Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Morgenster

Morgenster

05-07-2019 om 14:43

ernstige vorm PMS - en gebruik ad

Iets waarmee ik zelf geen ervaring heb, doet zich voor in mijn naaste omgeving. Even een gelegenheidsnick.

Ernstige vorm van PMS. Vooral de emotionele klachten zijn zwaar, komen vaste prik elke cyclus terug.

Het idee is nu om de helft van de cyclus antidepressiva te gebruiken, de andere helft niet. Degene om wie het gaat, wil vanwege de bijwerkingen niet fulltime aan de ad, is ook de overige tijd niet nodig. Heeft iemand hiermee ervaring? Huisarts niet. zo bleek. En de apotheek vond twee weken slikken en twee weken niet erg ongebruikelijk.

Heeft iemand hiermee ervaring?

(De meest geschikte anticonceptiepil voor vrouwen die neigen naar somberheid is eerder ingezet, bij voorkeur zonder stopweek. De gebruikster zou binnen een paar jaar graag een gezin krijgen, en met haar voorgeschiedenis van een zeer onregelmatige menstruatie (om de 3/4 maanden) wil ze nu van de pil af. Maar zich zo ellendig voelen, valt erg zwaar.)

Marrie

Marrie

05-07-2019 om 15:03

Voor zover ik weet

Is het effect van ad iets dat moet opbouwen in een week of 6 en moet het gebruik ook weer rustig afgebouwd worden. Dan zou het plan van de dame in kwestie dus sowieso niet werken. Bijwerkingen, als die er al zijn, nemen meestal na verloop van tijd af. En zijn afhankelijk van merk en dosering. Ik zou het dus zo niet aanpakken, maar overleggen met ha en apotheek wat er wel kan.

Niet doen

Antidepressiva werken alleen als je de spiegel in je bloed stabiel houdt. Dat lukt niet met twee weken op, twee weken af. Raar dat de apotheek dat niet vreemd vond. Onwaarschijnlijk zelfs.

Guera

Guera

05-07-2019 om 15:48

Geen ervaring

Maar lees hier dat het wel kan zoals jij beschrijft met anti depress https://www.degynaecoloog.nl/onderwerpen/premenstrueel-syndroom-pms/

Mijntje

Mijntje

05-07-2019 om 19:11

vraag voor een gyn

Meer een vraag voor een gynaecoloog dan voor een huisarts.
Ik zou haar aanraden zich door te laten verwijzen naar een gynaecoloog en niet zelf dokteren nav ervaringsverhalen.

Morgenster

Morgenster

05-07-2019 om 22:07

Wel ongebruikelijk

- tikfoutje -

Daarom ben ik ook zo benieuwd of iemand hier ervaring heeft met deze manier van behandelen. Wat Guera vond, zag ik op meer plaatsen terug.

Guppie

Guppie

06-07-2019 om 22:39

Oestrogeendominantie

Ik zou vooral denken aan gebruik van de juiste voeding, wat voedingssupplementen - vraag advies op maat - en de hormonen in evenwicht brengen.
Veel vrouwen hebben te maken met oestrogeendominantie, wat wisselende stemmingen kan geven. Onder andere natuurlijke progesteroncrème kan helpen. Kan enorm schelen in je humeur maar ook in de lengte en hevigheid van de bloedingen.
Je lichaam kan zelf serotonine aanmaken uit tryptofaan, samen met tal van andere voedingsstoffen. In de vorm van 5htp kan beter werken.
De bijwerkingen van antidepressiva bestaan onder andere uit een verminderde aanmaak van melatonine, wat bij onderbroken gebruik nog steeds het geval zal zijn.
https://www.dehormoonfactor.nl/oestrogeendominantie-bij-vrouwen
https://energiekevrouwenacademie.nl/pms-pesterige-maandelijkse-sores/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.