Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bellefleur

Bellefleur

28-02-2011 om 09:55

Eczeem en droge huid

Mijn man zit ineens onder de eczeemplekken. Hij heeft zalf gekregen van de huisarts, en advies gekregen om de huid vet te houden. Hij adviseerde vaseline. Ik ken vaseline alleen maar in grote potten met een onsmeerbare substantie. Bestaat er ook vaseline die wat dunner is en wat makkelijker smeerbaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
wolkje

wolkje

28-02-2011 om 10:06

Apotheek

Bij de apotheek kun je vaseline/parafine creme krijgen. Dat is veel dunner en trekt goed in de huid. Ons zoontje gebruikt het al jaren tegen zijn eczeem en het bevalt ons erg goed.

Repair

Ook een hele goede zalf voor exceem is Repair, ook wel vet, maar wat minder. Het is een zalf die mijn dermatoloog me gaf en je kunt hem zo in de apotheek kopen. Zit in grote tubes.

Puck

Puck

28-02-2011 om 11:23

Dorry bedoelt denk ik

Dorry bedoelt denk ik Locobase Repair. Dat werkt idd heel erg goed en kun je bij de apotheek bestellen zonder recept. Het is wel hartstikke duur dus als de huisarts vaseline aanraadt dan zou ik dat eerst proberen. En de vaseline waar je je schaatsen mee invet en dat in grote potten halfdoorzichtige keihard spul is, is iets anders dan de vaseline die specifiek voor huidgebruik is. Gewoon even dus naar de apotheek of drogist en daar een tube halen.

Lanette

Hier gebruik ik Lanette-vaseline, in verhouding 50-50. Kan op recept, maar het is ook zo bij de apotheek te verkrijgen. Het helpt m.n. als onderhoudscrème, bij de echte eczeemplekken smeer ik hormoonzalf (die heeft je man ook van de ha gekregen denk ik?).
Dus als mijn kinderen weer echte eczeemplekken hebben, smeer ik hormoonzalf, en daarna houd ik het bij met die Lanette.

Puck

Repair hartstikke duur? Vaseline is goedkoper, maar het is maar hoe lang je er mee doet. Een tube repair kost tegen de 10 euro. Geen wereldprijs, maar ik kan natuurlijk nooit in de portemonee van een ander kijken. Als je lanette-creme kunt laten voorschrijven, dan betaald de verzekering dat. Misschien kan Bellefleur het toch even aan de huisarts vragen? Vaseline trekt niet in de huid waardoor je overal vetvlekken achterlaat. Lijkt mij niet handig voor langdurig gebruik. Een huid die prettig aanvoelt is goud waard voor mij (en ik heb jaren exceem gehad).

Dorry

Puck

Puck

28-02-2011 om 12:27

Dorry

De grootste tube was hier toch altijd rond de 16 euro voor 100 ml. Ik heb even op internet gezocht en daar vind ik prijzen die variëren van 8,95 tot 16,50 voor dezelfde tube. Goed rondneuzen voor je het aanschaft loont dus zeker!
Overigens trekt vaseline creme (uit een tube) beter in dan locobase vind ik, dat vond ik ook altijd een ramp om lekker uit te smeren en het trok ook voor geen meter in. Maar het werkte goed en dan nam ik de vettige pyamaatjes van de kinderen wel voor lief.

Puck

ooo, maar vaseline-creme ken ik dan weer niet!!

Zo leer je elke dag weer

Dorry

marie

marie

28-02-2011 om 18:01

Hier ook

Hallo
Mijn man zit ook onder de eczeemplekken op zijn buik en heeft juist geen zalf voorgeschreven van de huisarts, omdat de plekken te groot zijn?
Hij heeft antihistaminetabletten voorgeschreven gekregen en die helpen tot nu toe niet echt. Als de kuur voorbij is (duurt twee weken) en het is dan nog niet beter, moet hij naar de dermatoloog.
Nou is mijn man wel bekend met allergie en jeuk, maar zulke plekken heeft hij eigenlijk nog nooit gehad. En maar krabben 's nachts..... en ik word daar natuurlijk wakker van (hijzelf dus niet). En hij krabt natuurlijk alles kapot, wat ook niet echt helpt..
Er is al een tube(tje) Dermalex atopisch eczeem (duur) op leeggesmeerd en nu probeer ik hem elke avond over te halen om er Dermalex Care op te smeren - mijn man gelooft niet in smeren.... Hmmm een tube Lanette-creme heb ik ook nog wel ergens staan, wellicht dat eens proberen.
En verder was ik tegenwoordig met Neutral, en gebruik azijn in het wasverzachterbakje in de hoop dat het helpt.
Dus echt een oplossing heb ik niet, alleen dat Vaseline niet echt handig is.
succes

