Gezondheid
Poezekat
21-02-2026 om 11:45
Ervaring met GLI traject?
Waarschijnlijk ga ik het GLI traject volgen, Ik kreeg een doorverwijzing hiervoor via de huisarts toen ik bevestigend antwoordde op de vraag of ik ondersteuning wilde bij oa afvallen (is niet de enige reden om dit traject in te gaan overigens) Volgende week heb ik de intake hiervoor. Zijn er meer mensen die dit volgen of gevolgd hebben?
Sandra1964
21-02-2026 om 12:32
ja ik ben in augustus gestart. Bij een sportschool die alles in huis heeft ( gli coach, workshops, diëtist, fysio, en 3 mnd gratis sporten). Het zijn open deuren, ik neem aan dat jij ook heus weet dat je gezond moet eten en meer bewegen. Maar de bewustwording werkt wel. Ik ben nog niet afgevallen, werk vooral aan fitter worden.
Er zijn veel aanbieders voor gli, dus zoek een goede uit. Aan eenmaal per maand met een groepje bij elkaar komen om over gezonde voeding te praten heb je niks aan.
Poezekat
21-02-2026 om 12:47
Het afvallen is me een aantal jaar geleden prima gelukt maar ben weer wat aangekomen en het lukt me niet om die kilo's er terug af te krijgen en nog zo'n 10 kg af te vallen. Dit mag uiteraard in een rustig tempo. Door flink toegenomen werkdruk het afgelopen jaar ben ik ontzettend moe en ik sport en beweeg daardoor een stuk minder, ook heb ik totaal geen puf om mijn huishouden goed bij te houden. Ik zit helemaal niet lekker in mijn vel, slik medicatie voor hoge bloeddruk (wel lage dosering) en nu ook preventief medicatie vanwege verhoogd cholesterol en heb vooral de laatste weken regelmatig hoofdpijn.
Bij dit GLI traject zou er maandelijks een bijeenkomst zijn met de hele groep, ook individuele gesprekken en uiteraard bewegen, ik weet echter nog niet of het bewegen ook met de groep is, individueel of een combinatie hiervan.
Kimdekim
21-02-2026 om 18:44
ik ben in januari gestart met GLI. Ben nog niet mega enthousiast, maar het voelt nu vooral als noodzakelijk kwaad om met medicatie te mogen starten.
Bij mijn GLI zijn er alleen gesprekken in een groep. Je gaat niet samen sporten of wegen ofzo.
Poezekat
21-02-2026 om 20:29
Ik kon ook ondersteuning krijgen van een diëtiste of dit traject. Heb gekozen voor het laatste omdat het me niet alleen gaat om afvallen. Ik hoop wel dat ik hierdoor op den duur kan stoppen of minderen met de medicatie voor bloeddruk en cholesterol.
Max88
22-02-2026 om 18:42
Poezekat schreef op 21-02-2026 om 20:29:
Ik kon ook ondersteuning krijgen van een diëtiste of dit traject. Heb gekozen voor het laatste omdat het me niet alleen gaat om afvallen. Ik hoop wel dat ik hierdoor op den duur kan stoppen of minderen met de medicatie voor bloeddruk en cholesterol.
Vast wel.
Over je moeheid: de bijwerkingen van beide middelen ( waarschijnlijk een statine en -pril) zijn de eerste 8 weken gemiddeld het ergst en sommige blijvend.
Als je geen vaataandoening/risico op hebt, zal afvallen heel veel helpen om van die medicatie te minderen of af te komen, al is het bv maar voor een paar jaar.
Poezekat
23-02-2026 om 15:48
Max88 schreef op 22-02-2026 om 18:42:
[..]
Vast wel.
Over je moeheid: de bijwerkingen van beide middelen ( waarschijnlijk een statine en -pril) zijn de eerste 8 weken gemiddeld het ergst en sommige blijvend.
Als je geen vaataandoening/risico op hebt, zal afvallen heel veel helpen om van die medicatie te minderen of af te komen, al is het bv maar voor een paar jaar.
De moeheid heb ik al langer dan ik die medicatie gebruik, waarschijnlijk door hogere werkdruk door langdurig zieken. Maar dit kan misschien ook wel verbeteren door nog wat af te vallen. De kans bestaat zeker dat de medicatie aangepast of gestopt kan worden naarmate mijn gewicht daalt.
Vandaag de intake gehad, veel goede adviezen gekregen en ook wat verbeterpunten. Maar er zijn ook zeker een aantal dingen die ik al goed doe dus dat was fijn te horen. Het traject bestaat uit bijeenkomsten en ook 1 op 1 gesprekken, de volgende staat al gepland. Een abonnement bij de sportschool heb ik al dus daar blijf ik sporten en daarnaast kreeg ik het advies ook een paar keer per week buiten te bewegen, wandelen of fietsen. Dit zou inderdaad wel iets vaker kunnen maar ben momenteel steeds erg moe als ik thuis kom van het werk, dit zal ik dan even moeten inplannen.
Courage
23-02-2026 om 23:32
Mijn ervaring is dat meer bewegen helpt tegen vermoeidheid. En ja, dat is rete moeilijk als je al moe bent... Moet zelf nu ook weer aan de bak. Maar elke dag een half uur wandelen helpt écht (bij de meeste dan).
Voor mij werkt het om meteen bij thuiskomst na het werk iets te doen. Als ik eenmaal ben gaan zitten, ben ik moeilijker te motiveren.
