Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Erge kiespijn; kan dat kwaad?

Beetje rare titel maar ik wist even niet hoe ik het moest samenvatten.
Het komt hier op neer: ik heb al tijden kiespijn in mijn achterste kies rechtsboven, al sinds vorig jaar na het vullen van die kies. Omdat ik dokters- en tandartsbezoeken zo he-le-maal zat was (en nog ben) en het nog wel 'te doen was' zo lang ik maar aan de andere kauwde en voorzichtig deed met warme en koude dranken heb ik afgewacht met het melden van die pijnlijke kies tot de volgende controle. En wat ik eigenlijk al wist maar niet aan wilde; er moest een wortelkanaalbehandeling plaatsvinden.
Dat is inmiddels in september gebeurd, de tandarts kon zien dat het niet meer een acute ontsteking was maar dat het een chronisch gebeuren was geworden, de zenuw was al deels teruggetrokken (ofzoiets). Helaas lukte het niet om het in een keer te behandelen, er is een noodvulling geplaatst en ik moet woensdag aanstaande weer terugkomen.
Nu heb ik de afgelopen twee weken weer ontzettende kiespijn. Erger nog dan daarvoor. Ik slik al twee weken dagelijks meerdere keren ibuprofen en soms ook Saridons. De ene dag is erger dan de andere dag en ik omdat ik dus woensdag moet komen dacht ik het die paar weken en nu dagen ook nog wel uit te houden. Maar gisterenavond en nu, zo net na het eten, is het bijna niet te doen. Het schiet mijn hele kaak door en het mijn andere kiezen en tanden en mijn oor doen er ook pijn van. Maar als het gaat zoals de andere dagen wordt het zo weer ietsje minder en is het niet meer zo heftig.
Ik denk dat ik het zo nog wel een paar dagen, tot woensdag dus, min of meer volhou, maar manlief wil me het liefst nu meteen naar de weekenddienst hebben. Hij is ook bang dat het kwaad kan; dat de zenuw nog verder beschadigd dan hij al is of dat andere kiezen en/of kaak worden aangetast.
Mijn vraag is dus nu; kan dat? Dat de boel verder beschadigd door te lang wachten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

31-10-2010 om 15:03

Nou...

lijkt me niet lekker. Of het kwaad kan. Ik weet het niet. Maar iets wat enkele dagen kan wachten, kan nog wel twee dagen wachten???
Nee, ik zou toch wel maandagochtend bellen en erop aandringen die dag nog te komen. Maar nu de weekenddienst bellen als het al een paar dagen zo is. .. zou ik niet doen.

Biene M.

Biene M.

31-10-2010 om 18:31

Tja, kan het kwaad...

Een rottende dode wortel heeft bij mij een gat gemaakt in de scheiding tussen mijn kaakholte en bijholte, ik kwam bij de tandarts na een gang via de huisarts, kno-arts en poli mond- en kaakziekten. Dat is dus wat een rottende wortel kan doen. Het goede nieuws: een jaar na de wortelkanaalbehandeling was mijn bijholte weer schoon en het gat is ook weer dicht gegroeid. Geen blijvende schade dus. Maar: als je ontzettende pijn hebt, probeer dan toch of je al eerder terecht kunt. Wie weet is er wat ruimte in de agenda van de tandarts.

heli

heli

01-11-2010 om 21:41 Topicstarter

Gatsie...

Biene, bah wat een verhaal... Dat zal toch wel pijn hebben gedaan.
Toch ben ik eigenwijs; zolang ik niet eet en drink gaat het goed; als ik dat wel doe dan doet het een poos flink zeer maar daarna zakt het (nog wel steeds met de nodige pijnstillers) af tot het niveau: 'te doen'. Dat is eigenlijk de reden waarom ik vind dat het geen spoed is. Dan zou het onhoudbaar moeten zijn en die kant leek het even op te gaan afgelopen dagen maar het is op dat niveau blijven steken.
Het vervelende is dat ik zelf eigenlijk geen tijd had vandaag en ook morgen niet en die twee dagen moeten wel te redden zijn. Ben woensdag als eerste aan de beurt. Als het onhoudbaar was geweest had ik natuurlijk geen keuze gehad, maar ik had/heb vandaag en morgen gewoon belangrijke afspraken die ik niet zomaar kon verzetten.
Toitoitoi... hopelijk geen enge dingen die er woensdag aan het licht komen...

Holiday

Holiday

02-11-2010 om 18:16

Ja hier ook

Ik heb exact hetzelfde momenteel. Twijfel of ik de tandarts moet bellen. Het schijnt dat een zenuw soms een hele poos kan spartelen en dan op een punt komt dat het twee kanten op kan, óf hij gaat dood en je voelt niks meer, óf je zit tegen het plafond.

Ik hoop op het eerste, maar als ik nu hier hoor dat een dode wortel ook niet echt bevorderlijk is..

Zijn er geen tandartsen/assistentes in de zaal?

Succes heli, laat even weten hoe het afliep!

