Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

zon

zon

23-02-2009 om 12:53

Eczeem

Onze zoon van 6 maand heeft last van exceem. Voornamelijk in zijn gezicht en in mindere mate op zijn rug en buik.
Nadat hij al twee keer een antibioticakuur had gehad omdat zijn wangen helemaal waren gaan ontsteken hebben we van de huisarts hormoon zalf gekregen. Dit werkt perfect, zijn gezicht ziet er weer bijna gaaf uit. Nu heeft de huisarts gezegd dat we in eerste instantie 10 dagen moesten smeren en dan moeten stoppen. Zou het dan weer terug komen dan smeren we weer een paar dagen om vervolgens weer te stoppen.
We zijn nu echter een paar weken verder en ik merk dat het elke keer meteen weer terug komt als ik stop met smeren. Zelfs na 1 of 2 dagen al. Ik vraag me af hoelang ik steeds tussendoor moet stoppen? hoe lang ik vervolgens weer mag smeren? hoe slecht het is teveel te smeren? kortom hoe kan ik het onder controle houden zonder te veel te smeren?
Overigens smeer ik rug en buik maar af en toe. Die plekken blijven wel maar ik heb niet het idee dat hij daar veel last van heeft. We houden dit uiteraard ook vet. Bij zijn gezicht en hoofd merken we dat hij echt jeuk heeft. Hij krabt veel en wordt 's nachts wakker van de jeuk. Vandaar dat ik toch wel graag smeer ook om te voorkomen dat het weer gaat ontsteken en er een bacterie inkomt. Zijn gezicht was die keren echt verschrikkelijk, helemaal open en met pus en korsten. Hij was hier uiteraard erg ongelukkig van.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stopdagen

Op de dagen dat je geen hormoonzalf smeert, moet je wel een onderhoudzalf gebruiken zoals bv vaseline/lanette of cetomacrogol zalf. Vraag bij je apotheek een paar kleine tubetjes zodat je weet welke voor jou zoon het beste is.

succes

groetjes Akka

marie

marie

23-02-2009 om 13:05

Koemelkallergie?

Hallo
Je hebt het alleen maar over de eczeem. Ik neem aan dat de huisarts ook de evt. oorzaak of oorzaken van de eczeem met je besproken heeft? De meest voor de hand liggende is koemelkallergie. Krijgt je zoontje bijvoorbeeld al speciale melkvoeding?
Heeft je zoontje een krabpakje?
Smeer je ook met Lanette-creme?
Ken je deze site al? www.kindereczeem.nl
sterkte

Linda99

Linda99

23-02-2009 om 13:10

Hier ook

In de eerste maanden extreem eczeem door koemelkallergie. Het dieet wat ik ging volgen was voldoende om de huid van mijn dochter gigantisch op te laten knappen.

Wel is het zo dat er bij ons meerdere klachten waren waardoor we achter de allergie kwamen.

Wij smeren (toen ook) altijd Vaseline dermacare bodylotion.

Hanne.

Hanne.

23-02-2009 om 15:42

Sterkere zalf?

Als het tijdens de stopdagen vrijwel meteen weer terug komt zou je kunnen overwegen om een sterkere zalf te vragen. Het is beter af en toe een sterke hormoonzalf te gebruiken dan continu een lichtere.

De onderhoudscreme is wel een aanrader, maar zou ik via de huisarts aanvragen als je ze niet meteen al hebt voorgeschreven gekregen. Ik krijg ze dan vergoed.

Takkie

Takkie

23-02-2009 om 21:47

Klasse

Hormoonzalven heb je inderdaad in verschillende klasses. Bij een baby krijg je eerst klasse 1. Die heb je denk ik nu. Als het gelijk terugkomt, dan moet je inderdaad een sterkere klasse hebben. Kijk eens op www.vmce.nl! Daar wordt het precies uitgelegd.

