen kwamen bij hen meer voor, gemiddeld de helft van de zwangerschappen eindigden voortijdig met een miskraam. 1 familielid kon die zelfs al voorspellen: als het vruchtje links in de bm zat, zou het een miskraam worden en rechts zou het goed gaan.
alle kinderen zijn via een vaginale bevalling geboren dus ik kan je niet vertellen of die dubbele baarmoeder met een keizersnee te zien is. Misschien is het gewoon ook niet te zien. Het lijkt me dat een gyn de incisie zo klein mogelijk maakt. Dan zal hij niet door 2 baarmoedewanden snijden toch?
het spijt me dat ik je niet meer info kan geven maar ik zal nog eens navraag doen.
Minka

Biene M.

Biene M.

20-05-2011 om 23:12

Ander forum

Er zijn verschillende variaties (of gradaties) van uterus bicornis. Het is een meevaller dat je zo gemakkelijk zwanger bent geworden en fijn dat je die zwangerschappen zo ver hebt kunnen uitdragen, al hadden de relatief vroege bevallingen hier vast mee te maken. Dat de kinderen in stuit lagen kan ook heel goed hierdoor komen, alhoewel je ook moet bedenken dat bij een kortere zwangerschapstermijn een groter percentage van de kinderen nog verkeerd om ligt dan bij 40 weken.

Je vindt wellicht meer informatie op het forum op deze website: http://forums.obgyn.net/vrouwengezondheid/. Misschien vind je er iets in het archief, maar er is ook een gynaecoloog actief die weleens vragen beantwoordt.

Zeggik Nie

Zeggik Nie

21-05-2011 om 10:28

Bedankt

Voor de reacties! Ik dacht dat het iets heel vreemds was, ik merk nu dat ik lang niet de enige ben. Ik zal snel eens gaan kijken op dat andere forum.
Als ik ga googelen ( is niet slim natuurlijk maar kon het niet laten) vind ik vooral veel over miskramen en vroeggeboortes. Mijn kinderwens was tot nu toe wisselend, gevoelsmatig wilde ik nog wel een vijfde maar over de praktische kant twijfelde ik nog. Nu is dat voor mij wel duidelijk. Ik wil het risico nu niet meer lopen dus het blijft hierbij. Ik denk echt dat we heel veel geluk hebben gehad, nooit een miskraam en relatief lange zwangerschappen.
Is het gek als ik de rest van mijn lichaam ook wil laten controleren? Als de aanleg van mijn baarmoeder niet goed is kan de rest toch net zo goed afwijkend zijn?

Biene M.

Biene M.

21-05-2011 om 11:26

Lijkt me niet nodig

Volgens mij is dit een redelijk op zichzelf staand foutje, geen reden om aan te nemen dat je meer aparte dingen in je lichaam hebt

Ook

hier ook een gedeeltelijk dubbele baarmoeder. Gewoon zwanger geworden, geen miskramen en geen vroeggeboortes.

Ikke ook

Ikke ook

22-05-2011 om 00:46

Hier ook een uterus bicornus

ik ben twee keer makkelijk zwanger geworden. In elke hoorn een zwangerschap gehad. Beide zwangerschappen verliepen niet soepeltjes.
Eerste is met keizesnede gehaald, want vaginaal bevallen vonden ze niet wenselijk. Tweede is met spoedkeizersnede geboren. Zat in de andere iets kleinere hoorn en is geboren, omdat het litteken van de eerste keizersnede ging scheuren.

Het verschilt echt per vorm denk ik, hoe je zwangerschap verloopt. Het is denk ik bijzonder dat ik twee keer makkelijk zwanger ben geworden en gebleven. Na de geboorte van de tweede hebben ze ons wel geadviseerd om het hier bij te laten. Riscio's bij een volgende zwangerschap zijn simpelweg té groot.
Fijn voor jou dat het ondanks deze bijzondere vorm gelukt is om vrij probleemloos vier kinderen op de wereld te zetten. Mooi!

groet van Ikke ook

Zeggik Nie

Zeggik Nie

23-05-2011 om 14:35

En de cysten (pcos)?

Wat fijn al die ervaringsverhalen! Die baarmoeder is voor mij nu meer een achteraf-verhaal, aangezien er hoogstwaarschijnlijk geen babys meer in/uit komen. Wel blijft het een raar iets voor mij, ik heb de meest rare dromen gehad de afgelopen nachten
De cysten staan denk ik los van de baarmoedervorm. Ik hoop dat ik daar meer duidelijkheid over krijg bij de gynaecoloog. Zo is me niet duidelijk of je bij PCOS nooit menstrueert of een eisprong hebt. Want mijn cyclus is wel onregelmatig en de echoscopiste benoemde ook PCOS. Ook zou ik graag willen weten of die cysten mijn buikpijn kunnen veroorzaken.
Het enige wat ik verder nog kon vinden is dat een enkele nier soms voorkomt in combinatie met een uterus bicornis. Daar zal ik voor de zekerheid nog naar vragen, ik ga er dan maar vanuit dat ik verder gewoon helemaal klop

Biene M.

Biene M.

24-05-2011 om 06:32

Pcos

PCOS heeft een remmende werking op je cyclus, maar het is niet zo dat je daarmee per se niet meer ovuleert of menstrueert. Waarschijnlijk wel minder en als je zwanger zou willen worden kan dat problematisch zijn, maar als je PCOS hebt en geen kinderwens hebt, betekent dat niet dat je geen voorbehoedsmiddelen hoeft te gebruiken.

