Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

amk

amk

11-03-2011 om 13:21

En ja wel (luizen)

het RIVM gaat de richtlijn aanpassen:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/9243583/__Luizenbestrijding_moet_anders__.html?sn=binnenland,buitenland

kammen, kammen, kammen wordt het officiele advies.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

11-03-2011 om 13:59

Zo diep

gaat het bericht nog niet, het gaat vooral om het niet meer wassen van de knuffels en meubels en het gedoe er om heen.

Maar eens zien hoe het er in het protocol uit gaat zien.

Massi Nissa

Massi Nissa

11-03-2011 om 15:30

Gekke vraag

Ik hoorde van de kleuterjuf van de (erg zwarte) school van onze dochter dat ze op die school al in geen jaren luizen hadden gehad. En dat ze het zelf ook vreemd vond, maar dat in haar ervaring er minder vaak luisuitbraken zijn op zwarte scholen. Ik bedenk opeens, zou het met een andere haarstructuur te maken kunnen hebben?
Groetjes
Massi

Massi

Dat verhaal heb ik wel eens gelezen (er zouden luizen zijn voor kroeshaar en voor glad haar) maar later las ik dat dat ook alweer achterhaald was.

Ik rekende mezelf ook een tikkie rijk, want zoon is het eerste schooljaar doorgekomen zonder dat ik het woord 'luis' heb gehoord.Ik dacht ook al dat misschien op een zwarte school minder luizen voorkwamen. Maar nu is er toch een uitbraak, zijn luizenmoeders gestrikt en moeten de jassen in -jawel- luizenzakken.

Zal zoon vanavond maar eens kammen dan...

Groeten,

Temet

Dayenne

Dayenne

11-03-2011 om 16:32

Advies luizen

Dit advies heeft de GGD vorig jaar al uitgebracht.

Preventie middels luizencapes of -zakken, dagelijks met de netenkam kammen.

Eenmaal luis gevonden, alles wat gedragen wordt dagelijks wassen. Beddengoed dagelijks verschonen. Dit alles ook voor degenen die geen luis hebben. Meubels goed afnemen, ook de auto stoelen! Kan iets niet gewassen worden, een week in een plastic zak bewaren. Of als het kleiner is, in de diepvries doen.

Ik vind persoonlijk de chemicaliën wel zo prettig. (1 keer luis gehad en coördinator luizencontrole op school).

amk

amk

11-03-2011 om 17:04

Eh dayenne,

"Eenmaal luis gevonden, alles wat gedragen wordt dagelijks wassen. Beddengoed dagelijks verschonen. Dit alles ook voor degenen die geen luis hebben. Meubels goed afnemen, ook de auto stoelen! Kan iets niet gewassen worden, een week in een plastic zak bewaren. Of als het kleiner is, in de diepvries doen. "

Dit hele stuk vervalt dus in het nieuwe advies!!!
Het is alleen maar kammen en verder niets.

Yes!

Ze hebben vast meegelezen hier. Het Margje-kamp heeft gelijk! LOL!

Ingrid

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-03-2011 om 20:28

Luizen

Brrr, ik krijg meteen weer jeuk Hier is het toch echt wel minstens een keer per schooljaar raak geweest hoor. Alhoewel zoon het afgelopen jaar geen last van luizen heeft gehad (even afkloppen). Sinds ik hoorde dat luizen minder goed grip hebben danwel wat meer afkerig zijn van vet haar gooit zoon lustig gel in zijn haar en het haar wassen hebben we beperkt tot na de voetbaltrainingen. Veel mensen met kroeshaar gebruiken haarolie of vette wax dus wie weet zou dat een verklaring kunnen zijn. Maar of dit nou de reden is dat zoon dit jaar luisvrij is gebleven ondanks twee luisuitbraken op school...
School doet niet aan luizenzakken; een keer per maand vindt er luizencontrole plaats.
Met veel en zorgvuldig kammen zijn we wel altijd vrij snel weer luisvrij geraakt. Al die luizenshampoos zijn verspild geld; hier hebben dat soort middeltjes nooit afdoende gewerkt. Een simpele netenkam, een fles goedkope cremespoeling en iedere dag een half uur kammen wel.

