Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bezorgde moeder

bezorgde moeder

10-10-2011 om 16:51

Een duizelige dochter

Misschien kunnen jullie een handje helpen. Dochter van 16 heeft sinds een poosje aanvallen van hevig trillen en duizeligheid. Soms ook misselijk/ hoofdpijn.
Bloed is al onderzocht, dat bleek gewoon goed te zijn.
Natuurlijk gaan we weer terug naar de huisarts, maar wat zou het toch kunnen zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bertje1

bertje1

10-10-2011 om 17:18

Hypoglycaemie?

laag suiker? is moeilijk te meten; is ze erg dun? eet ze voldoende en niet teveel zoet?

Bloeddruk

Is haar bloeddruk ook gemeten?

Groeten,

Temet

bezorgde moeder

bezorgde moeder

10-10-2011 om 19:02

Wat antwoorden

Vast dank voor de reacties. Die zeggen al meer dan de huisarts deed.
Ze is slank, maar geen ondergewicht. Ze eet goed, vooral gezond en het fruit is niet aan te slepen voor het kind. Dus daarmee krijgt ze wel redelijk wat fruitsuikers binnen. Sinds de zomer eet ze vegetarisch, met wel iedere dag vervangers.
Bloeddruk is niet gemeten. En hyperventilatie, kan dat, als ze verder goed in haar vel zit, goed op haar plek op nieuwe school?

Rafelkap

Rafelkap

10-10-2011 om 19:14

Aha

Meld de huisarts ook maar dat ze sinds enige tijd vegetarisch eet. Ik was zelf begin twintig toen ik na twee jaar ook deze klachten kreeg. Ondanks aanvullingen toch ergens een tekort opgebouwd. Is vitamine b en ijzer in orde bevonden?

Lage bloeddruk

Zoon heeft net als ikzelf vroeger in de pubertijd last van orthostatische hypotensie. Lage bloeddruk. Daardoor kun je soms even flauwworden of zelfs flauwvallen als je te snel opstaat of vooral in de ochtend als je opstaat of van de kou in de warmte gaat.
Kun je oud mee worden maar moet je wel even rekening mee houden. Ik probeer zoon nu koffie op te dringen s morgens.

Huisarts

Toch zou ik even naar de huisarts gaan om het uit te zoeken. Het kan ook iets anders zijn, pfeiffer onder de leden of zo of inderdaad tekorten, ze groeien zo hard.
Overigens kan het er dramatisch uitzien, ik werd verdacht van het opstaan zonder ontbijt totaan tienerzwangerschap en het was toch echt gewoon mijn lage bloeddruk.

Puck

Puck

11-10-2011 om 08:49

Hyperventilatie

De symptomen die je beschrijft kunnen idd bij hyperventilatie optreden. Hyperventilatie kan best optreden als je goed in je vel zit en het prima naar je zin hebt op school. Het wordt (en is) vaak gerelateerd aan stress en overspannenheid, maar het hoeft niet. Je kan proberen om als ze zo'n aanval heeft eens samen heel rustig op je ademhaling te focussen: door je neus inademen, buikademhaling en door je mond uitademen. Dus ademen zoals tijdens ontspanningsoefeningen. Misschien heeft ze er baat bij.
En verder zit ik ook aan een lage bloeddruk te denken. Volgens mij komt dat veel vaker voor bij meisjes in de puberleeftijd. HEeft ze er ook last van bij het douchen. Wat ik daarvan laast hoorde was dat door het lekker warme water je bloedvaten wijd open gaan staan waardoor je bloeddruk wat daalt en met name meisjes nog wel eens flauw vallen en duizelig worden.
Ik vind het een prima idee om weer terug naar de huisarts te gaan, ik kan me voorstellen dat je dochter er ook onzeker van kan worden en dat wil je natuurlijk voorkomen.

Nog even over bloeddruk

Vraag je dochter eens of ze erg duizelig/zwart voor de ogen wordt als ze vanuit een gebogen houding of vanuit hurkzit opstaat. Is het antwoord ja, dan heeft ze waarschijnlijk inderdaad een wat lage bloeddruk (daarnaast kan ze nog andere dingen hebben natuurlijk).

Groeten,

Temet

Aanvulling

Meer uitleg over orthostatische hypotensie vind je hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthostatische_hypotensie

Het is dus niet een permanent lage druk, maar een plotselinge bloeddrukdaling.

Citaat: "Orthostatische hypotensie komt veel voor bij jonge slanke mensen tussen 15 en 20 jaar en is dan onschuldig"

Nou ben ik al lang geen 20 meer en ook niet meer zo heel slank, maar ik heb dit ook nog altijd. Hurken is geen probleem, opstaan wel

Groeten,

Temet

Puck

Puck

11-10-2011 om 14:37

Gut temet

Ik wist niet dat er zo'n dure naam voor was. Ik heb mijn hele leven ook al last van orthostatische hypotensie en ook ik voldoe echt niet aan het beeld 15-20 jaar en slank.

bezorgde moeder

bezorgde moeder

11-10-2011 om 19:27

Oké, bedankt

In elk geval wordt het me nu duidelijker wat dochter straks aan de huisarts kan vragen. Donderdag is ze aan de beurt.
Gelukkig weinig schokkends in jullie reacties, maar ze maar ook bepaald geen zieke indruk. We zullen zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.