Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ahum

Ahum

29-07-2016 om 15:38

Ervaring Weight Watchers Online?

Net terug van vakantie en ik baal van mijn lijf. Wilde al langer een paar kilo afvallen, maar het lukt mij maar niet en die buik wordt maar dikker. Ik zag dat WW online momenteel een aanbieding heeft en dacht, misschien moet ik dat eens proberen. Misschien lukt het mij met een steuntje in de rug wel.

Maar voordat ik het doe, ben ik benieuwd wat het inhoudt en of je er daadwerkelijk wat aan hebt.

Iemand ervaring?

Guera

Guera

29-07-2016 om 19:57

Je moet invullen wat je streefgewicht is en nog wat info. Dan krijg je persoonlijk aantal punten toegewezen. Die staan in een appartement die je downloadt. Alles wat je eet cultuur je in. De app rekent het om naar punten. Je krijgt ook een streef beweging aantal punten. Als je bv uur gefietst hebt rekent hij dat ook om naar punten. Al met al supersimpem en goed uitgewerkt. Alleen ik bleef na 3 kilo echt steken. Zoals eerder. Ik woog 68 en wil naar 62. Ik blijf steeds steken op 65/66. Niet genoeg om verschil te zien. Ik ben na 2 mnd gekapt met de app. Volgens mij is het de leeftijd. Het gaat er gewoon echt niet af. Ik snap er niks van. Ik was ook al eens bij een diëtiste. Uiteindelijk zei ze dat ik te weinig at(teveel alleen maar groenten en ei en yoghurt).
Dat is daardoor mijn lijf in de spaarstand zette. Na ja lang verhaal kort. Ik ging iets meer eten en er gebeurde alsnog niks.
Maar goed op zich geeft de ww app wel goed inzicht

lennest

lennest

29-07-2016 om 21:58

Eetmeter is ook een optie

Weight Watchers-online kost iedere maand geld en je moet het helemaal zelf doen. Dus ben ik overgestapt op de eetmeter van het voedingscentrum, zowel als app op je telefoon als inloggen bij het voedingscentrum. Verschil? De eetmeter geeft aan waar je te veel of te weinig van eet. Ik bleek te veel eiwitten te eten. De WW-app werkt met punten: in mijn geval 29 punten per dag en dan nog een aantal punten per week voor extraatjes. De eetmeter werkt met calorieën en dus ook met dat wat je eet. Het valt of staat met je discipline, maar dat is vaak het geval met afvallen. Ik zou eerst eens met de eetmeter beginnen, werkt dat niet, dan werkt waarschijnlijk weight watchers online ook niet. De eetmeter is gratis, WW-online niet.

Dietist

Dietist

29-07-2016 om 23:46

Koolhydraten

Het is niet goed om alleen maar eiwitten en groenten te eten, je lichaam heeft ook koolhydraten nodig. Natuurlijk val je af als je begint, maar je lichaam heeft moeite met de glucosehuishouding als je alleen groente en eiwitten eet. In groente en fruit zitten ook koolhydraten, maar veel minder dan in zetmeelproducten.

Dus wil je echt afvallen kun je een goed boek over de spijsvertering lezen, zodat je het beter begrijpt en daarna goede keuzes kan maken.

De eetmeter van het voedingscentrum is een geweldige app waarmee je inzicht krijgt. Probeer hem een week uit en noteer wat en hoeveel ervan je eet. De grafieken/tabellen zijn superduidelijk en je krijgt advies. Bijv: je zoutinname is hoger dan aanbevolen. Als je ziet dat twee croissants (getallen kloppen niet, doe t uit mijn hoofd) samen 400 kcal geven en er 18 gr vet in zit, kun je die twee croissants vervangen door drie volkorenboterhammen waarin 240 kcal zitten en 2 gr vet. En dan zit je nog voller ook.

Stel je voor dat je na een week ziet dat je gemiddelde daginname 2600 kcal is. Als je dat terugbrengt tot 2200 à 2100 per dag, heb je al heel wat gewonnen. Daarnaast ga je elke avond een half uur stevig doorwandelen om je spijsvertering en verbranding een goede boost te geven.