Zoon

heeft ureum zalf en dezelfde zalf met cortison. Daarnaast ook een vaseline iets van de apotheek: ceta-nogiets.. kan het niet zo snel voor je vinden maar bij de apotheek weten ze wel wat je bedoelt. Het trekt heel snel in itt vaseline dat de huid zo afsluit en zo vettig blijft (erop). Dit is ook vettig maar trekt erin.

Vic

Vic

28-02-2011 om 22:03

Vaselinezalf

Ik heb van de huisarts vaselinezalf (in een tube) gekregen. Het smeert niet heel soepel, maar beter dan spul in een potje. Voor de echte eczeemplekken heb ik hydrocortisonzalf. Het werkt allemaal niet geweldig, dus ik kijk alweer uit naar de zomer. Dan heb ik nergens last meer van.

Puck

Puck

28-02-2011 om 22:36

Cetomacrogol

Volgens mij is dat de zalf creme die je bedoelt Judith?

Lanetta

Wij vinden vaseline-lanetta het prettigste.
Op de tweede plaats staat vaseline cetamacrogol.

Locobase repair daar heb ik ook een keer een bom geld aan uitgegeven. Maar het smeerde van geen meter en zoonlief kreeg er enorme jeuk van. Geen succes hier dus met dat dure spul.

Puck, ja

die ja. Kon niet kijken want kinderen sliepen. Ik vind het een heel prettige creme.

Dirksmama

Vaseline-lanetta ken ik niet: wat vinden jullie daar zo prettig aan? Dan gaan wij dat ook eens proberen namelijk!

Puck

Puck

01-03-2011 om 09:11

Moraal van het verhaal

Het is dus gewoon een kwestie van uitproberen wat je prettig vindt in het gebruik en waar de huid goed op reageert. Voor iedereen kan dat verschillend zijn. Creme met ureum werkt hier namelijk weer voor geen meter. Als onderhoudslotion vinden wij verder de bodylotion van eucerin erg fijn. Smeert heel makkelijk in en trekt ook snel in. Maar het werkt niet afdoende als er echt eczeemplekken zijn, dan moet er ook zwaader geschut aan te pas komen.

Puck

Puck

01-03-2011 om 11:56

Xanneke

Die creme met ureum wat voornamelijk hydraterend bedoeld maar onze kinderen kregen er alleen maar rodere en meer jeukende huidjes door. Zou best kunnen komen door die keratolytische werking bedenk ik me nu. In ieder geval was het voor hun geen goede keuze en werkte een klasse 2 cortico-creme beter.

Puck

Puck

01-03-2011 om 12:59

Xanneke

Heb je aan bodylotion iets? Ik noemde hem al in een eerdere posting, maar wij zijn hier heel tevreden met pH5 bodylotion voor gevoelige huid van Eucerin. Wij vinden het snel intrekken en geen plakkertig gevoel achter laten. Is verkrijgbaar in grote flacons met pompje.

Of vaseline cetomacrogol

Die vind ik nog fijner, ik vond de loco base repair helemaal niet fijn, en nog duur ook. Voor de lanette creme betaalde ik meen ik rond de 4 euro voor een grote tube. Nu krijgi k de vaseline gewoon via de HA, maar hij is ook zo te koop.
Muziemeis

Vic

Vic

01-03-2011 om 21:52

Geen bodylotion

Mijn huisarts heeft me afgeraden bodylotion te gebruiken omdat daar water in zit, en daardoor je huid juist droger wordt. Je moet er iets vets op smeren.

