Gezondheid

MissyMe
01-09-2010 om 08:06
Ervaringen acupuntuur almere
Goedemorgen,
Heeft iemand toevallig goede ervaringen met een acupunctuur praktijk in Almere (voorkeur voor vrouwelijke behandelaar)? Ik wil ivm mijn fybromialgie de acupunctuur uitproberen en kijken of dit helpt tegen de pijn. Ik vind het alleen erg lastig om via een internetsite een keus te maken.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt.

Mien*
06-10-2010 om 16:52
Serieuzer
door mijn jarenlange ervaring, en als verpleegkundige en als (chronisch zieke) patient, is me opgevallen dat er regulier ook verschillende meningen over (reguliere) behandelingen zijn.
Het is vaak wat (welk onderzoeksresultaat) jouw behandelaar het meest aanspreekt, vast vanuit grondige overweging, hetgeen is wat hij/zij als behandeling voorstelt.
Ik snap helemaal de bezwaren tegen acupunctuur, ik heb deze ook bij homeopathie, iriscopie, aurahealing etc etc.., maar gevoelsmatig heb ik wat met acupunctuur, of ik geef het in elk geval het voordeel van de twijfel.
De reden daarvoor is omdat het gewoon al een dusdanig oude geneeswijze is dat ik denk dat als het een onzintherapie was, dat het dan al lang uitgestorven zou zijn. Misschien naief in de ogen van iedereen die van alles zwart op wit de harde bewijzen wil, maar als ik eerlijk ben, dan zijn allerlei wetenschappelijke onderzoeken ook geen keihard zwart-op-witte bewijzen.
Vaak wordt er wel weer een ´extra factor´ ontdekt en dan denk ik ook nog aan het feit dat mensen (metabool bijv) heel anders in elklaar kunnen steken waardoor de ene therapie wel aanslaat en de andere therapie niet.
Ik geef toe dat mijn knik naar de acupunctuur (deels) gevoelsmatig is en ik heb daar zélf geen probleem mee. Ik probeer niemand te bekeren, ik praat het niemand aan, maar als mijn mening wordt gevraagd, dan zou ik acupunctuur niet direct van de hand wijzen, al zou ik zeker éérst de reguliere arts bezoeken
Helpt het, dan ok, helpt het niet, dan weet je dat ook

Bastet
06-10-2010 om 17:08
Pluk
Ik heb oa de nodige linken gegeven over acupunctuur in China,bijvoorbeeld.Je hebt je mening vaststaan,wenst niet te buigen of ook maar een mm toe te geven,maar verwacht dat wel van mij.Het is gewoon mijn mening/ervaring,zoals jij de jouwe hebt,prima,hoor.Probeer het eens,zou ik zeggen.

Pluk53
06-10-2010 om 17:33
Bastet
Ik heb jouw verwijzing naar acupunctuur in China gerelativeerd met feiten. Ik heb jouw verwijzing naar "Amerikaanse universiteitei" gerelativeerd met feiten, etc. etc. Dat is wel wat anders dan negeren, dat is laten zien dat jouw informatie onvolledig, danwel incorrect is. Zo doe je dat in een discussie.
Voor mij is het meest overtuigende bewijs van de onwerkzaamheid van acupunctuur de houding, gebaseerd op uitgebreid onderzoek, van de Duitse ziekenfondsen.

Bastet
06-10-2010 om 19:40
Negeren
Ik negeer je feiten niet,ik heb alles gelezen.Maar ik zet dat wel tegenover ervaring,dat is het verschil.Voor ons is die ervaring,in het geval van die rug,duidelijk genoeg.Ik begon in deze draad met het melden van mijn ervaring.Niet met bewijzen dat het een wondermiddel is,dat heb ik nimmer beweerd,het is het proberen waard,c'est ca.Ik heb de tijd niet om fulltime internet af te struinen om "bewijs" te vergaren,voor ons persoonlijk is de ervaring voldoende.Jij springt erin,zet je tanden erin,ik heb niet alle deskundigheid in huis om al je feiten te weerleggen.Het zal,mijn man kan het leven leiden van een normale 44jarige,dat is het belangrijkste.En als een half uur per maand acupunctuur daartoe bijdraagt,dan doen we dat.
bastet

