Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Elke nacht kramp in kuiten/knieholtes

Sinds een aantal weken heb ik 's nacht krampin mijn kuiten en knieholtes. Ik word dan ineens wakker van de pijn. Eerst was het maar bij 1 been, maar afgelopen nacht bij allebei mijn benen. Zeer irritant en ook pijnlijk. Heeft iemand enig idee, waar dit vandaan kan komen en zeker hoe ik er vanaf kan komen?

groetjes van Charlotte

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Femke:-)

Femke:-)

01-09-2010 om 10:43

Vocht

Dat kan zijn dat je vocht te kort komt. Drink je 's avonds genoeg? Anders zou ik eens proberen een glas water te drinken voordat je gaat slapen.

Restless legs

ik dacht meteen aan restless legs. Hier heb je een linkje http://nl.wikipedia.org/wiki/Restless-legssyndroom

groetjes van Purk

Guinevere

Guinevere

01-09-2010 om 13:32

Banaan

Eet regelmatig een banaan. Helpt hier geweldig, want ik heb er nu zelf geen last meer van. Was een tip uit een zwangerschapsboek trouwens, maar het helpt ook voor niet-zwangeren.

Bastet

Bastet

01-09-2010 om 16:36

Banaan

Als je echt last hebt van RLS,helpen huismiddeltjes niet,dan slik je zware en vervelende medicijnen....

Charlotte1

Charlotte1

01-09-2010 om 17:35 Topicstarter

Hoi

Van restless legs heb ik ook regelmatig last. Maar dit is echt kramp, op het moment dat ik al slaap. Ik word er ook wakker van.
Ik had zelf ook al zitten denken aan vochttekort, maar volgens mij drink ik voldoende over de hele dag en ik drink altijd een koud (en in de winter warm) glas melk voor het slapen gaan. (ik heb altijd het idee dat ik daar rustig van word, haha)

En die banaan zal ik eens gaan proberen. Had dat idd ook wel eens gelezen, maar had er nu niet aan gedacht. Overigens had ik tijdens mijn zwangerschap ook veel last van krampen en restless legs, maar nu ben ik echt niet zwanger

groetjes van Charlotte

Bastet

Bastet

01-09-2010 om 18:07

Charlotte

Lijkt het hierop? Ongeveer 80% van alle mensen met RLS heeft ook last van “periodic limb movement disorder” (PLMD): schokkende bewegingen van de ledematen, die enkele malen per nacht, en dan iedere 20-30 seconden, voorkomen en die de slaap verstoren...
Bastet

Gertrudis

Gertrudis

01-09-2010 om 18:22

Je kan altijd een supplement Magnesium proberen. Zowel man als ik hebben daar al baat bij gehad. Hij bij kramp in zijn slaap, ik voor kramp bij het joggen.

Kramp

Ik heb het sporadisch, en tijdens mijn zwangerschappen had ik het regelmatig (gelukkig niet elke nacht). Warm houden hielp (ik had overdag ook wel kramp toen). Ook benen masseren en oefeningen doen om de doorbloeding te bevorderen wordt vaak aangeraden.

Magnesium deed bij mij niks, evenal bananen.

groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

01-09-2010 om 22:16

Bastet

waarom helpt acupunctuur dan niet bij RLS?

Tirza

Bastet

Bastet

02-09-2010 om 07:27

Tirza

Het is geen wondermiddel,Tirza,zoals ik al schreef,als een acupuncturist beweert dat je kilo's kunt afvallen met acupunctuur,en dat het helpt tegen alles,moet je daar niet zijn.RLS is een neurologische kwaal,en dat los je niet op met acupunctuur.
(Mijn man heeft er wel heel veel baat bij gehad bij hernia's en reumatische klachten.)
Bastet

Bastet

Bastet

02-09-2010 om 07:28

Lidwientje

Omdat dat wel vaak ervaren of omschreven wordt als kramp,noem ik het toch even.
bastet

Maagmedicijnen

SLik je misschien medicijnen tegen overmatig maagzuur? Zoals omeprazol? Mijn man heeft ook heel vaak kramp in zijn benen snachts en heeft er van alles aan geprobeerd totdat hij nog eens de bijsluiter van de Nexium doorlas en er achter kwam dat het daarvan een bijwerking kan zijn.
Helaas kan hij niet zonder die medicijnen dus zal hij met die nachtelijke kuitkrampen blijven zitten, maar misschien is er bij jou ook zo'n verband?

