Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

sneeuwstorm

sneeuwstorm

24-12-2009 om 08:10

Epilepsie?

Voor deze keer onder een alterego. Eventueel meelezende collega's zullen het verhaal waarschijnlijk direct herkennen, en ik wil liever niet dat ze dit aan mijn andere nick hier kunnen linken...
Gisteren ben ik op mijn werk tijdens een vergadering onderuit gegaan. Het was geen “gewoon” flauwvallen – daar heb ik helaas ook ervaring mee – dit voelde achteraf totaal anders.
Een collega die me later uitlegde wat er gebeurd was, zei dat ik hevig lag te schokken, met mijn ogen open.Volgens hem zag het er uit als een epileptische aanval. Hij is ook eens aanwezig geweest toen ik flauwviel en bevestigde dat dat er heel anders had uitgezien.
Zelf kan ik me er niets van herinneren. Sterker nog, ongeveer een half uur ben ik grotendeels kwijt. Mijn eerste herinnering van erna is dat ik met koffie aan mijn eigen bureau zit, strip met pijnstillers waar er 1 uit is ernaast (ja, flink hoofdpijn). Geen flauw idee hoe ik naar mijn bureau ben gelopen, koffie heb gehaald, pijnstiller genomen..... bizar en achteraf gezien best eng. Ik ben gisteren gewoon blijven werken, en dat ging verder prima.
Jaaaaahaaaa, voordat de geijkte opmerking van Tinus en anderen komt : ik ga zo dadelijk naar de huisarts. Ik hoop alleen dat op het forum ook iemand met ervaring (persoonlijk of professioneel) is.
Weet iemand wat ik verder kan verwachten? Betekent dit dat ik epilepsie heb? En wat dan? Ik kan me herinneren dat de zoon van Bastet (geloof ik) een paar maanden geleden iets vergelijkbaars heeft meegemaakt. Bastet, hoe is dat afgelopen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat wil je weten dan?

Ik heb epilepsie, mijn leven lang al. Ik ben al wel 20 jaar aanvalsvrij, maar aangezien ik 22 jaar wel aanvallen heb gehad (en dikwijls zelfs) weet ik nog heel goed hoe dat was. Maar aangezien je al van plan was naar de dokter te gaan, wat wil je dan weten? Of je omschrijving op een epileptische aanval lijkt? Het antwoord is ja, maar het kan ook best aan andersoortig insult zijn geweest. Alleen een dokter kan dat bepalen. Ik vindt het wel jammer dat je niet meteen naar de huisarts bent gegaan en eerst gewerkt hebt. Epilepsie kan je juist het beste vaststellen voor,tijdens en vlak na een insult. Als je dus een paar dagen later gaaat kan het best dat ze niets meer kunnen 'constateren'.
Dat je niets meer weet lijkt me logisch, je was bewusteloos....en w.s. het eerste gedeelte erna (toen je naar je tafel liep enzo) ook nog niet helemaal bij de tijd. Dus weet je niets meer ervan. De handelingen die je deed (lopen en koffie pakken en naar je bureau lopen) zijn automatische handelingen en die kan je dus ook best doen als je nog half buiten bewustzijn was.
Je krijgt w.s. een doorverwijzing naar een neuroloog, het kan ook zijn dat de huisarts eerst wil afwachten of het niet een eenmalig iets was. Daarna krijg je onderzoeken en aan de hand van die uitkomsten weer onderzoeken en dan ergens misschien medicatie. Maar dat is allemaal toekomstkijken en van veel factoren afhankelijk.
groeten albana

