Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moemie

Moemie

12-10-2020 om 22:36

Ervaringen gevraagd met intermittent fasting

Zijn er hier mensen met ervaring met intermittent fasting?
Ben je hierdoor afgevallen?
Ik wil de 16-8 methode proberen. Ik lees hierover vele voordelen onder andere dat het niet een (echt) dieet is, maar werkt het ook echt ?
Ik hoor graag jullie ervaringen.


Isella

Isella

12-10-2020 om 23:18

Elk dieet

Elk dieet werkt als je er minder door gaat eten dan ervoor. Dit is weer de zoveelste dieethype waar mensen wel van gaan afvallen, maar vooral omdat ze dan obsessief bezig zijn met 16 uur lang niet eten. Op zich niet heel lastig. Ontbijt overslaan en om 11 uur ontbijten en dan om 19 uur je toetje naar binnen schuiven. Is niet heel bijzonder, veel mensen doen het. Maar nu geven influencers er op internet een Engelse naam aan en zetten ze filmpjes van hun fitbody op YouTube en dan is het ineens een dieet.

Stelle

Stelle

13-10-2020 om 00:25

Dieet

Het is niet opgezet om af te vallen maar omdat het gezondheidsvoordelen zou kunnen hebben.
En wat goed is voor je gezondheid is meestal ook goed voor je lijn natuurlijk.
Of het werkt voor jou kun je alleen maar uitproberen.
Begin voorzichtig, niet iedereen reageert er goed op, zeker niet elke vrouw. Verleng gewoon langzaam de periode dat je niet eet, als dat normaal 12 uur is kun je er 13 van maken en langzaam uitbreiden.

Ik doe het af en toe en vind het erg fijn. Afvallen doe je er alleen maar mee als je per saldo ook minder eet natuurlijk. Ik ga er minder en gezonder door eten. Omdat je bijv maar 8 uur hebt om te eten zoek ik vanzelf naar voedzamer eten omdat ik toch genoeg wil binnen krijgen in die tijd.
Ik vond het om ook heel andere redenen erg fijn, niet meer zoveel en vaak met eten bezig, eten smaakt me beter, minder overdaad enz.

@Emma

@Emma

13-10-2020 om 07:28

Mijn ervaring

Ieder dieet werkt, deze ook. En zodra je ermee stopt vliegen de kilo' s er weer aan. Dat komt doordat je hoe dan ook weer terugvalt in je oude eetpatroon. Kies daarom een dieet dat daar het meest op lijkt. Intermitted fasting is daarom niks voor mij, veel te ingewikkeld met vrienden en huisgenoten die wel een "normaal" eetritme hebben.

Jo Hanna

Jo Hanna

13-10-2020 om 09:29

Geen dieet

Ik las hier een paar jaar geleden over in het boek van Walter Mosley. Ik realiseerde me dat ik dit al sins mijn tienerjaren doe. In plaats van een beetje stiekem een aantal dagen per week mijn ontbijt en soms ook lunch over te slaan, bleek ik iets heel natuurlijks te doen. Ik zie het dus niet als een dieet maar als iets wat je ‘gewoon doet’. Als dieet heeft het waarschijnlijk weinig zin? Ik weet natuurlijk niet of het daardoor komt maar ik heb nog nooit in mijn leven een te hoog BMI gehad en ik heb nog nooit een dieet gevolgd. Wel ben ik de afgelopen jaren van een hooggemiddeld BMI naar een gemiddeld BMI gegaan door veel te wandelen.

Deze manier van vasten past me omdat ik er niks aan mis. Ik heb gewoon vaak niet zo’n trek ‘s ochtends en zelfs rond de lunch hoeft het voor mij lang niet altijd. Ik weet niet wat dat is: voel geen honger en voel me verder ook prima. Rond een uur of twee, half drie moet ik dan in de regel wel een keer wat eten. Anders word ik wiebelig.

Wisselend

Ik heb het af en toe gedaan, niet om af te vallen, wel om minder te snaaien. Daar werkt het goed voor. Totdat ik weer 's avonds ging sporten, dan red ik het echt niet om vóór 't sporten m'n laatste maaltijd te nemen. Voelde me wel energieker, maar dat kan ook komen omdat ik de chips en koekjes liet staan.

Pluis

Pluis

13-10-2020 om 10:18

Tja, wat zal ik eens zeggen

Enthousiast geworden door bijdragen in het draadje Afvallen ben ik er een tijdje geleden ook mee begonnen. Ik was altijd een stevige ontbijter, dus ik dacht dat het me niet zou lukken. Maar het gaat zonder problemen. Dus na 20 uur niets meer eten, en dan pas rond lunchtijd weer. Dat is dus wat meer dan 16 uur, maar lukt meestal prima. Ik doe het op de dagen dat ik werk. Dus niet in het weekend, dan vind ik uitgebreid brunchen altijd wel lekker.
Ik merk er geen effect van. Ik val niet af, en ik ben ook niet merkbaar energieker. Maar, ik ben in de overgang (geweest) en ik merk dat ik nu heel gemakkelijk aan kom. En ik ben al maanden moe, of in ieder geval heb ik moeite mezelf in de actiestand te zetten. Dus wie weet hoe erg dat allemaal was geweest als ik niet aan IF had gedaan .