Pluk53
06-10-2010 om 21:08
"ervaring"
"Het zal,mijn man kan het leven leiden van een normale 44jarige,dat is het belangrijkste.En als een half uur per maand acupunctuur daartoe bijdraagt,dan doen we dat" Je "ervaart" hier een verband, tussen de acupunctuur-sessies, en het normaal functioneren van je man. Allereerst, fijn dat je man weer zo goed kan functioneren. Maar vind je het niet vreemd, dat nergens ter wereld dit overduidelijk verband tussen deze acupunctuur-behandeling en dit resultaat eenduidig kan worden gelegd? Als dit resultaat nergens kan worden bereikt, is het dan niet logischer om je te realiseren dat er geen oorzakelijk verband is tussen de acupunctuurbehandeling, en het betere functioneren van je man?
Wat vind je man trouwens van deze discussie?

Pluk53
06-10-2010 om 22:06
Gertrudis
ik heb zelf het idee dat mijn argumentatie nog steeds bijdraagt aan een scherpere analyse van de situatie. Uiteindelijk kom je tot de kern. Maar sommigen willen dat helemaal niet .

Onno
06-10-2010 om 23:14
Doof, dom en blind.
"ik heb zelf het idee dat mijn argumentatie nog steeds bijdraagt aan een scherpere analyse van de situatie. Uiteindelijk bla, bla, bla,"
Beste Pluk, is het gewoon niet een brug te ver voor je. Is het nog niet bij je opgekomen dat je gewoon niet beschikt over de juiste competenties.

Bastet
07-10-2010 om 07:03
Scherpe analyse?
Nee,dit is drammen.Je wilt niet eens overwegen dat het zomaar zo zou kunnen zijn dat iemand hier baat bij heeft.Als je werkelijk een analyse wilt maken,verdiep je je in het onderwerp.Maar wat je doet is elke link hierover afbranden,en tussendoor nog schampere opmerkingen maken.En dan moet ik er nog serieus op ingaan?Wat denk je zelf?

Kari1
07-10-2010 om 08:21
Bastet, oogkleppen
Even snel dit: "Nu heb ik oogkleppen?Dankje Kari.” Nee. Ik schreef dat ik dacht dat Pluk je van oogkleppen wilde ontdoen, en daar stond bovendien een achter. Verder schreef ik dat het over en weer praten over oogkleppen niet zo productief is, dus dat we dat m.i. beter kunnen nalaten.
Vanavond of morgen verder inhoudelijk, nu geen tijd meer.
Kari

Pluk53
07-10-2010 om 09:28
Bastet, drammen
ik denk dat het meer zin heeft om op argumenten te discussieren ipv elkaar op stijl/persoon af te branden. Voor mij is de cirkel rond, mijn "pleidooi" is af. Ik heb aannemelijk proberen te maken dat er geen oorzakelijk verband is tussen de naaldkunst-behandeling van Bastetman, en zijn huidige functioneren. Althans, de naalden zelf doen niets. Het is zeker niet uitgesloten dat de behandeling wel een bijdrage levert. Maar dan meer in de richting van: een moment van bezinning op de situatie. Je weer 200% bewust zijn dat je moet leven met een slechte rug ( en daar je handelen continue op aanpassen).
Wat vind Bastetman zelf van deze discussie?

Pluk53
07-10-2010 om 09:50
Naaldje
"Niet iedereen discussieert op eenzelfde manier, op eenzelfde niveau" Als je elkaars argumenten negeert, en niet in dialoog gaat, "Dan ben je erg snel uitgepraat".
"en dat moet ook kunnen"; ik zou zeggen, dat is jammer, want dat is alleen een herhaling van zetten waar niemand wijzer van wordt.
"Voorstanders verdwijnen vaak snel uit dit soort draadjes omdat je je tegen zulk een halsstarrigheid gewoonweg niet kunt verdedigen" Eh, wat bedoel je. Een discussie wordt op argumenten gevoerd. Tegen argumenten kun je ingaan met tegenargumenten, of je laat je overtuigen.
"Buiten dat zijn zij ervaringsdeskundigen" Dat heeft zeker een hele grote waarde. Maar even een simpel voorbeeld: als ik op een stoplicht afrijd, en het springt precies op het goede moment op groen, en dat gebeurt me bij 4 opeenvolgende stoplichten. Mag ik dan concluderen dat "alle stoplichten voor mij op groen springen"? er kan heel wat anders aan de hand zijn. Mogelijk zijn de stoplichten gesynchroniseerd, en als ik me aan de juiste snelheid houd, rijd ik in een "groene golf". Of misschien heb ik die dag gewoon geluk. Ik wil alleen aangeven dat je uit een persoonlijke waarneming niet direct een algemene conclusie kunt trekken.
"Lijkt me heel lastig als je enkel in de wetenschap gelooft; dan moet je zo vaak je mening bijstellen" Beste Naaldje, gezondheidszorg is toegepaste wetenschap. En ja, daar worden behandelingsprotocollen op effectiviteit gevolgd, en zo nodig bijgesteld. Hoe gebeurt dat in de acupunctuur/homeopathie/bachbloesem/iriscopie/aurahealing/etc.