Bastet

Bastet

24-12-2009 om 10:17

Mijn zoon

Mijn zoon kreeg een insult op de fiets.Door een getuige,die het beschreef,is dat vrij zeker,hij schokte al terwijl hij nog fietste,viel op de grond,schuim om zijn mond,en hij was buiten bewustzijn.In de ambulance werd hij weer wakker.Na een paar uur EHBO mocht hij weer weg.Een week later zijn er een EEG en een MRI gemaakt,ook om bijv. een tumor uit te sluiten.Wij denken dat hij zodanig gevallen is,dat hij ook een hersenschudding had,gezien de klachten die hij nog maanden heeft gehad.(veel,veel slapen,slecht concentreren,noem maar op,etc.)Ook de huisarts is van mening dat hij ws een hersenschudding had,door de val.
De neuroloog wil nog geen medicatie geven,waar ik het wel mee eens ben.Maar ik ben op mijn hoede,omdat er tijdens de EEG wel lichte epileptische activiteit zichtbaar was.Ik heb dan ook stesolid in huis.
Groetjes,Bastet

Bastet

Bastet

24-12-2009 om 10:18

Ik zou de huisarts zelf toch om een consult vragen bij de neuroloog.Sterkte!!!
Groetjes,Bastet

Sneeuwstorm

Sneeuwstorm

24-12-2009 om 13:32

Huisarts

Vervanger van huisarts zei vanochtend net zoiets als Albana: ik had meteen erna naar het ziekenhuis moeten gaan. EEG zal nu niet veel meer laten zien. Omdat ik verder gezond ben en geen andere klachten heb (behalve spierpijn – ’t is kennelijk een behoorlijke fitnessoefening geweest gaat hij ervan uit dat het eenmalig was. Wel heb ik duidelijke instructies gekregen dat als het ooit nog een keer gebeurd, ik direct naar de dokter moet gaan.
Op mijn aandringen ben ik doorverwezen naar de neuroloog. Dat is geloof ik vooral voor mijn eigen gemoedsrust. Huisarts vindt het eigenlijk op dit moment niet meer zinvol, afspraak kan ook pas in januari vanwege de feestdagen.
Nav van Albana’s opmerking (waarom niet meteen naar arts gegaan): Ik heb me het grootste deel van de dag niet echt bij stilgestaan, en dacht dat ik “gewoon” flauwgevallen was. Toen in de loop van de dag steeds meer mensen vroegen hoe het met me was, ben ik me gaan realiseren dat ik een half uur in mijn geheugen miste. En pas ’s avonds, na gesprek met een collega die erbij was, drong het echt tot me door. Mijn hoofd was dus toch niet helemaal helder gisteren...
Ik geef vandaag in ieder geval aan collega’s door dat als het nog een keer gebeurd ze me naar het ziekenhuis moeten sturen/brengen.
Dank voor jullie info/ervaringen. Ik heb (gelukkig) nog nooit eerder zoiets meegemaakt, ook niet in mijn omgeving.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-12-2009 om 13:43

Oorzaken

Er is maar weinig bekend over de oorzaken van aanvallen. En dan bedoel ik niet de oorzaak van epilepsie zelf, maar de verklaring van 'het moment'. Bij mij openbaarde de epilepsie pas na mijn 20e. Waarom niet eerder? En waarom soms een paar weken niet, en soms 20 x op een dag? (geen zware toevallen hoor, ik heb een veel mildere variant). En waarom heb ik na alweer zeker 5 jaar geen enkele aanval meer? Dat weten we niet. Wel dat het aangeboren is, want mijn 1-eiige tweelingzus heeft precies hetzelfde.
Stél dat het bij jou een epilepsie-aanval was, dan weet je dus niets over het verdere verloop. De tijd zal dat dan moeten uitwijzen.
Wat ik mij wel afvraag: dat regelmatige flauwvallen van jou, is daar een oorzaak van bekend? Wellicht houdt een en ander verband met elkaar. Veel mensen met epilepsie hebben namelijk helemaal geen toevallen, maar absences etc.
Goed dat je naar de neuroloog gaat. Waarschijnlijk krijg je in ieder geval een MRI-scan. Een oud-collega had ook een plotselinge (zware) toeval, en bij haar bleek een gezwelletje in het hoofd te zitten. Goedaardig hoor, en het kon gelukkig verwijderd worden.
Sterkte er, kun je al snel terecht bij de neuroloog? Hopelijk maak je je niet te veel zorgen.