Cystes kunnen er inderdaad voor zorgen dat je buikpijn hebt.

Janna3

Janna3

25-05-2011 om 11:13

Hier ook

een afwijkende vorm. Ik heb geen last gehad van vroeggeboortes, wel meerdere miskramen. Bij mij werd het pas geconstateerd toen ik me wilde laten steriliseren met Essure, dat ging heel moeilijk. Pas na een uur prutsen en allerlei gymnastische standjes van mijn kant zaten de veertjes erin. Ik heb nooit last gehad van cystes o.i.d. Ook werd ik makkelijk zwanger.

Christientje

Christientje

26-05-2011 om 11:41

Ik ook

Ook ik heb een dubbele baarmoeder. Mijn schot verdeelde zowel de baarmoeder in tweeen als de vagina.
Zwanger raken was een groot probleem, de gyn die mij in die jaren begeleide, heeft nooit ontdekt wat de oorzaak was. Pas tijdens de bevalling van mijn oudste is het ontdekt en kreeg ik een spoedkeizersnede. 7 jaar later pas de stap durven zetten en na opnieuw veel probleem rondom zwanger raken, zwanger blijven (!) en bevalling is mijn 2e kindje geboren. Mijn beide kinderen zijn te vroeg geboren, bij beide kinderen heb ik plat moeten liggen vanwege harde buiken en de angst om het kindje te verliezen. Ook ben ik 2 kindjes verloren. Bij mijn laatste zwangerschap heeft de gyn een bandje rondom mijn baarmoedermond geplaatst, zodat die zo lang mogelijk gesloten zou blijven.
Het schijnt een foutje te zijn, tijdens de celdeling, op het moment dat ik zelf bij mijn moeder in de baarmoeder zat. Het is niet erfelijk, dus mijn dochter zou het niet hoeven hebben. Hoewel ik het natuurlijk toch in mijn achterhoofd hou.
Reden om aan te nemen dat er nog meer mis is, is er niet direct (hoewel ik wel nog veel meer mankeer maar dat schijnt er niet mee samen te hangen.
Christientje

Zeggik Nie

Zeggik Nie

01-06-2011 om 21:55

Gynaecoloog geweest

En het viel me nogal tegen. Ik weet nu niet veel meer dan 2 weken geleden, behalve dan welke vorm ik heb. Ik heb maar 1 baarmoedermond dus het probleem is alleen de baarmoeder zelf.
Verder is de diagnose pco bevestigd zonder verder bloedonderzoek. De gynaecoloog was er allemaal erg laconiek over en vond het niet nodig om er verder op in te gaan. Ik moet nu maar aan de pil en dat was het. Geen vervolgafspraak in principe en als ik bijwerkingen krijg ( in t verleden werd ik zwaar depressief door de nuvaring) moet ik vooral maar niet stoppen met de pil en hopen dat het vanzelf over gaat.
Ik ben er erg van ontdaan allemaal, begrijp zelf ook niet zo goed waarom want in principe is er niets ernstigs. Maar door zo'n kille dokter voel ik me echt niet beter. Ben nogal huilerig vandaag maar dat komt misschien ook doordat ik binnenkort ongesteld zal worden. Mijn hele kippenhok en alles wat daarbij hoort ervaar ik nu toch een beetje anders sinds deze diagnose.
Omdat dit draadje toch vooral over een dubbele baarmoeder gaat lijkt het me beter om een nieuw draadje te starten over pco. Die baarmoeder geeft geen complicaties meer nu ik toch geen kinderwens meer heb. Over pco lees ik wel gevolgen voor de toekomst, dat baart me meer zorgen eigenlijk.
In elk geval erg bedankt voor alle reacties, ik voel me er iets normaler door als ik hoor hoe vaak het voorkomt

Biene M.

Biene M.

01-06-2011 om 22:46

Zeggik nie

Jammer dat je zo'n teleurstellend gesprek met je gynaecoloog had vandaag. Als je klachten krijgt door de pil moet je het daar natuurlijk niet bij laten, gelukkig zijn er nog meer gynaecologen dan die ene.

Volgens mij had ik het in een eerder bericht al over dat andere forum gehad, als ik jou was zou ik daar eens in het archief zoeken of je vraag posten. Er zitten daar meerdere mensen met bovengemiddeld veel kennis van gynaecologische zaken.

Sterkte!

Zeggik Nie

Zeggik Nie

01-06-2011 om 23:51

Biene

Dankjewel. Als ik over een paar dagen weer wat nuchterder kan nadenken ga ik nog maar eens naar de huisarts om te kijken of een andere gyn mij wel kan verder helpen.

Op het andere forum had ik inderdaad gekeken. Ik kwam niet zo goed wijs uit de indeling van de site, maar zal me er binnenkort eens beter in gaan verdiepen. Misschien kunnen ze me daar ook helpen aan de naam van een goede gyn. In Leeuwarden zit een speciale pco poli maar dat is hiervandaan 4 uur rijden helaas.

Biene M.

Biene M.

02-06-2011 om 08:14

Waar

Waar woon jij dan?

Zeggik Nie

Zeggik Nie

02-06-2011 om 08:33

Zuid-limburg

Dus een eindje uit de richting!

Biene M.

Biene M.

02-06-2011 om 12:14

En bij welk ziekenhuis ben je nu geweest? Ik vermoed dat je bij het Atrium in Heerlen wel aan het juiste adres zou kunnen zijn. Maar overleg ook nog even met je huisarts, PCO komt best veel voor en misschien weet je HA van andere patiënten wel over welke arts ze tevreden zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.