Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Eczeem bij baby van 5 weken

Hallo,

Mijn baby dochter is nu 5,5 weken oud. 2 weken geleden kreeg ze pukkeltjes in haar gezicht die steeds erger werden. Ze had toen ook veel kramp en huilde veel.

Bij het cb zei de arts dat het hormoonpukkeltjes waren en de buikpijn kwam van lucht in haar buik (dat was ook duidelijk te horen). Pukkeltjes zouden wel weg gaan en ik moest dochter beter laten boeren en meer rechtop houden.

In de dagen daarna nam de buikpijn door het boeren en rechtop houden af. Pukkeltjes werden vlekjes en ook steeds meer op hoofd en in nek en uitlopen naar borst. Ook kreeg ze bij haar oren en neus gele schilfers/korstjes.

Afgelopen woensdag ben ik bij de huisarts geweest, die zei direct dat het eczeem was en het gele duid op onstekingen. Ik kreeg een anti bacteriele creme. Op mijn vraag of ik anders moest eten gaf hij aan dat het niet nodig was, ook dacht hij dat het geen koemelkallergie was omdat ze dan buikkrampjes moest hebben. Huisarts gaf aan dat ze mogelijk gevoelig is voor eczeem vanwege allergie in familie, ook gaf hij aan dat zijn kinderen ook eczeem hebben gehad en dat het we kan gaan.

Nu 2 dagen later zijn de gele korstjes weg en lijkt haar huid iets rustiger te worden. De pukkels en vlekjes breiden niet uit. Naast de antibacteriele creme (mag 2x) smeer ik ook vaseline als haar huid heel droog is.

Ik heb inmiddels gehoord dat mijn oom als baby heel erg eczeem had en zijn 2 kinderen ook. Ook heeft de halfzus van mijn man als baby eczeem gehad. Man is allergisch voor bepaalde voedingsmiddelen, oudste en ik hebben lichte zonneallegie.

In babytijd gaf een aantal mensen aan dat het mogelijk toch koemelkallergie kan zijn en dat ik dan alle koemelk uit mijn voeding moet laten, maar dat dat wel lastig is.

Wat is nu wijsheid? Nog even aankijken wat de creme doet? Toch al alle koemelk weg laten? Of zijn er hier nog mensen met andere tips en trucs?

Ik hoor het graag!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yvon Meijer

Yvon Meijer

22-07-2011 om 13:05

Vaseline/paraffine

Gewone vaseline wordt niet lekker door de huid opgenomen; smeer met vaseline/paraffine, te koop bij apotheek, dat werkt hier super. Verder weet ik het niet: er is wel een website voor mensen/kinderen met eczeem.

Marsy - vanaf de zijlijn

Marsy, hier mijn twee centen - vanaf de zijlijn, want mijn kinderen hebben gelukkig nooit eczeem gehad (was er wel op bedacht, het zit bij mij in de familie al heb ik het zelf ook niet).

Als ik je goed begrijp waren er bij je kind twee problemen: buikpijn en huidklachten. De buikpijn is fors minder geworden, en nu met de creme nemen ook de huidklachten af, na twee dagen al.

Kortom: goed nieuws, lijkt me.

Ik zou het aankijken. Als je nu alle koemelk radicaal uit je dieet schrapt zul je nooit weten of de huidklachten minder worden door alleen de creme of ook door het dieet. Waarna je vervolgens geruime tijd zal blijven denken dat je kind een koemelkeiwitallergie heeft, terwijl dat maar zeer de vraag is. En dan is het nog best lastig ook, zo'n dieet (althans, dat zou het voor mij zijn).

Kijk nou eerst die creme eens aan. Als dat helpt, zoveel te beter. Blijven er problemen, dan kan je altijd nog een dieet proberen en dan zien of er verbetering optreedt.

