Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Noor

Noor

29-10-2009 om 13:18

Erfelijkheid en hypotheek

In mijn familie is een gendefect ontdekt dat borst- en eierstokkanker veroorzaakt. Ik wil zo snel mogelijk zelf het DNA-onderzoek in, maar onze hypotheek loopt in mei af. Voor de zomer heb ik nog snel een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten, daar zat de vraag bij of ik gendrager ben of dat er een onderzoek bij mij loopt. Dat was toen nog niet het geval, dus ik kon ontkennend antwoorden.
Nu komt die nieuwe hypotheek eraan en ik wil natuurlijk niet meer premie betalen vanwege dit alles. We kunnen de hypotheek alleen op mijn mans inkomen afsluiten, maar voor een bijbehorende levensverzekering komt die vervelende vragenlijst ook voor mij weer om de hoek kijken. Ik heb al een adviseur ingeschakeld, op internet informatie opgezocht en bij onze huidige hypotheekverstrekker blijven is misschien ook een optie, maar die zit tegenwoordig vrij hoog in de rente. Ik ben benieuwd of er meer mensen in een dergelijk schuitje zitten. Hoe heb je dat opgelost?

groeten van Noor

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-10-2009 om 14:05

Iets soortgelijks

Maar ik zat niet in een onderzoek, er viel dus niets te verzwijgen. Maar ik vond het wel wat gedoe: we moesten de verzekeringsmaatschappij machten om mijn dossier in te kijken (van de neuroloog ivm epilepsie), dat kostte ook extra tijd. Toen kregen we uiteindelijk een hele 'zware' brief; epilepsiepatiƫnten gaan statistisch gezien jonger dood, dus er moest een hogere premie worden betaald. Balen natuurlijk. Maar wat bleek? Het ging maar om 1 euro per maand extra! Dat ze daarvoor zoveel extra werk op zich nemen vraag je je dan af. (Ik had al visioenen gehad van onbetaalbare premies, dus eigenlijk was het een lachertje).
Misschien kun je alvast achterhalen wat de financiƫle gevolgen voor jou zullen zijn mocht je inderdaad erfelijk belast zijn met dat gen?

Noor

Noor

29-10-2009 om 14:27

1 euro?!

Daar doe ik het voor! Ik weet niet of het zin heeft om uit te zoeken wat betekent als ik ook belast ben. Mijn gezondheid gaat toch voor, dat onderzoek wil ik hoe dan ook doen. Ik weet alleen niet of ik het nog even moet uitstellen totdat de nieuwe hypotheek rond is. Eigenlijk stuit me dat enorm tegen de borst, maar ja... Lastige afeweging.

Mamvantwee

Mamvantwee

29-10-2009 om 14:46

Ik zou toch eerst de hypotheek regelen

Natuurlijk gaat je gezondheid voor, maar ik zou toch eerst de hypotheek regelen. Dan kun je zonder schroom zeggen dat je voor zover je weet, geen risicofactor bent voor de verzekeraar.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-10-2009 om 15:16

Noor

Maar daarom zou het toch juist handig zijn om te weten om wat voor extra bedragen het mogelijk gaat? Dan weet je of het de moeite waard is om nog even te wachten met dat onderzoek.

Mamvantwee

Mamvantwee

29-10-2009 om 15:30

Je verzekeraar zegt dat vast niet zomaar

Ik denk niet dat je even kunt bellen naar je verzekeraar om te vragen hoeveel je meer kwijt bent aan premie in het 'hypothetische geval' dat je familiaire aanleg hebt voor het een of ander. Volgens mij houden ze dat geheim totdat ze voor jouw specifieke geval alle vragen beantwoord hebben gekregen. Ook al houden ze een standaard tabelletje 'extra premie' bij, dan nog zullen ze het niet zeggen.

Nasha 1st

Nasha 1st

29-10-2009 om 20:48

Noor

Vorig jaar gingen wij onze hyptheek overzetten. Ik moest toen mijn gewicht en lengte invullen en ik ben een beetje te kort voor mijn gewicht Dat leverde ons 8 euro per maand extra aan verzekering op...

tonny

tonny

30-10-2009 om 16:29

Blegh! o.t.

Ik vind dit toch zoiets afschuwelijks!!
Waarom moet een prive-persoon op deze wijze boeten omdat hij/zij iets mankeert - dat feit op zich is al vervelend genoeg.
Waarom kan deze 'last' niet gezamenlijk gedragen worden?

Verrekenen ze trouwens ook roken, alcohol, te weinig bewegen, te vet eten, te hard rijden, een moeizame relatie, zorgen om je kinderen, depressiviteit, slapeloosheid en andere zaken die invloed op je gezondheid zouden kunnen hebben? Iedereen heeft toch wel iets?

tonny

Nasha 1st

Nasha 1st

30-10-2009 om 22:21

Tonny

als je alles eerlijk invult op de vragenlijst, ja, dan kunnen ook dat soort dingen meespelen inderdaad....

Lady Grey

Lady Grey

31-10-2009 om 10:48

Roken

kost je wel degelijk extra geld,ja. Ook niet veel maar wel wat.

Noor

Noor

03-11-2009 om 10:31

Tja...

Ik vind het ook erg oneerlijk, dat je door dit soort dingen meer premie moet betalen. Roken of overgewicht, dat heb je zelf meestal in de hand. Maar zo'n gendefect, daar kan ik niet aan doen. Maar goed, het is een zinloze discussie, want het gaat zoals het gaat. Ik heb inmiddels een brochure opgevraagd over verzekeringen en erfelijkheid en daar staat in dat onder de 168.000 euro er niet naar dit soort dingen mag worden gevraagd. Of dat je in elk geval niet verplicht bent om te antwoorden. Behalve als je klachten hebt nav dit gendefect (kanker dus), maar die heb ik niet. Een deel van onze hypotheek is aflossingsvrij en met de levensverzekering zitten we onder de 168.000. Het valt dus allemaal wel mee. Ik ga het onderzoek in. Iedereen die heeft gereageerd, bedankt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.