Kari1

Kari1

24-02-2009 om 10:36

Zon

"De meest voor de hand liggende is koemelkallergie" Nee. De huidige inzichten zijn dat voeding zelden de oorzaak is van eczeem, en al helemaal niet bij een kind van zes. Om aan koemelkallergie te denken zijn andere klachten nodig.
Zon, ik denk dat goede begeleiding belangrijk is. Het principe is je door de HA verteld (smeren in blokken, dus smeerdagen en stopdagen afgewisseld) maar er komt nog meer bij kijken. Algemene verzorgingsadviezen, hoe lang moet je smeren (niet alleen tot het eczeem zo ongeveer weg is, maar tot de huid ECHT helemaal rustig is), hoe lang stop je dan weer, welke klasse zalf moeten jullie hebben, wanneer moeten er antibiotica bij en hoe lang, etc.
Misschien zijn jullie gebaat met een verwijzing naar een kinderdermatoloog, die werken vaak samen met verpleegkundigen/assistenten die hier veel van weten.
Kari

Tinus_p

Tinus_p

24-02-2009 om 11:04

Trial and error

Kari:
"Misschien zijn jullie gebaat met een verwijzing naar een kinderdermatoloog, die werken vaak samen met verpleegkundigen/assistenten die hier veel van weten."
Als aanvulling, eczeembehandelen is vaak ook een kwestie van (gesttructureerde) trial and error. Je probeert dus iets, kijkt of het werkt, en als het niet voldoende is, probeer je het volgende, net zolang tot het optimaal is.

Lady Grey

Lady Grey

24-02-2009 om 11:28

Tinus heeft gelijk

en zelfs dan krijg je het niet optimaal. Zucht. Het komt en gaat soms met vlagen, zelfs in tijden dat de voeding het niet zou moeten zijn (meisje drinkt amper melk waar ze inmiddels volgens de testen niet meer allergisch voor is) steekt het eczeem de kop weer op. En waarom? Geen idee. Moet wel zeggen dat ik na de tweede met al drie jaar eczeem wat hormoonzalfmoe wordt, savonds die huid in de Lanette zetten is nog te doen, maar elke dag al die plekjes opzoeken en inhormonen...En dan krabt ze daar weer naast! als het heel erg is dan doe ik haar hele lijf ermee.Maar vaak trekt het na een tijdje ook wel weer weg.

Nog een tipje: badderen met dodezeezout, niet vaker dan 1x per week. Douchen, zelfs alleen met water, verslechtert hier de huid aanzienlijk, een bad houdt het nog redelijk.

Tirza G.

Tirza G.

24-02-2009 om 12:19

Bad beter dan douche

Raar maar waar. Door het verweken van de huid vormt zich als het ware een soort beschermlaagje. Bij douchen spoelt en schuurt er veel meer af.
O, en je wilt het niet horen, maar ik zeg het maar vast: het gaat nooit meer over. Sommige mensen hebben pukkels, sommige mensen astma, sommige mensen rood haar en sommige mensen eczeem. Het kan rustig zijn, bijna weg zijn, je kunt jaren klachtenvrij zijn maar echt weg gaat het helemaal nooit.

Tirza

Guinevere

Guinevere

24-02-2009 om 14:37

Zon, kma en kari

Kari, het kind van zon is 6 _maanden_. Dus ik zou zeker gaan kijken of het met de voeding te maken heeft. Mijn zoontje zag er ook zo uit, helemaal met nat eczeem. Na 3 dagen zonder koemelkeiwitten was hij al enorm opgeknapt. Daarna zijn we naar een diëtist gegaan. Toen we de soja ook nog schrapten uit het menu (mijn menu, borstvoeding) waren alle klachten verdwenen. Er is geen reden om het niet te proberen, evt in overleg met HA of CB.