Groeten,

Temet

Henriette123

Henriette123

22-07-2011 om 18:19

Dietiste

Ik zou alleen op advies en met begeleiding van een dietiste aan een koemelkvrij dieet beginnen. Zij weet wat je als vervanging kan gebruiken, en zij weet ook welke niet zuivelprodukten melk bevatten, bijvoorbeeld sommige koekjes. Maar als jij schrijft dat je kindje zich al beter voelt als je het meer rechtop houdt en meer laat boeren, dan vraag ik mij af of het wel echt koemelkallergie is. Wat wij ook aan huis tuin en keukentips deden, het huilen en krampjes bleven, totdat hij geen koemelk (wij gaven flessenvoeding) kreeg.

Prakje

Prakje

22-07-2011 om 19:32

Website is

Www.kindereczeem.nl

Heb ik in de tijd veel aan gehad!

Fransien

Fransien

22-07-2011 om 21:09

Fijn dat het beter gaat

En ik ben het absoluut met je huisarts oneens, bij koemelkallergie hoef je geen buikklachten te hebben, alleen huidklachten komt zeker ook voor. Dat als eerste.
Als je nog even wilt afwachten, gewoon om te kijken of het eczeem weg gaat (vaseline lanette werkte hier nog beter dan vaseline paraffine, vooral als de huid alleen wat droog was en niet zo schilferig), doe dat dan. Kijk of het stabiliseert en of het weg gaat. Maar als het niet weg gaat, wees dan wel op een allergie bedacht. Mocht je tegen die tijd meer willen weten over het koemelkvrije dieet, ik heb het 9 maanden lang gevolgd, onder begeleiding van een dietiste (nou ja, 1 x uitleg, 3 weken later telefonisch contact, na 3 maanden nog een keer telefonisch contact en na 6 maanden controle consult, dus stel je van die begeleiding niet alles voor).
Aanleg voor allergie zit in de familie, maar als je goed kijkt zit er in iedere familie wel wat. Het geeft een risico aan. Jouw kind lijkt in ieder geval gevoelig voor bepaalde voedingsmiddelen en uit dat voornamelijk door huidreacties. De gevoeligheid kan over gaan, kan ook verschuiven naar bijvoorbeeld maag-darmkanaal of luchtwegen en kan zelfs weer terug komen, al dan niet voor een ander voedingsmiddel. Het zal nooit hetzelfde blijven, dat weet je zeker. Maar verschuivingen en veranderingen gaan geleidelijk, dus je hebt tijd om eraan te wennen. Er zijn wel periodes waarin allergieen het makkelijkst ontstaan of verdwijnen. De eerste is bij baby's tussen de 3 en 6 maanden, bij ongeveer 12 maanden, bij 2 jaar, bij 4 jaar, bij 7 jaar, 11-12 jaar, 16-18 jaar, 25 jaar, 40 jaar en 60 jaar. Bij vrouwen is er nog een verschijn/verdwijn-moment bij iedere zwangerschap. Deze periodes krijg je als ervaring te horen maar zijn wetenschappelijk nog niet helemaal hard gemaakt, en beschouw ze niet als in steen gebeiteld, het zijn pieken in frequentieverdelingen. De oorzaak van het verschijnen en verdwijnen is ook echt nog niet bekend.
Maar goed, vraag maar wat je wilt weten.

Negatieve spiraal

Als het een allergie is is het belangrijk om wel rekening te houden daarmee. Anders kan je kind in een negatieve spiraal terecht komen en op steeds meer voedingsmiddelen gaan reageren en kwetsbaar worden voor infecties, kortom in een negatieve spiraal terecht komen.
Ik vond het advies om wat te smeren is ook goed dat we kregen dus wel aardig bedoeld, het kan een heisa zijn om zo je dieet om te gooien, maar niet zo goed voor kind.
Overigens kwamen hier de eerste verschijnselen bij beide kinderen met 14 dagen na de geboorte.

