Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

20-10-2010 om 13:13

Ervaring met metoject?

Sinds kort weet ik dat ik de ziekte van Crohn heb. Daartegen moet ik natuurlijk medicijnen slikken. Ik reageer echter niet goed op de meest voor de hand liggende medicatie. Nu heb ik een recept gekregen voor Metoject, een fijn spulletje dat ik moet leren injecteren. De bijsluiter van de apotheek is niet echt vrolijk stemmend; ik ga geloof ik nog net geen licht geven, maar verder lijk ik wel een wandelend gevaar voor mijn omgeving te worden.... Allerlei lichaamsvloeistoffen zijn potentieel gevaarlijk voor mijn omgeving; en seks mag alleen nog met condoom om mijn partner te beschermen.
Nu heb ik morgen een afspraak met de MDL-verpleegkundige die mij verder dingen gaat uitleggen en me gaat leren zelf te spuiten, dus ik zal haar ook veel vragen. Toch vroeg ik me af of hier ervaringsdeskundigen zijn, die me vast wat kunnen vertellen.
Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
miranda

miranda

22-10-2010 om 08:17

Mijn dochtertje van 9

gebruikt metoject niet voor de ziekte van chron maar voor jeugdreuma! Maar ik neem aan dat het hetzelfde werkt! Wij injecteren 1 keer per week altijd op dezelfde dag in het bovenbeen! Het is maar een heel kort naaldje en word subcutaan gespoten, mijn dochter zegt dat het niet pijn doet! Ze heeft verder geen last van bijwerkingen zoals misselijkheid etc. Wel moeten we goed haar bloedwaarden in de gaten houden omdat zij regelmatig een tekort aan witte bloedcellen heeft gehad! En als ze ziek is koorts boven de 38.5 mag ze geen injectie! En moeten we een week overslaan! Ze krijgt iedere week ook 48 uur na de injectie 5 mg foliumzuur, dit is om de bijwerkingen tegen te gaan dacht ik!
Ik weet wel dat iedereen anders reageert op de mtx, heel veel mensen hebben last van bijwerkingen en dan vooral misselijkheid!
Wil je meer weten laat het mij maar weten!
Groetjes Miranda

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

22-10-2010 om 13:52

Miranda

Dank je wel voor je reactie. Wat akelig voor je dochter dat ze jeugdreuma heeft en zulke heftige medicijnen nodig heeft! Hopelijk helpen ze haar goed. Gisteren ben ik voor het eerst geprikt; het lukte me nog niet om het zelf te doen. 't Is toch het idee hè om in jezelf te prikken... Tot nu toe merk ik niet echt bijwerkingen, beetje misselijk misschien, verder niet. De verpleegkundige relativeerde alle waarschuwingen die ik van de apotheek had gekregen, gewoon voorzichtig zijn met medicijnen maar dat spreekt voor zich. De waarschuwingen dat ik voortaan de wc 2x moest spoelen met de deksel dicht, tissues waarmee ik eventueel gemors opruim,direct met plastic handschoenen naar de apotheek moest brengen en seks alleen nog met condoom mocht, deed ze af als onzin. Nu zal seks voor jouw dochter geen issue zijn, maar hebben jullie verder wel bepaalde maatregelen waar zij/jullie je aan moet houden?
Ik hoor het graag!
Groetjes, Lelietje

miranda

miranda

22-10-2010 om 21:30

Lelietje

Hoi Lelietje,

Het lijkt mij inderdaad heel moeilijk om jezelf te prikken!! Ik vond het al moeilijk om mijn kind te moeten prikken en dan nog wel met die rotzooi!!! wij zijn heel makkelijk en leven de regeltjes niet echt na die er zijn, ik vind ook dat ze er een goot issue van maken!
Ik prik haar gewoon zonder handschoenen en als ik knoei pak ik mijn schoonmaakdoekjes van glorix en ruim ik het op!!! Dat van die wc vind ik echt onzin, hoe moet dat kind dat op school doen daar hebben ze niet eens een deksel!!!!! Het enige waar wij rekening mee houden is geen melkprodukten 2 uur voor en 2uur na mtx!! En dit is omdat de werking vermindert door melk!! Ik vind die regels echt onzin dat het voor mij schadelijk kan zijn ik moet die troep ook aan mijn kind geven waarom zou het voor mij dan slecht zijn!!!
Je moet wel oppassen met andere medicijnen vooral bepaalde antibiotica, maar dat houd als het goed is je apotheek in de gaten. Mijn dochter gebruikt heel veel medicijnen omdat ze nog meer ziekten heeft naast jeugdreuma en dat maakt het wel extra moeilijk. ze gebruikt de mtx nu al 4 jaar wel is de dosering een aantal keer verhoogd en heeft ze naast mtx ook andere medicijnen gebruikt voor haar reuma.
Ik hoop dat hier wat aan hebt en als je meer wilt weten laat maar horen!

Groetjes Miranda

Massi Nissa

Massi Nissa

23-10-2010 om 08:29

Lelietje

Ik heb ook jaren mtx gebruikt (oraal) tegen arthritis. Reuma en Crohn zijn allebei auto-immuunaandoeningen en veel medicatie werkt bij allebei. Ik heb nu alweer een poosje Sulfasalazine (heb jij misschien ook al eens gehad).
Ik heb dezelfde ervaring als Miranda met haar dochter, mtx is heftig spul en vooral in het begin moet je lichaam erg wennen. Fijn dat Miranda er zoveel ervaring mee heeft. Ik wens je sterkte, en hoop dat de mtx snel aanslaat.
Groetjes
Massi

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

25-10-2010 om 09:35

Massi en miranda

Bedankt allebei voor jullie verhalen. Ik ben blij te horen dat ik niet een soort van melaatse hoef te worden voor mijn omgeving! Dat had ik op zich ook al wel begrepen van de verpleegkundige, maar het is fijn om dat bevestigd te krijgen door ervaringsdeskundigen.

Enne Massi; nog gefeliciteerd met je zwangerschap!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.