Bastet
07-10-2010 om 12:38
Pluk en pelle
Mijn man komt nooit op OO.Verder heb ik je al verteld dat ik wetenschappelijk niet voldoende onderlegd ben,noch de tijd heb om al je linken uit te pluizen.Dus ga ik je echt niet zomaar gelijk geven,nogmaals,ik weet er niet voldoende vanaf om dat te doen.
Momenten van bezinning,zeg je,daarom zou het zo helpen.Geweldig,een momnet van bezinning helpt bij een hernia.Nogmaals,heel apart dat al die momenten van bezinning niet plaatsvinden bij alle anderen die we geconsulteerd hebben.Ook hele aardige fijne mensen,net als de neuroloog(want ook in de reguliere zorg vindt je fijne betrokken mensen)
Pelle,ja,een hernia wordt tegenwoordig niet meer zo snel operatief verholpen,dus wij zijn blij dat het niet hoeft.En ook blij dat na jaren tobben mijn man weer gewoon kan werken en functioneren.Maar dat mag niet,want het is niet waar,prima hoor.Ik ga weer aan de slag,fijne dag allemaal.

Pluk53
07-10-2010 om 13:41
Bastet, oorzaak en gevolg
"Maar dat mag niet,want het is niet waar" ; niemand misgunt jouw man dat hij zich goed voelt. Er is alleen discussie over oorzaak en gevolg. En ik heb het idee dat jij redelijk star vasthoudt aan een optie: de acupunctuurbehandeling is cruciaal voor de huidige (goede) conditie van Bastetman. En zelfs daarin ga ik nog gedeeltelijk met je mee, alleen zijn die naalden daarbij volgens mij overbodig.
Praat je ook niet met je man over deze discussie? Of doe je dat (on)bewust niet, omdat je bang bent dat de "magie" rond de behandeling dan verdwijnt?

Pluk53
07-10-2010 om 14:05
Naaldje
ook heel flink van je om met een gelegenheids-nick hier je commentaar neer te schrijven! Ik denk dat Bastet vrouws genoeg is om zelf aan te geven hoe ze er over denkt. En ik blijf geinteresseerd in Bastetmans visie.

Bastet
07-10-2010 om 14:15
Beste pluk
Wij zijn momenteel beiden erg hard aan het werk om rond te komen,voor onze drie kinderen,ons gezin.Waarom moet ik deze discussie oeverloos met hem bespreken,doe jij dat ook over elke discussie die je voert?Wij hebben echt relevantere onderwerpen om te bespreken.
Omdat het de magie zou verbreken?Wat raaskal je nou toch?
Er is geen greintje magie aan deze behandeling,mijn man is een zeer nuchtere man,zijn behandelaar is nog veel nuchterder.Ik stel nergens dat de behandeling cruciaal is,leg me geen woorden in mijn mond,wil je?