zon

zon

24-02-2009 om 16:24

Helaas

het is geen koemelkallergie. We hebben 3 weken intensief hypoallergeen gegeven zonder enig resultaat dus zijn we daar maar weer mee gestopt. Volgens de huisarts is een allergie ook maar bij een paar procent van de exceemgevallen de oorzaak.
Verder gebruiken we al veel van jullie tips. We smeren met vaseline lanette en doen hem weinig in bad.
Ik denk dat ik maar weer naar de huisarts ga voor extra informatie en eventueel een sterkere hormoonzalf. Ik vraag me wel af wat je doel uiteindelijk is. Mijn doel is dat hij geen exceem heeft en als het opkomt ik even smeer zodat het weer weggaat. Werk je hier uiteindelijk ook naar toe of accepteer je het exceem in bepaalde mate? hoe is dat bij jullie? Nu heeft onze zoon alleen exceem in zijn gezicht en hoofdhuid en een aantal plekken op buik en rug. Deze plekken worden wel steeds groter dus het lijkt zich uit te breiden.
En wat zo'n krabpakje betreft. Ik doe nu tijdens het slapen sokken om zijn handen. Helaas krabt hij in zijn gezichtje ook gewoon als hij wakker is, tijdens het spelen. Maar ik vind het zielig om altijd sokjes aan zijn handen te doen, dan kan hij ook niet goed spelen.

Guinevere

Guinevere

24-02-2009 om 17:25

Zon, hypoallergeen

Als het een echte KMA betreft, is hypoallergene voeding niet goed genoeg ben ik bang. Dan kun je beter een paar dagen Pepti proberen, daar zijn de eiwitten volledig verknipt. Ik hoop van harte dat je een oorzaak vindt, want het is erg zielig, zo'n aangedaan huidje.

Lady Grey

Lady Grey

24-02-2009 om 20:29

Zon

hier heb ik wel de doelstelling wat verlegd, bij mijn zoon smeerde ik (nadat na drie jaar gezeur zijn ezeem onder controle was mede dankzij anti-allergiedrankje) altijd direct weer zodra zijn polsjes rood werden. Nu grijp ik pas in als hij, ondanks alle lagen stof van het krabpakje, zijn polsen in zijn slaap openschuurt, maar dan smeer ik maar 1 of 2 keer tot de jeuk eraf is. Onderhoudsdosering zeg maar. Hij is 6.

Bij mijn jongste (morgen 4) smeer ik ook als ze al te veel jeuk heeft, en rode plekken heeft. Nu loopt het zonder duidelijke oorzaak weer uit de hand en dan gaat ze van top tot teen in de hormoonzalf. Overigens puntje van aandacht: ze had een hormoonzalf waarin wolvet verwerkt was, een allergene stof, waar ze achteraf inderdaad op reageerde. Handig he, hormoonzalf op basis van iets allergeens...

Verder vet ik ze in als ik het huidje wat droog vindt, en niet meer op dagelijkse basis. Het gaat toch met vlagen, het maakt (hier) niet zoveel uit.

Maar overgaan zal het nooit. Overigens had de fijne motoriek van mijn kinderen niet te leiden onder de krabpakjes. Sokjes zijn misschien wat dik, er zijn ook katoenen wantjes voor die leeftijd, iets dunner, vielen altijd onder verbandmiddelen, weet niet of dat op voorschrift nog vergoed wordt.

Kari1

Kari1

24-02-2009 om 23:03

Guinevere, oeps

je hebt helemaal gelijk, 6 maanden. Verkeerd gelezen. Toch maakt dat niet echt veel uit. Eczeem wordt zelden of nooit veroorzaakt door voeding. De relatie eczeem-voeding zit ingewikkelder in elkaar. Een voedselallergie die zich in/aan de huid openbaart doet dat op een acute manier zoals met urticaria, niet met eczeem.
Eczeem en voedselallergie hebben vaak wel een gezamenlijke 'voorouder', namelijk een atopische aanleg. Daardoor komen eczeem en voedselallergie vaker voor bij hetzelfde individu, maar het één is geen oorzaak van het ander. Als er een voedselallergie is, kan het eczeem wel verergeren als dat voedsel toch gegeten wordt. Dat komt dan van de stress die dat voor het lichaam oplevert (want eczeem kan reageren op allerlei soorten van psychische en lichamelijke stress) en niet direct van het voedsel zelf.
Vanuit deze kennis staat men tegenwoordig op het standpunt dat bij eczeem zonder verschijnselen die op voedselallergie kunnen wijzen een onderzoek naar allergie niets bijdraagt. Wat er dan wel moet gebeuren is een goede huidbehandeling en goede algemene huidomgangsvormen.
Tinus heeft gelijk met trial and error, maar dan wel trial o.b.v. ervaring en kennis, en niet zomaar zelf wat aanmodderen.
Kari

