Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

angel3

angel3

02-02-2012 om 11:37

Eerste keer ortho

Zoon 8 moet naar de ortho omdat er 3 blijvende kiezen ontbreken. Zijn melkkiezen zullen daar blijven zitten. Bekeken moet worden OF er behandeld zou moeten worden.
Nu is er een half jaar geleden een uitgebreide schedelfoto gemaakt van hem. Ik zie op de site van de ortho dat zij daar weer 65 euro minimaal voor rekenen.
Is het 'done' de tandarts te 'verzoeken/eisen' dat die foto aan de ortho wordt gestuurd. Ik vind de extra straling ook echt onnodig als er nog een foto ligt van max 6 mnd oud.
Iemand ervaring hiermee?? ook met het ontbreken van kiezen en eventuele behandelingen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

02-02-2012 om 11:59

Tja

Wat als die melkkiezen daar blijven zitten? Dat is toch verder geen punt. Ik spreek uit ervaring, heb ook nog 2 melkkiezen. Er is nooit over gesproken dat er wat aan gedaan moet worden. Ja nu op mijn 52e waarschuwt tandarts wel eens dat er geen wortel onder zit, maar dat is al tientallen jaren zo. Ik doe er niks aan, wacht tot ze vanzelf uitvallen en misschien gebeurt dat wel nooit.

Yura

Yura

02-02-2012 om 12:17

Hier 2

Ontbrekende tanden of kiezen komt veel voor en zit meestal in de familie. Bij zoon (13) ontbreken 2 kiezen (de tweede kies van voor boven aan beide kanten). Zijn melkkiezen zijn wel gewoon gewisseld, dus hij heeft wat ruimte. Wel krijgt hij op termijn 5 verstandskiezen, 2 beneden en 3 boven. Ik vraag me af hoe je voorkomt dat die melkkiezen wisselen? Of worden ze er niet uitgeduwd door de opkomende blijvende kies? Zoon had aanvankelijk een mooi recht gebit, maar de overige kiezen beginnen te draaien door de ruimte. Hij heeft nu een slotjesbeugel sinds 2 maanden en het gaat heel goed, de kiezen staan al weer recht (dus met de voorkant naar voren), dus hij is over op een dikkere draad en nu moet de boel tegen elkaar aan komen. Mijn zus mist 2 snijtanden boven (dus die naast de voortanden), dat is nooit helemaal goed gekomen, maar ik denk dat de kennis nu verder is. Bij haar zijn de hoektanden geslepen en alles is naar voren getrokken. Ze heeft ongeveer 9 jaar een beugel gehad, maar dan zo'n draadje aan een soort gebitje die je gewoon in en uit kan doen. Die zag je vroeger veel meer, toen zag je nog nauwelijks slotjesbeugels. Ze had hem eerst 2 jaar ofzo 24 uur in en mocht dat gaan afbouwen, maar uiteindelijk moest ze hem na 9 jaar nog minimaal om de nacht inhouden en toen is ze gestopt. Achteraf gezien had ze gewoon een vast en blijvend draadje moeten krijgen, maar dat wisten ze toen misschien nog niet.

MariaV

MariaV

02-02-2012 om 12:55

Foto

Ik zou ook niet happig zijn op een extra foto. Vragen staat vrij, dus ik zou zeker mijn bezwaar kenbaar maken en vragen of de foto even doorgestuurd kan worden. Desnoods kun je hem zelf ophalen en meenemen naar de orthodontist.
Maria

Puck

Puck

02-02-2012 om 13:01

Wel gedaan

Toen onze zoon naar de ortho moest was er ook idd net een uitgebreide foto bij de tandarts gemaakt. Ik heb dat aangegeven bij de ortho en die hebben toen idd die foto opgevraagd en gebruikt ipv een nieuwe foto maken.

Bennikki

Bennikki

02-02-2012 om 15:53

Ook gedaan

Dochter moest naar de kaakchirurg van de ortho. Daar zou een foto gemaakt worden, maar dat was ook al gedaan bij de ortho zelf. Was nog een heel gedoe om de foto bij de kaakchirurg te krijgen, wel gelukt. Daar vonden ze het trouwens gezeur, die straling 'stelde niks voor'.

merene

merene

02-02-2012 om 16:52

Hier

Zoon mist 1 blijvende kies. Onze tandarts doet hier niets mee, terwijl hij normaal behoorlijk ijverig is.

