Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Erfelijkheid en allergische aanleg

Hierboven loopt een draadje over eczeem, dat ik niet helemaal gelezen heb (o.a. de postings van onze huismeeuw even overgeslagen) maar erfelijkheid komt aan de orde.

Ik vraag me al een tijdje het volgende af. Duidelijk is dat kinderen van ouders met een allergische aanleg een verhoogde kans lopen om ook zo'n aanleg te hebben. Maar wat nu als beide ouders die aanleg niet hebben, maar wel uit een familie komen waarin meer mensen die aanleg wel hebben?

Concreet: in mijn (moeders) familie tieren eczeem, hooikoorts en allergieën welig. Moeder en broer zijn de klos, ik ben de dans vziw ontsprongen. Mijn vriend lijkt evenmin allergisch aangelegd. Hebben onze kinderen nu evengoed een verhoogde kans op allergieën etc vanwege mijn familie, of niet?

Weet iemand hier meer van?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ayanna

Ayanna

28-05-2009 om 13:18

Temet (heel erg o.t.)

Wat of wie is een huismeeuw???
En excuus dat ik niet in ga op je vraag....heb er (gelukkig) geen ervaring mee.

Bij de anamnese

wordt oha wel ook de voorgaande generatie betrokken. Maar ik kan daarmee nog niet jouw vraag met een helder ja/nee beantwoorden. Misschien vragen ze wel alleen maar naar grootouders om een idee te krijgen hoe ernstig de allergie van een ouder is. dat weet ik niet.

Wij zijn net naar de dermatoloog geweest, en die wilde dus ook weten of de grootouders allergische klachten hebben.

Lady Grey

Lady Grey

28-05-2009 om 14:39

Onderzoek

Er loopt een onderzoek met DNA-afnemen (wangslijm) in het UMCG, daar gaat het om de ouders en het allergische kind. Onderzoek is officieel misschien nog niet eens gestart, maar vorig jaar vroegen ze bij de voedselprovocatietesten om aan het verzamelen van DNA mee te werken, dat bewaren ze dan tot het geld voor het onderzoek verzameld is, of zo.

Verder is je vraag moeilijk. Mijn niet-allergische zus heeft niet-allergische kinderen (haar man is ook allergievrij). Maar dat is 1 geval, geen statistiek.

Bij ons komt het bij mijn man, mij, mijn beide ouders en mijn schoonvader vandaan. Dus het standaardrijtje, alleen wordt nu bij de jongste generatie naar eczeem en astma ook nog eens de voedselallergie toegevoegd. En dat hoor je vaker, er lijkt een verergering op te treden.

Puck2

Puck2

28-05-2009 om 18:48

Wel verhoogd en ayanna (o.t.)

Ook eerdere generaties en ooms en tantes geven een verhoogde kans op allergiën, maar ik weet niet hoeveel dat is, ik heb er ooit wel eens een staatje over gevonden, maar weet absoluut niet waar. Maar wat kun je met statistieken, jouw kind is uniek en houdt zich daar niet aan.
En Ayanna: onze huismeeuw is iemand die af en toe een grote klodder stront laat vallen en dan als de wiedeweerga weer wegvliegt zonder verder een nuttige bijdrage te geven. Valt het kwartje al?

Ayanna

Ayanna

28-05-2009 om 18:59

Oh no (phonetisch)

Zoiets??

Psies ayanna

En Temet, cijfers heb ik niet bij de hand, maar vziw hebben je kinderen wel een iets verhoogde kans op eczeemklachten en allergieën vanwege de klachten in de wederzijdse familie. De kans zou echter nog groter zijn wanneer jullie beiden zelf ook last van allergieën/eczeem zouden hebben. Gelukkig maar dat jij braaf elke avond water drinkt uit een bekertje dat in het maanlicht heeft gestaan

Kari1

Kari1

28-05-2009 om 21:55

Eens met puck

"Maar wat kun je met statistieken, jouw kind is uniek en houdt zich daar niet aan." Hoe interessant is het om te weten wat de statistiek zegt over de kansverhoging bij een allergische opa of tante? De kans op het ontwikkelen van een allergie is sowieso altijd aanwezig, ook in niet allergische families.
Hier een kind dat behóórlijk allergisch is voor veel dieren, en ernstig allergisch voor een bepaald voedingsmiddel. En dat als telg uit een familie waarbij we tot in de verre diepte en breedte totaal geen enkele allergie kunnen ontdekken. Het omgekeerde als bij Lady Grey dus.
Kari

Temet

Temet

28-05-2009 om 22:13 Topicstarter

Kari

"Hoe interessant is het om te weten wat de statistiek zegt over de kansverhoging bij een allergische opa of tante? De kans op het ontwikkelen van een allergie is sowieso altijd aanwezig, ook in niet allergische families. "

Ik was gewoon nieuwsgierig. Of eigenlijk: ik ben er altijd vanuit gegaan dat mijn kinderen een verhoogde kans op bijvoorbeeld luchtwegklachten en allergieën zouden hebben, vanwege al die allegische types in mijn familie. Het is een (niet de enige) reden waarom ik bijvoorbeeld geen vaste vloerbedekking in mijn huis wil. Maar ineens dacht ik: is dat eigenlijk wel zo? Is er wel een verhoogde kans? Ja dus. Dat allergie zich ook kan voordoen bij mensen die op dit punt geen familiegeschiedenis hebben wist ik wel.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.