Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Biene M.

Biene M.

03-10-2008 om 12:22

Eczeem?

Sinds een paar weken heb ik twee rode plekjes op een ooglid, het ene plekje was ook wat schilferig. Soms werden ze wat dikker en jeukten ze. Vorige week ben ik er mee naar de huisarts gegaan, en die dacht dat het eczeem was. Heb hydrocortisoncrème gekregen en de instructie om de plekjes 's avonds dun in te smeren. In de bijsluiter van de crème staat trouwens dat je hem niet op je oogleden mag gebruiken, maar volgens de ha kon dat geen kwaad, mits ik dun zou smeren, niet in mijn ogen zou wrijven en de crème maximaal twee weken zou gebruiken.

Ik moet er even bij zeggen dat ik urticaria heb, waardoor beschadigde/geïrriteerde huid ook vanzelf nogal eens rood wordt, opzet en jeukt (ha weet ervan, ik slik er antihistaminica voor).

Nu heb ik zes avonden die crème gebruikt en het ene plekje is helemaal weg. Het andere plekje, met de schilfers, is weliswaar kleiner geworden, maar die huid gaat een beetje open. Er zit een miniem bloedkorstje op en het is wat pijnlijk geworden. Gisteravond heb ik die crème maar niet opgedaan.

Weet iemand hier of dat een normale reactie van een eczeemhuid op hydrocortisoncrème is? Of moet ik er mee terug naar de huisarts?

Groetjes, Biene

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

03-10-2008 om 12:46

Nee

Volgens mij is het open gaan van de huid na gebruik van hydrocirtison niet normaal. Gelukkig niet, ik heb het toen de kinderen jong waren veel bij ze moeten smeren om het eczeem binnen de perken te houden. Nu is de huid op je oog natuurlijk wel extreem gevoelig dus dat zou een verklaring kunnen zijn. Maar zodra de klachten weg zijn mag je stoppen met de hydrocirtison, in de dosering die jij krijgt is het niet nodig om af te bouwen dus gewoon stoppen en hopen dat de huid snel weer dicht gaat. Zo niet dan zou ik toch even terug gaan naar de ha, misschien zit er iets in de creme waar je niet goed tegen kan.

juno

juno

03-10-2008 om 13:50

Ogen

Nooit hydrocortisoncrème rond je ogen gebruiken!

juno

juno

03-10-2008 om 13:52

Heel weinig

En je moet zo en zo heel weinig van die zalf gebruiken, mag absoluut niet wit zijn als je het erop smeer, je moet er niks van zien zo weinig.

Puck2

Puck2

03-10-2008 om 14:23

Wel ogen op voorschrift huisarts

Juno, Biene kreeg het advies van de huisarts en voor zo'n korte periode als Biene (1 x p.d. een week, hooguit 2) en idd heel dun zoals jij beschrijft moet het ook op ogen goed gaan. Heb het bij de kinderen ook wel eens heel dun op oogleden moeten smeren omdat het eczeem daar toch echt te erg werd anders en dat is altijd goed gegaan.

Biene M.

Biene M.

03-10-2008 om 19:37

Dank

Puck, bedankt. Het wondje komt dus niet door de crème. Ik stop gewoon met smeren en als het wondje begin volgende week niet weg is, bel ik de ha maar weer.

Cameron, nee, ik denk niet dat ik gekrabd heb. Dat deed ik ook niet toen het nog jeukte en de jeuk was na vier dagen smeren wel weg, dus het zou gek zijn als ik dan alsnog was gaan krabben.

Nou ja, stiekem denk ik de hele tijd aan dat wondje dat mijn moeder boven haar mond had toen ze mijn leeftijd had en wat kwaadaardige huidkanker bleek te zijn. Is trouwens goed afgelopen. Ik begin een beetje een hypochonder te worden nu ik de 40 nader geloof ik.

juno

juno

03-10-2008 om 20:57

Ogen

Maar het mag absoluut niet in je ogen komen, direct handen wassen nadat je gesmeerd hebt.

Biene M.

Biene M.

04-10-2008 om 10:53

Juno

Dank je voor het advies, ik ben er heel voorzichtig mee.

Bloempje

Bloempje

04-10-2008 om 18:44

Geen hydrocortison maar wel...

Biene, ik had ook zo'n plekje op mijn ooglid vorig jaar. Ik mocht van mijn huisarts geen hydrocortison op die plaats smeren, dat vond hij te riskant!
Ik kreeg in plaats daarvan een vette zalf voorgeschreven die niets deed en ben na advies van een kennis gaan smeren met Bepanthen zalf (vrij bij drogist te krijgen voor weinig).
Na 1 dag was het al zo goed als verdwenen en het is nooit meer terug gekomen (ik heb het wel nog een paar dagen voor het slapen gaan ingesmeerd). Wie weet is het ook een goede tip voor jou.
Groetjes, Bloempje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.