Er kan altijd nog ingegrepen worden. En misschien is het pas over tientallen jaren nodig.

angel3

angel3

02-02-2012 om 19:51

Ook de kosten

Ik zelf zit niet te wachten op behandeling. We zijn ermee bekend in de familie. Maar er is een vaste tand onder een melktand die tegen melkkies duwt waar niks onder zit. Die melkkies moet wel gespaard blijven. Dat soort dingetjes. Ortho moet beoordelen of er iets moet. Bijv melktand trekken zodat vaste tand kan zakken en melkkies niet bedreigd wordt. Overigens zijn we niet verzekerd voor ortho. Dus als ik 65 euro extra kosten voor foto kan uitsparen dan graag.

Jaartje wachten

Eind van dit jaar eerst een aanvullende verzekering afsluiten en dan eventueel volgend jaar naar de ortho. Je zoon is pas 8 en moet nog veel meer tanden/kiezen wisselen. En dat er enkele kiezen ontbreken lijkt me geen drama. Liever ruimte over in de mond dan ruimte tekort.
Misschien moet hij over enkele jaren een beugel, kost ook veel geld. Ik zou het zelf bij een 8 jarige nog even aanzien, wisselen gaat bij veel kinderen niet vlekkeloos.
Je kan dat gewoon zeggen tegen de tandarts, dat je eerst graag de eventuele onkosten wilt verzekeren, dat het anders te kostbaar wordt. Dat je er volgend jaar op terugkomt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-02-2012 om 17:05

Ortho

De orthodontist kan prima de laatste foto van de tandarts gebruiken mits die niet te lang geleden gemaakt is en er ondertussen weer flink gewisseld is.
Mijn zoon van 11 werd op zijn achtste ook doorgestuurd naar de orthodontist maar vanwege wellicht te weinig ruimte voor het blijvende gebit. Er is toen ook geen nieuwe foto gemaakt (recente foto van de tandarts gebruikt) en er werd afgesproken om hem ieder jaar even te laten komen om te zien hoe of wat.
Net de derde controle gehad (zonder nieuwe foto). Hij moet nog een tand wisselen. Zodra die blijvende tand door is weer naar de ortho; dan wordt er wel een nieuwe foto gemaakt en beoordeelt hij of behandeling nodig is of (voorlopig) niet, rekening houdende met de kaakgroei en de ruimte in het gebit.
Ik ben wel aanvullend verzekerd voor orthodontie, gelukkig maar. Het is hoe dan ook een dure grap als je het zelf moet bekostigen.
Ik zou als ik jou was wel even naar de ortho gaan en vragen of de foto van de tandarts gebruikt kan worden. Die ene controle zou je dan wel zelf moeten betalen; volgend jaar wel een verzekering afsluiten voor orthodontie. Nu is de nood wellicht niet aan de man maar straks wel. Hoe eerder er behandeld wordt, hoe korter de totale behandelingsduur en hoe effectiever.

angel3

angel3

07-02-2012 om 14:37

Dank

We waren inderdaad van plan tzt na het wisselen e.d een aanvullende verzekering te doen. Hij is 8 dus ik dacht: duurt nog ff. Maar omdat hij dus 3 kiezen mist wil tandarts hem alvast gezien laten hebben bij de ortho. Ik denk niet dat die nu al wat gaat doen omdat hij nog niet klaar is met wisselen. Maar het kan er wel vor zorgen dat we inderdaad op tijd zijn mocht behandeling nodig zijn. Die ik niet verwacht. Beter extra ruimte dan te krap en dan maar wat spleetjes tussen de tanden. Ook geen ramp. Hoeft niet spik en span en kaarsrecht te zijn. Inmiddels heeft tandarts de foto doorgestuurd naar de ortho. Die foto is 6 mnd oud en hij heeft tussentijds niet meer gewisseld. Het was geen probleem. Scheelt toch voor 100 euro ofzo.

Anyway dank voor de reacties.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.