Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ervaring gezocht remigratie hoogbejaarde ouder

mocht iemand nog twijfelen over wie ik ben, nu niet meer 😉.

Mijn moeder kan niet langer zonder dagelijkse verzorging en hulp in haar huis blijven wonen. Een plek voor haar vinden, gaat moeite kosten. Ondanks haar weerstand zoeken we ook uit of we haar naar Nederland kunnen halen, maar ik loop een beetje vast in de informatie  Wie heeft met deze situatie ervaring? 

Ik weet inmiddels dat we bij Ciz moeten zijn ivm de Wlz, wet langdurige zorg.  Maar dat is een tijdelijke oplossing. Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe we dáár gebruik van kunnen maken. 

Alles moet in korte tijd geregeld worden. Alle nuttige tips zijn welkom. 

Vanuit welk land wil je haar halen?

Eerst uitzoeken of voor je moeder een wachttijd geldt voor ze gebruik kan maken van de WLZ denk ik.
https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/remigreren-of-immigreren-wlz

Ik zou beginnen contact op te nemen met het Wmo-loket in mijn eigen gemeente. Ik weet niet of zij het weten (gaat over lokaal tenslotte) maar misschien/hopelijk weten ze wel bij wie je moet zijn om het uit te zoeken en te regelen. 

Ixia.

Ixia.

29-07-2021 om 17:06 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 29-07-2021 om 13:36:

Eerst uitzoeken of voor je moeder een wachttijd geldt voor ze gebruik kan maken van de WLZ denk ik.
https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/remigreren-of-immigreren-wlz

Zoals ik het lees is er geen wachttijd.

Ixia.

Ixia.

29-07-2021 om 17:07 Topicstarter

Mija schreef op 29-07-2021 om 14:10:

Ik zou beginnen contact op te nemen met het Wmo-loket in mijn eigen gemeente. Ik weet niet of zij het weten (gaat over lokaal tenslotte) maar misschien/hopelijk weten ze wel bij wie je moet zijn om het uit te zoeken en te regelen.

Ja, dat soort stappen, doen we.

Ixia.

Ixia.

29-07-2021 om 17:07 Topicstarter

chantalpa schreef op 29-07-2021 om 13:29:

Vanuit welk land wil je haar halen?

Spanje, een verdragsland. 

https://www.ciz.nl/client/client-meer-informatie/clienten-in-en-uit-het-buitenland

Als er geen wachttijd is, dan begint het met een indicatie aanvragen via het CIZ. Vooral het verzamelen van de nodige informatie bij artsen lijkt me lastig. Denk er ook aan dat de informatie vertaald zal moeten worden.

Zou je moeder jouw willen machtigen om die aanvraag te doen?

Ixia.

Ixia.

29-07-2021 om 22:16 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 29-07-2021 om 19:22:

https://www.ciz.nl/client/client-meer-informatie/clienten-in-en-uit-het-buitenland

Als er geen wachttijd is, dan begint het met een indicatie aanvragen via het CIZ. Vooral het verzamelen van de nodige informatie bij artsen lijkt me lastig. Denk er ook aan dat de informatie vertaald zal moeten worden.

Zou je moeder jouw willen machtigen om die aanvraag te doen

Mijn zus heeft gister en vandaag met het Ciz gebeld en ze lijkt verschillende informatie gekregen te hebben. Gister leek meer te kunnen dan vandaag. Dus ga ik morgen ook nog maar eens bellen en dan maar kijken welke informatie ík krijg. 

 Ik denk dat ze zelf haar handtekeningen nog kan zetten, maar het is een goed punt. Ik ben de jongste en volgens mij nog steeds niet handelingsbewaam in de ogen van mijn zussen (zeg ik sarcastisch, ik word er soms mal van), dus zal de oudste gemachtigd worden als dat aan de orde is. 

Ixia.

Ixia.