@Emma

@Emma

29-07-2016 om 23:51

My fitness pal

Die gebruik ik. Net zoiets als de eetmeter, calorieën tellen. Ik heb hele goede ervaringen met ww online, maar het kost geld. Inmiddels weet ik wel wat goed en slecht is qua eten. Het gaat bij mij meer om de porties en hoeveelheden. Noteren wat je eet helpt daar goed bij. Ww online en die calorieënapp zijn een prima middel.

Molletje

Molletje

30-07-2016 om 10:40

Fatsecret

Ww is een goed systeem. Goed doordacht concept. Doen veel onderzoek en blijven up to date. Bij een plateau kun je overwegen om naar de meetings te gaan, de coaches daar kunnen daar echt mee helpen. En zijn vaak zelf ervaringsdeskundigen, vind ik ook wel fijn.

Als gratis app gebruikt mijn zus Fatsecret. Schijnt heel fijn te zijn, ook met veel inzicht.

Het voedingscentrum vind ik persoonlijk een dubieuze tent. Heb niet zo veel vertrouwen in hun expertise gezien de hoeveelheid onzin of onrealistisch gewauwel waar ze mee komen. Laatst ook weer: wilde ze aanmaaklimo op basisscholen gaan verbieden. Sure lijkt me echt de hoogste prio hebben in het basisonderwijs, not. Enfin, ik ben geen fan dus

Lucerna

Lucerna

30-07-2016 om 13:09

Weight Watchers werkt niet

Dat is hun verdienmodel: in eerste instantie val je wel af (met vrijwel elk dieet), maar het wordt steeds lastiger om je eraan te houden. Uiteindelijk gaan heel veel mensen toch weer meer/anders eten, je krijgt het gevoel dat het je eigen schuld is en je belandt opnieuw bij de Weight Watchers (of willekeurige andere afvalclub). Je blijft terugkomen. Als het wel echt werkte, zou je blijvend afvallen en zou WW lang zo groot niet zijn...

Ahum

Ahum

30-07-2016 om 14:49

Hulpmiddel

Ik ga eerst die eetmeter proberen. WW kan altijd nog.

Ik zoek gewoon een hulpmiddel, wellicht ook met eettips of een weekmenu. Het gaat maar om 5 kilo en ik snap niet dat dat mij zelf niet lukt. Ik wil ook niet ineens heel streng zijn voor mezelf, maar toch een beetje afvallen zodat ik weer lekkerder in mijn vel zit.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

30-07-2016 om 15:09

Fatsecret

Dat Fatsecret heb ik bekeken en ziet er wel compleet uit. Wat ik nodig heb is iets dat goed bijhoudt wat er in het mondje komt Bewustwording dus. Want zo af en toe komt de klad er in en moet ik mezelf even stevig tot de orde roepen.

Het nadeel van dat soort sites en apps is dat ze bij de eetlijstjes vaak uit gaan van kant en klaar dingen. Maar ik maak veel zelf. Ik grill kipfilet om in plakjes op brood te doen, maak mijn eigen pastasaus, zoiets. Het is niet altijd mogelijk om dat in te voeren en dat is niet echt motiverend. Maar ik zie dat die Fatsecret-ingrediëntenlijst heel uitgebreid is, ik heb al ingevoerd wat ik gisteren en vandaag heb gegeten en het stond er allemaal in, dat heb ik nog niet eerder zo compleet meegemaakt!

Ook het bewegen kun je heel uitgebreid en gedetailleerd zoals het best bij jou persoonlijk past, invullen.

Molletje heeft het over coaches maar die heb ik niet gevonden. Waar vind ik die? Wel lotgenoten maar ik houd mijn gegevens liever privé, en ik ben wat voorzichtig met lotgenotencontact als het over (di)eten gaat, want in het verleden heb ik toch wel een sterke mate van hypegevoeligheid ontdekt op dit gebied. Het lijken soms wel evangelisten! Extreem koolhydraatarm eten, eindeloze discussies over wel of geen brood en roomboter versus halvarine (kies maar: verzadigd vet of transvet ), ik hou het liever bij mijn gezonde boerenverstand zonder extremen (diëten is immers levenslang) en heb er plezier in zoveel mogelijk zelf te maken.

Of dit bij Fatsecret ook zo is weet ik niet, maar het ziet er goed genoeg uit om een eet- en beweegdagboekje bij te kunnen houden dat bij mijn manier van leven past.