Puck

Puck

01-03-2011 om 23:22

? vic

Een eczeemhuid mist juist vaak het vocht en een vochtinbrengende bodymilk is dan goed hebben ze mij verteld. Iets wat vet is voorkomt dekt de huid af en zorgt dat er geen vocht kan ontsnappen, maar er kan dan ook geen vocht bijkomen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-03-2011 om 08:30

Eczeem

Hier ook eczeemgevoelige huidjes (vroeger eczeem, nu niet meer; wel zeer droge, gevoelige huid). Als het echt erg was smeren met een lichte cortisone-zalf en anders idd iets als Vaseline-Lanette creme. Verder wassen met een zeer milde wasemulsie (La Roche-Posay Lipikar) en dan het lichaam insmeren met een vettige bodylotion (Eucerin Omega en LRP Lipikar werken hier goed) of soms ook gewoon baby-olie op een nog vochtige huid, dan pas afdrogen.
Daarnaast veel Omega-3 vetten eten: vette vis en evt. Omega-3 visoliecapsules. Sinds een paar maanden slik ik Omega-3 capsules en mijn huid is een stuk minder droog en soepeler, zonder schrale, jeukende plekken. Ook mijn lippen zijn minder droog.

Wilma

Wilma

02-03-2011 om 15:55

Omega-3 capsules

Dacht ik dat ik zo'n beetje alles wel al had geprobeerd met mijn eczeemhuid, maar dit ken ik nog niet. Mag je dat 'zomaar' slikken, zit daar dan alleen visolie in?
Is wel het proberen waard denk ik, kleine moeite en misschien eindelijk eens wat resultaat.
Ken alle cremes die hier genoemd worden ...

Groetjes,
Wilma

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-03-2011 om 16:21

Visolie

Ik kreeg die tip van mijn oogarts(!) omdat ik chronisch droge ogen heb en Blepharitis. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het extra slikken van minimaal 1000mg Omega-3 olie per dag (maar er zijn mensen die drie a vier keer deze hoeveelheid nemen) een gunstige invloed heeft op het traanvocht, Blepharitis en ook op eczeemhuidjes en droge huid- en slijmvliezen in het algemeen.
Het is volstrekt onschadelijk maar je moet dus specifiek alleen Omega-3 hebben; geen Omega-6 en Omega-9.
Ik neem 3 capsules van Optimax Super Omega-3 500mg per dag en mijn droge ogen zijn verbeterd, mijn Blepharitis is genezen (eindelijk na vijf maanden) en mijn huid- en slijmvliezen dus een stuk minder droog en geirriteerd. Daarnaast staat er hier minstens een keer per week zalm oid op het menu.
Het is vrij logisch want dit soort zaken kan je natuurlijk wel symptomatisch aanpakken maar dan doe je niks aan de endogene factor. Goede vetten zijn essentieel en in ons menu zit standaard te weinig aan Omega-3.
Baat het niet, het schaadt zeker niet. En is ook nog eens goed voor je hart- en bloedvaten

Puck

Puck

02-03-2011 om 17:55

Visolie onschadelijk?

Elisa, volgens mij zeg je wel heel stellig dat visolie onschadelijk is. Ik kan me herinneren dat in een onderzoek van Radar, Kassa, oid naar voren kwam dat het helemaal niet zo onschadelijk is als het lijkt, en dat een overdosering zeker mogelijk is.
Ik zal als ik tijd heb eens gaan googelen of ik er wat zinnigs over kan vinden.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-03-2011 om 18:47

Omega-3

Het gaat met name om de verhouding DHA en EPA. "The recommended one gram (Omega 3 dosis) can be very misleading, since some of the cheaper brands of fish oil may have one gram but very small amounts of EPA and DHA. i have had great results using arond 900 mgs epa and around 600 mg dha with patients, often times i will double the dosage for the first few months if they have marked dry eyes." Michael Lange OD, CNS
Verder is de ene visolie de andere niet dus je moet wel een betrouwbaar merk nemen waarvan je weet dat ze geen vervuilde visolie in hun capsules hebben. Zie voor meer info http://visolie-info.nl/nieuws_consumentenbond.php
Tja, voor mij werkt het (bovengenoemde dosering). Mijn ogen, huid, haar en gewrichten varen er wel bij en ook het triglyceridenniveau in mijn bloed is verlaagd (was te hoog).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.