En ik merk (helaas) ook niet dat ik uit mezelf nu gezonder eet in de periode dat ik wél eet. We zijn thuis het laatste jaar sowieso wel bezig met wat meer groenten eten en minder koolhydraten. Ook daar merk ik weinig effect van, qua afvallen. Man al helemaal niet, terwijl hij degene is die echt af zou moeten vallen. Maar het is natuurlijk wel beter voor ons om bewust(er) met onze voeding bezig te zijn.

ElenaH

ElenaH

13-10-2020 om 10:36

Maar

In feit sla je gewoon je ontbijt over, toch? Maar ik heb geleerd dat je juist moet ontbijten (desnoods licht) omdat dan je spijsvertering 'aan' gaat en je lichaam anders niet begint met verbranden. Hoe werkt dat dan? Of is dat inmiddels achterhaald?

Lou

Lou

13-10-2020 om 10:47

Ontbijt overslaan

Ja, dat is het gekke. Vroeger heette het 'ontbijt overslaan' en dat was niet goed, nu heet het 'intermittent fasting' en is het wel goed

Op zich kan het wel natuurlijk allebei waar zijn, omdat we nu gewoon beter weten hoe het werkt met wel of niet ontbijten. Zelf denk ik dat het bij je moet passen. Ik kan geen half uur de dag in zonder wat te eten, mijn man eet het liefst pas rond lunchtijd zijn ontbijt. Ik ga dus niet IF-en en hij doet het automatisch al.

Pluis

Pluis

13-10-2020 om 10:52

Voortschrijdend inzicht

De lol van het intermittend fasten is, als ik het goed onthouden heb (even geen onderzoeken bij de hand) dat je lijf niet went aan een bepaald ritme. En dat die verbranding niet 'aan' gezet hoeft te worden, omdat je lijf doorlopend verbrandt. En op de dagen dat je vast teer je dan dus in op de vetreserves. Maar of dat ook echt zo is... Ik merk het dus in ieder geval niet. Het levert me 's ochtends wel extra tijd op. Vroeger zaten we met het hele gezin samen te ontbijten, maar sinds de middelbare school met wisselende starttijden werd dat steeds lastiger. En nu is er helemaal geen touw meer aan vast te knopen met de wisselende roosters en dan weer online lessen. Dus ik ontbijt doordeweeks ook niet meer.

ElenaH

ElenaH

13-10-2020 om 11:04

Pluis

'De lol van het intermittend fasten is, als ik het goed onthouden heb (even geen onderzoeken bij de hand) dat je lijf niet went aan een bepaald ritme. '

Maar elke dag eten tussen 11 en 19 is toch ook gewoon een ritme?

ElenaH

ElenaH

13-10-2020 om 11:07

Oh, ik zie het al

'Bekende vormen van intermittent fasting (afwisselend vasten) zijn om de dag vasten en periodiek vasten. Om de dag vasten houdt in dat je de ene dag heel weinig eet (minder dan 25% van je energiebehoefte) afgewisseld met een dag waarop je alles mag eten. Periodiek vasten houdt in dat je 1 tot 2 dagen per week vast en 5 tot 6 dagen per week niet. Een voorbeeld hiervan is het 5:2 dieet. Daarnaast heb je ook nog vasten gedurende een bepaald aantal uren per dag. Een bekend voorbeeld hiervan is de ramadan.'
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/intermittent-vasten.aspx

Je moet dus juist niet elke dag je ontbijt overslaan, maar afwisselen in je eetpatroon. Dan is de 16/8 methode dus alleen zinvol als je die 8 eeturen steeds op andere tijdstippen start.

Stelle

Stelle

13-10-2020 om 11:27

Ik weet het niet ElenaH

Hoe het precies zit met effecten op je lichaam als je een heel vast schema aanhoudt. Zelf nooit gedaan en past niet bij me.
Maar door IF ben ook veel intuïtiever gaan eten en er steeds meer van overtuigd dat je moet eten zoals dat goed voor je voelt.
En als een vast, strak schema bij je past en het voelt goed dan is het vast ook goed voor je.
Voor mij gaat een vast schema teveel in tegen het goed naar je lichaam luisteren en eten naar behoefte.