Is het werkelijk gratis? Geen addertjes onder het gras? Premiumlidmaatschappen die na een paar dagen hinderlijk oppoppen of zo?

Ahum

Ahum

31-07-2016 om 10:51

Dietist

Ik heb gisteren alles ingevoerd in de Eetmeter en kwam tot 1669 cal, dus als is op gemiddeld 2100-2200 zou uitkomen val ik niet af. En gisteren was het mijn hoofdzonde vooral wijn, want we hadden gasten (en het was gezellig).

's ochtends muesli met magere yoghurt, 's middags Griekse salade en 's avonds mosselen met stokbrood. Wel wat chips bij de borrel.

2200 cal is best veel, dan gaat er bij mij niks van af vrees is. Maar ik ga het een tijdje bijhouden en kijken wat mijn gemiddelde is.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

31-07-2016 om 11:19

Discipline

Mijn vriend gebruikt de WW app als hij wil afvallen. Dat werkt altijd prima omdat hij zich ook houdt aan de hoeveelheden die hij mag. Voordeel is dat je ook extra beweging mag meetellen en dan precies wordt berekend wat je extra mag. Met zijn sport verzamelt hij er dus zo maar minstens 4000 calorieën bij per week.
Als ik zelf wil afvallen moet ik onder de 1250 calorieën per dag gaan zitten (of sporten), en dan is het dus niet leuk meer

Dietist

Dietist

31-07-2016 om 22:48

Ahum

Mijn getallen waren maar een voorbeeld. Dagelijks 2600 kcal is nl veel voor vrouwen.

Als jij dagelijks eet wat je hier opnoemt, dan kun je niet te dik zijn. Maar ook niet gezond, want er ontbreekt nogal wat aan je dagelijkse inname. Ik mis 2 stukken fruit, ik mis 250 gram groente, ik mis 4 sneden volkorenbrood (jodium, vezels). Te weinig eiwitten, hoewel ik niet weet hoeveel gram je van alles hebt gegeten.

Wat zei de eetmeter? Groen, geel of rood?

Je kunt niet na een dag bijhouden zeggen wat je dagelijks binnenkrijgt. Ten eerste is er een psychologisch effect dat je op de eerste dagen dat je zoiets voor een dietist of voor jezelf bijhoudt veel minder gaat eten. Daar lijkt het hier ook op. Ik zie totaal geen tussendoortjes en het drinken moet je ook toevoegen, ook al zit er geen kcal in.

Als je het een paar dagen bijhoudt, kan je het beter beoordelen. Maar wat je er van zal leren is inzicht in wat er in eten zit.

Guera

Guera

01-08-2016 om 19:10

Verschil ww en calorieën app

Het verschil tussen ww en een calorieën tel app4is dat ww verschil maakt tussen goede en slechte keuzes. Theoretisch kun je het juiste aantal calorieën eten bv 2000 maar wel slechte keuzes maken door bv taart chips en wijn. Ww rekent met punten en slechte keuzes hebben meer punten. 200 calorieën bruin brood is bv 3 punten en 200 calorieën croissants is 5 punten. Daardoor zit je eerder aan je max en wordt je gestimuleerd betere keuzes te maken. Sec calorieën tellen heeft dat niet. Overigens vind ik voedingscentrum5ook foute club en bij hen heb je altijd tekorten.
Zoals ik al zei. Let op dat je niet te weinig eet want dan val je helemaal niet meer af.

Ahum

Ahum

01-08-2016 om 22:05

dietist

Nee dit is natuurlijk niet wat ik elke dag eet. Ik weet dat ik te weinig vezels eet, want ik houd niet van bruin brood en uit groente haal je niet voldoende. Maar gelukkig geen stoelgangproblemen.

Groente en fruit eet ik wel, maar niet in die hoeveelheden. 2 appels of bananen per dag? Moet er niet aan denken. 250 gram groente? 2 opscheplepels vind ik genoeg.

Ik zit nu in 3 dagen op 1658 gemiddeld met een tekort aan vezels (geloof ik) en zout (geloof ik niet, ben ik dol op) volgens de eetmeter. Verder een tekort aan koolhydraten terwijl ik vandaag een groot bord pasta heb gegeten en tussen de middag een salade met toast.