Pluk53
07-10-2010 om 14:38
Bastet, uitleg
"Ik stel nergens dat de behandeling cruciaal is" Je hebt toch herhaalde malen geschreven dat de behandeling noodzakelijk is voor de conditie van je man? Zonder de behandeling verwacht je toch dat de situatie weer zal verslechteren? Dat is de betekenis van cruciaal, = super-belangrijk.
"Omdat het de magie zou verbreken? Wat raaskal je nou toch?" Ik kan me voorstellen dat je (on)bewust niets zult doen en laten wat de situatie verslechterd. Jullie hebben het al zwaar genoeg geef je aan. Ik zou het niet vreemd vinden als dat meespeelt. Sommigen dwingen geluk af door op de stoep midden op de tegels te lopen. Is flauwekul, maar kan soms rust geven.
En als ik in een discussie verzeild raak waarin mijn vrouw mede het onderwerp is, dan zal ik naar alle waarschijnlijkheid daar met haar over spreken; ook als het een onderwerp is waarvan ik weet dat het haar boeit.
En bovenal: trek het je aub niet persoonlijk aan. De discussie splitst zich nu wat toe rondom "jullie" behandelingen, maar staat daar feitelijk los van. Het is alleen een kapstok.

Bastet
07-10-2010 om 14:52
Zwaar?
Je doet het weer,je trekt vreemde conclusies.Wij hebben het niet zwaar,we zijn alleen druk met van alles en nog wat.Een zieke alleenstaande moeder met kinderen zonder vangnet,dat is zwaar.Ik spreek mijn man nauwelijks over de discussies alhier,nee.We hebben het dan,in de tijd die we hebben,over onze kinderen,familie,politiek,actualiteit,dat werk.
Nog even over je sneer naar naaldje: dit is een openbaar forum,en je mag per discussie zelf kiezen welke nick je gebruikt.Heel veel mensen alhier hebben verschillende nicks,daar ben je vrij in.Je mag jezelf elke discussie van een ander nick voorzien.

Pluk53
07-10-2010 om 15:06
Bastet
Blij te horen dat jullie het niet zwaar hebben . OK, zal ik het zonder je mans standpunt moeten doen.
De regels over nicks zijn mij genoegzaam bekend. Ik gebruik af en toe een gelegenheidsnick, meestal om herkenbaarheid te voorkomen (mbt woonplaats, werk/leef-omstandigheden). Bij Naaldje heb ik de indruk dat het ermee te maken heeft dat ze/hij niet wil dat haar/zijn standpunt met haar "standaard-nick" gelinkt wordt.

Pluk53
07-10-2010 om 15:26
Naaldje
ok, fair enough, houd je reden maar voor je. Nog commentaar op mijn commentaar van 09:50? Het is mij nog niet helemaal helder hoe jij staat tegenover acupunctuur? Voor/tegen/leven-en-laten-leven/is-alternatief-dus-geweldig/..... En vooral hoe je je standpunt onderbouwt. Geef eens een substantiele bijdrage zou ik zeggen.

Tirza G.
07-10-2010 om 18:16
Wat ik nog niet helemaal snap
In het begin van de discussie en ook nu weer heeft Bastet herhaaldelijk aangevoerd dat er amper een grotere skepticus bestaat dan haar man. En ook nu weer: geen nuchterder mens dan haar man. En om het nou even los te koppelen van jouw man Bastet : wat beweegt een nuchter, skeptisch iemand om naar een acupuncturist te gaan? Wie of wat geeft dat duwtje? Als ik van mezelf uitga: volgend jaar vier ik mijn 25-jarig jubileum als rugpatient. Niet echt een hernia, maar wellicht enigszins vergelijkbaar - een beschadigde wervelkolom na een zwaar auto-ongeluk. Ik heb alle medici wel zo'n beetje gehoord, gezien en gesproken, tig behandelingen ondergaan en er is eigenlijk nog maar één optie (fixeren) en die wil ik (nog) niet. Geen haar op mijn hoofd die er over piekert om naar een acupuncturist te gaan. Ik beschouw mezelf als skeptisch en nuchter (alhoewel...). Waarom ga ik dan níet? Of: wat zou er voor kunnen zorgen dat ik wél ga?
Tirza

Bastet
07-10-2010 om 19:15
Tirza
Voor jou dan nog even:mijn man kwam bij deze zeer goede fysiotherapeut.We wisten dat hij ook acupunctuur deed.Na verloop van tijd zat er te weinig schot in de zaak (wat niet uniek was,dat was bij andere fysio's ook)en hij stelde voor om acupunctuur te proberen.Mijn man heeft hier over nagedacht,en is accoord gegaan.Tot zijn verbazing ging hij met een meer soepele rug de deur uit,wat nog nooit gebeurd was voorheen.Hij heeft een aantal maanden 2x per week acupunctuur gehad,en dat is langzaam afgebouwd tot nu 1x per maand zo ongeveer.

