Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
05-08-2026 om 22:20
Bij mijn dochter van 17 is onlangs de voorlopige diagnose epilepsie gesteld. Dat zagen we dus echt totaal niet aankomen.
Dochter heeft ADHD, is hoogbegaafd en erg gevoelig. Toen ze aangaf zich soms opeens heel raar te voelen (waarbij ze beelden zag die haar een sterk deja vu gevoel gaven en waarbij ze een paar minuten lang heel erg misselijk werd) maakte ik me daar totaal geen zorgen om: Ze had wel eens vaker rare dingen.
Ze is toen zelf naar de huisarts gegaan die haar meteen doorstuurde naar de neuroloog.
Na diverse onderzoeken waar niets uitgekomen is (EEG, MRI) is de neuroloog er toch voor 80% zeker van dat het hier om epilepsie in de slaapkwab gaat. Nu ik lees over de kenmerken hiervan moet ik zeggen dat dat akelig bekend voorkomt.
Ik vraag me nu ook meteen af: hééft zij eigenlijk wel ADHD? Of is dit iets wat ook uit dat hersengebied komt?
Ze heeft net een EEG na een nacht wakker blijven gehad en de uitslag daarvan horen we over drie weken.
Maar mijn vraag is: zijn er ervaringsdeskundigen hier op dit gebied? Wie kan mij er wat meer over vertellen?