Maar goed, op deze manier ben ik al lange tijd bezig zonder resultaat. Het gaat maar om 5 kilo he? Daarom ook mijn vraag of de WW app zou kunnen helpen. Ik ben klein en heb geen hoog gewicht (1.58 en 62 kg) maar voel me af en toe net een propje met een dikke buik.

Dietist

Dietist

02-08-2016 om 00:02

Guera

Natuurlijk moet je goede keuzes maken, maar het menselijk lichaam werkt nog altijd zo dat als er meer kcal verbrand worden dan er in gaan, mensen afvallen. En dat kan dus ook op een dieet van bijvoorbeeld 2 croissants en een appel per dag. Dat je dan wel afvalt maar uiteindelijk ziek wordt van allerlei tekorten is wat anders.

Ahum

Je hoeft ook geen 'kale' 2 bananen per dag te eten....

Ik heb vanochtend ontbeten met yoghurt en fruit. Samen met dochter een nectarine, druiven, kersen, aardbeien, en een mandarijn door de yoghurt gegooid. Dat zijn zeker 2 porties fruit pp. En lekker!!

En groente hoeft geen saaie opscheplepel wortels te zijn....

Gisteren lasagne gemaakt voor 5personen. Er zat 1 1/2 pond verse spinazie in, een enorme ui, paar wortels, paar stengels bleekselderij, en zeker nog een stuk of 6,7 tomaten. Het ging schoon op. Daarmee hebben we de 250 g pp wel gehaald denk ik.

Ingrid

Ahum

Ahum

02-08-2016 om 15:17

IngridT

Ik eet elke ochtend muesli met wat noten en magere yoghurt. In het weekend doe ik vaak fruit ipv noten. Heb ook geen tijd (zin) om elke ochtend fruit te gaan snijden.

Groente door de lasagne, wok- of pastagerecht doe ik natuurlijk ook en dan is het inderdaad een stuk makkelijker om aan die 250 gram te komen. Ik eet ook weleens alleen groente met vlees/vis. Maar als ik AVG eet, dan red ik dat soort hoeveelheden niet hoor, dan is het hooguit 2 opscheplepels.

Maar goed, ik weet echt wel hoe het moet maar val gewoon niet af.

AVG

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/aardappelen.aspx

Juist met AVG haal je de hoeveelheid groente makkelijk. Aardappel is namelijk, behalve in Nederland, een groente.

Ahum

Ahum

02-08-2016 om 20:53

haha

Nou als dat ook meetelt, dan haal ik het dan inderdaad makkelijk. Maar ik reken dat eigenlijk niet onder groenten. Ook het voedingscentrum rekent ze onder een andere schijf dan de groenteschijf (van vijf).

Sally MacLennane

Sally MacLennane

02-08-2016 om 21:10

aardappel als groente

Ik kan niet voor de rest van de wereld spreken, maar toen ik nog enthousiast cursussen Frans volgde, leerde ik dat de aardappel net zoveel groente was als spinazie en worteltjes

Guera

Guera

02-08-2016 om 21:11

Dietist

Nou dan mag jij me uitleggen waarom ik geen gram afval want ik heb maanden lang 3 x 1.5 uur per week gesport. At bij wijze van alleen maar groente en eiwit. Amper brood. Geen tussendoortjes. Ik viel niks af. Volgens een adviseur stond mijn lichaam op de spaarstand. Helemaal geen geval meer calorieën eruit dan erin. Dit werkte dus ook niet. Het komt8blijkbaar nogal nauw als je een bepaalde leeftijd hebt en geen te hoog bmi maar gewoon een paar kilo eraf wil voor de mooi of beter in je vel gevoel. Mij lukt het al 2 jaar niet.

Ahum

Ahum

02-08-2016 om 21:23

Guera

Daar lijkt het bij mij ook op. Mijn BMI is nog in orde, maar ik wil zelf graag een paar kilo eraf zodat mijn kleding lekkerder zit. En ik me niet zo'n hangbuikzwijntje voel.

Sporten doe ik nu niet meer, maar ik ging ook een jaar lang 2 keer per week naar de sportschool zonder resultaat.

Dietist

Dietist

02-08-2016 om 21:28

Guera

Ik weet niet of je weleens foto's van concentratiekampen hebt gezien of van de gewone mensen in Noord-Korea (niet de elite). Die mensen zijn allemaal broodmager omdat ze weinig tot niks eten. Dus als er minder in gaat dan er verbrand wordt, word je dunner.