Lys Lionne

Lys Lionne

25-02-2009 om 00:16

Oorzaak lady grey

Hier is stress en spanning (verjaardag, vakantie, Sinterklaas etc.) altijd als veroorzaker aan te wijzen als het eczeem weer opvlamt! Ik lees dat je kindje morgen 4 jaar wordt, zou dus heel goed verjaardagsstress kunnen zijn?!

Ben je met je tobbertjes in al die jaren ellende wel bij een dermatoloog geweest? Ik merk dat mensen echt jarenlang het ene na het andere goedje smeren en dan eindelijk bij de dermatoloog terecht komen, die hen dan juist dat ene voorschrijft waar een huis-of kinderarts nog niet aan gedacht had..... Ook zijn die smeerschema's toch echt heel belangrijk: 5 dagen per week 's morgens vette creme en 's avonds hormoonzalf. Twee rustdagen waarop je 2x per dag vette creme smeert en dit volhouden tot het eczeem duidelijk afneemt. Dan langzaam afbouwen, waarbij de vette creme de hormoonzalf geleidelijk overneemt. Uiteindelijk dus 2x per dag vette creme smeren, totdat het eczeem weer opvlamt, dan weer meteen overstappen op 5 dagen hormoonzalf etc. etc. Volgens de dermatologen die ik ken is dit de beste manier om het eczeem enigszins onder controle te houden....

Lady Grey

Lady Grey

25-02-2009 om 09:57

Oorzaak etc.

Aan haar verjaardag had ik nog niet zo gedacht, zou kunnen. Ook ben ik na een avond lezen op internet erachter gekomen dat ze nu dan wel amper melk drinkt (wel een trigger voor het eczeem Kari) maar wel meer chocola eet. En daar zit een stofje in dat uitlokkend kan werken. Kan kloppen met dat het wel eens vaker in het weekend opvlamt als mijn man meer tijd met de kids doorbrengt en ik het snoepen wat meer toelaat. Dochterlief kan ook erg schattig bedelen om nog een stukje ) Dat laten we nu dus even staan.

We zijn met onze zoon wel bij een dermatologische verpleegkundige geweest, die constateerde dat zijn hormooncreme van de huisarts niet ging werken op zo´n droge huid, dat moest toch echt zalf zijn. Pas de kinderlongarts later mocht een sterkere variant geven, die hielp, klasse 1 en 2 doet nog steeds helemaal niets bij hem, zelfs niet als het maar een paar vlekjes zijn. Bij mijn dochter gebruiken we wel van jongsaf hormoonzalf, volgens de smeerschema´s, maar elke avond plekje voor plekje insmeren vond ik niet vol te houden, dus vandaar dat we af en toe smeren als onderhoud. Nogmaals, als de jeuk er maar af is, de hormoonzalf geneest die, de oorzaak komt uit hunzelf, die moet weggenomen worden. En beiden hebben helaas voedsel-allergien en astma, dus alles versterkt elkaar.

Omdat het zo allergie-gerelateerd is, helpt de Aerius mijn zoon ook zo goed, voor dochter overwegen we het als het laten staan van chocola geen verbetering brengt. En weet je, je went er ook aan. Zoonlief kon bijna drie jaar snachts niet doorslapen van de jeuk, dochterlief slaapt er doorheen, hoewel ze regelmatig haar krabpakje smorgens achterstevoren aanheeft en er krabsporen te vinden zijn. Qua ontstoken eczeem hebben we tot nog toe op 1 uitzondering na geluk gehad.

