Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

EMDR-therapie

Hallo

Ik heb een vraagje aan diegenen die ooit EMDR-therapie kregen.

Ik zou graag willen weten hoe het in zijn werk gaat. Ik heb natuurlijk al het één en ander erover gelezen, maar ik hoop hier op het forum wat ervaringsverhalen te mogen lezen.

Klopt het dat je eerst een paar sessies alleen moet praten alvorens je met EMDR van start gaat? Want daar heb ik geen behoefte aan. Ik wacht al maanden op deze behandeling en wil uiteraard meteen aan het echte werk beginnen. 
In mijn leven hebben verschillende trauma’s zich opgestapeld. Mijn huidige behandelaars spreken over CPTSS.

Wordt er tijdens een EMDR-sessie 1 trauma per keer aangepakt en doe je verschillende sessies over 1 trauma?

Wat voel je na zo'n behandeling? Voel je je dan ellendig? Verdrietig? Of juist opgelucht?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes 

Het zal per persoon verschillen en ook afhangen van het trauma. Ik had zelf ook meerdere trauma's en ik heb in totaal volgens mij 8/9 sessies gehad. Er zal sowieso gepraat worden anders kunnen ze je niet helpen, daar kom je gewoon niet onderuit. Maar als je echt van je trauma's af wil dan neem je dat voor lief neem ik aan. Na de therapie was in vaak nog wel wat emotioneel en vooral doodmoe, maar dat duurde gelukkig nooit zo heel lang.
Het kan wel dat er in 1 sessie een trauma wordt aangepakt, maar meestal zijn er wel meerdere sessies nodig. Nogmaals, dit zal vooral van het trauma afhangen.

Bij mij was het een intake en daarna gelijk aan de slag. Dat is juist het mooie van EMDR: je hoeft er niet eindeloos over te praten. Je hebt het er over zodat je getriggerd wordt om in die emotie te komen, en op dat moment wordt je door de therapeut afgeleid waardoor die heftige reactie op je trauma 'geneutraliseerd' wordt. Na een sessie was ik de rest van die dag wel erg moe. Het was bij mij een heel oud, maar enkelvoudig trauma (dus niet heel veel door elkaar lopende dingen)
Ik zou iedereen met trauma('s) aan willen raden om EMDR te doen, omdat mijn ervaringen heel positief zijn.
Sterkte en beterschap!

In mijn eigen ervaring en woorden is EMDR vooral het losmaken van een herinnering. Niet in de zin van herbeleven, alhoewel het wel benoemd wordt, maar in de zin van dat er andere gewaarwordingen bij komen, andere kleuren, geluiden etc. Dat is waardevol, omdat een trauma niet zozeer iets ernstigs hoeft te zijn, het is vooral een ervaring die zich vastgezet heeft in je hersenen als een blok beton, waar geen beweging in komt. Als een langspeelplaat die is blijven hangen in een groef. Door EMDR en waarschijnlijk vooral dus door de bewegingen die je erbij maakt met je ogen (denk ik) komt dat blok beton los en krijgt het ergens in je hersenen een plaatsje. Niet door redeneringen over waar hoort het thuis, maar doordat het een herinnering wordt zoals je veel herinneringen hebt die ergens in je hersenen een plaatsje hebben gekregen.
Het is vooraf moeilijk te voorspellen hoeveel sessies je nodig hebt. Het ligt eraan of het blok beton verbonden is met andere blokken beton.
Na zo'n sessie was ik vooral moe.

Tsjor

Na de intake meteen aan de slag. Het zware ervan is dat je alles tot in details moet terughalen en beleven, terwijl jij dat gevoel vasthoudt zorgen zij door afleiding dat het gevoel los gekoppeld wordt. (ik weet niet of ik het goed zeg) Later merk je dan dat je minder emotie voelt bij de gedachte aan diezelfde emotie.
Het is wel zwaar omdat je je na de sessie flink uitgeput kan voelen en je alles teruggehaald hebt. Maar later pluk je daar de vruchten van...al heel snel wat mij betreft!

https://www.emdrcentrumnederland.nl/klachten-na-een-emdr-behandeling/
Ik ken iemand die gedurende de emdr sessie last kreeg van lichtmigraine, draaide met de ogen en wit weg trok. De therapeut brak het af, mede omdat de cliënt vaker migraine had. Als een therapeut tijdens de sessie merkt dat het averecht werkt, zal de therapeut hiernaar handelen want zoals in link; emdr heeft als doel herstel te ondersteunen.

Onze dochter (toen 7) heeft afgelopen jaar drie sessies EMDR gehad voor meerdere trauma's vanaf haar geboorte (trauma op zich) tot dan toe. Ze was inderdaad doodmoe en heel emotioneel na zo'n sessie, maar het heeft wel geholpen.
Hoe complexer je trauma, hoe meer sessies er nodig zijn lijkt me. 
Bij kinderen gaat het wel anders dan bij volwassenen. Dochter weet nu meer over haar eigen leven en verleden en is met momenten ook wel boos geweest op ons.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.