Hier

Ook niet alles gewassen enzo. Wel een shampoo gebruikt, die niet op basis van gif, maar op basis van luizen verstikken werkte: eerste keer waren alle luizen die rondliepen hartstikke dood. Deze shampoo elke twee dagen gedurende twee weken gebruikt: om telkens de uitgekomen neten om zeep te helpen. Tussendoor gekamd, maar wel maar twee keer per dag de eerste week en één keer per dag de tweede week. Ik vraag me echt af of ik het bij dochter met alleen kammen had gered: lang haar, dikke bos vele fijne haren, met het blote oog kon ik wel de volwassen luizen zien maar met geen mogelijkheid de neten en babyluizen. Die zag ik achteraf pas in het bakje water drijven en dan kwam er soms nog een microscoop aan te pas. Na de eerste keer shampoo dacht ik dan ook op het blote oog dat ik alles had gehad. Had zoon luizen gehad, dan had ik dat denk ik beter kunnen zien, die heeft veel lichter haar, en zijn hoofdhuid is veel beter te zien. Wat wassen betreft: alleen haar bed eerste week iedere dag verschoond, tweede week om de twee dagen. Haar beddegoed en kleding gingen niet in de wasmand maar apart in een zak, ze had op de bank (met stoffen wasbare bekleding, maar dat doe je niet even elke dag) haar eigen plekje, alleen haar vader zat ook op die bank, tja, zijn hoofd is wat te tochtig voor luizen zeg maar) en dat plekje werd iedere avond met de stofzuiger uitgezogen. Een soort quarantaine eigenlijk. Na twee weken waren we er vanaf, hopelijk voorgoed, maar laatst was hier al een krabbend vriendinnetje en op school zijn ze ook niet al te precies hierin.

Clo

Clo: "Na twee weken waren we er vanaf, hopelijk voorgoed, maar laatst was hier al een krabbend vriendinnetje en op school zijn ze ook niet al te precies hierin." Het was, is en blijft de verantwoording van de OUDERS om hun kinderen goed te blijven controleren op hoofdluis. Wat er op school gebeurt, is aanvullend, maar mag niet in de plaats komen van de controle die ouders zelf uitvoeren. Wij kunnen namelijk nooit zo secuur een hele school controleren. Als ik een hele school zou moeten nakammen, was ik minstens een week fulltime bezig...

Genista

Je hebt gelijk, maar dat is ook helemaal niet wat ik bedoel: ik heb meteen de maandag na het weekend waarin wij luizen ontdekten de school ingelicht en verzocht in de klas van dochter een brief aan klasgenoten mee te geven. Dit werd maar steeds niet gedaan (vergeten denk ik) en dan ga ik ook niet zelf de hele klas bellen, terwijl het wel belangrijk is dat andere ouders het weten om een keer extra te controleren (zeker omdat ik vermoed dat ze in de klas besmet is: die week nergens anders geweest en de enige thuis met visite op haar hoofd). Het directe kringetje van dochter heb ik wel ingelicht overigens.

Clo, jij hebt ook gelijk

Inderdaad is het vrij laks van school. Bij ons op school proberen we dan zo snel mogelijk de betreffende groep te controleren en zonodig een groep waar een broer of zus van de pechvogel in zit. En er gaat sowieso een brief mee. Wat mij betreft: ze moeten juist blij zijn dat ouders spontaan een luisbesmetting melden! Maar al te vaak zie je dat de ouders het uit een soort gêne maar "vergeten" te melden. Dus pluim voor jou.

Tijgeroog

Tijgeroog

14-03-2011 om 22:07

Discreet

Hier hebben we flink bij de leerkracht aan moeten dringen om duidelijkheid te geven over de, bleek later, al maanden durende luizenplaag in de klas. De juf wilde graag discreet zijn, de ouders willen eigenlijk graag weten wat er speelt en weten wanneer ze extra alert moeten zijn.
Misschien dat zoiets op de school van Clo ook speelt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.