Onze ervaring

Heel veel proberen er is niet 1 wondermiddel. Eczeem kan ook duiden op allergie maar onder de 3 zijn kinderen nog te jong (is hun afweer nog teveel in ontwikkeling) daarvoor. En daar kan ook niets uitkomen. Natuurlijk wel iets om uit te sluiten tzt. Maar vooralsnog proberen.. Dankzij dit forum hebben wij het (voorlopig) voor ons kind gevonden: dermasilk (is een soort gebreide zijde met een ronde draad die aanvoelt alsof je je eigen haar aan hebt. Onze zoon slaapt erin) icm locobase repair creme.. Die combinatie doet meer dan elk afzonderlijk, opgeteld. Het (hoeft nu maar 1x in de week) en zijn velletje is zooo soepel en zacht. Zo zacht is die van z'n broer (geen eczeem) niet eens. En hij had echt een dikke plak eczeem dat vaak genoeg bloedde. Hier hielp ook cetamatogrol creme (ook iets van vaseline, ook bij de apotheek te krijgen op recept maar trekt veel sneller in.. en de ureum/hormoonzalven (gelukkig niet meer nodig) hielpen ook wel (moest dagelijks). Dermasilk (zoek even op internet) kan je alleen krijgen op recept via de huisarts en wordt vergoed (3 sets per maat of jaar). Bedrijf verstuurt ze per 2 sets. De verzekering doet niet moeilijk over 4 sets.

Succes met proberen!

Yaron

Yaron

23-07-2011 om 23:06

Allergie

Onze zoon had ook al vroeg eczeem, hij bleek achteraf allergisch te zijn voor sinaasappel, hij had ook geen buikklachten. Ik kwam erachter toen ik stopte met bv, de eczeem ging weg en toen hij fruithap kreeg kwam de eczeem terug.
Dochter had koemelkallergie, maar had geen huidklachten, zij had juist heel veel buikpijn. Bij mijn jongste heb ik de zichbare melkproducten gemeden, vond ik niet zo'n probleem, als zij een allergie had ontwikkeld was ik wel verder op dieet gegaan.

Janeway

Janeway

24-07-2011 om 21:21

Hier

Onze jongste was allergisch voor koemelkeiwit allergie. Dat werd duidelijk bij een kinderarts waar ik voor een normale na controle moest komen.. Ik gaf nog bv en ging op een koemelkeiwitvrij dieet. Onder begeleiding van een diëtist. Het is niet te doen omdat zelf uit te vogelen.. Er zit in zoveel dingen een spoor van koemelkeiwit.. En wil je het echt goed doen dan moet je die voedingsmiddelen ook uit je dieet laten..
Ooh jongste had dus ook krampen en eczeem. En ik dacht dat het dus ook hormoonplekjes waren.. Maar dat was het dus niet.. het was nat en dat hebben hormoonplekjes niet volgens de kinderarts.

Dietist

Kan me goed voorstellen dat je een dietist adviseert Janeway. Want het kan echt om elk spoortje gaan, niet zoveel mogelijk koemelkeiwit weglaten maar echt alles. En anders heb je er geen verbetering van van het eczeem.
Maar het kan ook even duren voor je je huishouden erop aangepast hebt en de melkproducten vervangen door koemelkeiwitvrije producten.

Janeway

Janeway

24-07-2011 om 23:01

Dietist

Is echt noodzakelijk hoor. Ik liep in het begin met een hele lijst door de winkel om te kijken welk product ik wel en niet mocht, daarbij werd er ook geadviseerd om gelijk nootproducten dan ook te schrappen om dat dat ook vaak in combi met kma gaat. En Soja als vervanging is ook geen goede optie. Kortom als je denkt aan een kma zoek dan een kinderarts, en een diëtist. Als je bv wilt geven, maar ook later als je kindje vaste voeding mag gaan proberen..

MarSy

MarSy

25-07-2011 om 16:51 Topicstarter

Thanx!

ben nu een paar dagen weg dus ff snel: huidje is nu heel rustig op wat rode stipjes na ook een stuk zachter weer! dochter heeft wantjes aan tegen krabben, als het weer terug komt ga ik weer naar huisarts en ga ik aandringen op laten uitzoeken val allegie mbhv dietist.

vast voedsel introducewren heb ik bij oudste opok heel voorzichtig gedaan dus zal ik bij deze ook doen.

groetjes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.