29-07-2021 om 22:21 Topicstarter

ik waardeer dat er meegedacht wordt, maar mijn vraag was vooral gericht op soortgelijke ervaringen. Die zijn er niet?

Leene

Leene

30-07-2021 om 16:40

Ik ken iemand die haar moeder heeft over laten komen uit Griekenland. Deze mevrouw is  bijna gelijk in de WLZ terecht gekomen met de diagnose die is gesteld door een arts daar (namelijk dementie) Maar ik weet dat zij hier ook naar een geriater is geweest. Je zult wel medische gegevens moeten laten vertalen.
Het verbaasde mij ook dat zij dit zo makkelijk voor elkaar heeft gekregen. Hoe het zit met verblijfsvergunningen weet ik niet maar blijkbaar is het geen probleem want haar moeder zit hier al weer 4 jaar.

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met de WLZ is maar een tijdelijke oplossing. WLZ is juist definitief daar kom je bijna niet meer uit tenzij je gezondheidstoestand verbeterd.
Overigens heb je nog steeds een zorgverzekering nodig naast de WLZ want ziekenhuiszorg e.d moet betaald worden uit de zorgverzekering. Dus bel ook je zorgverzekeraar zodat ze niet onverzekerd is ( wellicht ten overvloede)

Je kunt zelf een aanvraag doen bij het CIZ, artsenbrieven meesturen en een handtekening van je moeder op de machtiging tenzij zij je gemachtigd heeft. Maar dat moet dan wel blijken uit bijvoorbeeld een levenstestament of een juridische uitspraak.

Je krijgt een indicatie uit de WLZ  als je moeder regie verlies heeft en/of 24 uurs nabijheid nodig heeft Er zijn verschillende zorg zwaarte pakketten (ZZP) binnen de WLZ. ZZP 5 is voor dementie, ZZP 6 voor somatische aandoeningen die verpleeghuiszorg behoeven en ZZP4 is een vergaarbak van mensen met lichtere problematiek zowel lichamelijk als cognitief ( beginnende dementie bijvoorbeeld of een combi)
Noem vooral regieverlies daar 'slaan ze op aan' bij het CIZ

WLZ heeft een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. Te berekenen via het CAK.nl rekenmodule Als je WLZ hebt wordt heel veel zorg ( behalve ziekenhuis, tandarts ergo geloof ik)  daaruit betaald ook bijvoorbeeld begeleiding en hulp in de huishouding. Je hebt dan geen indicatie meer nodig via de WMO. 
Als je moeder minder dan 20 uur hulp krijgt uit de WLZ per maand is de eigen bijdrage niet meer dan 23 euro.

Iets heel anders, als jullie je eigen moeder willen verzorgen ( wellicht vanwege de taal) zou ik een PGB ( persoonsgebondenbudget) vanuit de WLZ proberen aan te vragen. Dat zijn forse bedragen, veel hoger dan vanuit de zorgverzekering. Gaat echt om budgetten van een paar 100 euro per week! Je moet dan wel zelf een duidelijk plan opstellen. 
Per Saldo is een organisatie die mensen met een PGB bijstaat .

De griekse dame wordt verzorgd door haar dochter en haar echtgenoot ( nederlands maar spreekt grieks) zij zijn minder gaan werken en dat kunnen ze ook doen omdat ze zichzelf uitbetalen via het PGB. PGB hebben ze makkelijk gekregen omdat mw dement is en geen Nederlands spreekt en een opname in een verpleeghuis ingewikkeld zal worden. Gelukkig dwaalt ze niet!  Ze hebben zelf nog een dame gevonden die de  taal spreekt en die komt ook elke week een  aantal uur. Zij wordt ook betaald vanuit het PGB.

Misschien voor nu wat teveel info, maar hopelijk heb je er wat aan.

Ixia.

Ixia.

30-07-2021 om 17:11 Topicstarter

heel veel info! Maar wel waar ik om vroeg. Dank je wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.