Ik vermoed dat jij wel vaker diëten hebt gevolgd en je stofwisseling behoorlijk in de war hebt geschopt en de basisstofwisseling van je lichaam inderdaad in de spaarstand is gaan staan.
Als jij zoveel gesport hebt, dan heb je waarschijnlijk ook meer spiermassa gekweekt en vet verbrand. Wat verklaart waarom je in kilo's niet afvalt.

Alleen groente en eiwit eten is niet goed, het lichaam heeft ook koolhydraten nodig. En die zitten al in fruit, dus ze hoeven niet per se uit zetmeelproducten of granen te komen. Eet je helemaal geen koolhydraten (wat best moeilijk is) dan kun je een ketonenacidose krijgen. Zoek maar op op internet, ik heb geen zin om dat helemaal uit te leggen (lijk de heer O wel ). Het gebeurt niet alleen bij mensen met diabetes type 1.

Guera

Guera

03-08-2016 om 22:26

Diëtist

Nee hoor. Nog nooit van mijn leven een dieet gevolgd. Gewoon sportief en gezond geleefd. Maar na 2 zwangerschap een blessure en de 40 plus net een tikkie te zwaar naar mijn zin.
Maar goed geen idee. Ik laat het maar los. En tuurlijk meer verbranden dan erin etc klinkt allemaal heel logisch. Toch in realiteit werkt het niet zo eenvoudig....

spaarstand

De spaarstand is een mythe.

Als je te zwaar bent doordat je een tijd lang teveel calorieën hebt geconsumeerd zal je aanvankelijk afvallen als je minder eet. Als je dan lichter bent, heeft je lijf minder calorieën nodig dus val je bij die calorie-inname niet meer af.

Heb je bijvoorbeeld altijd 2500 kcal gegeten en beperk je dat tot 2000, dan zal je afvallen. Wil je nog meer afvallen, dan moet je nog minder kcal gaan eten.

Als die spaarstand waar was gingen er in Afrika geen mensen meer dood als gevolg van hongersnood, waren anorexiapatiënten niet broodmager en zouden ze ontploffen van dikheid als ze overgingen op een min of meer normaal eetpatroon. En zou een maagverkleining/gastric bypass niet werken.

Een combinatie van je huidige gewicht, lengte, leeftijd en lichamelijke activiteit bepaalt wat je basisbehoefte is. Dat is het aantal kcal dat je kan eten om op gewicht te blijven. Wil je afvallen, dan moet je daar onder gaan zitten. Ik ben 1.80 en weeg 90 kilo en kan een stuk meer eten zonder aan te komen dan mijn broodmagere en kortere moeder. Logisch. Mijn moeder zou aankomen met een dieet van 2000 kcal per dag, ik val er van af.

Of je die calorieën uit croissantjes of komkommer haalt maakt niet uit, calorieën zijn calorieën. Mocht je afvallen omdat je op een koolhydraatarm, vetarm en suikervrij dieet overgaat, dan zit het hem waarschijnlijk in het feit dat je met salades minder kcal binnenkrijgt op een dag dan met tosti's. Biologisch/natuurkundig gezien is het allemaal heel simpel, ook al doen dieetgoeroes het je graag anders voorkomen.

skik

Guera

Guera

04-08-2016 om 18:03

Blijf het raar vinden

Dan zou ik minder dan 1 200 calorieën moeten nemen om af te vallen. Want met 3x sporten en alleen sla en yoghurt viel ik niet af. Dat is toch gek?

Molletje

Molletje

04-08-2016 om 20:31

Goh diëtist

Is dat wat je in je werk ook doet, de concentratiekampen erbij halen? Charmant .
Natuurlijk is het bottom line zo dat als je veel te weinig eet, je magerder wordt- ongeacht wat je binnen krijgt aan voedingswaarden maar als je je lijf wilt shapen -en dus niet alleen uithongeren- is er echt meer nodig dan calo's in minder dan calo's uit.
Maar ik geloof dat je ook into het voedingscentrum bent dus we zitten sowieso niet echt op één lijn. Kan t misschien zo zijn dat al een poosje terug je opleiding hebt afgerond?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.