En Zwitsal is hier in huis absoluut verboden, dat leidde tot open eczeem op het hele lichaam van dochterlief.

Verder Zon, smeer/vet alsjeblieft alleen in met wat de huisarts je voor kan schrijven, zoals Lanette, Vaseline/parafine, cetamacrogol en dergelijk, die zijn over het algemeen hypo-allergeen, hoewel ik ook al versies met geur of wol-vet ben tegengekomen.

Nou, alweer een heel verhaal, nu het huis opruimen voor de verjaardag van dochterlief.

zon

zon

25-02-2009 om 10:30

Lady grey

bedankt voor je reacties.
wat lijkt me dat naar, dat je kinderen zo veel last hebben van de jeuk en echt helemaal onder zitten. Wat dat betreft valt het bij ons dan mee. Wel merk ik dat hij steeds meer plekken krijgt dus ik ben erg bang dat hij het straks ook overal heeft zitten.
In elk geval fijne verjaardag.

Kari1

Kari1

25-02-2009 om 16:51

Zon e.a.

“Mijn doel is dat hij geen exceem heeft en als het opkomt ik even smeer zodat het weer weggaat.” Waarschijnlijk moet je langer smeren. Het is niet genoeg als het eczeem alleen maar niet meer zichtbaar is aan de oppervlakte, de huid moet echt helemaal tot rust komen, ook in de diepere lagen. Pas dan gaan de stopdagen in.
“Werk je hier uiteindelijk ook naar toe of accepteer je het exceem in bepaalde mate?” Een puntgave huid is een utopie. Waar het om gaat is de klachten (jeuk!!) te bestrijden, dat is het doel van de behandeling. Jeuk leidt tot krabben, krabben leidt weer tot jeuk. De conditie van de huid wordt daar niet beter door, bovendien schijnt het ook iets te doen met imprinting in de hersenen waardoor de prikkelgevoeligheid blijvend wordt beïnvloed. Jeuk bestrijden dus! Een krabpakje kan in beeld komen om het deel krabben (uit gewoonte of te hoge prikkeldrempel) -> jeuk te voorkomen. Voor jeuk -> krabben moet je niet naar een krabpak grijpen (jeuk hebben en niet kunnen krabben....aaaargh!) maar naar een afdoende behandeling.
Verder ben ik het eens met Lys. Ga naar een echt deskundige. Niet aanmodderen. Smeerschema’s, waarbij je smeerdagen langzaam mindert en stopdagen langzaam uitbreidt, zijn heel belangrijk (en vooral het lang genoeg doorsmeren voor je stopt). Overigens voldoet niet bij iedereen een schema van 5 smeerdagen en 2 rustdagen, dat is per persoon verschillend, evenals de snelheid van afbouwen. Dat verdient goede begeleiding.
Guinevere, hypoallergeen intensief is dezelfde klasse voeding als pepti.
Lady Grey, “...melk drinkt (wel een trigger voor het eczeem Kari)”, idd kan dat zeker, via de stress voor het lichaam bij inname van iets waarvoor een allergie bestaat. Eczeem reageert op stress.
“hormooncreme van de huisarts niet ging werken op zo´n droge huid, dat moest toch echt zalf zijn.” Klopt. Dat is een bekende oorzaak van een falende behandeling, niet terzakekundig voorgeschreven smeersels. Daarom, ik blijf het zeggen, zoek een behandelaar die verstand van zaken heeft!
“Nogmaals, als de jeuk er maar af is, de hormoonzalf geneest die, de oorzaak komt uit hunzelf, die moet weggenomen worden.” Die oorzaak uit henzelf is de atopische aanleg, wegnemen zal moeilijk worden...je kunt ze niet over bakken (helaas).
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.