Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hanny61

Hanny61

25-01-2010 om 11:22

Ene zoon gebroken pols, andere hersenschudding

Vorige week werd ik vanaf de spoedpoli gebeld, dat mijn oudste zoon was binnengebracht met een gebroken pols. Hij moest worden geopereerd en moest daarom worden opgenomen. Hij is gelukkig inmiddels weer thuis.
Twee dagen later word ik door de overbuurman gebeld, dat hij mijn jongste zoon van het ijs had geplukt, nadat deze keihard op zijn gezicht was gevallen. Een hersenschudding dus...En een knalblauw oog.
Beide jongens (16 en 12) zijn heel actief en zijn bijna niet rustig te houden. TV kijken en gamen is voor de jongste heel slecht en oudste kán niet gamen. Lezen is voor jongste niet goed en oudste houdt er niet van. Ze beginnen zich onderhand te vervelen. Heeft iemand tips om ze de dag door te krijgen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanny61

Hanny61

25-01-2010 om 11:54

Niet naar school

De oudste heeft nog erg veel pijn aan zijn arm. Heeft er vannacht niet van kunnen slapen. Hopenlijk gaat het snel over.

Flauw vraagje

Een heel flauw vraagje Hanny, bij voorbaat excuus, maar toch: geef je wel pijnstilling? Ik merk vaak bij mede-ouders een vrij grote weerzin tegen het gebruik van pijnstillers bij hun kinderen, vandaar de vraag. Zelf ben ik nogal makkelijk: als ik zelf ook een pilletje neem bij hoofdpijn oid mag mijn kind dat in voorkomende gevallen ook.

Zoon van 4 brak hier onlangs zijn elleboog en heeft een week lang paracetamol volgens het voorschrift op de verpakking gekregen. Niet de pijn afwachten, maar gewoon om de zoveel uur een pil.
Hij gaf al binnen een week nauwelijks meer pijn aan, maar ik heb wel eens het idee dat hij een behoorlijk hoge pijngrens heeft dus dat zegt niet zoveel.
Als je zoon zoveel pijn blijft houden misschien toch de ha of het ziekenhuis eens bellen?

Sterkte ermee

Temet

Bellefleur

Bellefleur

25-01-2010 om 12:56

Ehm,

Luisterboeken? Bij de bibliotheek heb je heel veel verschillende luisterboeken. Verder wat vrienden uitnodigen, en, om bij te blijven school vragen wat huiswerk mee te geven. Verder kan kind met gebroken pols wel mee op uitstapjes, dus die mag in de auto mee om boodschappen te halen, kan broer met hersenschudding weer even rusten. Het is natuurlijk een hele andere leeftijd, maar toen onze 4 jarige zoon bij een open en gecompliceerde botbreuk drie weken niet naar school kon en niet kon buiten spelen, hebben we heel veel gehad aan luisterboeken. (sommige stukjes kan ik wel dromen...)

Hersenschudding

Hier is jongste ooit een keer in een snoekduik van de brug (turntoestel dat behoorlijk hoog is) over de mat heen op de harde vloer gevallen/gedoken.
Ook hersenschudding dus. En behoorlijk...ze was helemaal weg even en erna zag ze niks (5 minuten) daarna lijkbleek en toen ik d'r ophaalde zelfs grauw. In de auto zakte ze de hele tijd weg..(en ik maar praten tegen d'r) en thuis zakte ze zo inelkaar en hebben we d'r op de bank gelegd (getild) en ze werd niet eens wakker. Huisarts gebeld..die kwam en toen we d;r wakker maakten (om na te laten kijken door huisarts) spuugde ze ons zo in 't gezicht...hele golven.
Hersenschudding dus...en behoorlijk. Elke 2 uur wakker maken, 24 uur.
Ze heeft 1 dag alleen maar geslapen (dus niet verveeld)\
Ze heeft 1 dag een beetje wakker gelegen en wat t.v. gekeken (half uurtje en dan weer slapen)
Dag 3 ging het weer een beetje maar langer dan 1 uur rechtop was teveel. Dus een spelletje enzo en wat muziek luisteren en wat t.v. kijken. Verder veel geslapen
Dag 4 was ze weer redelijk opgeknapt. Wat aan tafel gezeten enzo en getekend.Wel rustig aan en nog 2 keer overdag geslapen.
dag 5 was ze weer naar school.
Volgens mij als een kind met hersenschudding zich veveeld mag die weer naar school...
groeten albana

Jakiro

Jakiro

25-01-2010 om 13:11

Pijnstilling inderdaad

Voor het brekebeentje inderdaad pijnstilling gaan gebruiken. Pijn beïnvloedt de genezing negatief. En als je al pijnstilling gebruikt even de poli bellen, want het hoort niet meer zoveel pijn te doen dat je er niet van kan slapen.
En voor het kopzorgenkindje heb ik geen tips. Alleen dat als hij geen last of pijn meer heeft aan zijn hoofd hij best opbouwend volgens mij TV kan kijken of kan gamen.
Maar de oudste kan toch best met 1 hand computeren of gamen ? Het gaat wat langzamer, maar het moet kunnen (ook eventueel met z'n niet dominante arm)
Of de oludste leest de jongste voor, woordpelletjes.
Jakiro

Hanny61

Hanny61

25-01-2010 om 14:40

Goeie tips!

De oudste krijgt inderdaad pijnstilling, maar wij hadden verwacht dat het nu (na drie dagen) niet meer nodig zou zijn. Toch maar weer wat ingenomen. Vanmorgen heeft hij langgeslapen en de pijn is nog steeds aanwezig. Ik denk dat we inderdaad op gezette tijden pijnstilling moeten geven, zodat hij min of meer pijnloos blijft. Kennelijk duurt het allemaal langer, dan wij zouden willen (qua pijn dan).
Luisterboeken, goeie tip! Ik heb er een aantal voor lange (auto)reizen, ook nog nieuwe. Helemaal niet meer aan gedacht. Zoon kijkt af en toe een kort filmpje, met niet teveel drukte. En slaapt veel.
Ik heb het wel met ze te doen (en ook een beetje met mijzelf).

Guinevere

Guinevere

25-01-2010 om 20:41

Hier een hersengeschudde

Nou, dat zit ook niet mee allemaal, Hanny...
Hier heb ik op dit ogenblik te kampen met een gehersenschudde 7-jarige ADHD-er. Niet rustig te krijgen dus. Wat ik doe: halve dagen naar school, de rest van de dag mag ie voor de tv hangen of een beetje met de lego spelen. Iemand suggereerde in mijn draadje hierboven al om 'm onder narcose te brengen om 'm rustig te houden...
Maar tv-kijken gaat hier in elk geval goed en hij blijft er rustig bij. Toen ik zelf ooit een hersenschudding had kon ik trouwens alleen maar op een bankje in het park zitten en een beetje naar de mensen kijken. Laat je zoon zelf aangeven of hij ergens duizelig van wordt of er hoofdpijn van krijgt. Zodra dat gebeurt is het in elk geval tijd om even te niksen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.