Pluis

Pluis

13-10-2020 om 11:49

Vasten

Doe ik dus niet alle dagen, maar op de dagen dat ik werk. Dat zijn er 4, en dan doe ik het niet alle dagen. Soms sta ik met een rammelende maag op, dan ga ik niet tegen heug en meug tot 12 uur zitten honger lijden. Dus zoals Stelle, meer op gevoel.
Ik eet op die dagen niet maar 25% van mijn normale inname, dat trek ik niet...!

Pirata

Pirata

13-10-2020 om 14:50

6:1

Ik heb een tijd 6:1 gedaan, en ja het werkte. En je kan dan best een stuk komkommer eten als ontbijt, als je het die ene hele dag maar <1500 kcal houdt.

Pluis

Pluis

13-10-2020 om 14:57

Pirata

Om de dag vasten houdt in dat je de ene dag heel weinig eet (minder dan 25% van je energiebehoefte) afgewisseld met een dag waarop je alles mag eten. Periodiek vasten houdt in dat je 1 tot 2 dagen per week vast en 5 tot 6 dagen per week niet. Een voorbeeld hiervan is het 5:2
vs
En je kan dan best een stuk komkommer eten als ontbijt, als je het die ene hele dag maar <1500 kcal houdt

Als < 25% = <1500 kcal, dan red ik het wel

ElenaH

ElenaH

13-10-2020 om 15:18

1500 kcal

Met de overgang en het gebrek aan beweging door het thuiswerken, kom ik met 1500 kcal al aan. En dat terwijl door de regen juist meer trek heb ik warme chocolademelk en vette hap 😕

Pirata

Pirata

13-10-2020 om 15:23

ooooooh

500 bedoel ik! Met 1500 gelijk aan de taart ipv komkommer!

Mollie

Mollie

14-10-2020 om 22:02

Ik doe ook aan IF en het is echt iets wat bij mij past. Dat had ik na een paar dagen al door. Ik doe de 16/8 methode maar ben niet elke dag superstreng. Er zit ook weleens 15 of zelfs maar 14 uur tussen. Meestal in de weekenden ben ik soepeler. Ik ontbijt wel. Mijn ontbijt heb ik doorgeschoven naar 19.30 uur . Ik eet dus wel 3 maaltijden per dag! Ik voel mij er wel fitter door maar dat kan ook tussen de oren zitten.... Ik val ook af maar dat komt omdat ik, vooral doordeweeks, zo gezond mogelijk probeer te eten. Gewoon proberen en dan merk je vanzelf of je het wat vindt!

Stelle

Stelle

14-10-2020 om 22:32

Mollie

Eet je altijd 's nachts dan?
Fitter, ja, dat idee heb ik ook.

Mollie

Mollie

15-10-2020 om 16:18

Nog net niet

Ik doe het van 12.00 - 20.00 uur. Ik begin om 12.00 uur met de lunch. Dan probeer ik tot het warm eten niks meer te nemen en als dat niet lukt dan iets van fruit. We eten nu ik thuiswerk wel vroeger. Rond 17.00/17.30 uur. En dan neem ik om 19.30 uur mijn kwark met muslie/fruit of havermout of 2 rijstwafels met beleg. Dat nam ik normaal gesproken in de ochtend.

Bevalt prima!

Guppie

Guppie

15-10-2020 om 20:10

Bloedsuikerspiegel

Afvallen gaat niet, zoals Isabella zegt, om minder eten maar om minder insulinepieken, door je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Minder vaak eten kan dan helpen maar ook door onbewerkte koolhydraten te combineren met eiwitten, vet en vezels, zodat de suikers langzamer opgenomen worden. Lichaamsbeweging voor het ontbijt, niet te intensief natuurlijk, kan ook helpen om de vetverbranding aan te zetten.

Angela67

Angela67

15-10-2020 om 20:16

guppie

gewoon kcal tellen is het simpelste.
Al die verhalen over vetverbranding zijn zo slecht te bewijzen en/of per individu vast te stellen dat het flauwekul is.
Gewoon calorieën tellen is veel beter advies. Dan wen je vanzelf aan minder hoeveelheden en kun je het integreren in je dagelijkse leven.
gr Angela

Tine Winkel

Tine Winkel

15-10-2020 om 20:46

eens met guppie en Angela

t gaat niet alleen om calorieen tellen. Door grote schommelingen in je bloedsuikers krijg je trek/hongergevoel. Dus als je die schommelingen beperkt, is het veel makkelijker om niet te gaan snaaien. Eiwitten geven ook langer een verzadigd gevoel. Dus als je 100 calorieen eet in eiwitten dan kost het relatief weinig moeite om na 2 uur een stuk taart te laten staan. Na 100 calorieen uit suiker is dat veel lastiger.

Pirata

Pirata

15-10-2020 om 20:51

Ja en weet je

Weet je, het is helemaal niet erg om "trek" te hebben en er niks aan te doen. Geen idee waarom je bloedsuikerspiegel de hele dag op hetzelfde (niet te hoge) niveau moet blijven eigenlijk.

