Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pilsje8

Pilsje8

09-11-2011 om 00:31

Ervaringen met dyslexiebril?

Ik las hierboven 'bril' en moest daardoor gelijk aan de speciale bril voor dyslexie.
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met deze bril met gekleurde lenzen? Volgens een artikel dat ik onlangs las zouden er zeer goede resultaten mee geboekt worden, maar ja, er hangt natuurlijk een fors prijskaartje aan.
Nou maakt me dat niet zoveel uit als het echt helpt. Vandaar mijn vraag. Wie o wie kan er iets meer over vertellen. Ik vraag dit voor mijn dochter van 13 met dyslexie die echt een hekel heeft aan boeken lezen terwijl het mijn grootste hobby is. Ik vind het zó zonde dat ze hierdoor in mijn ogen toch wel iets belangrijks misloopt, nl. het plezier en aangename tijdverdrijf dat het lezen van boeken kan geven.
En aangezien dyslexie niet vanzelf overgaat zal dat de rest van haar leven zo blijven en dat vind ik gewoon erg jammer voor haar.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

09-11-2011 om 09:42

Niet, maar

Ik heb geen ervaring met die bril, maar ik weet niet of je al gelezen hebt dat er een lettertype ontwikkeld is voor dyslecten? Misschien kan dat haar helpen. Ik ben benieuwd of zij het filmpje prettiger lezen vindt dan andere lettertypen.
http://www.studiostudio.nl/project-dyslexie/

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-11-2011 om 10:14

Kwakzalverij

Dyslexiebrillen, prismabrillen en tastkasten en motorische training werken niet. Kijk maar op bijvoorbeeld Masterplandyslexie.nl en google wat. Het is een officiële dwaalweg. Ik vind dat iemand die een prismabril voorschrijft en ouders valse hoop geeft geen knip voor zijn neus waard is. Hier spreekt een stukje persoonlijke verontwaardiging .
Wat wel helpt is oefenen. Bijvoorbeeld bij de Leeskliniek. Van software weet ik te weinig af, Kurzweil schijnt geweldig te zijn maar ben nog aan het uitzoeken of dat voor mijn kinderen de oplossing is.
Rosa van der Zanden

Licht

Er is ook een onderzoek geweest, meen ik, naar het kleur licht in de klas (en het soort licht). Ging, dacht ik, uit van Philips. Ervaring met gekleurde glazen heb ik niet, wel met prisma en dyslexie.
Overigens las ik laatst iets over een lettertype dat voor dyslectici prettig zou zijn.

jessica 5

jessica 5

10-11-2011 om 00:20

Sancy

Wat een openbaring dat lettertype. Leest echt heerlijk!. Ik ben het ook,waren alle teksten maar zo. Ik hoop dat de examens volgend jaar voor mijn zoon er zo uit gaan zien. Ze zouden vanuit die studio voor die kinderen de examens zo moeten laten afdrukken.
In die bril geloof ik niet.

Rosa

Het is geen prismabril maar een bril met gekleurde lenzen.
Punt is dat dyslexie niet bij iedereen dezelfde oorzaak heeft. Bij een deel van de kinderen is er een probleem met de visuele verwerking. Letters lijken te dansen. Het schijnt dat die gekleurde lenzen (mits ze de juiste kleur hebben) wel iets doen. Er is zowaar wetenschappelijk onderzoek gedaan dat een effect laat zien. Dat moet natuurlijk nog wel robuuster uit meer onderzoeken blijken maar kwakzalverij zonder meer lijkt het toch niet te zijn. Tot mijn stomme verbazing overigens.
Als de dyslexie wordt veroorzaakt door een ander probleem, bijvoorbeeld in de auditieve verwerking, dan heb je natuurlijk helemaal niets aan brillen. Maar in veel onderzoeken naar de effectiviteit van bepaalde trainingen wordt helemaal niet gekeken naar de oorzaak van het probleem bij de kinderen die de training volgen. Dan vind je natuurlijk wisselende resultaten van de training.

Glazen, geen lenzen

Een bril met gekleurde glazen dus.

Brabander

Brabander

10-11-2011 om 13:05

Oogtraining

mijn zoon heeft oogtraining gehad. Zie http://www.beterzienisbeterlezen.nl/ voor achtergronden mbt de methode. Hoewel mijn tenen af en toe krulden en mijn vertrouwen minimaal was, heeft hij er wel duidelijk baat bij gehad.

pilsje8

pilsje8

10-11-2011 om 14:34

Gekleurde glazen/lenzen

zijn helaas schrikbarend duur.
Ik heb inmiddels het artikel van ene professor (meen ik) uit Engeland gelezen die al jaren bezig is met gekleurde lenzen en ook een (te) kleinschalig onderzoek heeft gedaan om met gedegen, wetenschappelijk onderbouwd bewijs te kunnen komen. Ik denk dat Elissa daar op doelde. Zíjn brilletjes kosten echter maar een euro of zo en er heeft simpelweg een commercieel bedrijf ingespeeld op dit mogelijke hulpmiddel en er maar meteen een vet prijskaartje aan gehangen.
Mmmm, moet misschien eens aan die prof. gaan vragen of hij me niet zo'n brilletje kan toesturen...(is maar een grapje hoor)

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

10-11-2011 om 23:26

Elissa

Ik het laatst helemaal uitgezocht voor dochter met bronnen en al. Ik vind het nu te laat om alles op te schrijven, maar dyslexie heeft niets met de ogen of de oren te maken. Een kind wat slecht hoort of ziet (of daar in het verleden last van heeft gehad) kan wel dyslexieachtige fouten maken. Met de juiste testen kan je achterhalen wat het probleem is.
Het nare van prismabrillen en aanverwanten is dat deze de ouders onterechte hoop geven. Dyslexie met een prismabril genezen is net zoiets als autisme met bachbloesem genezen.
ik ben niet van de Firma Vlieg en Zweef, heb daar een enorme aversie tegen en een gezond wantrouwen in. Kijk maar bij het stukje werk, geld en recht. Ben zo'n 20 uur bezig geweest om zaken uit het verslag uit te zoeken en van bronnen te voorzien met als resultaat dat de rt-er het volgens mij niet meer aandurft met ons. We zijn een van de weinige ouders die niet vol aanbidding neerzijgen en met open mond naar zijn georakel luisteren. En dat is lastig als je er zelf wel in gelooft.
Rosa van der Zanden

bibi63

bibi63

11-11-2011 om 15:19

Kijk eens op deze link (nieuw lettertype voor dyslecten)

Wellicht voor jullie interessant:

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/3019823/2011/11/07/Nieuw-lettertype-helpt-woordblinden.dhtml

Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.