Biene M.

Biene M.

03-11-2010 om 08:58

Niet blijven rondlopen met kiespijn!

In het algemeen geldt dat je iets aan kiespijn moet laten doen. Zoals je uit mijn verhaal kunt opmaken staat alles met elkaar in verbinding. De bacterie die voor tandrot zorgt, kan ook op je hart slaan. En verwaarloosde tandklachten kunnen tot doofheid of blijven reukverlies leiden. Niet afwachten dus.

heli

heli

03-11-2010 om 11:32 Topicstarter

Geweest

en mijn kies is nog een keer helemaal schoongemaakt, alle zenuwkanaaltjes ook en er is gezien mijn klachten nog naar extra kanaaltjes gezocht, maar die zijn niet gevonden. De boel is gevuld en dit moet het wezen.
Volgens de tandarts is het zeer onwaarschijnlijk dat de pijn vanuit die kies kwam omdat de kies er vanbinnen goed uit zag, geen tekenen van ontsteking meer. En al voelde het voor mij zeker zo (nog trouwens), het werd wel bevestigd door dat hij de vulling ging polijstn en waarbij koud water gebruikt wordt en dat deed dus pijn (ondanks verdoving).
Er is een foto gemaakt en daarvan krijg ik de uitslag nog. Verder hoef ik de volgende keer echt niet de bikkel uit te hangen en moet ik gewoon bellen. Hij heeft me overigens niet gewaarschuwd voor vervelende gevolgen als ik dat niet zou doen. Maar dat de drempel hoog is om op zondag te bellen als je op woensdag een afspraak hebt staan, snapte hij ook wel.
Verder is het nu afwachten hoe het met de pijn gaat. Zelf had ik het idee dat het gisteren beter ging dan afgelopen weekend, misschien is het op z'n retour, maar als dat niet zo is verwacht hij dat mijn kies naast de behandelde van vandaag ook aan de beurt is voor een wortelkanaalbehandeling. Joepie...
Of zoals mijn huisarts wel eens heeft gezegd; ik heb geen officiele naam voor je vele neurologisch gerelateerde klachten, maar eigenlijk ben je in de letterlijke zin van het woord een 'zenuwlijder' Wellicht dat het gedoe met die kiezen hier ook wel mee te maken heeft...

fladder

fladder

03-11-2010 om 12:09

Heli

Ik heb het topic niet teruggelezen, maar het kan een holte-onsteking (bijholte, kaakholte of zo) zijn. Dat geeft een pijn alsof je kiezen bijna uit de kaak springen...

Biene, als ik dat zo lees schrik ik me rot! Ik heb laatst een reeks zenuwbehandelingen gehad en moest 300 euro bijbetalen. Ik had me net voorgenomen de volgende keer maar extra veel pijnstillers te nemen en het tot eind van het jaar te "bewaren" (en zo de behandeling over 2 kalenderjaar uit te smeren)... Maar als het zelfs naar je hart kan gaan...

Zo komt men wel goedkoop van armoezaaiers af :S Maar goed, dat is een andere discussie...

Biene M.

Biene M.

03-11-2010 om 18:15

Fladder (beetje ot)

De goedkope oplossing is er ook: trekken. En als er dan maar genoeg getrokken is, dan vergoedt de verzekering wel wat valse tanden.

Ik vind het schandalig hoe weinig er vergoed wordt aan tandzorg, vorig jaar heb ik met dit gedoetje twee wortelkanaalbehandelingen gehad en ik heb wat extra worteldingesen, dus ondanks mijn alleruitgebreidste tandartsverzekering moest ik hiervoor nog 100,- bijbetalen en toen zat ik op mijn maximale bedrag voor 2009. Vervolgens brak een van die kiezen overlangs door, dus die moest er alsnog uit, dat deed dubbel pijn. Daar heb ik dit jaar van mijn vakantiegeld + nog wat spaargeld een implantaat laten plaatsen: 2000,-, wordt niet vergoed. De andere wortelkanaalbehandelde kies is nu ook overlangs gebroken, die heb ik laten oplappen in de hoop dat hij het tot 2011 redt, want nog een implantaat kan bruin ook in dit bovenmodale gezin dit jaar niet trekken.

Hopelijk krijg je dit jaar geen kiespijn meer! Nee, beter: hopelijk krijg je helemaal geen kiespijn meer, weg met de kiespijn!

Holiday

Holiday

10-11-2010 om 09:53

Ja die kosten!

Wij hebben ook heel wat tandartskosten dit jaar gehad, balen zeg!

Mijn kiespijn heeft me vorige week naar de tandarts gedreven, die heeft nog een noodgreep toegepast in de hoop de zenuw tot rust te brengen.

De zenuw is daarna echter pas écht gaan spartelen en heeft vervolgens na 5 dagen het loodje gelegd. Ik voel nu helemaal niks meer (dat is wel fijn) maar hij is dus dood. En weer een wortelkanaalbehandeling dus over twee weken.....kassa..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.