Pluk53
08-10-2010 om 09:43
Bastet, voor de duidelijkheid
Bastet, je man heeft dus niet alleen baat bij de behandeling voor pijnbestrijding, maar de rug wordt er zelfs soepeler van? Je geeft zelf herhaalde malen aan, dat acupunctuur de hernia niet geneest; die zit er dus nog. Voor de dudelijkheid, je man heeft een hnp, zoals omschreven in http://nl.wikipedia.org/wiki/Hernia_nuclei_pulposi . In dit stuk staan een aantal interessante bemerkingen:
"De meeste gevallen van HNP worden, net als de meeste andere soorten lage rugpijn, vanzelf beter door het laten verstrijken van tijd."
" De normale werkzaamheden proberen geleidelijk te hervatten in de loop van een of enkele weken. Hierbij liever uitgaan van een vast, tijdsgebonden schema dan te wachten tot men pijnvrij wordt of stoppen met bewegen als men pijn krijgt: dit is niet verstandig; er ontstaat snel een vicieuze cirkel met spierpijn, gespannen spieren en bewegingsangst. Fysiotherapie of oefentherapie heeft in het acute stadium geen bewezen nut" Klinkt dit bekend?
"Bij de behandeling later en de preventie van een volgende episode ligt dit anders. Met name een goede conditie van de spieren van de wervelkolom en de buikspieren werken dan preventief." Ik ga er vanuit dat je man bewust bezig is met zijn houding, en dat dit bijdraagt aan het onder controle houden van de klachten.
Zou het kunnen, dat de acupunctuur behandeling er toe bijgedragen heeft de "vicieuze cirkel van spierpijn, gespannen spieren en bewegingsangst" te doorbreken?

Mien*
08-10-2010 om 10:12
Tirza
Het feit dat je zou kunnen kiezen om toch acupunctuur te proberen ligt em ws in het feit dat je, gevoelsmatig, alles al hebt geprobeerd.
Zo werkte het voor mij, ook broodnuchter..
Als je nog vindt dat je nog iets achter de hand hebt (zoals bij jou een evt. operatie om de rug te fixeren) dan kies je, als nuchtere scepticus er niet voor om acupunctuur te gaan doen.
Ik, als nuchtere, koos voor een operatie, toen mijn rugklachten dermate waren dat ik geen 100 meter meer kon lopen zonder enorme zenuwpijn (neurogene claudicatio)
De vraag of ik een operatie wilde was voor mij meer ´wanneer kan het´..
Acupunctuur zou ik, in dat stadium niet overwegen, maar stel dat er geen (of onvoldoende) behandeling vanuit het reguliere circuit zou kunnen worden geboden, dan vraag ik me af of je, met erge (belemmerende) pijn niet eens een zijsprong zou wagen..?
Ik denk het wel, hoe nuchter ook, zenuwpijn is een vreselijke pijn en dan wil je veel doen om maar enigszins verlichting te vinden, zélfs acupunctuur (in mijn geval voor wat anders, maar ik nam even zenuwpijn als voorbeeld)

Bastet
08-10-2010 om 11:51
Pluk
'Voor de duidelijkheid, je man heeft een hnp'.
Oh werkelijk,jij stelt diagnoses dwars door het scherm?
Voor jouw duidelijkheid,je gaat echt heel ver in het willen weten van zaken,en hier trek ik mijn grens,Pluk.

Pluk53
08-10-2010 om 12:06
Bastet
daar had een vraagteken moeten staan. Je leest het als een statement, terwijl het als een vraag bedoeld is.
Waarom vind je het geen probleem om je mans klacht als "hernia" te benoemen, en mag het niet verduidelijkt worden als hnp? HNP is gewoon de chique benaming voor rug/nek-hernia. Of zie ik dat nu helemaal fout?

Bastet
08-10-2010 om 12:24
Pluk
Ik stop omdat je door blijft gaan,het zgn. niet persoonlijk noemt,maar blijft zaniken over de diagnose die hij heeft,en ons daarbij tussen de bedrijven eigenlijk best wel de hemd van het lijf vraagt.Doe dat maar bij je vrienden die ook ervaring hebben met acupunctuur.