Tas neerzetten, leuke podcast opzetten en de deur uit. 
(geen idee of dit een optie is hoor, misschien heb je andere verplichtingen)
Poezekat
24-02-2026 om 15:15
Courage schreef op 23-02-2026 om 23:32:
Mijn ervaring is dat meer bewegen helpt tegen vermoeidheid. En ja, dat is rete moeilijk als je al moe bent... Moet zelf nu ook weer aan de bak. Maar elke dag een half uur wandelen helpt écht (bij de meeste dan).
Voor mij werkt het om meteen bij thuiskomst na het werk iets te doen. Als ik eenmaal ben gaan zitten, ben ik moeilijker te motiveren.
Tas neerzetten, leuke podcast opzetten en de deur uit.
(geen idee of dit een optie is hoor, misschien heb je andere verplichtingen)
Nee, dit is zeker een optie, niet elke dag maar wel meerdere keren per week. Morgen ga ik gelijk na het werk sporten maar donderdag zou ik gelijk een half uurtje kunnen wandelen bij thuiskomst. Het gaat niet alleen om het bewegen maar ook om hoofd leeg maken en dan is wandelen of een stuk fietsen natuurlijk wel goed. Dat fietsen wil ik ook nog doen, ik ga op de fiets naar het werk dus wil wat vaker na het werk met een flinke omweg naar huis fietsen.
Poezekat
24-02-2026 om 15:18
Wat ik ook fijn vind om te doen is tuinieren en in huis heb ik momenteel ook nogal veel achterstallig werk, al vind ik het huishouden niet bepaald leuk om te doen. Dat probeer ik nu ook weer wat meer op te pakken.
Temet
24-02-2026 om 15:31
Voor vervelende huishoudelijke klussen (dat zijn de meeste) is de podcast uitgevonden. Ik zal niet zeggen dat mijn huis veel schoner is geworden sinds ik de podcast heb ontdekt, maar het helpt wel voor mijn humeur.
Renate46
24-02-2026 om 15:32
Poezekat schreef op 23-02-2026 om 15:48:
[..]
De. Het traject bestaat uit bijeenkomsten en ook 1 op 1 gesprekken, de volgende staat al gepland. Een abonnement bij de sportschool heb ik al dus daar blijf ik sporten en daarnaast kreeg ik het advies ook een paar keer per week buiten te bewegen, wandelen of fietsen. Dit zou inderdaad wel iets vaker kunnen maar ben momenteel steeds erg moe als ik thuis kom van het werk, dit zal ik dan even moeten inplannen.
Je zal echt je life-style moeten aanpassen. Moe is ieder mens (vaak)na het werk. Ook de mensen die 3x per week zwemmen, elke dag 7k stappen lopen enz enz. Bewegen hoort bij de mens. Besef dat bewegen net als eten, slapen erbij hoort elke dag.
Als ik dit al lees komt de klad er al gauw in. Koop een smartwatch en haal je doelen elke dag qua cardio (lopen, zwemmen) en doe 2-3x per week krachttraining. Probeer dus 3500kcal aan beweging per week extra te verbranden. Is maar een uurtje per dag.
Poezekat
24-02-2026 om 16:13
Renate46 schreef op 24-02-2026 om 15:32:
[..]
Je zal echt je life-style moeten aanpassen. Moe is ieder mens (vaak)na het werk. Ook de mensen die 3x per week zwemmen, elke dag 7k stappen lopen enz enz. Bewegen hoort bij de mens. Besef dat bewegen net als eten, slapen erbij hoort elke dag.
Als ik dit al lees komt de klad er al gauw in. Koop een smartwatch en haal je doelen elke dag qua cardio (lopen, zwemmen) en doe 2-3x per week krachttraining. Probeer dus 3500kcal aan beweging per week extra te verbranden. Is maar een uurtje per dag.
Er is wel een verschil tussen moe zijn en uitgeput. Wij hebben de afgelopen 3 maanden met flinke onderbezetting gezeten door langdurig zieken en dit is lichamelijk werk met veel lopen. Daarnaast ook vaak erg slecht geslapen. Heb de afgelopen periode gesport maar minder vaak dan ervoor en dit wil ik nu weer oppakken. Mijn vraag was dan ook of er hier mensen zijn die dit GLI traject gedaan hebben of nu volgen. Met mijn motivatie is niks mis anders zou ik er niet aan beginnen.
Ysenda
24-02-2026 om 16:56
Temet schreef op 24-02-2026 om 15:31:
Voor vervelende huishoudelijke klussen (dat zijn de meeste) is de podcast uitgevonden. Ik zal niet zeggen dat mijn huis veel schoner is geworden sinds ik de podcast heb ontdekt, maar het helpt wel voor mijn humeur.
Dat werkt niet bij mijn brein want dan ga ik naar de potcast luisteren en komt er niets uit mijn handen qua huishouden. Tijdens wandelen gaat ook niet, dan sta ik zomaar stil midden op een weg.
Poezekat
24-02-2026 om 17:04
Renate46 schreef op 24-02-2026 om 15:32:
[..]
Ik heb de mogelijkheid om gelijk na het werk de sportschool in te duiken maar ik vind het wel belangrijk om iets te doen wat me aanspreekt zoals bepaalde groepslessen. Zelf in de zaal cardio en krachttraining doen vind ik echt niet leuk. Gelukkig is het op 1 dag in de week wel mogelijk om gelijk na het werk mee te doen met een leuke activiteit dus mijn sporttas staat al gereed.