Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Phaedra

Phaedra

20-02-2011 om 22:15

Energydrank.

Gelezen in de Telegraaf:
"Populaire energydrinks als Redbull kunnen gevaarlijk zijn voor kinderen en jongeren. Regelmatig gebruik kan een verhoogde hartslag, hoge bloeddruk, psychische problemen en slaapproblemen veroorzaken.

In zeer ernstige gevallen zouden de drankjes zelfs tot beroertes of een hartstilstand kunnen leiden. Dat concluderen artsen van de Universiteit van Miami. Zij hebben verschillende recente studies rond dit onderwerp bekeken.

Boosdoener is de hoge dosis caffeïne in de energydrinks, die drie tot vijf keer hoger is dan die in cola. De drankjes zijn vooral populair onder jongeren. Van de 5.500 gevallen van een overdosis caffeïne in de Verenigde Staten in 2007, bleek 46% jonger te zijn dan 19 jaar.

Vooral jongeren die lijden aan chronische aandoeningen als diabetes of regelmatig medicijnen moeten slikken, lopen een hoger risico. In combinatie met alcohol is het gevaar nog groter. Een van de onderzoekers roept op het gebruik van de energydrinks te ontmoedigen totdat meer onderzoek is gedaan. Volgens hem heeft niemand baat bij de drankjes. Ze zitten naast caffeïne bomvol suiker, wat kan leiden tot diabetes, vetzucht en een slecht gebit"

Hier een zoon van 19 die -als ik bovenstaand artikel mag geloven- heel gevaarlijk bezig is. Drinkt zeker 3 blikjes per dag, slikt dagelijks medicijnen en ik hou mijn hart vast voor zijn gebit. Is al anderhalf jaar niet meer naar de tandarts geweest.

Nog meer bezorgde ouders online?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Monet

Monet

20-02-2011 om 22:31

Troep

Phaedra, ook hier een bezorgde moeder. Al weet ik dat mijn zoons inmiddels zo wijs zijn (helaas door schade en schande) om het nog maar zelden te drinken.
Een van mijn zoons heeft eens een nacht/ochtend lang liggen trillen en stuiteren in zijn bed doordat hij in twee uur tijd 7 blikjes red bull achterover had geslagen. Hij wilde geen bier die uitgaansavond, had flink dorst, en dacht hiermee gezond bezig te zijn.
Eens maar nooit weer!

Lynna

Lynna

21-02-2011 om 06:37

Met wodka

Zoonlief van bijna 17 heeft onlangs een aantal energiedrankjes gecombineerd met wodka. Hij is zo enorm ellendig geweest dat hij gezworen heeft nooit meer te drinken en nooit meer uit te gaan. Daar geloof ik niks van, al is het niet zo'n enorme uitgaander. Maar ik ben wel dat hij heel beroerd ervan is geworden, veilig thuis is gebracht door zijn vrienden en nu wel weet dat hij dat nooit meer wil.

Alleen overdag drinkt hij nog wel eens energiedrankjes. Daar ben ik ook niet blij mee en daar spreek ik hem ook wel op aan.

Vera*

Vera*

21-02-2011 om 09:01

Zoon

Zoon van 13 mag ze van ons niet (of hij koopt ze zelf) hoewel hij zegt dat er in zijn voetbalteam jongens zijn die altijd iets van Redbull drinken na de wedstrijd.
Daar snap ik dan niets van, maar ja, in die zin is voetbal ook minder een sport als zwemmen of wielrennen.

Vera

Polly Shearman

Polly Shearman

21-02-2011 om 11:34

Ik zelf

Drink als ik een late dienst heb bij mijn avond eten vaak zo'n blikje ( light) koffie vind ik op mijn werk niet lekker en zo'n blikje vind ik lekker, en ik heb de stille hoop dat ik dan allerter ben. Maar dat heb ik nooit echt getest.
DIt is vast weet een geval van TE, alles wat je TE veel drinkt is gewoon niet goed.
Als je kind af en toe eens zo'n blikje drinkt kan het vast geen kwaad. Maar meerdere per dag natuurlijk wel.
Je gaat een kind van 13 ook geen hele kan koffie laten drinken?

Puck

Puck

21-02-2011 om 12:07

Polly, 1 blikje bevat de caffeine van een hele kan

"Je gaat een kind van 13 ook geen hele kan koffie laten drinken?"
Nee, en daarom dus ook geen blikje energy-troep. Dat bevat giga veel caffeïne (weet overigens niet hoeveel), dat kan wel eens aardig in de buurt komen van die hele kan koffie.
Hier maag oudste die rotzooi trouwens ook niet drinken van ons.

Puck

Puck

21-02-2011 om 12:12

Oeps, dat valt wel mee dus

Even gegoogelt en het valt met de caffeIne nog wel mee zie ik. 1 blikje bevat net zoveel als 1 grote mok koffie. In belgië relativeren ze de gevaren van energy-drankjes: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2071
Het voedingscentrum zegt er hetvolgende over http://www.voedingscentrum.nl/nl/voedingscentrum/nieuws/red-bull.aspx

Fiorucci

Fiorucci

21-02-2011 om 12:49

Puck

Ik zou ook graag zeggen: mag niet. Maar dan gebeurt het stiekem. Dus het mag, met grote mate. Dan kan ik erover in gesprek blijven.