Pluk53
08-10-2010 om 12:50
Bastet
"Ik stop omdat je door blijft gaan" dat is wel gebruikelijk in een draad, dat je doorgaat, op elkaar reageert.
"het zgn. niet persoonlijk noemt" het is ja/nee persoonlijk. Het had ook over de behandeling van de buurvrouw kunnen gaan. Het is relevant welke klacht nu feitelijk behandeld wordt, en wat het resultaat daarvan is. En ja, nu gaat het over de klacht van je man. Maar voor dit draadje hoef ik verder niets "prive" van je man te weten; in deze draad is enkel relevant de klacht, de voorgeschiedenis, de acupunctuurbehandeling, het resultaat. Als je dat te prive vind, dan is dat jammer, want het is wel verhelderend, voor mij althans.
"maar blijft zaniken over de diagnose die hij heeft" nogmaals, "rug/nek-hernia" = HNP. Het is alleen een andere benaming, je had zelf de diagnose hernia al gegeven.
"en ons daarbij tussen de bedrijven eigenlijk best wel het hemd van het lijf vraagt" wat je niet wilt beantwoorden moet je niet beantwoorden. Je mag je hemd van mij aanhouden .
"Doe dat maar bij je vrienden die ook ervaring hebben met acupunctuur" Ik heb geen vrienden die voor HNP behandeld worden. Ik ken mensen die heel tevreden zijn met de behandeling voor hun rookverslaving; maar dat kan eigenlijk niet werken volgens jouw therapeut (jouw advies was zelfs: blijf daar weg)

Kari1
08-10-2010 om 14:05
Bastet, nog wat nieuwsgierige vragen
Dat je er van overtuigd bent dat acupunctuur meer doet dan een placebo is duidelijk en dat is aan jou. Wat ik daarbij niet goed begrijp is hoe het komt dat je dat van andere alternatieve behandelingen dan niet gelooft.
“Ik vind het verdunningenprincipe onlogisch.” Ja, maar waarom is het wel logisch dat het steken van naalden in energiebanen (waarvan anatomisch volslagen onduidelijk is hoe die er uit zien, of ze bij iedereen op dezelfde plaats lopen, hoe ze zich verhouden tot andere structuren in het lichaam zoals bloedvaten, spieren zenuwen, bindweefsel; lopen ze daar dwars doorheen? langs? omheen?) blokkades (waaruit bestaat zo’n blokkade, hoe kan dat ontstaan?) opheft waardoor energie weer gaat stromen en klachten verminderen?
“Neem de beruchte TS,die beweerde ooit hersenvliesontsteking te genezen met korrels.” En gelijk had hij, er zijn zeker kinderen genezen van hersenvliesontsteking na het gebruik van zijn korrels. Afgaande op die ervaringen is het duidelijk: de korrels werken. Afgaan op eigen ervaringen is immers een heel goede manier om uit te maken of iets werkt of niet? Waarom val je TS dan zo af?
Kari

Bastet
08-10-2010 om 15:09
Luister
De naam van TS mag hier niet genoemd worden op dit forum,dat is niet voor niks.Kari,dat is hier al jaren zo,ik ga dat niet uitleggen.Dat weet je net zo goed als ik.
Ik zeg nergens dat ik geen enkele andere alternatieve behandeling zou negeren,maar de meeste komen mij niet logisch voor,of spreken mij niet aan.Jullie doen er ook immers alles aan dat uit te leggen,dat het niet kan,wel?
Ik krijg hier de indruk dat ik uren moet besteden,linken moet zoeken,op hoog niveau moet discussieren,noem maar op.Ik hou mij het recht voor dat niet te doen,ik ben niet wetenschappelijk onderlegd,noch heb ik de tijd hiervoor.Vindt daarvan wat je wilt.Ohja,Kari:"Afgaan op eigen ervaringen is immers een heel goede manier om uit te maken of iets werkt of niet".Ik zeg nergens dat acupunctuur een antwoord op elke kwaal.Voor ONS is het een hulp,in het geval van die rug,niet met alles.Ik stel nergens dat het een wondermiddel is wat alles geneest.Er worden hier constant op slinkse wijze uitspraken uit zijn verband gehaald,verdraaid,of er worden mijn woorden in de mond gelegd.Bah.