koentje

koentje

24-12-2009 om 16:43

Hier ook

ik ben iemand die vrij snel flauwvalt. Ooit heb ik ook een soort epileptisch aandoende schokken gehad tijdens het flauwvallen. Daarna ben ik uitgebreid onderzocht. Er was gevonden dat de bloedtoevoer naar mijn hoofd niet optimaal is, waardooor ik gemakkelijk flauw kan vallen. Dat daar soms schokjes bij voor kunnen komen schijnt min of meer normaal te zijn. Maar ik ben dan ook nooit meer dan eventjes weg geweest. Zeker geen half uur. Hooguit enkele minuten.

sneeuwstorm

sneeuwstorm

24-12-2009 om 19:55

Genant

Wat me misschien wel het meest dwars zit is dat ik me er totaal niets van herinner. En ik vind het zeer genant dat ik tijdens een meeting, waar ik bij was omdat mijn leidinggevende op vakantie is, temidden van ik weet niet hoeveel managers onderuit gegaan ben.
Van de 2 personen die ik er wat uitgebreider over heb gesproken begrijp ik dat het geen prettig gezicht was. Alles bij elkaar ben ik een paar minuten "weg" geweest. Toen het schokken voorbij was duurde het nog een aantal minuten tot ik weer reageerde en aanspreekbaar was. Ik ben kort daarna zelf de trap op naar mijn eigen werkplek gegaan (maar ook dat herinner ik me niet meer).
Afspraak bij de neuroloog kan pas in de 2e helft van januari. Ik hoop dus maar dat het inderdaad een eenmalige, onverklaarbare gebeurtenis was. Moet er niet aan denken dat het nog een keer gebeurd.

Sneeuwstorm

Sneeuwstorm

24-12-2009 om 19:59

Flauwvallen

Als ik "gewoon" flauwval, is dat vanwege een lage bloeddruk en/of lage bloedsuiker. Dit gebeurt overigens niet erg vaak, misschien 1-2 keer per jaar (en meestal voel ik het aankomen, zodat ik op tijd kan gaan zitten of liggen).
Kan een epileptische aanval ook door een lage bloeddruk/suiker getriggerd worden? Ik zal het in ieder geval aan de neuroloog melden.

Sneeuwstorm

Sneeuwstorm

25-12-2009 om 18:41

Dindrane

Haha, je hebt natuurlijk altijd baas boven baas
Aan de ene kant is het misschien maar goed dat ik niet meer weet hoe ik erbij heb gelegen (hoe ziet iemand er tijdens een epileptische aanval eigenlijk uit?), aan de andere kant wil ik heel graag horen wat er precies gebeurd is - ook het half uur dat ik wakker was, wel reageerde maar me niet meer herinner.
Maandag is mijn leidinggevende er weer. Ik hoop dat anderen haar nog niet hebben ingelicht, ik wil het graag zelf vertellen.

Sneeuwstorm

Sneeuwstorm

26-12-2009 om 11:41

Dronken

Aaaaaargh, dat zal toch niet?? Ik als geheelonthouder die compleet los gaat... Ik beloof bij deze plechtig dat ik nooit meer commentaar zal hebben op losbandig gedrag van aangeschoten collega's tijdens de kerstborrel (die zijn er dit jaar inderdaad weer geweest, tot grote ergernis danwel vermaak van de anderen).
Maandag zal ik proberen te achterhalen wie me in dat half uur gezien/gesproken heeft. Ze hebben me geloof ik zelfstandig de trap op naar mijn eigen werkplek laten lopen - dan kan ik me nooit erg ontoerekeningsvatbaar hebben gedragen (hoop ik :-S)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.