Puck

Puck

21-02-2011 om 14:53

Fio

Vooralsnog houdt mijn 12 jarige redelijk gezeglijke puber zich daar aan. Maar ik heb ook niet de illusie dat dat zo vlijft, maar vooralsnog lukt het nog. Maar ik ben met je eens dat je het beter in geringe mate toe kan staan dan dat je het verbiedt en het gebeurt stiekem. Dat zal ook zeker niet mijn insteek worden.

Fiorucci

Fiorucci

21-02-2011 om 15:04

Puck

Redelijk gezeglijk, is de mijne ook, maar ja, het blijft een puber..)
Alweer bijna 14, dat scheelt misschien.

Niet zelf kopen

Gewoon zelf niet kopen en dus niet aanbieden aan de kinderen. Dat helpt al een heleboel, willen ze het per se zelf kopen....geen drama van maken. Maar wel van hun eigen geld, dat beperkt de boel al aardig. Oudste (17) dronk alleen wel eens blikje als het haar 'aangeboden' werd (gratis dus) door vriendinnen ofzo. Kopen was zonde van d'r geld. Maar lekker vindt ze het niet eens.
Jongste idem dito. Wanneer die per maand een blikje drinkt is het al veel. Bij oudste in de klas zat wel een jongen die het dagelijks meekreeg van z'n moeder i.p.v. een flesje water/vruchtensap etc.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

22-02-2011 om 09:49

Albana

Oh nee, kopen doe ik al helemaal niet. Maar sommige merken kosten echt bijna niks, dus zelf kopen is niet zo'n belemmering....

Puck

Puck

22-02-2011 om 10:21

Fio

Ja, het zal ook best voorkomen dat hij niet naar mams wil luisteren. Maar gisteren nog meegemaakt. Puckman en ik zaten in de auto en werden opgebeld: of hij chips mocht pakken. Kijk, zolang hij dat doet denk ik dat het nog meevalt met aan de energydrank gaan.
Maar door dit draadje ben ik er wel achter gekomen dat die energydrankjes toch minder slecht zijn dan ik dacht (zie mijn eerste posting)

Yura

Yura

22-02-2011 om 11:16

Tros radar

Kan me herinneren dat er ooit bij Tros radar een item over is geweest en dat de cafeine nog wel meeviel, maar dat er nog andere stoffen in zaten, waarvan het effect van overmatige inname nog niet bekend was. Heb even gekeken of er nog wat over te vinden was, zie hier: http://www.trosradar.nl/nieuws_detail/bericht/energiedrankjes-achtergrond/

Fiorucci

Fiorucci

22-02-2011 om 11:21

Puck

Haha,ja, als ze dat doen loopt het wel los..
Ik leer hen als het gaat om snoepen, energy,chips,etc alles met mate. Verbieden kan erg averechts werken.Drank, daar ben ik veel feller op, zeker bij een jonge puber. En dat weten ze ook.

Massi Nissa

Massi Nissa

23-02-2011 om 08:05

Verboden

Bij mij op school zijn energydrankjes verboden. Wij hadden op een gegeven moment leerlingen die in 1 pauze zo drie blikjes wegklokten en dan de uren erna niet meer hanteerbaar waren. Het is sterk spul.
Groetjes
Massi

koentje

koentje

23-02-2011 om 11:53

Uhhhh

is eeb AA drankje eigenlijk ook een energy drank?

Yura

Yura

23-02-2011 om 12:19

Nee

Meestal worden met energiedranken, de drankjes bedoeld zoals redbull etc, waar je wakker van blijft. Strikt genomen is AA wel een energiedrank, het zit namelijk bomvol calorien (=energie)en is ook bedoeld om energie (koolhydraten) te geven na intensief sporten, maar het is dus een heel anders soort drankje dan hierboven bedoeld wordt.

Jade

Jade

23-02-2011 om 13:44

Kinderen drinken...

....sportdrank na het trainen en wedstrijd spelen.

Mijn zoon drinkt heel soms (meer niet dan wel) een Energydrink. Ik heb hem het artikel laten lezen.....

Hij heeft het meer gedronken in de kerstvakantie, toen heeft hij heel veel uren gewerkt in de winkel (dan begon ie om 07.00 uur en was pas tegen half 5 thuis, dan had hij behoefte aan een energydrank).

Bovendien (is mijn eigen mening) begrijp ik niet wat er zo lekker aan is. Ik heb eens een slokje gehad en heb met recht uitgeroepen: GATVERDAMME!

Marjoleine64

Marjoleine64

26-02-2011 om 12:13

Ben benieuwd vanavond

zoon (13) heeft nu voor het eerst 2 blikjes van dat spul mee op een scouting-hike. Normaal bij kamp is er een regel dat het niet mag, maar dit keer was maar voor 24 uur en alleen met de oudere groep (13-16) én ze moesten het zelf organiseren. Dus hebben ze met de leiding afgesproken dat iedereen maximaal 2 kleine blikjes mee mocht, en alleen voor overdag. Ik merk het wel vanavond... (net als de hoeveelheid natte/vieze zooi na een dag lopen in de regen).
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.