Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

mol

mol

13-08-2018 om 11:06

ervaring met nachtlenzen?

We overwegen om voor onze dochter (14) nachtlenzen te gaan aanschaffen. De claim is, dat deze kunnen helpen om de achteruitgang van het zicht te remmen. Er is uiteraard geen garantie. Ik ken niemand die dit soort lenzen gebruikt en zou graag wat ervaringen horen van mensen die ervoor hebben gekozen, of die juist ervan hebben afgezien. Alvast bedankt!

Ad Hombre

Ad Hombre

13-08-2018 om 16:38

Ik ken

iemand die er een fikse ontsteking aan heeft overgehouden. Ze kan nu helemaal geen lenzen meer dragen.

Ja, positief

Mijn dochter (11) heeft ze en het is erg fijn. Ze heeft niet zulke sterke lenzen nodig, ik dacht rond de min 2. Ze wilde zelf erg graag nachtlenzen (de oogarts begon erover) en heeft er heel erg haar best voor gedaan om door te zetten. Het eerste half jaar was het met inbrengen erg wennen omdat dat best moeizaam ging, lang duurde en het erg prikte, ze ging dan op de tast haar bed in en kon ook niet meer lezen. Nu gaat dat allemaal veel beter. Het zijn harde lenzen dus dat went sowieso moeilijker. Het zicht is vanaf dag 1 goed geweest en het is erg prettig bij het sporten. Tijdens een kamp heeft ze een paar dagen overgeslagen dus lenzen 's nachts niet ingedaan en ook dat ging goed. Ik hoop dat haar ogen hierdoor niet verder achteruit gaan dat zou heel fijn zijn want toen ik die leeftijd had vlogen mijn ogen achteruit. Ik ben altijd wel bang dat ze ontstoken ogen krijgt en let erg op het schoonmaken van lenzen, hulpmiddelen en handen. Het enige nadeel vind ik de kosten, die zijn hoog, zo'n €500, maar die heb ik er zeker voor over.

Johanna

Johanna

14-08-2018 om 11:03

nachtlenzen

Ja en nee. Mijn dochter was 14 toen ze nachtlenzen kreeg. Ideaal! Was inderdaad even wennen, maar eenmaal gewend, fantastisch. Overdag zag ze alles gewoon scherp. Geen last bij sporten, op de fiets, geen gedoe, 's avonds na tandenpoetsen de lenzen in en klaar. Maar na verloop van tijd, begon ze steeds vaker met de ogen te knipperen, uiteindelijk bij de oogarts terecht gekomen. Wat bleek? Ze had niet voldoende oogvocht, waardoor de lenzen gingen irriteren, de binnenkant van haar oogleden waren helemaal rood. Geen nachtlenzen meer. Ze is overgestapt naar daglenzen, maar het ging niet lekker: ze had steeds meer oogdruppels nodig, meteen na school de lenzen uit en de bril op. Nu zijn we een paar jaar verder en draagt ze alleen nog maar de bril.

Als je ogen er geschikt voor zijn: doen! Voordeel is ook dat je ogen haast niet meer achteruit gaan, dat zei de oogarts. Het schijnt ook alleen maar te kunnen tot -4/-5 daarna niet meer. Dat betekent op tijd beginnen!

Zus

Zus

14-08-2018 om 16:46

positieve ervaring

Mijn dochter was ook 14 toen ze begon met nachtlenzen. Indoen en uitdoen ging binnen een week al soepel. Ze had min 3 toen ze begon en nu heeft ze min 1 en andere oog zelfs nog maar min half. Het remt dus niet alleen de achteruitgang af, maar kan het ook nog verbeteren. De oogarts vertelde dat in Amerika nachtlenzen gebruiken bij heel jonge kinderen die al snel achteruitgaan.
Als ze weleens een nachtje gaat logeren, neem ze de lenzen niet mee. Kan ook prima.

Noordenveld

Noordenveld

14-08-2018 om 22:43

Kind en ikzelf

Mijn kind heeft nu 2 jaar nachtlenzen. Waar hij alsbrildrager bijna elke 10 maanden sterkere glazen moest hebben is de sterkte nu al 2 jaar stabiel.
Ikheb sinds een jaar nachtlenzen. Ik vind het wennen. Ik vind het lastig in het donker. Autolampen en straatlantaarns hebben een aura.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-08-2018 om 04:53

Noordenveld

Dat aura is dat wanneer je ze inhebt? Dat is normaal bij contactlenzen (tenminste bij de 'harde' die ik heb), maar nachtlenzen moet je toch pas indoen als je naar bed gaat?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.