Tine Winkel

Tine Winkel

15-10-2020 om 21:03

trek hebben

maar vgm is DAT nou juist voor veel mensen wel een probleem. Als ze trek hebben willen ze eten. Sterker nog, ook als ze geen trek hebben, maar alleen maar eten ZIEN - dan willen ze al eten. En omdat eten tegenwoordig bijna altijd beschikbaar is...

Maar goed, er werd gevraagd naar ervaringen met intermittent fasting - dat heb ik niet. Ik doe een soort IF-light: ik eet niets meer na 19.30 en ontbijt rond 7.30, dus 12 uur geen eten per dag. Gaat moeiteloos Voor mij waren de tijden van chips/alcohol/toastjesbrie etc. meestal rond 22 uur - die sla ik nu dus over - scheelt een hoop calorieen. Maar dit is dus geen echt IF.

Emmawee

Emmawee

15-10-2020 om 21:52

Ik heb het geprobeerd

Omdat ik altijd trek heb en de hele dag loop te snaaien en dat is voor niemand goed. Van eten krijg ik trek. Van niet eten krijg ik rust. Of dat nou door bloedsuikerspiegels of gewoontes, of suikerverslaving of wat dan ook komt, zo werkt het bij mij. Dus ik at niet meer na het eten en sloeg het ontbijt over.

Maar ik gebruik ook schildklierhormoon en daarbij wordt IF over het algemeen afgeraden, hoorde ik. En omdat ik me er ook niet altijd goed bij voelde (licht in mijn hoofd en snel geïrriteerd) ben ik er snel mee gestopt. En in no time at ik weer de hele dag.

Sindskort houd ik het bij drie voedzame maaltijden per dag. Op de meeste dagen zonder tussendoortjes. Dat geeft mij dezelfde soort rust als IF. En dat voelt beter dan de hele dag achter je eigen trek en zin aanhobbelen. Hoe lekker het allemaal ook kan zijn.

Stelle

Stelle

16-10-2020 om 01:34

Mollie

Oh, ok, dacht dat je om 20.30 begon met eten

Stelle

Stelle

16-10-2020 om 01:46

Rust ja

Niet eten geeft mij ook veel rust.
Ik kan me voorstellen dat 3 vaste maaltijden, als dat bij je past, dezelfde rust kan geven.
Ik vind het heerlijk een dagdeel niet met eten bezig te (mogen/hoeven) zijn. Nog los van wat het met mijn energiepeil doet, dat schiet dan vaak omhoog.

Calorieën tellen, dat vind ik nu het tegenovergestelde van rust. Het eten zou me dan ook niet meer smaken. En voor mij is het dus juist belangrijk om beter naar mijn lijf te leren luisteren en dat lijkt me met calorieën tellen ook averechts werken. Bovendien zou je, als je echt goed met calorieën zou willen werken, ook moeten monitoren wat je precies verbruikt. Lijkt me een heel gedoe. IF is voor mij zo fijn omdat het een 'dieet' (weet even geen ander woord) is dat me per saldo minder gedoe oplevert ipv meer. Met wel mooie resultaten.

Daarbij vind ik de sociale component van eten ook erg belangrijk. Ik wil spontaan op uitnodigingen van anderen in kunnen gaan.(blijf je eten?) Het laatste wat ik dan zou willen is gaan screenen of dat wel kan of uitkomt in mijn eetpatroon. Met IF kan ik schuiven wat ik wil. Nu eten wat ik wil en daarna wat vasten inplannen bijv.

ElenaH

ElenaH

16-10-2020 om 07:07

Bloedsuiker

'Geen idee waarom je bloedsuikerspiegel de hele dag op hetzelfde (niet te hoge) niveau moet blijven eigenlijk.'

Ik krijg last als mijn bloedsuikerspiegel te laag wordt. Ik ga trillen, word slap, licht in mijn hoofd en erg moe (en agressief). Fietsen lukt dan niet meer, om maar iets te noemen. Lang stilstaan, zoals wachten in een rij, gaat ook niet. Het is een heel naar gevoel en ik heb het best vaak.

Pirata

Pirata

16-10-2020 om 08:34

ElenaH

Oei, dan is het wel lastig inderdaad. Ikzelf bereik dat punt pas aan het einde van een dag IF (de 500kcal manier, 6:1). De hele dag heb ik dan wel lichte trek gehad natuurlijk, maar niet zodanig dat ik erge zwakte krijg.
Overigens doe ik niet meer aan IF omdat ik een "patient" ben, maar bepaalde aspecten ervan zoals dat je best even trek/honger mag hebben houd ik er in.

Ook begrepen dat als je glucose neerwaarts gaat, dus als de voorraad uitgeput raakt, je lijf begint aan het opmaken van het vet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.