Ik ook

Ik had ook tijdens mijn zwangerschap last van kramp in de kuiten en knieholtes...en alleen ´s nachts. Geen restless legs. Echt kramp! Pijnlijk...en ik wordt er wakker van...moet dan uit bed en op de koude vloer staan en springen om het eruit te krijgen...en de kans is groot dat ik het een half uur later weer heb. Vooral als ik veel gelopen heb. Na de zwangerschappen was het een tijdje over...en toen opeens begon het weer. Met name tijdens de eisprong én als ik ongesteld was. En dan zat er zeker wel een week elke nacht mee. Ik heb talloze huismiddeltjes geprobeeerd...tot en met een stuk zeep onder de matras aan toe...en niks hielp. Van de huisarts heb ik dacht ik iets van vitamines gehad en iets van magnesium ofzo? En de tip om srlgelei te smeren op de benen voor het slapen gaan en iets voor spieren. Maar niets hielp. Uiteindelijk raadde de huisarts aan weer aan de pil te gaan (ik had een spiraaltje) en dat uiteindelijk hielp. Ik heb het nu sporadisch...als ik veel heb gelopen en ook nog op een verkeerd moment in de maand...(vlak voor menstruatie) misshien 1 nachtje...maar daar kan ik mee leven.
Dus naar de huisarts zou ik zeggen. De kans is groot dat het ook bij jouw een hormoonkwestie is.
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

02-09-2010 om 14:02

Bastet

Pijn is ook neurologisch.

Tirza

Bastet

Bastet

02-09-2010 om 15:00

Tirza

Ja,da's waar.Mijn man heeft een zeer zware vorm van RLS,daar helpt acupunctuur helaas niet tegen.Hooguit brengt het wat verlichting.

Charlotte1

Charlotte1

03-09-2010 om 15:11 Topicstarter

Hoi allemaal

Bedankt voor de vele reactie's. Het grappige en vooral leuke voor mij, is dat ik nu al 2 dagen geen kramp heb gehad. Ik voel het af en toe nog wel zitten, maar het schiet er niet echt meer in. Afgelopen nacht heb ik dus ook weer heerlijk geslapen, na een paar weken tijd.
Misschien dat ik onbewust toch wat meer ben gaan drinken of zo. Ik weet het ook niet.
Wat me overigens ook wel bekend in de oren klinkt, is dat het hormonaal kan zijn. Ik reageer daar namelijk heel sterk op. Ik voel als het ware mijn hele cyclus in mijn lijf.
Ik ga kijken hoe het verder gaat en zal eens gaan bijhouden, wanneer ik er precies last van heb.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

groetjes van Charlotte

Merel78

Merel78

04-09-2010 om 20:56

Hoi

hier ook veel kramp in de kuiten tijdens mijn zwangerschap. Ik was toevallig onder behandeling van een fysiotherapeut vanwege mijn bekken bij wie het toen toevallig een keer ter sprake kwam. Zij gaf aan dat het ook met de doorstroming van het bloed te maken had. En dat als je het eenmaal had, ook vaker voorkwam. Zij adviseerde me, nadat ze mijn kuiten heel goed had gemasseerd (was echt pijnlijk!!) om elke keer als je dat 's nachts had, er echt even de tijd voor te nemen om goed je kuiten te masseren. Zelf moet ik om de kramp weg te krijgen altijd even opstaan en lopen, soms ff stretchen. En daarna dus weg masseren en dat heeft wel heel veel geholpen, want het kwam daarna veel minder terug!

sterkte, want het kan bijzonder pijnlijk zijn!

Merel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.